View Single Post
Eski 04-08-2006, 18:43   #14
ibuprofen
Ağaç Dostu
 
Giriş Tarihi: 18-06-2006
Şehir: Kayseri
Mesajlar: 116
2.

2.

Alıntı:
When, how and why should I repot my bonsai?
Regular repotting of your bonsai to replace important nutrients, 'stale soil' and allow for new root growth is vital to your bonsai's health and growth. Generally, the trees should be repotted at a time when they are most dormant - such as late autumn to early spring, so that they are subjected to the least amount of stress possible. Young or small bonsai require repotting every two or three years, and older and larger specimens less often.

You can tell that a bonsai needs repotting if water takes a long time to drain through the soil or if the roots are crowding around the sides.

To repot, carefully lift the tree out of its current pot by tilting it to one side and trying to move it by the base of the trunk. You can not pull too hard on the trunk - so if this does not work, try tapping the pot with the side of your hand to loosen the rootball or poke a stick through the drainage holes and 'push' the rootball out. Next, using a chopstick, knitting needle, metal hook or similar, remove any moss or accent plants and carefully try to brush and untangle the roots. Start at the edge and gradually work around. Try to 'comb' and 'tug' rather than to 'pull' at the roots - for risk of damaging or tearing some very important main roots.

After this has been done - continue to shake and brush off the soil until about one third to half of the original soil has been removed from the edge and base of the rootball. It would now be a good idea to spray the roots with water to ensure that they do not dry out and so that they will not have too much soil on them when it comes time to pruning the roots.

To prune the roots, use very sharp cutters. There are bonsai root pruning scissors commercially available, however you could just use a normal pair of bonsai clippers or secateurs. If you have washed away most loose soil the scissors will stay sharp, but if they have to cut through soil as well as the roots - they will become blunt very quickly and require sharpening. Start by cutting the thick, old brown roots that have come close to the edge of the pot and are restricting the growth of the young 'feeder roots'. Remove a third to a half of these - being careful that you do not remove too many feeder roots in the process. Next, prune the thinner roots which hang below the depth of the pot by trimming them all into a suitable shape that the pot will accommodate. This should be a shape that fits comfortably into the pot with a 1-2 cm (1/2 to 3/4 in) space between the edges.

The demanding part of the repotting is now over - if you think that you've cut too many feeder roots off, the tree will be disadvantaged but you probably will get away with it - as new roots will grow from the cuts.

Clean the original pot thoroughly or select a new pot that is more suited to the tree and cover the drainage holes with simple wire mesh. As the plant will now be unstable in the new pot as it has nothing to anchor it - we have to make some anchors to prevent the tree from falling over from winds or from being moved. Thread some wire (doesn't need to be very thick) through the drainage holes or specially designed holes for anchoring and leave for later use. Add a thin layer of gravel to aid drainage and then a layer of soil. Moving the tree around, decide a basic position for it (usually off-center and slightly to the back of the pot) and make a small mound that it will sit on.

Now you can place your bonsai on the mound by gently nestling it in and spreading its roots out evenly throughout on top of the soil. Once you are happy with the height and position of your tree (it is going to stay like that for 1-2 years), take the wires that you threaded and twist them together (usually with the aid of pliers) over the main rootball of the tree until it is held firmly (but not too tight) and will not rock. Because these wires are quite unsightly, you can remove them in a few months time once the tree has settled in.

Add more soil up to the base of the trunk - which should be just below the base of the pot. Tap the side of the pot with your hand to ensure that the soil becomes settled and that there are no gaps around the roots. Use your chopstick to incorporate the roots into the soil and to make sure that they are placed correctly.

Once the soil has been applied, you now have the option to add supplementary features such as rocks, moss, accent plants or gravel to enhance the design. When applying moss - be careful that most of the original soil is cut off from the bottom before you plant it and that the moss (or any other plant for that matter) is not too big or vigourous for the pot or tree.

Now you can thoroughly water the tree - being aware that the soil level may settle further and that more soil may have to be added. Place the tree in a position where it will not receive extremes in temperature (i.e. not direct sun) and where it will be able to recuperate. Don't fertilize at this time - as this can burn or cause stress to the plant. You can feed in around a month though, when the roots have recovered.

Note that to balance out the extensive pruning you have just done on the roots, you should prune the branches of the bonsai as well so that it can recover quicker and not be disadvantaged further. Root growth usually does equal branch growth.
Bonsaimin saksısını neden, nasıl ve ne zaman değiştirmeliyim?

Bayatlamış toprak, önemli besinleri yerine koymak ve yeni köklerin gelişmesine olanak sağlamak için saksınızı düzenli olarak değiştirmeniz bonsainizin sağlığı ve gelişimi için hayatidir. Genellikle ağaçların en güçlü oldukları zamanda saksıları değiştirilmelidir –geç güz ve erken bahar gibi, böylelikle mümkün olan en az baskıya maruz kalırlar. Genç yahut küçük bonzalerin her 2 ya da 3 yılda bir saksılarının değiştirlimesi gerekir, daha yaşlı ve büyük olanların ise daha az sıklıkta.

Söyleebilir ki; eğer suyun topraktan geçişi uzun sürüyorsa ya da kökler saksı kenarlarını kaplamışsa bonsainizin toprağının değiştirilmeye ihtiyacı vardır.

Saksı değişimi için; ağacı bulunduğu saksıdan bir tarafa doğru gövdesinden tutarak eğmek suretiyle kaldırın ancak gövdeye fazla asılmayın – eğer bu işe yaramazsa saksıya elinizle hafifçe vurarak gevşetin ya da su tahliye deliklerinden bir çöp sokarak toprak kalıbını saksıdan çıkarmaya çalışın. Daha sonra bir çubuk, örgü şişi, metal çengel ya da benzeri bir şeyle yosunları ve diğer bitkileri ayırın ve kökleri tarayıp düzenlemeye ve açmaya çalışın. Kenardan başlayıp peyderpey çevreyi dolaşın. Bazı çok önemli kökleri hasaralama riskine karşılık kökleri çekmektense onları taramayı ve asılmayı deneyin.

Bunu yaptıktan sonra toprak kalıbının yarısı **** üçte biri dökülene kadar kalıbı sallamaya ve temizlemeye devam edin. Bu aşamada köklere su tutmak kurumamalarını ve böylece kökleri budama zamanı geldiğinde üzerlerinde çok fazla toprak olmasını engelemeyi garantilemek için iyi bir fikir olabilir.

Kökleri budamak için çok keskin aletler kullanın. Ticari olarak elde edilebilir budama makasları mevcut ancak sadece bonsai makasları yahut kesiciler de kullanabilirsiniz. Budama öncesi çalışma alanındaki toprakları suyla giderirseniz makasınız keskin kalır ama kökleri keserken aynı zamanda toprağı da kesmek durumunda kalırsanız makasınız kısa zamanda körelecek ve bilenmesi gerekecektir. Budamaya saksının kenarlarına kadar gelmiş ve yeni emici kökcüklerin büyümesini engelleyen kalın, yaşlı, kahverengi köklerden başlayın. Bunların üçte biri ila yarısını kesin ancak arada küçük besleyici kökcükleri kesmemeye özen gösterin. Daha sonra saksının derinliklerine uzanan daha ince kökleri saksının uyacağı şekilde kırpmak suretiyle budayın. Bu kenarlardan 1-2 cm boşluk kalacak şekilde rahatça saksıya sığabilecek bir şekil olmalıdır.

Şimdi işin çaba gerektiren kısmı bitti – eğer çok fazla küçük kökçüğü kestiğinizi düşünüyorsanız bu ağacınızın zararına olacaktır ancak kestiğiniz yerden yeni kökler geliştikçe muhtemelen atlatacaksınız bunu.

Ağacı çıkardınız saksıyı itina ile temizleyin ya da ağaca daha uygun yeni bir saksı seçinve su tahliye deliklerini basit telden ağla örtün. Bitkinin tutunacak yeri ne kadar azsa saksıda o kadar dengesiz duracaktır – bu yüzden bitkiye taşırken yahut rüzgarda düşmesini engellemek için saksıda tutunacak bir yerler temin etmeliyiz. Bir teli (çok kalın olmasına gerek yok) su tahliye deliklerinden ya da tutunma sağllamak için özellikle bırakılmış deliklerden geçirin ve bir sonraki kullanım için öylece bırakın. Su tahliyesine yardımcı olmak içinb bir sıra çakul taşı dizin ve üzerini de toprakla örtün. Ağacın saksı içindeki pozisyonunu değiştirerek sabit bir pozisyonda(genellikle tam merkezin dışında ve de saksının hafifçe arkasına doğru) karar kılın ve üzerine oturması için minik bir tümsek yapın.

Şimdi bonsainizi bu tepeciğin üzerine nazikçe oturtarak ve kökleri toprağın üst kısımları da dahil olmak üzere eşit bir şekilde yayarak yerleştirebilirsiniz. Bi kere ağacınızın saksı içindeki konumu ve yüksekliğinden memnun olduğunuz anda deliklerden geçirdiğiniz telleri alın ve toprak kalıbının üzerine geçirdikten sonra onları (genellikle bir kerpeten yardımıyla) yeteri kadar sıkı tutana kadar (ama çok sıkı değil) birbirine dolayın (saç örgüsü gibi) ve sarsmayacak kadar sıkın. Ağaç bir kaç ay sonra yerleştikten sonra telleri çıkarabilirsiniz çünkü teller oldukça kötü görünür.
Saksının tabanının tam altında olması gereken gövdenin temelinin dibine daha fazla toprak yığın. Toprağın terleşmesini ve köklerin etrafında boşluklar olmadığından emin olmak için saksıya kenardan elinizle hafifçe vurun. Kökleri toprağın içine sokmak için çubuğunuzu kullanın ve düzgün yerleştiklerine emin olun.

Bir kere toprağı yerleştirdiğinizde tasarımı güçlendirmek için kayalar, yosunlar, çakıllar ve aksesuar bitkiler gibi ek özellik seçeneklerine sahip olacaksınız. Yosunları koyarken dikkat edin çünkü toprakların çoğu siz ekim yapmadan önce en altta olduğu için ve de bu yüzden yosunlar (ya da diğer bitkicikler) saksı ve ağaç için yeterince büyük ve etkin değildir.

Şimdi ağacı toprak seviyesinin düşeceğini ve toprak eklemek gerekeceğini bilerek itina ile sulayabilirsiniz. Ağacı çok fazla ısı (örneğin; doğrudan güneş ışığına değil) almayacağı ve sağlığına kavuşacağı bir yere yerleştirin. Bunun bitkiye daha çok baskı uygulayacağı bu zamanda onu gübrelemeyin. Bir ay kadar sonra kökler kendilerini yenileyince bunu yapabilirsiniz.

Sadece köklerde aşırı budama yaptığınızda bunu teleafi etmek için ağacın dallaarını da budamanız gerektiğini bunun yenilenmeyi hızlandıracağını ve zararları azaltacağını unutmayın. Kök gelişimi genellikle gövde gelişimi ile eştir.


Düzenleyen ibuprofen : 06-08-2006 saat 14:05
ibuprofen Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön