![]() |
Kişisel mesajlarımda ticari ürünler ile ilgili değerlendirme yapmamaya çalışıyorum.Bu konuda anlayış göstermeye çalıştım ancak marka ismi ve sahiplerinin adı geçmeye başlayınca prensibim zorlanmaya başladığı için ilgili mesajlara yanıt vermemeye karar verdim.Her türlü deneme (ticari de dahil) yapılabilir ve paylaşılabilir. Ayrı bir başlıkta veya uygun görülen başlıklarda paylaşılıp tartışılabilir. Ancak kendi açtığım başlıkta bunu uygun görmüyorum.Bu başlığın amacı sadece ''Hoyaların topraksız yöntemler ile yetiştirilmesi'' ticari ürünlerin denenmesi değil.Ticari markaların irdelenmesinin devamı halinde konu başlığının kapatılması uygun olacak.
|
Toprakta çürüte çürüte deneme yapmak banada şart oldu ;)
Bütün gereçler hazır bir tek saksıyı koyacağım saksı eksik ;)Onuda büyük yoğurt kapları vs. den karşılamayı düşünüyorum.Uygun mudur acaba? |
Sayın Fatih, ilgili mesajlarımda sadece iç/dış kap sözcüklerini kullandım çünkü saksı zorunluğu yok.Uygun boyutta tercihen plastik ve seramik herhangi bir kap (yoğurt kabı da dahil) kullanılabilir.Dış kap için tek şart ışık geçirgen olmaması.Işık iç kabın alt bölümünün çevresinde seviyelenen besin eriyiğinde alg(yosun) oluşumuna neden olur.Başarılar dilerim.
|
5 Eklenti(ler)
Herşey hazırdı sadece bitkiyi yarın geçirmeyi düşünüyordum ancak ödevler testler bitince can sıkıntısı hemen çeliği saksıya alıvermişim;)
İlk önce saksıyı doldurunca birkaç defa o şekilde suladım harcın yıkanması açısından.Besini alınca uygulayacağım.Elimde olan bir besinden azıcık hazırlayıp ilk sulama olarak uyguladım. Çeliği suda köklendirmiştim.Aslında bir arkadaşım için suya koymuştum istemeyince bana kaldı topraksız ortam için hazırbir şekilde bekliyordu. Birde silverpink çeliği var yeni köklenmeye başlamış onuda geçireyi düşünüyorum kısa sürede saksı alıp onuda topraksız ortama geçireceğim. Umuyorum güzel bir çalışma olacak. |
Alıntı:
|
Sayın Jezebel,
Marka adı vermenin etik olmadığına hiç katılmıyorum. Sardunya başlığında Avrupa Çiçekcilik'ten söz etmek de etik dışı olurdu. Burada ticari ruhla değil , amatör ruhla deneyimlerimizi ve bilgilerimizi paylaşıyoruz. Kullandığımız malzemeleri ya da sağlıklı bitki temin ettiğimiz yerleri uygun yerlerde paylaşmak bence agaclar.net üyelerine yakışan bir davranıştır. Amacımız kullandığımız malzeme ya da satın aldığımız bitkilerle görsel show yapmak değil, hep birlikte başarıları paylaşmak olmalıdır. Sayın Hydrosuccess, Sadece paylaşmak istemiştim. Başlığı izleyici olarak okumaya devam edeceğim. Lütfen devam edin. Hepinize başarılar diliyorum. |
Sayın Fatih, siz de dahil denemeye başlayanların uzun çeliklerle başlamaları ilginç.Yurtdışından gelen çeliklerim sizlerinkinden kısa ve az yapraklı olduğundan gelişim hızında farklılık olup olmayacağını açıkçası merak ediyorum.(Santimetre boyutundaki H. serpens çeliğim gibi)Uygulamanızda önerdiğim tekniğe uymayan 2 unsur var.Köklü bile olsa vejetatif (yeni dal/yaprak) gelişim başlamadan besin eriyiği verilmemeli sadece su ile devam edilmelidir.(Genel uygulama da bu şekildedir.) İç kap mutlaka bir dış kabın içinde olmalıdır.(Bu durum daha önce sorulmuş ve gerekçeleri daha önceki mesajlarımda ayrıntılı olarak cevaplanmıştı.Mesaj 42-44)Geçici olarak dış kap olmayabilir ancak uzun vadede kullanılması gereklidir.(Unutmayalım ki henüz uygulamasını yapmaya çalıştığımız ''iç içe saksı yöntemi'' diğer yöntemler için gerekli bilgi akışını gerçekleştirmedim.)
|
Sadece resimlemek açısından o şekilde yoksa iç içe yönteme uygun bir şekilde yerleştirdim.
İlk sürgünü görünceye dek normal su ile sulamaya devam edeceğim daha sonraları besin vereceğim. Çok teşekkürler uyardığınız için. |
1 Eklenti(ler)
2 hafta önce gelen hoya çeliklerimi (her ne kadar aksi yönde görüşler olsa da) 1-2 yaprak bırakarak dikmiş ve çıkan yaprakları da pet bardaklara eklemiştim. Az önce 2 carnosa ve 1 australis yaprağını hidrokültüre transfer ettim. Carnosalarda minik kök oluşumları başlamıştı. 2 carnosa yaprağı da toprakta duruyor, başarı sağlarsam karşılaştırmalı resimlerini eklerim :rolleyes:
Ayrıca yaz başında aldığım ve her ne yaparsam yapayım ölmekte ısrar eden gardeniamı da transfer ettim (Aldığımda 6 kök, üzerinde 40 kadar tomurcuk olan çalı görünümlü bir bitkiydi, resimde gördüğünüz kararıp kurumalardan arta kalan tek sağ ve onda da aynı şeyler olmaya başlamıştı). Yetiştirilmesi zor bir bitki olduğundan hidrokültüre yeni başlayacaklara kesinlikle tavsiye edilmiyor, ancak başka çarem kalmadığını düşündüğümden transferi gerçekleştirdim. |
Sayın Fatih, sulama sözcüğünü toprak kültüründen kaynaklanan alışkanlıkla kullandığınızı düşünüyorum.Su veya gerekli olduğunda besin eriyiği iç kabın üzerinden ''çiçek sular gibi'' koyulmamalıdır. Sadece alt bölümde bulunan su/besin eriyiği köklerin doğru yerde, kabın alt bölümünde gelişmesini sağlar.Mesajlarımda bu konu ile ilgili ayrıntılı bilgi mevcut.Diğer açılardan bir problem görülmüyor. Tekrar başarılar dilerim.
|
5 Eklenti(ler)
Diatomit, ince elyaf, hoya carnoca çeliği, şeffaf iç kap ( kök gelişimini dıştan takip etmek adına kullandım ), porselen dış kap, kaynatılmış ılıtılmış su. Şuan için deneme amaçlı bir girişim olduğu için sardırma adına hiçbir gereç kullanmadım. Uygulamayı anlatılanlar doğrultusunda yaptım. Sayın Hydrosuccess uygulmam ile ilgili yorumlarınızı bekliyorum.
|
4 Eklenti(ler)
Devamı.
|
Ben doğrumu yaptım bilmiyorum ancak bu gün köklenmeye başlayan Hoya pub. "silver pink"i de topraksız ortama geçirdim.Geçirmeden önce diatomit i temiz bir su akıncaya kadar saksıyı suyun altında tuttum.
Daha sonra da yoğurt kaplarının içine birmiktar su koyup saksıları oturttum ilk yaprak ve sürgünü görünceyedek besin vermeyeceğim. Hoyalar için en uygun besinin kaktüs succulentler için olan besin olacağını düşünüyorum ya da bu besini hangi oranlara göre seçmeliyim.NPK oranı ne olmalı? Hepimiz için bu heyecan verici yolculukta başarılar... |
Sayın Faruk sisteminizi anlatıma uygun malzeme ve teknikle kurmuşsunuz.Tebrik ederim.Belirttiğiniz gibi bunu bir deneme çalışması olarak kabul etmekte yarar var çünkü kapların büyüklüğü bitkinin uzun vadeli gelişimi için yeterli değil.Bitki biraz geliştikten sonra daha büyük kaplara transfer gerekecek.Her transfer bitki için az veya çok olumsuz stresse neden olur.Hoyalarda transfer ile ilgili sınırlı tecrübem transferin diğer bir çok bitkiye göre daha fazla olumsuzluk yaratması ve bitkinin durması şeklinde.(Kayıp olasılığının 0'a yakın olduğunu belirtmeliyim.)Size önerim şu an için deney mantığı ile bu şekilde devam etmeniz.Bundan sonra tek yapmanız gereken vejetatif gelişim başlayana ve kökler gelişene kadar (Şeffaf iç kap size inceleme kolaylığı sağlayacak.) dinamik unsur yani su seviyesine dikkat etmeniz (İlgili başlığı tekrar okumakta yarar var.) Bir de kısmen gömülü olan yaprakların uçlarını diatomitin dışına çıkarmanız doğru olur.Sadece dipten gömülü olunca yapraklara birşey olmuyor (bende 1 yıldır gömülü olanlar var) ancak uçtan ve tama yakın gömülü olursa çürüme kaçınılmaz.Başarılar.
|
Sayın Fatih, H. pubicalyx ile ilgili uygulamanızı tam anlayamadığım için yorumda bulunamayacağım.Uyulamanızın diğer bölümlerinde bir problem yok görünüyor.Sadece ''bir miktar su'' tanımlaması sübjektif ve kalitatif.Yani bizler için tanımsız.Oysa topraksız yetiştirme yöntemi objektif kriterlere ve pratik de olsa ölçümlere dayanıyor.Su seviyesi sistemin tek dinamik unsuru,hayati önemde ve ölçüm değerleri (alt üst sınırları) bulunmakta.Doğru yapmış olma olasılığınız yüksek ancak biz emin olamıyoruz.İlgili başlıktan kontrol etmenizi öneririm.
Gübre için zamanımız olduğundan ayrı bir başlıkta uygulamaya yönelik (kişisel tecrübelerimi de içeren) bilgilendirme yapacağım. |
Sayın Hydrosuccess yorumunuz için teşekkür ederim. İç ve dış kap arasına yüksekliği 1,5 santimetre olacak şekilde kaynatılıp soğutulmuş su koydum. Bu seviye yeterli midir acaba?
|
Sayın Faruk çoğu Hoya türü suda bile köklendiğinden kap büyüklüğüne göre seviyeniz iyidir hatta biraz daha yüksek olabilir.Besin eriyiğine geçmeden önce (Daha en az 2-3 hafta süreye ihtiyacınız var) su seviyesinin sıfırlanmasına müsaade etmeyin sadece azalmasını sağlayın.Bu aşamada diatomitin üst/görülen bölümü de nemli kalmalı.Haftada bir de ne olursa olsun suyu yenileyin.Bu arada çok titiz davrandığınızı belirtmeliyim.Ben yıllardır yüzlerce bitki transferi/köklendirmesini doğrudan çeşme suyu ile yaptım.Çeşme suyu (kireçli ve klorlu olduğunu düşünüyorum)bir olumsuzluk yaratmıyor.Yine de hassas davranmanız takdiri hakkediyor. Olumlu/olumsuz gelişmeleri paylaşmanız dileği ile.
|
Sayın Şevket Yaşar, mesajınızda 13 gün önce başladığınızı ifade etmişsiniz.
Başarılar diliyorum. Acaba dış kaptaki sıvı durumu nasıl, anladığım kadarı ile emilimin tamamlanması gerekiyor veya ikinci dış kap suyunun yinelenmesi lazım. Köklü Hoya'da, saf su yerine direk besin katkılı suyu mu kullanıyoruz? Sayın Hydrosuccess, mesajıma yorumunuz bilgi kazandıracak diye beklentideyim. |
Sayın Yeşillim,
Dış kap iç çapı 15 cm , iç kap çapı 14 cm.Besinli su seviyesi 3 cm.Şeffaf pet bardak ile iki bardak konulunca yükseklik üç cm oluyor.Şimdiye kadar besinli su verdim.Sürgünündeki iki yaprakta gelişme var.Aynı yerde iki çelik köklendirmiştim.Birisini toprakta bıraktım.İkisininin de gelişimini takip ediyorum. |
Besinli suyu 10 günde emmediği için kalan suyu boşaltıp yeni besinli su koydum.
|
Sayın Şevket Bey, kolay gelsin sizlere ben burdan takip ediyorum yazışmaları ve konuya yakından hakim olmama rağmen biraz çekimserim yakında belki bende denerim. Sağolsun Sayın Hydrosuccess bu konuyu güzel aydınlattı. Aslında uykuda olan hoyalarımda denesemmi diye kendi kendime soruyorum, Teşekkürler paylaşım için.
|
Sanırım genelde ''besinli su '' besin eriyiğini erkenden verme eğilimi var.Ben bazı türlerde 1-1.5 ay sadece su ile devam ettim.Erken dönemde besin eriyiği verilme zorunluluğu yok.Başta Hoyalar olmak üzere çeliklerde köklenme ve 1-2 yaprak geliştirme için gerekli enerji depolanmıştır.Önerilen vejetatif gelişim başlayana kadar sadece su verilmesidir.Carnosa gibi kolay/başlangıç bitkilerinde sorun yaratmayabilir ancak kök yapısı hassas türlerde erken besin verilmesi kök çürümesine neden olabilir.
Sayın Missmenas, çelik alabiliyorsanız deneyin ancak köklü bitki transferi için dormancy'deki bitkileri denemenizi tavsiye etmem.Dormancy size zaman kazandıracak.Tekniği geliştirince onları da topraksız sisteme transfer edebilirsiniz. |
Ben henüz Hoya denemeye cesaret edemedim .
Sadece tohumdan suculent' lerde ... Şimdi Sn. İlknur Aşık' ın gönderdiği Hoya australis var , perlitte köklendirdim . Onları ( kökler 5mm ) diatomite şu an nakletsem , köklerde yapışmış vermikulitlerle birlilkte olur mu acaba ? Saygılar . |
Sayın jezebel, topraktan iç içe saksı yöntemine bitki transfer edilebiliyorken perlitten çok kolay olur.Kesinlikle perlitleri (eğer köklere yapışık olanlar var ise ) temizlemeyin.Sistemi yeni çelikle çalışıyor gibi kurup devam edin.Australis carnosaya göre biraz daha yavaş gelişen bir türdür.Başarılar dilerim.
|
İki farklı hoya ve bir de Epiphilum 'u topraksız ortama aldım .
Umarım köklenirler ;) |
Hemen her epifit gibi epifit kaktüsler de topraksız ortamda çok kolay köklenip büyüyorlar.Schlumbergeralar baharda mükemmel çiçeklenme de göstermişti.Yakında ilgili konu başlığında paylaşırım.
Başarısızlık olasılığınız düşük sayın Jezebel. |
1 Eklenti(ler)
Fotograf makinamı yere düşürdüm , o yüzden 2 haftadır resim ekleme özürlüydüm ;)
Eklenti 177336 işte ilk denemem . |
Güzel bir çalışma başlatmışsınız sayın Jezebel.Ancak epifitik kaktüsünüz kesildiği noktada yeterince kallus oluşturmadı ise çürüme riski var.(Kallus gelişimi için gerekli süre tür ve çeliğin alındığı mevsime/ortama göre 2-14 gün arasında değişiyor.) Hoyalarda başarı dışında bir olasılık yok...
|
Hoyalardan biri sp. bogor ama diğerini çözemedim;)Australis`e benziyor ama emin olamadım sevgili Jazebel ;)
Benim kurduğum sistemlerde hoya carnosa eski sürgününden ilk hareketlenmeyi göstermiş.Yeni yeni yaprak belirmeye başlamış gübreye başlayalım mı sevgili Hydrosuccess?? |
Sevgili Fatih sende de ne göz var , maşallah ;)
Doğru tahmin . Şimdilik bir sorun yok ... |
Alıntı:
|
Alıntı:
|
Sayın Fatih, kökler üzerinde mineral içeriğinin problem yaratmaması için ilk yaprakları biraz gelişince (herhalde 1 hafta 10 gün sürer) besin eriyiği vermeye başlayın.Besin eriyiği öncesi de bir kez daha iç kap/kök bölgesine hafif bir yıkama yapmanızda yarar var.
Besin eriyiğini daha önce önerdiğim gibi 1/4 dozda (Sıvı besinlerde çoğunlukla ölçü 1 litreye 1 kapaktır.Yani 1 litreye 1/4 kapak ile başlanmalıdır.) karışımla başlayıp zaman içinde tam doza çıkarsınız. (Kışın tam doza çıkılmamalıdır.Gelişim döneminin beklenmesinde yarar var.) Besin eriyiği hazırlarken kişisel olarak sadece piyasada bulunan sıvı gübreleri kullanıyorum.katı gübreleri doz ayarlama zorluğu/yeterince erimeme nemlenerek bozulma gibi nedenlerle tercih etmiyorum.Bitkilerimin durumundan da görüldüğü gibi bu uygulama yeterli ve pratik.Sıvı besinlerde NPK oranları değişiyor mikro elementler sabit kalıyor.Yaprak/dal gelişimi istendiğinde (ilk aylarda) N oranı yüksek yani yeşil yapraklı bitkiler için olan ürünler tercih edilmelidir.Yeterli vejetatif gelişim sağlandıktan sonra N oranı daha düşük P ve K oranı yüksek çiçekli bitkiler için olan ürünler ile devam edilmelidir.Halen tüm hoyalarıma çiçekli bitkiler için olan sıvı besin ile tam doza yakın karışım hazırlayıp sürekli olarak kullanıyorum.NPK oranları yüksek mikro elementleri içermeyen tarımsal gübrelerin kullanımını tavsiye etmem.Kullandığımız yöntemde gübrelemeye toprakta bitki yetiştirmeden farklı yaklaşılmalıdır.Toprağın kendi içeriği ve verilen gübre ile etkileşimi bitkinin besin gereksinimini karşılamasında oldukça değişken etkileşimlere neden olabilir.Ancak inorganik ve inert ortamımızda doğru besinleri doğru oranda ve sürekli vermemiz gereklidir.Bitkinin bizim sağladıklarımız dışında besin elde etme şansı sözkonusu değildir.Bu durumun olumlu yönü ise verilen besinin bitki üzerindeki etkilerini toprakta yetiştirmeye göre daha doğrudan görebilmemizdir. |
Sayın Faruk, ''callus'' tıp ve botanikte kullanılan bir terim.Tıpta kısaca cildin sürekli tahrişle kalınlaşan bölümü nasır ve kabuk anlamına gelir.Botanikte de bu anlama paralel olarak bitkinin genellikle yaralanma/kopma sonrası kalınlaşan odunsu yapıya dönüşen bölümü bir çeşit yara iyileşme alanını tanımlar.Bazı bitkilerden alınan çelikler hemen nemli ortam/suya konsa bile çürümez/köklenir.(Örneğin Hoyalar ,Saintpaulia ionanta-Afrika menekşesi)Özellikle kaktüs,Euphorbia, Stapeliad türlerinde ise kesilen bölgede callus gelişmesi beklenmeden çelik nemli ortam/suya koyulursa su gövde içine girer ve çürüme kaçınılmaz son olur.
|
Alıntı:
Bitki kendini dış etmenlere nedbe dokusuyla kapatıyor , yani kendini mühürlüyor tabiri caizse . Ondan sonra mantar ve mikroorganizmalara daha dayanıklı bir hal alıyor ;) |
4 Eklenti(ler)
Dün sıvı gübreyi aldım ve dediğiniz gibi belirtilen ölçünün yarısı oranında hazırladım.Besinin içeriği son resimde ekledim.
|
İç kaptan malzeme kaçışlarını önlemek için ince pantolon çoraplarını iç kaplara giydirdim :rolleyes: Kullanmadığım bir sürü renkli çorap bir işe yaradı böylelikle, ayrıca iç kabın gözüktüğü saksılarda da dekoratif durdu. Standart ince çoraplar genelde kullandığımız 10-12 cm büyüklüğündeki kaplar için biçilmiş kaftan, ayrıca kabı sıkıca sardığından ve az da olsa esneme payı kaldığından ileride gereken destekleri kaba tutturmak için de pratik olacak gibi görünüyor. Yalnız kökler geliştiğinde dipten rahatça çıkabilmesi için başka bir çözüm bulmak gerekecek.
|
Ben saksı dibine bir sıra hydroton koyup sonra diatomit dolduruyorum . Şimdilik bir sorun yok .
|
Sayın Fatih,mikroskopik de olsa bir filiz görülüyor.Geçen süre ve tür gözönüne alındığında köklenmenin de olduğu söylenebilir.Sıvı gübreniz N (azot) ağırlıklı ve mikro elementleri de içerdiği için uygun.Çeliğin yaprakları çok açık renkte yani ya aşırı güneşlendirme ya da ciddi azot eksikliği yaşanmış. Azot ağırlıklı gübre yaprak/filiz gelişimi için olumlu olacak.Yine de sulandırma oranını 1/4'e düşürüp başlayın.Eğer gübre eriyiğini hazırladı iseniz dış kabın içine yarı bu eriyikten yarı içme suyu koyarak da oranı 1/4'e çekebilirsiniz.Bu şekilde besin eriyiği vermeye başladıktan sonra bitkiyi daha aydınlık bir yere aktarmakta yarar var.Bitkinin enerji üretimi için artık ışığa da ihtiyacı olacak.Gelişmeleri paylaşmaya devam edeceğinize inanıyorum.
Sayın Elek, pratik buluşunuz ilginç.Ben de daha önce akvaryum filtrelerinde kullanmıştım.Çürüme yapmıyor ancak köklerin dışarı çıkışına engel olur mu emin değilim.Kökler dışarı çıkabilmeli. Bitkinin gelişimi ve köklerin hava alması için iç kabın dışına çıkış engellenmemeli.Akvaryum filtre elyafı ucuz ve kesinlikle başarılı bir malzeme kullanılmasını tavsiye ederim. Sayın Jezebel, sizin ürettiğiniz çözüm benim ayrıntılı olarak anlattığım uygulama ile çelişiyor.Stratifikasyon (katlandırma) uzun vadede risk taşıyor.Farklı materyaller arasında suyun kapillarite ile taşınmasında sıkıntı olabilir.Ayrıca farklı su tutma yeteneği (Hydroton ortalama % 60, diatomite % 130) bitkinin aynı anda farklı özellikte kökler geliştirmesine neden olabilir.Sulama düzensizlikleri bu iki tip kökte stress faktörü olabilir.Uzun vadeli risk dolayısı ile kişisel olarak tavsiye etmiyorum ancak sizin denemenizin uzun vadeli sonuçları da merak uyandırıcı olacak. Farklı materyallerin karıştırılarak kullanılmasının ise hiç bir risk oluşturmayacağını belirtmeliyim. |
Yanlış anlaşıldı sanırım , saksı dibine , anca kapatacak kadar Hydroton koydum .
Taneler baya iri , diatomit taneler arasındaki boşlukları dolduruyor , ancak deliklerden dökülmüyor . Bunu hoya saksılarında değil de Sukulentlerde kullandım . Hoya diktiklerimde hiç bir katkı yok , belki hoya köklerine yapışmış birkaç partikül vermikulit . Zaman gösterecek . |
Forum saati Türkiye saatine göredir.
GMT +2. Şu an saat: 18:07. (Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.) |
Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2025