View Single Post
Eski 07-10-2010, 13:53   #94
ykolko
Ağaç Dostu
 
ykolko's Avatar
 
Giriş Tarihi: 23-07-2010
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 1,140
Rebiana (Stevia)

Rebiana (Stevia) Name:  Rebiana b.jpg
Views: 21794
Size:  38.0 KB
Olay yaratan kalorisiz doğal şeker aslında yıllardır bilinen bir bitkinin özütünden başka bir şey değildi. "Stevia", Paraguay ve Brezilya kökenli bir bitki olarak tanınıyordu. Bu eşsiz bitkiyi bugünlere taşıyan ise hâlâ bu işle uğraşan Paraguay'ın eski bir kabilesiydi.

Tat açısından şekerden farkı yok

Yerel halk "şeker otu" ismini verdiği bu bitkinin yapraklarını kurutup toz haline getiriyor ve şekerden 20 kat daha güçlü bir tatlandırıcı olarak şeker yerine kullanıyordu.

İlginç bitki önce Almanların dikkatini çekti.

Paraguay'a gidip yerinde incelediler. İleride şekere ve sentetik tatlandırıcılara rakip olacak bitkinin doğal kimyası onları hayrete düşürdü. Bu bitkiden çeşitli türevlerde kalorisiz şeker üretilebilecekti. Almanlar Avrupa kıtasında nerelerde yetişeceğini araştırdılar. İspanya ve Yunanistan en uygun yer olarak belirlendi. Üstelik Anadolu'nun bazı bölgeleri de bu bitkinin doğasına oldukça uygundu. Bitki daha sonra Japonlar tarafından ithal edilmeye başlandı. Amaç, tıbbi açıdan yan etkilerin araştırılmasıydı. Görüldü ki bitkinin insan organizması üzerinde yıkıcı hiçbir etkisi yok. Bunun üzerine "Stevia" birden popüler hale geldi. Diyetisyenler şeker niyetine sadece bu bitkiyi öneriyordu.

Japonlar uzunca bir süre "Stevia"yı diyabet hastalarında denediler. Sıfır kalori özelliği yanında "Stevia"nın ani şeker yükselmesinin önüne geçtiğini, kan basıncını dengelediğini gördüler. Fakat daha çok doğal tatlandırıcı olarak böbrek, karaciğer, kan ve metabolizma etkileri üzerinde duruldu. Sonuçlar mükemmeldi. Üstelik "Stevia" lezzet algılaması açısından klasik şekerden ayırt edilemiyordu. "Çift kör" testler iddiayı yüzde yüz doğrulamıştı. "Stevia" sentetik tatlandırıcılar gibi ağızda madensel tat bırakmıyordu.

Şeker endüstrisinde sürpriz olabilir

İşte tam bu noktada "Stevia" Cargill'in büyük ilgisini çekti. Coca-Cola'yla ortak projelere başlandı. Şimdi Coca-Cola bir adım daha ileri giderek bu bitkinin özütünden izole edilen çok daha saflaştırılmış konsantre bir maddeye "Rebiana" adını verdi. "Rebiana" bitkinin kültüre alınmış formlarından üretiliyor ve şekerden 300 kat daha fazla tada sahip. "Truvia" ise bunun ticari adı. Coca-Cola kendi içecek ürünlerinde bu maddeyi kullanadursun, "Cargill" bunun ileride şekere rakip olabilecek önemli bir endüstriyel ürün olacağını keşfetti. Cargill'in bilimsel araştırma direktörlerinden Leslie Curry'e göre "Rebiana" araştırma programlarında tüm testleri başarıyla geçmiş olağanüstü bir tatlandırıcıydı. Ona göre "Stevia Glycosidleri" gıda sektörünün çehresini bir anda değiştirebilecek niteliklere sahipti. Belki de "rebaudioside A" isimli biçimiyle yüzde 97 saflıkta yeni şeker keşfedilmişti.

Anlaşılan o ki geleneksel beyaz şekerin yüksek kalori sağlamasıyla oluşan ve ABD'de kimi rahatsızlıkları tetikleyen olumsuzluklar "Rebiana" ile asgari düzeye indirilebilecek.

Coca-Cola şimdiden meşrubat dışında bisküvi endüstrisi gibi onlarca yeni alanda "Rebiana"yı tanıtma uğraşısı içinde.

FDA sonunda perakendeye izin verdi

Bu gelişmeler sürerken FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi) biraz da şeker tröstlerinin etkisiyle "Stevia" bitkisinden elde edilen kalorisiz şekerlere sınırlı bir izin tanımıştı. Ancak sentetik tatlandırıcılara bir alternatif olarak sağlık mağazalarında ve eczanelerde satılabiliyordu. Sonra Coca-Cola ve Cargill'in araştırmaları ürünün hiç de sınırlı kalmayacağı gerçeğini ortaya koydu. Önce meşrubat sanayiine giren "Stevia" şimdi "Rebiana" ve benzeri patentlerle süpermarket raflarına da iniyor. Nitekim bu ayın başından itibaren "Wal-Mart" başta olmak üzere market zincirlerinin rafları Stevia orijinli doğal şeker türevleriyle dolmaya başladı. Geçen haftadan itibaren başlayan yoğun reklam kampanyaları ise tüketicileri fazladan kalori alımına son verilmesi için "Stevia Şekeri" tüketimine yönlendiriyor. Slogan ise oldukça basit: "Ağız tadını değiştirmeden gereksiz kaloriye son!" Coca-Cola ve Cargill'in yeni bir pazar yaratması ise en çok ABD Sağlık Bakanlığı ile sigortaları memnun ediyor. Obezite problemi yanında dengesiz beslenmeye yol açan kalorijen şekerin tahtı artık eskisi kadar sağlam değil. Sentetik tatlandırıcılar ise "Stevia" bitkisinin yaygınlaşmasıyla birlikte epey pazar kaybedecek gibi.

Alıntı: Kaynak: Referans/Nur Demirok

ykolko Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön