View Single Post
Eski 22-07-2010, 20:57   #9
cem kaptan
Ağaç Dostu
 
Giriş Tarihi: 19-05-2009
Şehir: İzmir
Mesajlar: 200
Makro fotoğraflar

Alıntı:
Orijinal Mesaj Sahibi Adalet Yağcı Mesajı Göster
Cem bey, şöyle yapabilir miyiz; Doğru ve yanlış çekimleri olan aynı karelerde nerelerde yanlış yapılmış, yanlışlar nasıl düzeltilmiş, görebilir miyiz?
Adalet Hanım merhaba,

Name:  DSC_0101.jpg
Views: 2770
Size:  18.8 KB
Name:  DSC_0102.jpg
Views: 3009
Size:  17.7 KB

Yukarıda makro, çekim değerleri aynı iki adet fotoğraf var, ilki tripot yardımı ile çekilmiş, ikincisi ise elde çekim... Arada ki fark netlik... İlk fotoğraf net (net diyeceğim ama aslında o da yüklendikten sonra çok büyük kayıplar yaşadı... Belki sitenin sunucusuna bağlı olan bir sorun olabilir), diğeri ise değil... Nedenine gelince, ilk fotoğraf tripot yardımı ile gerçekleştirilmiş bir çekim, diğeri ise elde çekim... Arada ki farkı görmeniz için yüklediğim bu fotoğraflar da neler yapılması gerektiğini aşağıda bulabilirsiniz.

Makro çekimler, kuvvetli ışık ortamında, mutlaka tripot yardımı, o yok ise makineyi, bir yere sabitleyerek, dayayarak, titreşimin önüne geçerek en az bir metre mesafeden yapılması gerekir. Bunun nedeni de net alan derinliğini artırmak (eğer bir çiçek fotoğrafı çekiyor ve çiçeğin tüm bölümlerinin net olarak çıkmasını istiyorsanız) için diyafram değeri mümkün olduğunca kısılacağından (f10,f12,f14,f15,f16 siz ise makinenizin el verdiği en kısık diyafram değerinde, ki sanıyorum bu f8 olması gerekir), makineniz enstantane değerini makro mod.unda kendisi belirleyeceğinden, o da sanırım saniyenin 1/10 (Saniyenin onda biri) gibi süreye tekabül edeceğinden (bu sürede mutlaka eliniz titreyecek, hatta deklanşöre basarken yaptığınız hareket bile netliği bozacaktır) mutlaka tripot kullanmanız ya da makinenizi sağlam bir yere dayamanız gerekecektir.
Yeri gelmişken, yukarıda adı geçen diyafram neymiş ona bir göz atalım dilerseniz.

Gözümüz de bir fotoğraf makinesidir aslında…

Göz merceğimiz = Objektif
Göz küremiz = Makine gövdesi
Retina = Film (dijital makinede, ışığın, elektrik sinyaline dönüştüğü yonga)
İris = Diyafram
Göz kapakları = Enstantane, obtüratör (perde) hareketi.
Kornea = Objektif koruyucu nötr (0 derece) cam
Göz kapağı = Objektif kapağı
Renkli gözlük = Renkli filtreler
Yakın gözlük = Makro lens
Dürbünle gözlemlemek = Tele objektif kullanmak
Göz kamaşması = Objektife yoğun ışığın girmesi
Net görememe = Bozuk net ayarı
Görsel hafıza = Film ya da yongaya kayıt
Görsel anımsama = Fotoğraf arşivinden fotoğraf seçimi
Görsel unutkanlık = Fotoğraf kayıtlarının silinmiş olması
Görseli anlatmak = Fotoğraf kayıtlarını birine göstermek, sergi açmak

Göz ile fotoğraf makinesi ve fotoğraf arasında ki ilişki yukarıda ki gibidir.

İrisimiz, fotoğraf makinesinde ki karşılığı diyaframmış. Güneşe baktığımızda irisimiz kamaşmayı önlemek için küçülür. Makro çekimlerinde de kuvvetli, bol ışık kaynağı gerekir demiştik ya, o zaman ne olacak, kuvvetli ışık kaynağında, (iris) diyafram da kısılmış olacak. Diyafram (iris) kısıldığında, bu kez (retina) film üzerine düşen ışık miktarı az olacağından dolayı göz kapaklarımız (enstantane, obtüratör hızı) filme düşen ışık miktarını artırmak için daha yavaş hareket edecektir.

Tabii ki bu arada, çekeceğimiz model de sabit, yani hareketsiz olmalı… Çiçek makrosu çekiyorsak, rüzgârsız, sakin havaları, çekeceğimiz objenin arkasına, izleyenlerin dikkatlerini dağıtmaması amacıyla, koyu renkli bir fon tercih etmeliyiz.

cem kaptan Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön