![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Ağaç Dostu
|
Akadama volkanik bir tüf dür. Japonyanın aktif bir volkanik karaparçası olmasından kaynaklanır. Ülkemizde volkanik yapısı ile bilinir. Peki akadama yı özel yapan nedir? Akadama malum bonsai geliştiği ülke topraklarından biri. Aslında bonsai da kolay kulanımı ve ticari amaçından dolayı sık sık geçer. Saksı altına direk kulanıldığı gibi toprak akrışımının içinede eklenir. Özeliği torpak drenajını desteklediği gibi hidrokültür olarak avantaj sağlar. Hidrokültür demek şudur? Volkanik tüf olsun pomza olsun perlit olsun bunlar hidrokültür mazemelerdir. Görevi şudur. BU tür mazeme bünyesinde kendi hacminini çok daha fazlası suyu taşır bir nevi sünger gibi. Suyu bünyesinde tutar.Eğer bitkinin suya ihtiyaçı var ise bu suyu geri verir. Yani sıcaklıgın yogun oldugu dönemlerde bu malzeme toprağın nemli kalmasını sağlar. Toprak karışımda özelikle bonsaide drenaj en önemli unsurdur. Çünkü sığ bir saksıda bulunan kökler sık yapılan sulama sonuçunda kök çüremesi ile bonsai kayıpları sıkca raslanır. Bu yüzden toprak karışımlarında ağırlık drenaja yönelik malzemein kulanılmasıdır. 4 ila 5 mm çapında dere milleri **** çakılı. 2ila3 milim granit. **** 4 ila5 milim volkanik tüf. bu yeterli bir drenaj sağlar bu karışamıa torf ve humuslu **** bildiğimiz siteril toprak eklenerek desteklene bilir. Bonsai besinine gelince piyasada bonsai besini olrak satılan sıvı besinler mevcudur ama ticari ve kulanım kolaylığıdır. Lakin her ağaçın besin isteği farklı olduğu için genelde benim önereçeğim kompozit yani içinde her türlü gerekli kimyaslarrın olduğu eşit orandaki karışımlardır. Özelikle granür olrak üretilenler hem kulanım kolaylıgı hemde risk almama bakımından mantıklıdır. Saygıalr sunarım. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#2 |
Ağaç Dostu
|
Arkadaşlar, Akvaryum kumu; çeşit, çeşit, dere kumu da akvaryumcularda satılanlar çeşit çeşit ama size tavsiyem inşaatlarda kullanılan derekumları var akvaryumlarımda her zaman onu kullanırım, hem akvaryum bitkilerine de çok iyi geliyor. Bu derekumu bonsaide de kullanılır diye düşünüyorum. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#3 |
Ağaçsever
Giriş Tarihi: 15-10-2006
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 30
|
Sphagnum Yosunu Sphagnum yosunu zayıf köklü ağaçlar ve yamadoriler için mükemmel bir büyüme aracıdır fakat ağacı öldürmesi muhtemel mantar enfeksiyonu (bunu engellemesi) ile de ilişkilendirilmiştir.. Bu makale sphagnum yosununun iyi ve kötü yönlerini tartışmaktadır.. Sphagnum Yosunu Nedir? Sphagnum bir yosundur fakat her yosun sphagnum değildir. Sphagnum yosunu, sıklıkla bahçıvanlar tarafından asılı sepetleri dizmek(burayı anlayamadım) ve bitkileri havai daldırmak için kullanılan uzun ipliksi yosundur. Sphagnum turbası çürümüş Sphagnum yosunudur ve bu makalenin konusu olan canlı Sphagnum ile karıştırılmamalıdır.. Tek bir Sphagnum yosunu bitkisi çok ufaktır. Kendi türünden diğer birçok bitkiyle sıkı sıkıya bağlı halde yetişir ve birbirlerinin minik saplarına destek oluştururlar. Bu rengi kırmızıdan yeşile değişen yumuşak, süngersi bir halı oluşturur. Değişik türde sphagnum değişik koşullara uyum sağlamıştır. Bazıları suyun altında, havuzlarda ve ıslak(nemli) çukur(oyuk)larda yetişir. Diğerleri nispeten kuru ortamlarda hayatta kalabilir. Sphagnum yosunu bir sünger gibi davranır ve uzun süreler boyunca ıslak kalabilir. Kendi ağırlığının sekiz katından fazla su emebilir ve çevresindeki toprak kuruduktan çok sonra bile nemli kalır. Yosunlar çiçek ve tohum oluşturmazlar. Kapsül denen "fruiting bodies" de üretilen sporlardan yetişirler.(Burayı tam çevirmek için jargonunu bilmek gerekiyor). Sphagnum da, sporlar olgunlaşınca kapsülün içindeki basınç artar, kapağı patlar ve sporlar havaya karışır. Sphagnumun tehlikeleri Son aylarda sphagnum yosununun kullanımının ve elle temasının sakıncaları konusunda internette ve diğer yayın organlarında bir takım uyarılar yayınlandı. Bu kaynakların çoğunluğu Canadian Sphagnum Peat Moss Association'ın bir açıklamasını kaynak alıyordu: "...Sphagnum yosunu sporotrichosis adı verilen,deriye çizik ve aşınmış yerlerden giren kronik bir mantar hastalığına sebebiyet verebilir. Buradan lenf düğümlerine geçip eklemlerin şişmesine neden olabilir. Girdiği nokta su toplayacaktır. Tedavi edilmezse enfeksiyona uğramış bölgenin kesilmesi gerekebilir; hastalık ölüm nedeni de olabilir..." Sphagnum yosununun bonsai yetiştiriciliği konusunda çok faydalı yanlarının olduğu ve bonsai tutkunları tarafından yaygın olarak kullanıldığı göz önüne alınırsa yuradaki uyarı ne kadar ciddiye alınmalıdır? Sporotrichosis sıklıkla deriyi etkileyen bir mantar enfeksiyonudur. Asıl olarak çiftçilerin, bahçıvanların ve bahçe mühendislerinin meslek hastalığıdır. Sporotrichosis'in taşıyıcısı olan mantar sphagnum yosununda bulunmasına rağmen, şu da göz önüne alınmalıdır ki, toprak, saman, dikenli tel, çam iğnesi, diken(özellikle gül dikenleri) ve diğer bitkilerle ilintili materyaller yoluyla da meydana gelebilir ve insan derisine kesik yoluyla işleyebilir. Topraktaki ölü bitki yığınlarında,ağaç kabuklarında ve çalılarda da yetiştiği görülmüştür(yabani ve kültürlenmiş). Açıkça görülüyor ki Sporotrichosis tehditi sadece sphagnum yosunu ile sınırlı değil. Ayrıca şunun da anlaşılması gerekir ki bütün sphagnum yosunları Sporotrichosis taşımaz. Wisconsin Division of Health, Bureau of Community Health and Prevention(Wisconsin Sağlık Departmanı,Halk Sağlığı ve Koruması Bürosu,BCHP)'ın raporlarına göre 1981'de Wisconsin'de bir bahçe merkezinde çalışan iki kardeşte sporotrichosis teşhis edilmiş. BCHP tarafından bahçe merkezinde yapılan araştırmada çalışanlar arasında iki Sporotrichosis vakası daha ortaya çıkarılmış. Bahçe merkezinde 1980 kışında 16 işçi tarafından cenaze çelenkleri yapılmış. Kullanılan sphagnum yosunu Wisconsin'in merkez bölgesindeki bataklık alanlardan elde edilmiş ve tek bir toptancıdan satın alınmış.Çelenk yapma işinde düzenli olarak çalışan 7 erkek işçiden 4'ü sporotrichosis enfeksiyonu kapmış. Buna rağmen 12 işçinin her sonbahar aynı toptancıdan alınan sphagnum yosununu kullanarak 2000-3000 çelenk yaptığı yerel bir mezarlıkta yapılan bir araştırmada herhangi bir vakaya ratlanmamış. Görünen o ki hastalıkta meydana gelen bu patlamanın kaynağı, sayısız miktarda Sporotrichosis taşımayan sphagnum satan bir toptancının sadece bir kez kötü bir parti mal satmasıyla sınırlı. Anlaşılıyor ki bunun gibi vakaların büyük çoğunluğunda; Sphagnum Sporotrichosis'e neden olan mantar taşımaktadır yargısı bir kural değil bir istisnadır. Çoğu Sporotrichosis enfeksiyonları sadece deri ile sınırlıdır. Eklem, akciğer ve merkezi sinir sistemi enfeksiyonu vakaları olmuştur ama çok enderdir. Sporotrichosis'in ilk belirtisi çoğunlukla böcek ısırığı gibi görünen, küçük, acımayan bir şişliktir. Kırmızı, pembe veya mor olabilir. Şişlik genelde parmakta, elde veya kolda, mantarın ilk olarak girdiği derideki açıklıkta ortaya çıkar. Bunu açılan,çıbana benzeyen bir veya daha fazla şişlik izler ve iyileşmesi zaman alır. İlk şişlik mantara maruz kaldıktan sonra 1 ila 12 (genelde 3)hafta içerisinde oluşur. Yakın zamana kadar sporotrichosis, potassium iodide ile tedavi ediliyordu fakat şimdi Sporanox adlı yeni bir ilaç tedavide kullanılmakta çünkü bu ilacın yan etkileri potassium iodide'e göre daha az. Yaraların tam olarak iyileşmesi için tedavi haftalarca sürebiliyor. Sporotrichosis riskinin çok düşük olduğu akılda tutulmalıdır. ABD'de enfeksiyon vakaları tam olarak bilinmiyor ama milyonda bir iki olarak tahmin ediliyor. Senede yaklaşık 200-250 vaka görülüyor. İstatistiksel olarak konuşmak gerekirse caddeden karşıdan karşıya geçmek daha tehlikeli. Ben diğer bonsai tutkunları,fidancılar ve bahçıvanlar gibi düzenli olarak her gün toprakla, ağaçlarla ve sphagnum yosunuyla temas ediyorum ve yıllar geçmesine rağmen herhangi bir olay yaşamadım, yine de cildinize batabilecek teller, gül çalılıkları, saman balyaları, çam fideleri vb. ile çalışırken mümkün olduğunca eldiven ve uzun kollu giysiler giymenizi tavsiye etmek benim görevimdir. Cildinizde dış etkilere açık yerler varsa toprak, sphagnum yosunu vb. ile uzun süreli, direkt temastan kaçının. Sphagnum Yosununun Faydaları O halde bonsaide neden sphagnum yosunu kullanalım? Sphagnum yosununun mükemmel su tutma özelliği vardır,fakat sphagnum turbasından farklı olarak, canlı formunda geçirimli yapısını koruyabilir ve hızlı drenaj ile iyi havalanma özelliği vardır; bu da bonsai yetiştirmek için mükemmeldir. Az bilinen birşey de sphagnum yosunu içinde yüksek miktarda, Tropolene adlı doğal bir antibiyotik formunda, çinko barındırır. Ağaçta çürümeye yol açan anaerobik(oksijensiz yaşayabilen) bakteri, sphagnumun antiseptik özelliği sayesinde yok olur. Bu yüzden saf sphagnum (başka bir organik madde kullanılmadan) zayıf, yeni alınmış ve kök çürümesi olan ağaçlar için ideal bir araçtır. Sphagnumun yosununun antiseptik özellikleri asırlardır bilinmektedir. Eski zamanlarda kanı emmesi için bandajların içine konuluyormuş. Birinci Dünya Savaşında da bu amaçla kullanıldığına dair rivayetler vardır. Bilinmesi gereken başka birşey de sphagnum yosunu az miktarda asidiktir. Havai daldırma ve zayıf ağaçların dinçleştirilmesi konusunda değer biçilemez olsa da Sphagnum normalde, bir bonsai kolleksiyonundaki ağaçların büyük çoğunluğu için temel toprak unsuru olarak kullanılmaz. Sphagnum bonsai saksısında büyümesini sürdürür; bonsainin iyiliği için bir tehdit oluşturmamasına rağmen, saksının tüm yüzeyini kaplayacaktır ve görüntüsü geleneksel topraktan daha tatmin edici olmayacaktır. Az miktarda sphagnum yosunu, sabit bir organik malzeme oluşturması ve ardıç ile çam gibi kozalaklı türlerin yapraklı bölümlerine ekstradan renk sağlaması amacıyla akadama, seramis, turface(?) ve grit(çakıl) gibi inorganik toprak karışımlarına eklenebilir. Büyük bir bonsaiye akadama, seramis ya da turface kullanılarak saksı değişimi yapılıyorsa,toprak karışımının maliyetini ve oranını azaltmak açısından da faydalı olacaktır (eğer sphagnum bedavaya bulunuyorsa). Torf gibi organik toprak bileşenlerinde çok miktarda sphagnum kullanmak konusunda tereddüt ederim, keza organik toprak ve torf karışımı fazla miktarda su tutucu özelliğe sahip olabilir. Eğer çevrenizde sphagnum elde edebileceğiniz yerler varsa sorumluluk duygusuyla hareket ediniz. Bataklık veya sulak alandaki küçük bir bölgeden bütün yosunu söküp almak yerine birden fazla yerden az miktarlarda alın. Böylelikle yosun toparlanmaya zaman bulacak ve kısa zamanda boşalan yeri dolduracaktır. Eğer sadece toprak kalacak şekilde bütün yosunu alırsanız sphagnum tekrar yetişemeyebilir. Sphagnum iyi ve kötü böcekler barındırıyor olacaktır. Yosunu sistemik(bütünü etkileyen) bir böcek ilacıyla spreyleyin böylece gelecekte bonsainize zarar verecek böcekleri öldürmüş olursunuz. http://www.bonsai4me.com/AdvTech/ATSphagnum%20Moss.htm |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#4 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 03-02-2009
Şehir: Uşak
Mesajlar: 353
|
Peki bu bonsai topragındaki perlit buralarda yok.Ama kedikumunu (çarli) buldum. Perlit yerini kedikumu tutarmı. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#5 |
Ağaç Dostu
|
Kedi kumu suyu emince çamurlaşmıyorsa sorun yok. Toprağınızı hazırlarken illada kedi kumu perlit olacak diye şart değil. Bonsai toprağınız hem sıkı olmayacak hem su tutacak. Önemli olan siz nekadar ara ile sulayabileceğinizdir. Köklere bez sarıp her on dakikada bir su ve besin verirseniz verdiğiniz sürece yaşayacaktır. Perlit ve kedi kumunu neden istiyoruz iri taneli olduğu ve su tutdğu için. Siz bir tuğla ocağına gidip kırık tuğla parçalarını alıp çekiçle ufalar sanız yanmış kil olduğundan suyu emecek fazla suyuda drane edecektir. Bu malzemeye biraz torf biraz dere kumu ilave ederseniz. Havanın ısı durumuna göre takip eder su ve besini takviye edersiniz. Topraksız tarım yapılabildiği gibi topraksız bonsai de bakabilirsiniz. Bu sizin marifetinize ve ilginize bakar. Düzenleyen Harun Parlak : 23-02-2009 saat 21:39 |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#7 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 03-02-2009
Şehir: Uşak
Mesajlar: 353
|
Buralarda öyle tam gelişmiş bir sera yok.Yani perlitin olacagını zannetmedigim çok gelişmemiş seracıklar var.Ama yinede araştıracagım. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#9 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 03-02-2009
Şehir: Uşak
Mesajlar: 353
|
Genel olarak sordum inşaat malzemecilerine yok hemen hepside zor bulursun buralarda dediler.Bu yüzden kedi kumunu bugün satın aldım onunda kalmama ihtimalini göz önüne alarak ve size danıştım.Perlit=kedikumu olurmu ? |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#10 |
Ağaç Dostu
|
Yukardaki mesajımı okursanız. Bonsai de perlit **** kedi kumu olmaz sa olmazlardan değil. Başka türlü çözebilirsiniz. Kedi kumu da perlit yerine geçer. Çamurlaşmıyorsa. Tuğla parçalarıda verimsiz arazilerde yanmış uvalanmış kil kaya parçalarıda. Biraz dere kumu biraz torf **** Sıkı yapılı olmayan orman toprağı. Üç beş yıllık yanmış adeta topraklaşmış at koyun gübreleri karışımıda yapabilirsiniz. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#11 |
Ağaç Dostu
|
SAyın AyhanMoran Bonsai perlit sadece bonsai olacak adayla çeliklerinin ya da havai köklendirme uygulanacak dalların köklenmesidne teşvik edilecek bir malzeme olarak kullanılır. Bonsai uygun gelişim ve sağlıklı bir yapı göstermesi için köklerin içinde bulunduğu toprağın su tutmayan özelikde olması gerekir. Yani kulanacağınız karşım suyu tutmamalıdır. Çünkü bir bonsai düzenli bakım ister yani bu şu demekdir. Sulama bonsaide esasdır. Japonyada bonsailer kışın hafdada bir, ilkbaharda günde bir yazın günde iki kere son baharda ise günde bir **** 2 günde bir sulanırlar. Bu şu demekdir. Perlit, pomza, kedi kumu suyu içinde apsorbe eden yani tutan hidro küldür dediğimiz ürünlerdir. Bünyeleridne yoğun bir su tutarlar. Ver her sulağıdınızda dahada fazla suyu tutarlar ve kökler bu aşırı suyu kaldıramaz. Bonsai kökleri torpak havasına ihtiyaç duyar.. Farklı bonsai sutaları farklı bonsai toprak karışımları kulanılr bu ağaçın türü için farklı karışımlardır. Örnek bir karışım japonyada çamlar için.............. Genç çam bonsai adaylarında 3 ölçek akadama 7 ölçek dere kumu... Yaşlı çam bonsaileride 5 ölçek akdama 5 ölçek dere kumu... Akdama bulunması zor olduğu için farklı formüler vereyim size... Yaprak döken ağaçlar için...... 1 ölçek torf.... 2 ölçek derekumu.... 2 ölçek dereçakılı 8mm **** 1 ölçek torf 2 ölçek çam topğrağı 50 cm derinden alınaçak 1 ölçek dere çakılı Yukarıdaki çakıl ve kum yerine akvaryumcularda satılan akvaryum kumları granit gibi mazeme kulanılabilir. Çiçekli türler ve mevve ağaçlarında 2 ölçek torf 1 ölçek derekumu 1 ölçek dereçakılı. Benim kulandığım formül çamlarda 1 ölçek torf 2 ölçek derekumu 1 ölçek dereçakılı 1 ölçek volkanik tüf. Çiçeklilerde yaprak dökenler 2 ölçek torf 1 öçlek derekumu 1 ölçek dereçaklı 1 ölçek volkanik tüf. BU karşımın herhangi birini hazırlayın ve su tutup tutmadığını deneyin. Saygılar. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#12 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 03-02-2009
Şehir: Uşak
Mesajlar: 353
|
Teşekkürler sağolun aydınlatmalarınız için. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#13 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 03-02-2009
Şehir: Uşak
Mesajlar: 353
|
Sn. bonsaisan bir sorum daha olacak bu volkanik tüf dediginiz inşaattlarda fayans ve yer izolasyonu için kullanılan koyu bordo veya kırmızı renkte olan toprakmıdır * birazda mıcır görüntüsü var gibi. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#14 |
Kaybettik, Allah rahmet eylesin
|
Volkanik tüf, tüpgazlı ızgaralarda kullanılan taştır. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#15 |
/
Giriş Tarihi: 16-04-2009
Şehir: qweqwe
Mesajlar: 1
|
Bonsai toprağı
arkadaşlar selam. forumu uzun zamandır takip ediyorum ancak bu ilk mesajım... bir sorum olacak... bonsai'ye uygun çok güzel bir at kestanesi buldum. şimdilik onu geniş bir saksıya aldım ancak ne tür bir toprakta büyütmeliyim hiçbir bilgim yok. bir çiçekçiden aldığım çiçek toprağına diktim ağacı. bu tür topraklar ağaçlar için uygun mudur? ne yapmam gerekli.. lütfen yardım??? |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#17 |
Ağaç Dostu
|
http://www.hizlial.com/pet-shop/alic....0103.htm#tabs Arkadaşlar linkteki kedi kumu hakkında görüşlerinizi almak istiyorum Alıp almamakta kararsızım |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#18 |
Ağaç Dostu
|
Bu içeriği olan malzeme nedir bilmiyorum. Bakınız. Eğer enyakın inşaat kumu satılan bir yer biliyor isenzi onlara gidin. Bir köşeye çekilin ve bir 6 **** 8 lik elek ile inşşat kumunu eleyin piirnc tanesi büüyklüğünde çakılar elde ediçeksiniz. Bir kova kadar yapın. SOnra bunları iyice yıkayın. Sonrada karıştırmk istediğin toprak karışımıını %30 bu karışım olaçak şekğklde karıştıırp çamlarda kullanınız. Saygılar. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#19 | |
Ağaç Dostu
|
Alıntı:
Kafama takılanada söylemek istiyorum o çakılları elde etmek için baya kum elemek gerekecek yanılıyormuyum? |
|
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#21 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 24-07-2009
Şehir: İstanbul, Sarıyer
Mesajlar: 505
|
Alice markasının topaklaşan kedi kumu var fakat gösterdiğiniz ürün topaklaşıyor mu bilmiyorum. Bitki toprağı olarak kullanacağınız kedi kumunun parfümsüz, topaklaşmayan ve doğal malzemeden olması gerekiyor. Ben toprak karışımlarımda Çarli ve Catsan marklarının kedi kumlarını kullanıyorum, tavsiye ederim, özellikle Catsan'ı. Çarli kedi kumu da diyatomitten oluşur, bu da fosilleşmiş silis kavkılardan oluştuğunu gösterir. Yani su ile tepkimeye girmez ve toprağınızın kalitesini bozmaz. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#23 |
Ağaç Dostu
|
Bonsai elde etmek için yıllarınızı vermek den daha kısa sürede toprağı eleyeçeksinizir. Elinizde kedi kumunun sonuçlarını bilmeden kullanmayın derim. Ben şu ana kdar sadece zeolit den elde eilmiş kedi kumu ile çalışmalar yaptım. Ki zaten tarımda kullanılan bir ürün. Ama elinizdeki fırınlanmış kedi kumunun sonuçları nedir bilemem. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#25 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 24-07-2009
Şehir: İstanbul, Sarıyer
Mesajlar: 505
|
Sayın Kalyon, Kedi kumları ile inşaat kumundan eleyerek elde edeceğiniz kum özellik olarak aynı değildir. Kedi kumları suyu içlerindeki boşluklara hapsederler ve toprağınız kururken bu suyu salarlar. Bu özellik diyatomit, sepiyolit, zeolit, pomza, perlit, vermikülit gibi malzemelerin (minerallerin) hepsinde vardır. Akadama, seramis , volkanik tüf gibi malzemelerin bonsaide kullanılmasının esas amacı da budur, iyi drenaj ve gerekli suyu tutma özellikleri. Yanlız bu özellikteki malzemelerin birbirinden farkı kimyasal içerikleridir, su ile reaksiyona girerler ise toprağınıza çeşitli elementler verebilir veya toprağınızdaki elementleri alabilir. Bu sebepten yukarıda yazdığım malzemeler topraklarda kullanılmaktadır. İnşaat kumundan eleyeceğiniz çakıllar su ve içerisindeki besinleri tutmayacaklardır, sadece toprağınızın drenaj özelliğini arttıracaktır. Bunları ve bonsaisan gibi üstadların tavsiyelerini göz önünde bulundurarak kendi karışımınızı denemeniz ve sizin için en iyisini bulmaya çalışmanızı öneririm. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#27 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 24-07-2009
Şehir: İstanbul, Sarıyer
Mesajlar: 505
|
Zeolit, pomza, vermikülit, perlit, volkanik tüf gibi malzemeler tarımsal malzeme satan yerlerde ya da bazı büyük fidanlıklarda satılıyor. Akadama ve seramis ise yurt içinde bulunması çok zor malzemeler. Akadama, aquasoil ve hydroton (bunlar da seramis gibi fırınlanmış killerdir ama seramis kadar su tutma özellikleri yoktur) gibi malzemeler de topraksız tarım ile ilgili malzeme satanlarda ve zaman zaman akvaryumcularda bulunabiliyor. Bunların arasında en kolay bulunanlar zeolit, perlit, pomza ve vermikülit. Çevrenizdeki fidanlıklara sorabilirsiniz. Hatta forumda satanlar da oluyor forumdaki alışveriş bölümünü de incelemenizi tavsiye ederim. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#29 |
Ağaç Dostu
|
Fidanlarımızın gelişimi için dikkat etmemiz gereken toprak, suyu tutan ve fazla suyu drene eden toprakdır. Esas olan; köklerin suya boğulmaması ve yeterince oksijen alabilecek bir yapı içinde bulunmasıdır. Hem yeterli nemi, hem de oksijeni alabilmesi için toprak karışımlar kullanırız. Tabii bu karışımları da ağacımızın türüne göre belirleriz. Genel olarak söylenen; 1/3 oranında olmak üzere torf, dere kumu ve çakıldır. Bu malzemeleri ve oranları ağaçlarınız üzerinde deneyimleriniz arttıkca, kendiniz çok rahat yapacaksınız. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
#30 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 24-07-2009
Şehir: İstanbul, Sarıyer
Mesajlar: 505
|
Bu başlık altında pek çok faydalı bilgi verildi ama konuyu genel olarak bir toparlamak adına bonsaisever'in "bonsai kitabı" için hazırlamamı istediği yazıyı bu bölüme de ekliyorum. Baştan belirtmem gereken şey burada var olan bilgilerin, çok büyük bir kısmı kitabi ; çok küçük bir kısmı ise kısa bonsai geçmişimdeki tecrübelerime dayanıyor. Bonsai sanatında en çok tartışılan konulardan biri de toprak karışımlarıdır. Çünkü ağacın bir sonraki saksı değişimine kadar sürdüreceği yaşam için en önemli etkenlerden biri topraktır. Saksının içerisindeki birkaç avuç toprak, bir sonraki saksı değişimine kadar kök sistemini içinde barındıracak ve gelişimine destek olacak özelliklere sahip olmalıdır. Yani ağacın görünmeyen kısmının “yaşam ortamı”dır. Bonsai’de kullanılan toprak karışımları bahçelerimizde veya evlerimizde kullandığımız topraklardan farklıdır. Bonsai toprağının en büyük özelliği iyi drenaj sağlamasıdır. Aslında hemen hemen her bitki suyun iyi drene edilmesini fakat hızlı bir şekilde ortamdan tamamen uzaklaşmamasını ister. Canlılık için en gerekli şey olan su , bitkinin kılcal kökleriyle buluştuğunda topraktaki mineralleri de beraberinde taşır. Bu yüzden köklerdeki madde alışverişi bitene kadar suyun ortamı tamamen terketmemesi istenir. Bu da bonsai toprağının istenen bir diğer özelliği, gerekli suyu yani nemi tutmasıdır. Buradaki “gerekli” ile anlatmaya çalıştığım şey, kılcal köklerdeki gaz alışverişini durdurmayacak ama ağacımız için de gerekli olan kadar sudur. Bonsai toprağına bu özellikleri kazandıran ise toprağı oluşturan tanelerin boyutu ve porozitesidir( tanelerin içerisindeki boşluk miktarı). Bonsai toprağında kullanılan toprak karışımının tane boyunun 2-8 mm büyüklüğünde ve yaklaşık 2-3 gün tamamen kurumayacak kadar su tutması, nemli kalması istenir ( Bu zaman aralığı yaz aylarında daha da daralacaktır). Bonsai toprağının temel sırrı yukarıda bahsettiğim özelliklere sahip olmasıdır. Ortam, yani kullandığınız malzeme değiştikçe uygulanması gereken bakım (sulama ve besleme sıklığı ve biçimi) da değişecektir. Uygun bakım ile, bir bonsai bulaşık süngeri, kırık oyuncak parçaları, talaş vb. malzemelerden oluşan bir karışım içerisinde dahi hayatta kalabilir. Tabi bu malzemeler bonsai felsefesine uygun olmayacaktır. Geleneksel olarak bonsai sanatında sadece doğal malzemeler kullanılmaktadır. Gerekli özelliklere sahip, dünyada bonsai toprağı olarak kabul görmüş, doğal ve kullanımı en yaygın toprak “akadama” adı verilen volkanik kildir. Bu malzeme Japonya’da yaşlı japon sediri ormanlarının bulunduğu bölgelerden alınıp pişirilmiş ve sterilize edilmiş bir topraktır. Gerekli su tutumuna ve drenaja sahip bu toprağın yüzyıllardır bonsai toprağı olarak kullanılmasının bir başka nedeni ise katyon değişim kapasitesir. Yani magnezyum, potasyum, kalsiyum vb. katyonları suya verebilme özelliğine sahiptir. Akadama dünyada yalnız Japonya’daki küçük bir bölgeden elde edilebildiği için hem bulması zor hem de yüksek fiyatlı bir malzemedir. Bu yüzden farklı malzemeler bonsai toprağı için kullanılmaktadır. Bahçe toprağı, bitkisel torf, dere kumu, dere çakılı, killi toprak, çam kabuğu , turba ve hindistan cevizi turbası (coco peat), diyatomit, zeolit, perlit, pomza, vermikülit, skorya gibi malzemeler bunlardan yalnız birkaçını oluşturur. Ayrıca fırınlanmış killer (çoğu haydite, seramis, hydroton gibi özel markaların isimleriyle biliniyorlar) ve fırınlanınca genleşen tüm diğer doğal malzemeler ( örneğin flogopit, illit, serizit, montmorillonit) bonsai toprağı için gerekli özelliklere sahiptir. Tarımsal perlit, pomza ve vermikülit de yüksek ısılarda genleşmiş ve porozitesi artmış doğal malzemelerdir. Bonsai toprağı seçiminde ya da karışım yapılırken dikkat edilmesi gereken en önemli şey kullanılacağı ağaç türüdür. Basit bir genelleme ile ; ibreliler için asidik ve humuslu nispeten daha iyi drenajlı, yaprak dökenler için organik malzemece zengin, çiçek açanlar için ise iyi havalanma sağlayabilecek toprak karışımları sağlanmalıdır. Konuyu bitki türlerine göre biraz daha derinleştirecek olursak yaklaşık oranlarla organik ve inorganik malzeme miktarı şöyle belirtilebilir: Açelya, orman gülü (rhododendron), servi , kızılağaç, kurtbağrı, tropikal ve yarı-tropikal bitkiler için ¼ organik ve ¾ inorganik malzeme kullanılabilinir. Huş, kayın, alıç, gürgen, karaağaç ve akçaağaç türleri için 1/3inorganik ve 2/3 organik malzeme kullanılabilinir. Ateşdikeni, morsalkım, incir, çobanpüskülü, şimşir, elma, şeftali, armut, kiraz, erik ve diğer meyve ağaçları için ½ inorganik ve 1/2organik malzeme kullanılabilinir. Karaçam, kızılçam, mabet ağacı, mazı, leylandi, köknar, ladin, japon sediri gibi ağaçlarda 2/3 inorganik ve 1/3 organik malzeme kullanılabilinir. Meşe, çam, ardıç , okaliptüs, söğüt ve sukkulent türleri için ise ¾ inorganik ve ¼ organik malzeme kullanılabilinir. Bu karışımı oluştururken kullanacağanız organik ve inorganik maddelerin toprağa hangi özellikleri katacağını bilmek önemlidir. Bu sebepten bulunması akadamaya göre daha kolay olan ve bonsai toprağında kullanılabilinecek doğal malzemeleri, basitçe tanıtmanın faydalı olabileceğini düşünüyorum. Organik malzemeler: Bitkisel torf : Su tutma ve havalanma kapasitesi yüksek organik bir maddedir. pH değeri değişkendir ama geneldepH değerini düşürür. Turba : Su tutma kapasitesi yüksek torf benzeri yüksek organik malzeme içerikli koyu renkli topraktır. Kömürleşmeye başlamış bitki parçalarından oluşmuştur. Killi toprak : Su geçirgenliği yok denecek kadar azdır. Yarısından daha fazlası kil boyutunda malzemeden oluştuğu için içerisinde neredeyse yok denecek kadar az boşluk vardır ve su tutma özelliği çok düşüktür. Hindistan cevizi torfu (Cocopeat): Hindistan cevizinin kabukları ve lifleri küçük parçalara bölünerek oluşturulan doğal bir subtrat’dır. Yetiştirme ortamının doğal pH sı 5.5-6.4 arasındadır. Cocopeatin Hazırlanma aşamasında parçalara bölünen Hindistan cevizi iki defa yıkanarak tuzdan arındırılır, kalsiyum ve magnezyum ilave edilir. İnorganik malzemeler: Dere kumu ve çakılı, kırılmış granit parçaları : Dere kenarlarından, bazı fidanlıklardan, inşaat malzemesi ya da akvaryum malzemesi satan yerlerden kolaylıkla bulunabilir. Su tutma özelliği yoktur ve toprağın drenaj özelliğini arttırır. pH değeri değişkendir. (2mm’den büyük taneler çakıl olarak adlandırılır.) Kuvars kumu : Özellik olarak dere kumundan farkı, tanelerin su veya topraktaki herhangi bir madde ile çözünmesidir ve toprağın niteliğini/kimyasını değiştirmesi söz konusu değildir. Diyatomit : Organik kökenli bu malzeme günümüzden milyonlarca yıl önce sığ sularda yaşamış silis kavkılı bir canlı türünün fosillerinden oluşmuş bir kayaçtır. İçerisindeki boşluk miktarı yüksek olduğu için çok iyi su tutar ve su ile etkileşime girmez. Aynı zamanda iyi ısı izolasyonu sağlar. Akadama benzeri yapıdadır. Kedi kumu olarak kullanıldığından kolay bulunabilinir ve ucuza satın alınabilinir. Tek başına kullanılabileceği gibi diğer malzemelerle beraber de bonsai toprağı olarak kullanılabilinir. Beyaz-gri-şeffaf renklidir. Zeolit : Sodyumca zengin mikro gözenekli yapıya sahip olduğu için su tutma kapasitesi yüksek volkanik mineral grubunun adıdır. Toprak kalitesini yükseltmek için tarımda kullanılır. Tarımsal malzeme satan yerlerde bulunabilir. Daha çok sukkulent bonsailerin toprak karışımı için uygundur. Perlit : Yüksek ısılarda patlatılarak, genleştirilen ve tarımda kullanılan bir mineralidr. Çok hafif ve beyaz-gri renkli olduğu için yanlız başına bonsai toprağı olarak tercih edilmeyen ama karışımlara katıldığında, toprağın havalanmasını ve nemli kalmasını sağladığı için toprak kalitesini yükselten bir malzemedir. Fidanlıklardan ve tarımsal malzeme satan yerlerde tarıma uygun formları uygun fiyata satın alınabilir. Pomza : Ponza, topuktaşı ya da pumis olarak da bilinir. Bir volkanik camdır ve içerisinde kılcal boşluklar bulunur. Yapısı sayesinde su tutma özelliği yuksek, zeolit ve perlite alternatif olarak tarımda kullanılır. Griye yakın renklidir, yalnız başına bonsai toprağı olarak kullanılması tavsiye edilmez. Skorya : Oluşum biçmi ve yapısı ile pomza taşına benzer özelliktedir. Volkanik taş veya volkanik kum adı ile akvaryum malzemesi satan yerlerden ve fidanlıklardan uygun fiyata bulunabilir. Kahverengi-siyah renklerdedir. Su tutma kapasitesi perlit, pomza ve diyatomite göre düşüktür ama boşluklu yapısı ile dere kumundan yüksektir, drenajı arttırıt. Bonsaide saksı dibinde veya toprak yüzeyinde, karışımın içerisinde kullanıldığından daha çok kullanılmaktadır. Vermikülit : Magnezyumca zengin bir mineraldir. Yüksek ısılarda genleştirilerek tarımda, özellikle çimlendirmede kullanılır. Akadama benzeri boşluklu bir yapıdadır. İyi drenaj ve su tutumu sağlar. Aynı zamanda toprağın havalanmasına yardımcı olur. Su veya topraktaki diğer maddler ile bozulmaz ve özelliğini kaybetmez. Yalnız kullanılabileceği gibi organik malzemelerin içerisinde toprak kalitesini arttırmak amaçlı da kullanılabilinir. Seramis : Fırınlanmış kil tanecikleridir. Kahverengi-turuncu renktedir. Dünyada bonsai toprağı olarak akadama kadar kabul görmüş bir malzemedir. Perlit, diyatomit, vermikülit kadar su tutmaz. Çok iyi bir drenaj sağlar. Toprağın havalanmasını sağlar. Tek başına bonsai toprağı olarak kullanılabileceği gibi saksı dibinde veya toprak yüzeyinde kullanılabilir. Hydroton : Küresel biçimli fırınlanmış kil tanecikleridir. Koyu ve açık kahverengindedir. Daha çok topraksız tarımda kullanılmasının yanı sıra düşük su tutma kapasitesine sahip bir malzeme olarak bonsai toprağı karışımlarına girebilir veya saksı diplerinde çakıl veya dere kumu yerine drenajın kolaylaştırılması amacı ile kullanılabilir. Bu malzemelerin büyük bir kısmı modern tarımın gelişmesiyle beraber, bonsai topraklarına da girmeye başlamıştır. Bonsai toprağı olarak kullanılması mümkün, gibi birçok malzeme sayılabilir fakat yukarıda bahsi geçen malzemeler içinde hem ulaşması kolay hem de ihtiyaca cevap veren en basit karışım eşit miktarlarda kum, torf ve bahçe toprağı ile hazırlanabilir. Unutmayın en iyi toprak, çalışmalarınız ile elde ettiğiniz tecrübeler sonucu ağacınıza özel hazırladığınız topraktır. |
![]() |
![]() ![]() |
![]() |
|
|