View Single Post
Eski 18-06-2006, 02:06   #1
Mine Pakkaner
agaclar.net
 
Mine Pakkaner's Avatar
 
Giriş Tarihi: 06-01-2006
Şehir: İzmir
Mesajlar: 10,707
Izmir Kültürpark (Fuar) Yeraltı Otoparkı,

İzmir'de şehrin göbeğindeki en büyük ve muhteşem yeşil alana yeraltı otoparkı projesine karşı TMMOB basın duyurusu yayınlandı. Bu konuya tüm İzmir'liler ve çevreciler tepki göstermekte.
Bu konuda aldığım bir mesajı paylaşmak istedim.


KULTURPARK (FUAR) YERALTI OTOPARKI


Izmir'de Fuar alaninda ustten kazma yontemiyle yeralti otoparki yapma Projesi dolayisiyla birkac cevreci ve TEMA Vakfi Izmir Temsilciliginin once TMMOB'ne uye oda subeleri ile diger akademik oda subeleri ve duyarli kesimlerin dikkatini cekme konusundaki cabalari sonuc vermeye ve sorun kamuoyu gundemine girmeye baslamistir.
Izmir'i Sevenler Platformu patronajinda Kulturparka bitisik mahallelerin muhtarlari birkac cevreci ve gonullu destegi ile Fuarda yaptigimiz basin toplantisindan sonra TMMOB'nin bu konudaki bildirisi isin ciddiyetini bir kez daha vurgulamistir.
Bilgilerinize sunariz.Saygilarimizla.

Alaettin Hacimuezzin

TEMA Vakfi Izmir Temsilcisi



BASINA VE KAMUOYUNA

KÜLTÜRPARK YERALTI OTOPARKI,
PLANLAMA İLKELERİNE, ÇEVRE VE KAMU YARARINA AYKIRIDIR

İzmir Kültürpark alanı, 1936 yılında dönemin belediye başkanı Sn. Behçet Uz tarafından kent içi yeşil alan alarak ayrılmış ve düzenlenmiştir. Sonraki yıllarda ağaçlandırılmış, farklı ağaç ve bitki örnekleriyle
zenginleştirilmiştir. Kültürpark, İzmir kenti içindeki yoğun yapılaşmadan bugüne kadar az da olsa korunabil­miş ender yeşil alanlardan birisidir.

Kentin bütünü göz önüne alındığında, çevredeki yerleşmeler ve kentsel yeşil alan gereksinmesi açısından gelecekte kent geneline aktif, yeşil alan olarak
hizmet verebilecek önemli bir alandır.

İzmir İli, Alsancak, 218 pafta, 1068 ada, 1 parselde kayıtlı bulunan ve Kültürpark (Fuar) alanının, yeşil alan ve park olarak ayrılan bölümünde "Yeraltı Otoparkı" yapılmak üzere, İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi'nin
13.07.2004 tarih, 05.82 sayılı kararı ile plan değişikliğine gidilmiş ve plan değişikliği İzmir Konak Belediye Meclisi'nin 02.09.2005 tarih, 72/152 sayılı kararı ile kabul edilerek, 17.02.2006 tarihinde askıya çıkarılmıştır.
Konak Belediyesi, bazı Oda birimlerimizce yapılmış olan itirazlara yanıt vermemiştir.

TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu'nu oluşturan ve ekte imzası bulunan Oda Birimleri olarak aşağıdaki konulara kamuoyunun dikkatini çekmek isteriz;

1. Uygulamaya konulmaya çalışılan proje, şehircilik ve planlama ilkelerine, kamu yararına uygun değildir. Doğal siluet bozulmadan, park alanı içerisindeki tarihi ve genç ağaçlara ve çevreye doğrudan ve dolaylı zarar verilmeden, söz konusu yeraltı otopark projesi uygulanamaz.

2. Kültürpark, T.C. İzmir 1. No'lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun 12.11.1992 gün ve 4072 sayılı kararıyla 2. Derece Doğal Sit Alanı
olarak tescil edilmiştir. Kent merkezindeki tek ciddi kentsel yeşil alan olması ve tarihsel süreçte kente kazandırılmış özel bir bölge olması dikkate alındığında, yapılması düşünülen yeraltı otoparkı ile Kültürpark'ın açık yeşil alan ve kültürel işlevine yönelik, geri dönüşü mümkün olmayan bir sorun yaratılmış olacaktır.

3. Araç trafiğinin ve otopark gereksinmelerinin kent merkezinde en aza indirilmesi gibi çağdaş bir çözüme yönelmek yerine, Kültürpark ve çevresinin, otopark gereksinimi için feda edilmeye çalışılması kesinlikle
kamu yararına değildir. Kültürpark, otopark yapılabilecek boş alan değildir.

4. Bu yeni plan ile Kültürpark, kent içi araç trafiğine açılmış olacaktır. Araç trafiği, 26 Ağustos kapısı önünde, koşu yolunda spor yapan yayalarla, hemzemin olarak (aynı kotta) kesişmekte, sporcuların ve yayaların can güvenliklerini riske etmektedir. Bu kapı, giriş çıkış kapısı
olarak kullanılacağından yoğun bir taşıt trafiği olması olasıdır.

Giriş-çıkış bölümünde genişliği 7 metre olan yol, kenarındaki ağaçların kök bölgeleri nedeniyle yaşam faaliyetlerini olumsuz yönde etkileyecektir.

5. Proje gerçekleştirildikten sonrakı aşamada nasıl bir peyzaj oluşacağını gösteren, yapım sırasında hangi ağaçların taşınacağı, hangi ağaçların zarar göreceği, yakın gelecekte hangi ağaçların kuruyacağını, yeraltı su dengesinin nasıl etkileneceğini, doğal siluetin nasıl olacağını, artan araç trafiğine bağlı olarak artacak olan egzos emisyonlarının Kültürparkın doğal yapısına ve yeşil dokusuna verebileceği zararlara yönelik ilgili Oda birimlerimizden bilimsel ve teknik içerikli bilgilere
danışılmadan proje yapılmıştır.

6. Yeraltı otoparkının üstü Kültürpark için geniş bir açık alan olanağı sunmakla beraber otoparkın üzerindeki toprak tabakasının sığ olacağı düşünüldüğünde; geniş yüzeylerde çim alan oluşturma dışında, gövde yüksekliği kadar kök uzunluğuna sahip olan kazık-kök yapılı ağaçların ve
ağaç-ağaççık-çalı bitkilerinin uygun koşullarda yaşatılması söz konusu olmayacaktır.

Bu koşullarda yerüstünde kazanılacak açık alanın gerek kendi yakın çevresinde gerekse de Kültürpark bütününe yönelik ekolojik katkıları yok denecek kadar düşük düzeyde kalacaktır.

7. İki ağaç arasının 8.15 m. olduğu iç yolun altına, 8.50 m.
genişliğinde tünel yapıp, ağaçların köklerinin ve gövdelerinin zarar görmeyeceğini iddia etmek, akla, mantığa, bilime aykırıdır.

8. Kültürpark, günümüze kadar geçen süreçte, gerek bölgemize özgü gerekse egzotik bitkilerin oluşturduğu önemli bir ekosisteme sahiptir.
Yeraltı otoparkı yapımı sürecinde söz konusu ekosistemin varlığını destekleyen özellikle taban suyu hareketleri olumsuz etkilenecektir. Bu durumda önerilen otoparkın öncelikle yakın çevresi olmak üzere mevcut yerel
ve egzotik bitkilerin yaşamı tehdit altına girecektir.

9. Kültürpark'a, 590 araçlık otopark yapılması soruna çözüm getirmeyeceği gibi tersine Kültürpark'ın mevcut araç trafiğinin en az iki katına çıkmasına neden olunacaktır.

10. Kentin Ulaşım Ana Planı mutlak surette ve bir an evvel hazırlanmalıdır.Plan hazırlığına yönelik olarak uzman Oda birimlerimiz katkıda bulunmaya hazırdırlar. Böyle bir plan olmadan, söz konusu projenin kentin gündemine dahi sokulmaması gerekir. Esasen, bu otopark, planlanmış bir kent trafiğinin ve otoparklar sisteminin bir parçası değildir.

Kültürpark, tescilli 2. Derece Doğal Sit ve aktif yeşil alan ve park olduğu için, mevcut yasa ve yönetmeliklere, planlama ilkelerine, imar mevzuatına göre, amacı dışında kullanılamaz, ve yapılaştırılamaz. Yeterli araştırma
yapılmadan, Kültürpark Yeraltı Otopark yapımı, şehircilik ve planlama ilkelerine, Koruma Kurulu (koşullu) kararlarına, çevre sağlığı koşullarına ve kamu yararına aykırıdır.

Güzel İzmir'imizde yaşamın sürekliliği için otoparktan çok daha fazla İnciraltı gibi, Kültürpark gibi yeşil alanlara ihtiyaç vardır.

Kamuoyuna Saygılarımızla Duyururuz.


TMMOB İzmir İl Koordinasyon Kurulu Sekreterliği
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası Ege Bölge Şubesi
TMMOB Harita ve Kadastro Müh.Odası İzmir Şubesi
TMMOB İç Mimarlar Odası İzmir Şubesi
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Kimya Müh.Odası Ege Bölge Şubesi
TMMOB Maden Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Makina Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Mimarlar Odası İzmir Şubesi
TMMOB Orman Müh. Odası Ege Bölge Şubesi
TMMOB Peyzaj Mimarları Odası İzmir Şubesi
TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi
TMMOB Tekstil Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi

Mine Pakkaner Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön