![]() |
|
|
|
#11 | |
|
Ağaç Dostu.
|
Alıntı:
Frezyanın doğadaki gelişme çemberi şöyledir: Toprak altındaki soğanımsı gövde (corm) lar, doğada sonbahar yağmurları ile (eylülde) ince kökler vererek köklenirler ve önce 2-4 kın yaprak çıkarırlar sonra gerçek yapraklarını çıkarırlar. 3-4 yaprak çıkardıktan sonra (dikimden 1 ay sonra) diktiğiniz soğan büzülür ve biter , toprak altında yeni kalın-etli kontraktil kökler uzatır su ve besin alma işini bunlar yapar ve eski soğanın üzerinde yeni bir soğan oluşumu başlar. Bu arada sıcaklık 15 oC a düşünce soğan tepesinde çiçek tomurcuğu oluşur. sıcaklık 15 o C a düşmez ise çiçek tomurcuğu oluşmaz, devamlı yeni yaprak verir. çiçek oluşumu yaklaşık Aralık ayı başlarına rastlar. (Bahar dikimlerinde Yaz aylarında sıcaklık 15 oC a düşmez ise çiçek oluşmaz.) Aralık-şubat arası 6-7 yaprak çıkartır ve çiçek sapı uzamaya başlar. Ve Mart-Nisan aylarında çiçekler açılmaya başlar. işte bu süreç içinde don olayı olmamalıdır. Don olursa önce çiçek sonra yapraklar donar ve ölür. Çiçekler geçtikten sonra (Nisan-mayıs) tohum bağlar ve sıcaklıklar artınca toprak üstü aksamı kurur. toprak altında oluşan YENİ soğan da Dinlenme (Dormancy) durumuna geçer. 3 ay kadar 25-30 oC da dinlendikten sonra kök ve sürgün vermeye hazır duruma gelir ve sonbahar yağmurları ile yeni sezona girer. Bu çember Frezya bitkisinin anavatanı olan Güney Afrikada böyle olur. Orada sıcaklıklar bu sekansa uygun dur ve orada don olayı olmaz. Sonuç olarak: Mayıs civarında sökülen ticari frezya soğanları yaz boyunca dinlenir ve sonbaharda dikilirler. İşte bu dinlenmesini tamamlamış olan soğanları Eylülden Mart ayına kadar Muhafaza etmek çok zordur. Çünkü nem bulursa hemen kök atar, nem bulamaz ise soğanın üzerinde yeni bir soğancık oluşturarak PUPATE olur. Peki ilkbaharda (Mart-Nisan) satılan frezya soğanları nereden gelir? Bunlar Güney Yarımkürede yetiştirilmiş soğanlar olup, Şubat-martta sökülüp, kuzey yarım küreye gönderilir.!! Tıpkı Güney yarım kürede (Şili-arjantin vb.) yetiştirilen Elma, kiraz gibi meyvelerin Ocak ayları civarında marketlere geldiği gibi!!! Kolay gelsin. |
|
|
|
|
|
|