![]() |
Alıntı:
Şaka bir yana siz ödül almış deyince şaşırmadım dersem yalan olur sn sagol. Evet çok harika bir görsele sahip ama dürüst olmam gerekirse yine de bir gariplik var gibi (ödüle layıklık anlamında). Belki değişik bir değerlendirme kategorisinde ödül almış olabilir mi? Bana sorsalar ben hemen sağ alttaki dalı götürün derdim :) Şaka elbette, hiç dermiyim.... dermişim :) |
Ödül almasa bile jüriyi geçip sergilenmek için seçilmesi bile çok kolay değil KokuFu da. Dalların 1/3 den başlaması kuralı hiç gözönüne alınmamış gibi görünüyor. Belki çiçekleri nedeniyle kabul edilmiştir desek bile dip sürgünlerine izin verilen acerler de görüyorum. Bunları serbest tarz olarak mı yoksa doğal tarz olarak mı görüyorlar bilmiyorum.
İyi çalışmalar dilerim... |
Japon Gülü
2 Eklenti(ler)
Bu Japon gülünü sanıyorum çoğu arkadaş görmüştür. Güzel görünüyor mu? Bence evet. Hataları var mı? Var --> en alt dal hariç hepsi arkadan çıkıyor ve gençken sert bir şekilde bükülmüş.
Elimizde böyle bir malzeme olsaydı bu hale getiririrmiydik emin değilim, normal olarak ters dallar nedeniyle bu ağacı budayıp yeni sürgün beklerdik. İtiraf edeyimki ben bu çalışmayı gördükten sonra Japon gülünden aday arayışına girdim ve geçen yaz 1 taneye başladım, bu yaz 1 yeni aday daha düşünüyorum. Not Bu çalışma da Walter Pall imzalı |
1 Eklenti(ler)
Bu çalışmayı yarıladıktan sonra yayınlamayı düşünüyordum, bu tartışmayı görünce düşüncelerinizi , eleştirilerinizi öğrenmek istedim...
|
1 Eklenti(ler)
Cemaleddin Bey,
Estetiklikten uzaklaşır diye düşünüyorum. İlla değişiklik istiyorsanız biraz daha çalışıp sal tarzına dönüştürülebilir. İyi çalışmalar dilerim.... Alıntı:
|
1 Eklenti(ler)
Cemaleddin Bey,
Dizayn eksik oldu bir gölet ilave ederseniz daha şık olur. Çalışma tamamlanıp, gölete suyu doldurduğunuzda işlem tamam olur. Böyle göletli bir çalışma düşünüyorum siz daha önce başlamış olursunuz. İyi çalışmalar dilerim... |
2 Eklenti(ler)
Sayın Sagol, amacım sıradan bir değişiklik yapmak değil. Bir tarz yaratma sancısı olsa gerek...
Nicedir, bonsai tarlalarında üretilen ağaçların bonsaiyi sıradanlaştırdığını düşünüyordum... Bunu kırmanın yolunun ise özgün, sıradışı tasarımlar olduğunu düşünüyorum. Bu süreçte elbette epey sancılar çekeceğiz. Yalnız şuna inanıyorm ki bonsai tarlalarında üretilen tek tip ''meta bonsai'yi'' aşamazsak bizlerde sıradanlaşacağız... Görüşleriniz için teşekkür ediyorum... Saygılar... Eklenti 486294 Bonsai tarlası Eklenti 486295 Bu ağaç içerinden hangisi? Farkedebildiniz mi? |
Cemaleddin Bey,
Kurallara aşırı takılarak doğadaki bazı ağaçları bonsai olarak ifade edemeyeceğimizi ben de inanıyorum. Mesela çam gibi şekillendirilmiş bir leylak beni de rahatsız ediyor. Çinlilerin üstüste birsürü S çizdirdikleri ağaçlara bonsai demek mümkün mü? Türkiyede daha tarlada sıra sıra bonsai yetiştirmeye yıllar var. Genelde aşı yapanımız da çok az olduğundan düşündüğünüz kadar tekdüze değil bence bonsai adaylarımız, sürgün patlasın diye bekleyip ona göre şekillendiriyoruz genellikle. Yine de ağaçlarımızı dizayn ederken denge, oran, mümkünse altın oran, sadelik, mümkünse koniklik gözetilirse gözümüz gönlümüz açılır zannediyorum. Bu başlıktaki amacım zaten biraz beyin fırtınası yapmak, irdelemek, düşünmeye zorlamak. Göre göre, eleştire eleştire, deneye deneye daha güzele ulaşacağız, hepimizin daha güzel bonsaileri olacak.. İyi geceler dilerim. Alıntı:
|
1 Eklenti(ler)
Hadi bakalım buna ne diyeceksinz?, sevgili dostlar. Bu bir bonsai mi yoksa güzel bakımlı bir ağaçmı? Eğer bonsai olarak kabul görüyorsa hiper boyutuyla sıradanlıktan uzaklaşmış bir çalışma.
Benim fikrim bu bir bonsai değil. Üzerinde Bonsai teknikleri uygulanmış, bakımlı bir ağaç. Bu bana bonsai'deki heyecanı vermedi. Belki bu bir tad alma meselesidir. |
Sayın Badrobot,
Genelde Çin ve Tayvanda böyle büyük boy bonsailer yapıyorlar. Bunlar zaten ya o işi yapan firmaların gösteriş yapıp adını duyurma merakından ya iş yerleri için ya da parklar, müzeler veya malikhaneler için bir anlamı olan şeyler. Bildiğim kadarıyla şu ana kadar Harun Beyin Alıcı haricinde saksıda çok büyük ağaç çalışan yok içimizde. Çok büyük bir bir bahçede, sarayda, şatoda bir anlamı olabilir. Dev saksılar gerekir, ağacı vinç ile kaldırıyorlar. Sevsek bile bizleri aşar. Tanım olarak saksıda olduğu sürece bonsai sınıfına alınabilir. Bu kadar büyük saksıda çalışmıyorum ama bahçede Erik, kayısı, sedir ve çam ağaçlarını bonsai gibi şekillendirmeye çalışıyorum. 3 yıldır çalıştığım kayısım bu sene az da olsa ilk meyvelerini verecek, cinsi şekerpare, gövde kalınlığı 12-13 cm kadar. Saksısız yani bahçede olunca tanım olarak bonsai olarak adlandırılmıyor bonsai gibi görünseler de biçimlendirilmiş ağaç diyebiliriz. İyi çalışmalar dilerim..... Alıntı:
|
2 Eklenti(ler)
Bonsai merakı insanda biraz takıntı yapıyor galiba. Parkta, kaldırımda gezerken hayalinde ağaçları budayıvermeye başlıyor insan.
İnternette dolaşırken bulduğum güzel bir delice çalışmasını da hayalimda aşağıdan köklendiriverdim. Hem daha dengeli oldu hem de nebari genişledi hem de ters koniklik önlendi Bir taşla üç kuş. Ama yine de hakkını vermek lazım güzel bir çalışma yapılmış. Orjinali: Eklenti 488945 Hayalimde köklendirdiğim: Eklenti 488946 |
Sadelik
3 Eklenti(ler)
Bonsaideki sadelik kuralı da önemli. İlla bütün dalları kullanmaya çalışmak sadelikten uzaklaşmaya neden olabiliyor.
|
Bence havai köklendirmeyle bundan iki ağaç çıkarmak en mantıklısı gibi :)
|
3 Eklenti(ler)
Bonsai'de hedeflediğimiz estetik görüntü hangisi olmalı?
|
Cemaleddin Bey,
Bu üçünden hangisi daha estetik derseniz bence 3. daha estetik duruyor. İlk 2 si daha bonsai değil, zamanla emekleyip bonsai olacaklar. 1. fotoğrafta alt dallar kalınlaşsa estetik bir bonsai olabilir. Bu haliyle bonsai olmasa da estetiği oldukça iyi, başlangıç aşamasındaki bir çalışma. 2. fotoğrafın bonsai olması için daha çok yıl var ve estetik bulmuyorum, başlangıç aşamasında bir çalışma. Not: 3. daha estetik ama o da penjing sınıfına girebilir İyi akşamlar dilerim... |
Katılıyorum Sn. sagol.
İlk ağaçta, çok değerli usta elbette en iyisini biliyordur ama, alt dalların uç alımlarına başlamadan önce birkaç sezon daha kalınlaştırılsa sanki daha iyi olurdu gibime geliyor. İkinci ağaç zaten daha 10 aydır üzerinde çalışılan bir ingiliz karaağacı. Ama 50 cm nebari çapıyla çok iddialı bir başlangıç olduğu kesin.:) Dallanması konusunda ise daha çok yolu var. Son çalışma ise efsane penjingler arasında zaten yerini almış durumda. |
Bu örnekte aslında elma ile armutu karşılaştırıyoruz. 3. belki 4. çatallanmalarını yapmış bir penjing ile yeni başlanmış 2 bonsai çalışmasını karşılaştırmak çok kolay değil. Üçünü bir yarışmadaya soksaydık biri penjing kategorisinde derece alabilirdi. 1. fotoğraftaki emerging kategorisinde 3. ise gelecek vaat eden bonsai adayları kategorisine yer alırlardı zannediyorum.
1. Örnekteki adayda alt dallar gelişmeye bırakılıp kalınlaştırılsa daha iyi olurdu belki ama bu şekilde de olmaz diye birşey yok. Üst dallar yapraksızlaştırılarak alt dallarda kalınlaşma sağlanabilir fakat daha uzun sürer. Bazen ticari kaygılarla bu yola gidiliyor. Tabiatta bu şekilde alt ve üst dalların yaklaşık aynı kalınlıkta geliştiği durumlar olamaz mı o da olabilir. Bu tür bazı örnekleri mısırda gördüm. Argan ağaçlarında(bizim delicelere benziyor, keçi ağacı diyorlar) onlarca keçi dalların ucunu yiyor dolayısıyla uç alımı ve yaprak küçültme yapıyorlar. Bazı ağaçlarda alt dalların kalınlaşmasına da müsade etmiyorlar. Buna benzer örnekleri dağlarda keçilerin bol olduğu yerlerde bizde de görmek mümkün olabilir. 5-10 yıl sonra bu 3 örneği yeniden karşılaştırsak. 1 ve iki bonsai formuna girmiş olur. 3. örnek zaten gelişmiş ama biraz daha çatallanma olur fazla bir değişiklik olmaz zannediyorum. Hepinize Güzel bonsailer, penjingler dilerim... |
1 Eklenti(ler)
3. görsel, yani penjing çalışması yanlış örnekleme olabilir...Peki bu ağaç ? Oranları, estetiği, konikliği, dal yapısı, nebarisiyle değerlendirildiğinde, hangi ağaca varmak isterdiniz?
|
1.ağaç dallarında bir düzensizlik ve karmaşa hakim. O nedenle güzel görünmüyor. Fakat 1 gelişme döneminde düzeltilir. ağacın ön yüzü doğru durmuyor ve nebari yok.
2.ağaç; kalın, eğri gövdesi ve nebarisiyle çok idialı bir beden. Ucundaki oyma işlemide fena sayılmaz ama biraz daha fazla olmalı ve daha başarılı olabilir. Dallar gelişmemiş olduğu için kalın gövde çok kaba kalmış. Tel üzerinde yürüyen bir fil gibi... 3.ağaç; bu tür çalışmalara saygın olmasına rağmen kendime yakın hissetmiyorum. Bana göre değil. 4.ağaç; Çalışma tüm oranlamalarıyla güzel, bitmiş bir ağaç. Böyle bir çalışmaya biraz farklılık olsun diye sahip olmak isterim ama elbette benim zevkim biraz daha farklı. Şu an itibariyle en güzel ağacı 4.ağaç olduğunu düşünüyorum. |
Cemaleddin Bey,
Ağacın boyu bonsai kurallarına göre uzun olmasına rağmen bu ağaç benim olsaydı sanırım bu şekilde geliştirirdim. İlk dala kadar olan kısım biraz daha kalın olsaydı ideal bir durum olurdu(belki kurbanlık biriki dalla zaman içinde o bölgeyi kalınlaştırmaya çalışırdım). Fakat nebarisi olmasa toprakta da gövde çapı gibi olsa illa kısaltırdım. İyi çalışmalar dilerim.... Alıntı:
|
Ayrıca 1. çalışmanın en az 4-5 yıllık olduğunu tahmin ediyorum, çünkü, zirve olarak kullanılan dal iki kere budanıp kalınlaştırlmış, ve ana dallarda 3. - 4. dallanmalar oluşmuş.
2. çalışmada ise dalların 10 aylık olmasını olası görmüyorum. Çünkü 50cm mebaride dallar ince görünmesine rağmen yaklaşık olarak 1,5 cm kalınlığa ulaşmış ve üçüncü dallanmalarını yapmış görünüyor... Değerli arkadaşlarım çalışmalarınızda başarılar diliyorum... |
Alıntı:
Birinci çalışma 2004 senesinden beri eğitimde. Sanatçının ikinci kitabında gelişim aşamaları detaylı anlatılıyor. İkinci çalışma Temmuz 2013'te alınmış. Fakat ağaç şu an jin yapılan yerden daha önce kesilmiş olduğu için geriden kendi halinde sürgünler vermiş durumdaydı, yani çalışma çok yeni başlamış olmasına rağmen altyapısı hazır bir ağaçtı. Aslında bu görsel şubat ayında çekildi, yani alındıktan 7 ay sonra. Tabii Avrupa'da bu tür bonsai hammaddelerine çok kolay ulaşmak gibi büyük bir avantajları var. Ama ustanın elinde beş sene sonra bu ağaç da eminim çarpıcı bir hale gelecektir. |
Cemaleddin hocam,
Bana bunlardan birisi senin olabilir deseler, ben büyük ihtimalle ikinci fotoğraftaki karaağacı tercih ederdim, çünkü a) diğerlerine göre daha orijinal/değişik, b) daha yaşlı bir görünümü var, c) nebarisi gerçekten harika, d) diğerlerine nazaran daha dramatik bir gövdeye sahip, e) dalların yanı sıra gövde üzerinde çalışmaya ve yaratıcılığı kullanmaya müsait.... diye uzar bu liste kafamda. Tahminimce "estetiklikten" kastınız biraz da zerafet olsa gerek, sizi iyi anlıyorum fakat bazen bir ağaca zerafetinden ötürü hayranlık duyacağımız gibi bazen başka bir ağacın heybetine hayranlık duyarız, kimi zaman da doğaya karşı savaş vermiş ağaçların yaşadığı drama tanık oluruz yaralı gövdelerinde ve dallarında... O yüzden farklı ağaçlar ve farklı tarzlar çalışmakta fayda var; bu şekilde çok yönlülüğümüzü geliştirebileceğimiz gibi aynı zamanda farklı deneyimler kazanarak kendi tarzımızı da daha sağlam temeller üzerine oturturuz. Ben şahsen sizin 2.ci fotoğraftaki gibi bir ağaçla ileride mutlaka 1-2 çalışma yapmanızı isterim, tahmin etmediğiniz kadar çok hoşunuza gideceğinden şüphem yok :) Saygılarımla |
Değerli Taner;
Eğer zanaat veya sanat yaptığımızı iddia ediyorsak, dramı bile estetik ile sunmalıyız... 2. ağacın hikayesi nedir? fırtına mı görmüş, yangın mı geçirmiş, iş makinası mı vurup kırmış? Sel felaketi mi yaşamış? Dramatik hikayesi (!) belli değil... Bu kadar devasa bir gövdede dal kalınlıklarının bu sunumla her zaman orantısız ve komik kalacağını düşünüyorum... Hikayesi olmayan ( ben de anlamamış olabilirim) bu dramatizmle bu sunum hiç uyuşmamış... Oyuncu, Sinema filminde, tiyatroda oynadığı gibi oynarsa bu hem sinema olamaz ve hem de tiyatro olamayacağı gibi... Buna bir ad takmak gerekirse Absürt Bonsai derim ben. Sevgili Taner; kalın gövdeyle ilgili bir kaç tasarımım var, uygun gövde arıyorum. Nebarisi ve gövdesi en az 20cm olan karaağaç, celtis australis, dut, küçük yapraklı ıhlamur arıyorum ... Yardım edecek arkadaşlara gazoz ısmarlarım :) Hem de en hakikisinden Niğde gazozu :) Saygılarımla... Not: Estetikten kastım; eserdeki konsapte (anlamı, ne demek istediği) bütünlük, sunumdaki zerafet ve güzelliktir... Son dakika Notu: Sevgili Taner teveccüh edip Hocam diye hitap etmişsiniz, ama ben çalışkan bir öğrenciyim sadece, teveccühünüze teşekkür ederim... |
4 Eklenti(ler)
Alıntı:
Zaten ben bunları yazarken senin verdiğin örnekteki ağaçları kasdetmemiştim; nicholai hel'in de belirttiği gibi onlar zaten halen üzerinde çalışılan adaylar, henüz dalları tam gelişmemiş ve çalışmada yarıya bile gelinmemiş. Örneğin aşağıdaki henüz bir şeye benzemiyor, hatta çok kaba bir kütük: Eklenti 490490 Ancak pekala aşağıdaki şekle dönüştürülebilir: Eklenti 490491 Alıntı:
Eklenti 490495 Eklenti 490496 Alıntı:
|
Değerli bonsaiseverler,
Bonsainin küçüğü, büğüğü, incesi, kalını, toprakta yetişmişi, saksıda yetişmişi, çekirdekten yetişmişi, kütükten yapılmışı gibi küçük konulara takılmak boşuna. Oran, orantı, estetik, denge, nebari, uyum,... gözetilince her boyda her yöntemle güzel bonsailer yapılabilir. Türkiyede bonsai çok geç kalmış bir sanat dalı, bizim dünyayı geçmek değil kenarından yakalayabilmemiz, yetişebilmemiz için daha çok örnek görüp, daha çok çalışıp, daha çok denememiz lazım. Tek bir boya takılmayıp, küçük, orta, büyük boylarda ve çeşitli tarzlarda, başta yerel ağaçlar olmak üzere değişik ağaçlar denememiz gerekiyor. Elma, Armut, Kayısı, kiraz, vişne, şeftali, nektarin gibi ağaçlarda daha çok denemeler yapmak lazım. Daha doğru dürüst fındık, kestane, at kestanesi gibi yerel ağaçlarla çalışanımız bile yok malesef. En güzel bonsailer hepinizin olsun... |
Alıntı:
Yani 1. ağaçta 10 yılda varılan sonuç, konikliği (ekstrem çalışmalar hariç, en önemli kriterdir)olmayan, estetik ve manadan uzak, insan zoruyla, zorlamasıyla yapıldığı ilk bakışta anlaşılan bir ağaç. Yapraklı hali kesiği gizlediğinde eh işte, uzaktan seyredilebilir halde... |
Alıntı:
Taner bey; tartışma, örneklediğim 1. ve 2. ağaçlar üzerineydi Sizin verdiğiniz örneklere hiç bir diyeceğim yok, harika görünüyorlar... Genelde Ağaçta, üst limit olarak dal kalınlığının gövde kalınlığının yaklaşık olarak üçte biri kadar olmasını estetik buluyoruz. Peki alt limit nedir? 2. ağaçta dalların 7-8 cm olduğunu hayal edin; bu kalınlıkta dallar ise bu oranlardaki ağaçta kütük gibi kalacaktır... 50 cm.lik bir nebari, 25 cm.lik gövde, 75 cm.lik bir boyda, ne kadar zaman geçerse geçsin, ağaç bu stilde kaldığı sürece dal kalınlıkları gövdeye oranla hep ince ve suni bir görüntüde kalacaktır bence... Aklınıza yazdığınızı ben de aklıma yazdım :) (başınızın etini yerim artık :) |
1 Eklenti(ler)
Nasıl ki çelebi tarzına dik ve yatık tarzdaki kuralları uygulamak mümkün değilse sumo tarzına da dik ve yatık tarzdaki 1/3 kuralını uygulayamayız. 2. fotoğraftaki ağaç şu an kütük ama sanatçıya düşen ona hayat vermektir, adamlar dev kayaları oyup şekil veriyor biz şu ufacık kütüğe şekil vermekte zorlanmayız. Keşke hepimizin elinde böyle kütükler olsa da birer deneme yapabilsek.
Sumo tarzını aşağıdaki sehpaya benzetebiliriz, alt kısım gövde camın üstü ise yeşil kısım. Her tarzı sevmemize gerek yok, seven dener sevmeyen sevdiği tarzı dener. En güzel bonsailer sizlerin olsun.... |
1 Eklenti(ler)
Hangi tarza uyuyor karar veremedim ama böyle bir bonsai yapmak isterdim. Tarzı neyse ne gözüme hoş görünüyor. Şunu yapmazdım bunu yapmazdım bile demeyeceğim.
|
Alıntı:
Fikir ve zevklerdeki ufak tefek farklılıklar da elbette olacak Cemaleddin hocam; yoksa değil bonsai, hayat bile çekilmez olurdu galiba :) Alıntı:
|
Alıntı:
|
Sevgili Taner, budaksız tarafından Kök-nebari hariç 20 cm boy, 13-15 cm en yani harbi kütük :) Yardımcı olabilirseniz eğer çok sevinirim :)
Saygılar... |
1 Eklenti(ler)
Alıntı:
Bununla aynı tarza uyuyor olsa gerek Sn. sagol. :) Eklenti 491337 |
2 Eklenti(ler)
Güven abinin ağacına yakın bir örnek olduğunu düşünüyorum. Demekki Bonsai'de sınır ve sinir yok. Herşey mümkün.
|
Teşekkürler, Sayın Badrobot, Nicholai hel,
Güzel görünüyor, koniklik de güzel. Delice ile bu tarza yakın birşeyler başlattım biraz şekle girsinler paylaşırım.. İyi çalışmalar dilerim... Alıntı:
|
Bu örneklerde görüldüğü gibi aslında önemli olan bonsai yapabilmek. Yok gövde çapını çarparak boyunu , 3/1 oranında ilk dal olacakmışı önemseyen yok gibi. İyi çalışmalar , en güzel bonsaileri yaparak başarıya imza atmak dileklerimle..
|
Kuralları bilmek çok önemli. Ama illada uygulayacağım, harfi harifne kitabına uyduracağım gibi bir anlayışta çok doğru olmaz. Bence önemli olan kuralları çok çok iyi bilerek, olabildiğince uygulamak. Ama yaratıcılığı ve doğaçlamayıda elden bırakmamak gerekiyor.
Yani her ikiside çok önemli. |
1 Eklenti(ler)
Çok hoş bir çalışma.
|
1 Eklenti(ler)
Çok sıradışı...
|
Forum saati Türkiye saatine göredir.
GMT +2. Şu an saat: 14:36. (Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.) |
Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2025