29-07-2009, 12:33
|
#37
|
agaclar.net
Giriş Tarihi: 03-04-2004
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 37,245
|
Bir mühendislik faciası...
Giresun diye bir yer yok artık, tüm şehir sular altında
Giresun 5 günde ikinci kez sele teslim oldu. Yüzlerce ev ve işyeri sular altında kaldı, ilçelerle ulaşım kesildi. 12 saat aralıksız yağan yağmur sonucu kentin bütün altyapı sistemi çöktü. Giresun Belediye Başkanı CHP’li Kerim Aksu, tüm belediyelerden vidanjör ve motopomp yardımı isterken, suların Karadeniz Sahil Yolu yüzünden denize ulaşamadığını ve şehri bastığını söyledi.
Doğu Karadeniz Bölgesi’nin sahil kesiminde bir haftadır etkisini gösteren yağmur, 5 günlük aranın ardından Giresun’u yeniden vurdu. Önceki akşam saat 19.00’da başlayan ve sabaha kadar aralıklarla etkisini sürdüren şiddetli yağış nedeniyle kentin ana arterleri trafiğe kapandı. Kentte yüzlerce dükkan ve konutun alt katlarını su basarken, şehrin doğu yakasındaki Aksu, Boğacık ve Sütlaç dereleri taştı. Aksu deresinin taşması sonucu yer yer heyelanların meydana geldiği Giresun-Sivas karayolu ulaşıma kapandı.
Giresun’un tarihinde böyle bir yıkım görmediğini söyleyen Giresun Belediye Başkanı Kerim Aksu, çevre belediyelerden yardım istedi: “Yüzlerce vidanjöre ve motopompa ihtiyacım var. Belediye santralleri kilitlendi. Yardım çığlıkları atılıyor. Malı mülkü, yolları bir kenara bıraktık, gücümüz yetmiyor artık. Cana zarar gelmemesi için uğraşıyoruz. Bu yağmurda insanın yapacağı, makinenin yapacağı bir şey yok. Ekiplerimiz çalışıyor. Tek amacımız can kaybı olmadan bu afeti atlatmak. Şu anda acil olarak vidanjöre ve motopompa ihtiyacımız var. Her ilden yardım istiyoruz.”
Sahil yolu kenti mahvetti
Karadeniz Sahil Yolu ile ilgili eleştirilerinin haklı çıkmasından büyük üzüntü duyduğunu da belirten Aksu, “Bu yol sadece koyları ve doğal güzellikleri değil şehirleri de mahvetti. 50 metre ilerde deniz var ve suyu aktaramıyoruz. Derelerin önüne setler yaptılar, yataklarını değiştirdiler. Böyle bir derenin akması mümkün değil. Bu yolu tekrar planlamak lazım. Yağmurla yaşamayı Karadeniz halkının öğrenmesi, yağmura göre yapı sağlaması lazım” dedi.
Otoyol sulara set çekti
Uzmanlar da Karadeniz Otoyolu’nun yaşanan sel felaketinde etkin rol oynadığı görüşünde. Karadeniz Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Fazıl Çelik, “Karadeniz sahili boyunca, denizden 4-5 metre yüksekte inşa edilen kıyı dolgu yolları, birçok kıyı yerleşimini çukurda bıraktığı halde drenaj (su tahliye kanalları) yeterli kapasitede inşa edilmedi. Böylece kıyı dolgu yolları, kıyı yerleşimlerinin önünde adeta birer baraj görevi yapmış; binaların alt katlarının su altında kalmalarına sebebiyet vermiştir” dedi.
Mühendislik hatası
Karadeniz Ulaşım ve Çevre Gönüllü Çalışma Grubu Ahmet Şefik Mollamehmetoğlu da sahil yolunun sele neden olduğunu söyledi: “Projenin pek çok yanlışı vardı. Ekonomik ve siyasal rantı esas alan bu projeyle seçilen bu yol, bölgede birçok onarılmaz yaranın açılmasına neden oldu. Yaptığımız uyarıların bir başlığı da, özellikle kıyı kentlerinin sel ve taşkınlar ile deniz tahribatına açık hale geldiği yönündeydi. Nitekim Giresun bu iddiamızın kanıtı.”
4.2 milyar dolarlık proje
Nİsan 2007’de Başbakan Erdoğan tarafından açılan sahil yolu, yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olmuştu. 542 kilometrelik yolda, 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüp tünel, 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüp tünel var. Karadeniz sahil yolu, Samsun’dan Sarp’a kadar, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve bir çok yerleşim birimine uzanıyor.
Vatan Gazetesi
|
|
|