kürekçi
01-11-2006, 08:26
Çeşme'de kamuya ait araziler sonradan ilave sürelerle uzatılmak üzere
şimdilik 75 yıllığına yerli ve yabacılara tahsis ediliyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından, 12 Eylül Hukuku mirası Turizm
Teşvik Kanununa dayalı olarak planlanan tahsis ihaleleri İle çeşme
yarımadasının kültürel ve doğal zenginlikleri mahvolacaktır.
Bir yüzyılı bulacak ve hatta geçecek sürelerle yapılacak tahsisler,
kamu arazilerinin yerli ve yabancılara gelecek kuşakların ve doğanın hiçe
sayılarak, devredilmesi demektir.
Devredilecek kamu arazileri 5 ayrı bölgede ve Paşalimanı bölgesinin
tamamı olmak üzere 10.200 hektardan fazla bir alandır. Devredilecek alan
içinde kalan özel mülkler takas edilecek ya da kamulaştırılacaktır
Devredilecek kamu arazilerin 4.000 hektarı koruma altında doğal ve
arkeolojik sit alanıdır. Alaçatı kıyı ekosistemi, uluslararası öneme sahip
sulak alanıdır. Devletin hüküm ve tasarrufunda olması gereken
yarımadanın güney kıyıları, endemik Katran Ardıcı Ormanları, tarım ve mera
alanları, yer altı su rezervleri ve su havzaları yerli ve yabancı
yatırımcı şirketlere devredilmektedir.
Çeşme yarımadası su varlığı bakımından çok fakirdir. Halen yer altı su
havzasını besleyen yıllık su miktarının 17 katı su, havzadan
çekilmektedir. Yer altı su potansiyeli hızla tükenmektedir. Kamu arazileri
devredilerek bölgede 72.000 yatak kapasitesi yaratılması ve golf alanları
kurulması planlanmaktadır. Bu kullanım ile bölgenin zaten sınırda olan su
varlığı hemen tüketilecektir. Küresel sıcaklık artışı da düşünüldüğünde
bölgede pek yakında kuraklık yaşanacaktık.
Doğal değerlerimizin, kıyılarımızın, ormanlarımızın, tarım alanlarının,
kıt su kaynaklarının kamunun elinden alnıp yerli ve yabancı
girişimcilere devredilmesinde hiç bir kamu yararı yoktur. Devlet bu değerlerimizi
ve zenginliklerimizi koruma yükümlülüğündedir. Yatırım amacıyla yerli
ve yabancı girişimcilere devir işlemleri, Anayasanın Orman alanlarının
korunması ve geliştirilmesi başlıklı 169. maddesine, kıyılardan
yararlanmada kamu yararının öncelikli olduğunu düzenleyen 43. maddesine,
tarihi, kültürel ve doğal varlıkların korunmasına ilişkin 63. maddesine ve
Sağlıklı çevrede yaşama hakkını düzenleyen 56 . maddesine açıkça
aykırıdır.
Ülkemiz, Anayasa'nın 90. Maddesi gereğince kanun hükmünde olan
"Akdeniz'in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi" ve diğer uluslararası
sözleşmelerle devredilecek sit alanlarını, endemik bitki türlerini ve yaban
hayatı ve yaşama ortamlarını koruma yükümlülüğündedir. Kanun hükmündeki
sözleşmeler ihlal edilerek doğal değer ve zenginliklerimiz tehlikeli
ve yoğun yapılaşma getirecek ve doğal kaynakları tüketecek kitle
turizmine açılmaktadır. Alternatif çözüm; doğayı bozmayan, ekolojik ve
kamunun yararlanmasına açık bir turizm anlayışıdır.
Çeşme Yarımadası'nda devasa büyüklükte bir toprak parçası yabancılara
devir edilecektir. Yabancılara bu büyüklükte toprakların devri
Anayasanın başlangıç ilkelerine ve yabancılara mülk satışına ilişkin olarak
tapu kanunu ve köy kanunu ile getirilen sınırlamalara da aykırıdır.
Büyüme ve kalkınma kavramlarını istismar eden, ülkenin doğal ve
kültürel zenginliklerine yalnızca rant gözlüğüyle bakan Siyasi İktidarın,
Çeşme Yarımadası'nda organize ettiği tahsis işlemlerinin durdurulması
amacıyla, İzmir İdare Mahkemesi'nde iki ayrı dava açılmıştır.
- Başvuru süresi 25.09.2006 tarihinde sona eren 2006/4 sayılı
Kamu Taşınmazı Tahsisi Duyurusu; Çeşme-Alaçatı-Paşalimanı Kültür ve
Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi içinde, İzmir Çeşme Paşalimanı
Mevkii'ndeki Termal Kür Tesisi ve Günübirlik tesis amaçlı 195.000 m2 kapalı
inşaat alanı olan yer. ( 20.10.2006 tarihinde dava açıldı).
(http://www.egecep.org/konu1.doc)
- Başvuru süresi 31.10.2006 günü saat 16.30' da dolacak olan
2006/3 sayılı Kamu Taşınmazı Tahsis Duyurusu; Çeşme Altınkum Turizm
Merkezi, Çeşme Alaçatı- Paşalimanı Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim
Bölgesi ile I,II,III,IV,V Numaralı Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Alt
Bölgeleri Turizm Kentleri (13.10.2006 tarihinde dava açıldı).
(http://www.egecep.org/konu2.doc)
Davacılar;
· Çeşme Çevre ve Doğal Yaşamı Koruma Derneği, Alaçatı Koruma
Derneği, Ege Doğal Yaşamı Koruma Derneği,
· TMMOB Çevre Mühendisleri Odası, TMMOB Ziraat Mühendisleri
Odası,
· Arif Ali Cangı, Oya Otyıldız, Ali Osman Karababa, Ertuğrul
Barka, Muammer Sakaryalı, Zeki Noyan Özkan, Ömer Turgut Erlat, Serkan
Cengiz, Mehmet Şahin, Erhan İçöz, Yelda Kullap, Öztan Küçük, Vezan
Karabulut, Tanay Sıdkı Uyar,
Bu tahsis duyurularından önce, bunların dayanağını oluşturmak için,
yönetmelik, yönerge ve genelgeler yayımlandı.
a.. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 12 Nisan 2006 tarihli "2863 Sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'nun 13 ve 14 üncü Maddeleri
Gereğince Yürütülen İşlemlere İlişkin Yönerge"
b.. Maliye Bakanlığı'nın, 13 Haziran 2006 tarihli "Milli Emlak Genel
Tebliği",
c.. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 21 Temmuz 2006 tarihli "Kamu
Taşınmazlarının Turizm Yatırımlarına Tahsisi Hakkında Yönetmelik";
Bölgemizin ve ülkemizin doğal ve kültürel değerlerinin ranta tahsis
edilmemesi, yaşam alanlarının korunmasını sağlamak için, EGEÇEP tarafından
bu işlemler hakkında da Danıştay'da iptal davası açılmıştı.
İzmir Milletvekillerini, Belediye Başkanlarını, Demokratik Kitle
Örgütlerini, Sivil Toplum Kurumlarını, Sendikaları, Akademi Dünyası ile
"doğal ve kültürel varlıkları koruma ve gelecek kuşaklara aktarma
duyarlılığında olan" herkesi, Çeşme Yarımadası'nda planlanan çevre ve doğa
katliamına karşı duyarlı olmaları ve konuyu gündemlerine almaları çağrısında
bulunuyoruz.
Av.Arif Ali Cangı
Egeçep Dönem Sözcüsü
İletişim
858 Sokak No : 9/705 Konak / İZMİR; Tel / Faks : 0232 4256688;
e-posta: egecep@egecep.org ; Web: www.egecep.org
şimdilik 75 yıllığına yerli ve yabacılara tahsis ediliyor.
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından, 12 Eylül Hukuku mirası Turizm
Teşvik Kanununa dayalı olarak planlanan tahsis ihaleleri İle çeşme
yarımadasının kültürel ve doğal zenginlikleri mahvolacaktır.
Bir yüzyılı bulacak ve hatta geçecek sürelerle yapılacak tahsisler,
kamu arazilerinin yerli ve yabancılara gelecek kuşakların ve doğanın hiçe
sayılarak, devredilmesi demektir.
Devredilecek kamu arazileri 5 ayrı bölgede ve Paşalimanı bölgesinin
tamamı olmak üzere 10.200 hektardan fazla bir alandır. Devredilecek alan
içinde kalan özel mülkler takas edilecek ya da kamulaştırılacaktır
Devredilecek kamu arazilerin 4.000 hektarı koruma altında doğal ve
arkeolojik sit alanıdır. Alaçatı kıyı ekosistemi, uluslararası öneme sahip
sulak alanıdır. Devletin hüküm ve tasarrufunda olması gereken
yarımadanın güney kıyıları, endemik Katran Ardıcı Ormanları, tarım ve mera
alanları, yer altı su rezervleri ve su havzaları yerli ve yabancı
yatırımcı şirketlere devredilmektedir.
Çeşme yarımadası su varlığı bakımından çok fakirdir. Halen yer altı su
havzasını besleyen yıllık su miktarının 17 katı su, havzadan
çekilmektedir. Yer altı su potansiyeli hızla tükenmektedir. Kamu arazileri
devredilerek bölgede 72.000 yatak kapasitesi yaratılması ve golf alanları
kurulması planlanmaktadır. Bu kullanım ile bölgenin zaten sınırda olan su
varlığı hemen tüketilecektir. Küresel sıcaklık artışı da düşünüldüğünde
bölgede pek yakında kuraklık yaşanacaktık.
Doğal değerlerimizin, kıyılarımızın, ormanlarımızın, tarım alanlarının,
kıt su kaynaklarının kamunun elinden alnıp yerli ve yabancı
girişimcilere devredilmesinde hiç bir kamu yararı yoktur. Devlet bu değerlerimizi
ve zenginliklerimizi koruma yükümlülüğündedir. Yatırım amacıyla yerli
ve yabancı girişimcilere devir işlemleri, Anayasanın Orman alanlarının
korunması ve geliştirilmesi başlıklı 169. maddesine, kıyılardan
yararlanmada kamu yararının öncelikli olduğunu düzenleyen 43. maddesine,
tarihi, kültürel ve doğal varlıkların korunmasına ilişkin 63. maddesine ve
Sağlıklı çevrede yaşama hakkını düzenleyen 56 . maddesine açıkça
aykırıdır.
Ülkemiz, Anayasa'nın 90. Maddesi gereğince kanun hükmünde olan
"Akdeniz'in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi" ve diğer uluslararası
sözleşmelerle devredilecek sit alanlarını, endemik bitki türlerini ve yaban
hayatı ve yaşama ortamlarını koruma yükümlülüğündedir. Kanun hükmündeki
sözleşmeler ihlal edilerek doğal değer ve zenginliklerimiz tehlikeli
ve yoğun yapılaşma getirecek ve doğal kaynakları tüketecek kitle
turizmine açılmaktadır. Alternatif çözüm; doğayı bozmayan, ekolojik ve
kamunun yararlanmasına açık bir turizm anlayışıdır.
Çeşme Yarımadası'nda devasa büyüklükte bir toprak parçası yabancılara
devir edilecektir. Yabancılara bu büyüklükte toprakların devri
Anayasanın başlangıç ilkelerine ve yabancılara mülk satışına ilişkin olarak
tapu kanunu ve köy kanunu ile getirilen sınırlamalara da aykırıdır.
Büyüme ve kalkınma kavramlarını istismar eden, ülkenin doğal ve
kültürel zenginliklerine yalnızca rant gözlüğüyle bakan Siyasi İktidarın,
Çeşme Yarımadası'nda organize ettiği tahsis işlemlerinin durdurulması
amacıyla, İzmir İdare Mahkemesi'nde iki ayrı dava açılmıştır.
- Başvuru süresi 25.09.2006 tarihinde sona eren 2006/4 sayılı
Kamu Taşınmazı Tahsisi Duyurusu; Çeşme-Alaçatı-Paşalimanı Kültür ve
Turizm Koruma ve Gelişim Bölgesi içinde, İzmir Çeşme Paşalimanı
Mevkii'ndeki Termal Kür Tesisi ve Günübirlik tesis amaçlı 195.000 m2 kapalı
inşaat alanı olan yer. ( 20.10.2006 tarihinde dava açıldı).
(http://www.egecep.org/konu1.doc)
- Başvuru süresi 31.10.2006 günü saat 16.30' da dolacak olan
2006/3 sayılı Kamu Taşınmazı Tahsis Duyurusu; Çeşme Altınkum Turizm
Merkezi, Çeşme Alaçatı- Paşalimanı Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim
Bölgesi ile I,II,III,IV,V Numaralı Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Alt
Bölgeleri Turizm Kentleri (13.10.2006 tarihinde dava açıldı).
(http://www.egecep.org/konu2.doc)
Davacılar;
· Çeşme Çevre ve Doğal Yaşamı Koruma Derneği, Alaçatı Koruma
Derneği, Ege Doğal Yaşamı Koruma Derneği,
· TMMOB Çevre Mühendisleri Odası, TMMOB Ziraat Mühendisleri
Odası,
· Arif Ali Cangı, Oya Otyıldız, Ali Osman Karababa, Ertuğrul
Barka, Muammer Sakaryalı, Zeki Noyan Özkan, Ömer Turgut Erlat, Serkan
Cengiz, Mehmet Şahin, Erhan İçöz, Yelda Kullap, Öztan Küçük, Vezan
Karabulut, Tanay Sıdkı Uyar,
Bu tahsis duyurularından önce, bunların dayanağını oluşturmak için,
yönetmelik, yönerge ve genelgeler yayımlandı.
a.. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 12 Nisan 2006 tarihli "2863 Sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'nun 13 ve 14 üncü Maddeleri
Gereğince Yürütülen İşlemlere İlişkin Yönerge"
b.. Maliye Bakanlığı'nın, 13 Haziran 2006 tarihli "Milli Emlak Genel
Tebliği",
c.. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın 21 Temmuz 2006 tarihli "Kamu
Taşınmazlarının Turizm Yatırımlarına Tahsisi Hakkında Yönetmelik";
Bölgemizin ve ülkemizin doğal ve kültürel değerlerinin ranta tahsis
edilmemesi, yaşam alanlarının korunmasını sağlamak için, EGEÇEP tarafından
bu işlemler hakkında da Danıştay'da iptal davası açılmıştı.
İzmir Milletvekillerini, Belediye Başkanlarını, Demokratik Kitle
Örgütlerini, Sivil Toplum Kurumlarını, Sendikaları, Akademi Dünyası ile
"doğal ve kültürel varlıkları koruma ve gelecek kuşaklara aktarma
duyarlılığında olan" herkesi, Çeşme Yarımadası'nda planlanan çevre ve doğa
katliamına karşı duyarlı olmaları ve konuyu gündemlerine almaları çağrısında
bulunuyoruz.
Av.Arif Ali Cangı
Egeçep Dönem Sözcüsü
İletişim
858 Sokak No : 9/705 Konak / İZMİR; Tel / Faks : 0232 4256688;
e-posta: egecep@egecep.org ; Web: www.egecep.org