View Single Post
Eski 26-05-2008, 15:16   #3
eskimo
Ağaç Dostu
 
eskimo's Avatar
 
Giriş Tarihi: 03-06-2005
Şehir: Didim
Mesajlar: 741
Sayın Yücel Çağlar,bilgileriniz ilgiyle okuyorum,
bazende Cumhuriyet Tarım dergisinden izinsiz alıntı yapıyorum.

Aşağıda bu konu hakkında,site içesinde başka forumdan alıntı yaptım.

Alıntı:
Yeni ''tabiat parkları'' mı?

2 Aralık 2007

Yeni ve olumlu bir girişim gibi gösterilmek istenmesine karşın 'tabiat parkı' uygulamasının orman, mera, özel çevre koruma alanları ve fidanlıkların amaç dışı kullanıma açılarak, bunlar üzerinden rant sağlanmaya ve özelleştirmeye hizmet edeceği görülüyor........

AHMET DEMİRTAŞ
Kırsal Çevre ve Ormancılık Sorunları Araştırma Derneği
http://www.agaclar.net/forum/showthread.php?t=6707
Alıntı:
Kent Ormanciliği

1

KENT ORMACILIĞI
(BÜYÜK İLLERDE OGM DIŞINDA ÖRGÜTLENME İHTİYACI)

Cengiz ELTAN
Orman Mühendisi

Kent Ormanı deyimi kapsamı içine bir kentin içinde ve yakın çevresinde tabiat ormanından kalma koruluklar,sonradan tesisi edilmiş suni ormanlar şehir parkları kamu bina çevreleri ve özel mülklerdeki ağaçlar, cadde ve yollardaki ağaçlar diye tanımlanmaktadır(Atay)
Kent ormancılığı, kent halkının dinlenme ve sağlığına hizmet eden, kent ekosistemini düzenleyen, kentin içinde ve çevresinde bulunan ormanlar ve bu alanların tesisi, yönetimi ve planlanmasıdır.
Türkiye’nin taraf olduğu Uluslararası Çevre Sözleşmeleri 1992-Strasbourg Avrupa Kentsel Şartında; kentlerde doğa koruma alanlarının kurulması ve bitki kullanımının geliştirilmesi, açık alanların planlanması benimsenmiştir. Kent ormanları her kent yaşamına özelliğini verir, ilginç bir boyut kazandırır ve kent peyzajını belirgin bir şekilde etkiler. Bu öğelerden yoksun bir kent bireysel özelliğini kaybeder. Psikolojik açıdan kent ormanları kent halkının ruh ve beden sağlığı üzerinde küçümsenmeyecek düzeyde olumlu etkileri vardır. Her şeyden önce insanlara kent ortamında doğa ile temas etme, zaman ve mevsimlere göre doğada oluşan değişimleri gözlemleme olanağı vererek, doğa ile bütünleşmelerini sağlarlar. Bilim adamlarına göre ağaçların yeşil rengi insanları hoşnut kılıp rahatlık duygusu vermektedir. Yeşil kuşaklar özellikle kentin ana giriş ve çıkışlarındaki oluşturdukları yeşil doku ile ziyaretçilerin kent hakkındaki ilk izlenimlerini olumlu yönde etkilemekte ve kente prestij kazandırmaktadır. Kentlerin yaşam kalitesi ve konforu bakımından yapılan değerlendirmelerde, sahip olduğu ağaç varlığı önemli bir gösterge kabul edilmektedir.(Gök)
Kentlerimizde bugünkü yeşil alan yoksunluğu nedenlerinin başında; imar planlarımızın eksiklikleri, yetersizlikleri ve imar planlarına uymama alışkanlığı, vb gelmektedir. Kentlere, her yıl kırsal alanlardan akan nüfus, kişi başına düşen yeşil alan miktarını giderek düşürmekte ve yeşil alanlar, bağnazca tahrip edilmektedir. Üstelik bunlara eklenen çevre kirlenmeleri yeşili ve yeşil elemanları da barınamaz duruma getirmiştir(Pamay)
Bu tanımları verdikten sonra kent ormancılığının ne denli düzensiz ve son yıllarda da sayın başbakanımızın iştirakleriyle açılan kent ormanları niyetinin son derece çağdaş ve mükemmel; ancak planlamasının Kent Ormancılığı mantığından çok uzak olduğu görülecektir. Öncelikle teknisyen ve akademisyenlerin doğru projeyi karar merciine sunması elzemdir. Bu makale çağdaş yaşam ortamlarını doğayla kaynaştıracak uygulanabilir bir Kent Ormancılığını sunmayı amaçlamaktadır. Ülkemizin demografik verilerine kısaca bir göz gezdirdiğimizde bize yön verecek çok ilginç sonuçlara ulaşmaktayız.
Görüleceği üzere 1970-2000 nüfus sayımlarına şehir nüfusu %38 den %65 e çıkmıştır. Şehir nüfus yoğunluğunun İlçe ve kasabalar ayrıldıktan sonra Nüfusumuzun %44 ü İl merkezlerinde yaşamaktadır. % 44 il nüfusunun %30 u 10 ilimizde yaşamaktadır.


%30 nüfusumuzun yaşadığı 10 il sırasıyla; İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Adana, Gaziantep, Konya,Antalya,Mersin,Diyarbakır,İçel dir. Orman Büyüklüğü az olan Gaziantep Konya,Diyarbakır dışındaki kentlerimizdeki Nüfusumuzla Orman İdaresinin tüm ilişkisi çatışmalar düzeyindedir. Demografik verileri burada bırakarak OGM verilerine bir bakalım.

Büyük illerimizde orman suçları özellikle açma ve işgal suçları incelendiğinde tüm orman köylerinden daha fazladır. Yaklaşık 10 bin Ha alanlarda kurulmuş ve mevzuatı odun hammaddesi üretmek ve pazarlamak üzerine kırsal alana yönelik yapılandırılmış Orman İşletme Şeflikleri Orman suçlarıyla mücadele ve İNFAZ işlerinde yetersiz kalmaktadır.

Anayasamızdaki “Devlet ormanlarının mülkiyeti devrolunamaz. Devlet ormanları kanuna göre, Devletçe yönetilir ve işletilir.” Hükmü gereği devletçe şehir ormanlarının işletilmesi gerekir. İl merkezi ve civarındaki ormanlar ODUN HAMMADE ÜRETİMİ amacını aşmıştır. Bu sebeple MORAL ÜRÜNÜ diyebileceğimiz Rekreasyon fonksiyonunu yerine getirmelidir. Mevcut ORMAN İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ mantığıyla yönetilmesi mümkün değildir. Şehirlerimizdeki OGM yapılanması kırsal yapılanmayla eşdeğer olduğundan OGM Büyük şehirlerde anayasal işlevini yerine getirmekte acz içine düşmektedir.

Birçok belediyelere verilen Orman içi piknik yerleri, ve Kent Ormanı diye kurduğumuz büyükçe mesire yerleri şehir nüfusuyla karşı karşıya kalmaktadır. Oysa buralar ya gelişigüzel gayri ciddi işletmelere ihale edilmiş veya hülleyle (köy, belediye tüzel kişilerince kiraya verilmiştir.) Buralarda otopark parası,giriş parası veya büfe yerine oluşturulmuş yarı restoranlar işlemektedir.Ne OGM ce buralara ihdas edilmiş bir kadro ne de kurumsal bir yapılanma yoktur. Bulunduğu yerdeki işletme şefine yüklenmiş bir angarya daha… olarak yürütülmektedir.Toplum istifadesinde olmayan kamu alanlarının sahipsizleştiği gibi orman alanlarımız sahipsizleşmektedir. Hiçbir belediyenin parkının işgali duyulmamasına rağmen ormanlık alanlar sürekli işgal tehdidi altındadır.

Nüfus büyüklüğü itibarıyla ülke nüfusunun %30 unu oluşturan 10 il merkezimizin Orman Belediye İmar alanlarının 2-5 km mesafesindeki doğal sınırlar içerisindeki Orman şehir nüfusunun beklenti ve ihtiyaçlarına yönelik planlanması gerekmektedir. Bu alanın odun hammaddesi üreten birimin dışında başka bir birimle alansal sorumluluğuyla yönetilmelidir.Bu ayrışma hem OGM kuruluş amacında daha rahat çalışmasını sağlayacak hem de Kent Ormanları örgütlenmesi gerçekleşmiş olacaktır. kent orman alanlarında 1000 ha aşmayan örgütlenmeye gidilmelidir.

Şehir Orman Alanlarında bulunan dava konusu yerlerin dava süreci OGM ce neticelendirilerek ve tüm kadostral işlemler tamamlanarak yeni birime aktarılması gerekir. İllerin Belediye Toplu taşıtlarında kullanılan ödeme sistemiyle bu alanların tamamı standartlanmış ücretlerle hizmet vermelidir.Bu planlama Şehir ve Bölge Planlama uzmanları ve Peyzaj Mimarları ve Orman Mühendislerinin müşterek çalışmasıyla sağlanabilir.Kentlerdeki tüm orman alanlarına giriş çıkış kontrol altına alınmış olmalıdır.

Hülasa Nüfus büyüklüğü itibarıyla ülke nüfusunun %30 unu oluşturan 10 il merkezimizin Ormanları Belediye İmar alanlarının 2-5 km mesafesindeki doğal veya yapay sınırlar içerisindeki Orman alanlarının Kent Ormanı olarak ayrı bir birimde örgütlenmesi zaruridir.Bu örgütlenmenin çok süratli ve hızlı hareket edebilmesi için Belediye,%24,5-İl Özel İdareleri %24,5 ve Orman Bakanlığı %51 hisseleri olmak üzere kurulacak”İSTANBUL KENT ORMANCILIĞI A.Ş. ”ANKARA KENT ORMANCILIĞI A.Ş. gibi şirketler kurularak daha dinamik ve etkin çalışılması sağlanabilir.
Devlet ormanlarının yönetilmesi ve işletilmesi kırsal alana göre örgütlenmiş bir genel müdürlükçe yürütülmesi yerine; Ülke nüfusunun %30 una hitap edecek ve alan olarak küçük ancak yaygın birimlerele hem şehir nüfusuna hitab edecek hem de sayın Başbakanımızın söylediği gibi “Devlet Ormanından Millet Ormancılığına “ geçiş sağlanacaktır.

http://www.agaclar.net/forum/showthread.php?t=6707

eskimo Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön