View Single Post
Eski 08-11-2013, 11:31   #40
Özgür Tosun
Ağaçsever
 
Giriş Tarihi: 23-04-2007
Şehir: Mersin
Mesajlar: 55
Şöyle söyleyeyim; jin, shari gibi yaşlandırma uygulamalarının gerçekleştirildiği ciddi (!) **** "world class/master class" standardında herhangi bir acer' e bu güne kadar rastladığımı hatırlamıyorum ve bunun estetik tercihlerin yanı sıra acerlerin odunsu dokularıyla alakalı olduğunu düşünüyorum. Japonya da acer palmatum/momiji ormanlarında doğal jin ve shari oluşturmuş acerler varmıdır onu araştırmak lazım. Nihayetinde bonsai sanatı, bütün referanslarını (zen felsefesi dahil) doğadan alan bir sanat. Bütün kaygı; gerçeğinin bir temsilini/suretini/imgesini oluşturmak. Bu yüzden bonsai sanat olarak nitelendiriliyor. Doğada gerçeği olmayan bir imge gerçeklikten kopmuş/soyut demektir. Bu durumu fotoğraf sanatından bir benzetmeyle açıklamak gerekirse; sarı **** siyah ırktan bir kişinin çektiğiniz portre fotoğrafının fotoğraf makinesi tarafından mavi gözlü yapılması gibi bir şey. Genetik olarak söz konusu iki ırkın mavi gözlü olma olasılığının kafamıza meteor düşmesi olasılığından daha az olduğunu sanıyorum. Acerlere jin **** shari uygulayabilirsiniz 5-10-50 yıl o jin ve shariyi koruyabilirsiniz ama doğal olurmu? Mesele burada. Bu güne kadar yaklaşık 7 yıldır forumlarda hep teknik sorunlar konuşuldu, ama bu sanatın tinselliği/ruhsallığı/içselliği üzerinde neredeyse hiç durulmadı. Avrupalı ve Asyalı bonsaicileri birbirinden ayıran en temel fark ta burada yatıyor. Asyalı bir bonsai ustası ağacının önünde eğilip saygı gösterisinde bulunarak onun uzun yıllar tek tek dal ve yapraklarıyla ilgilenirken (bonsai aletlerinin ameliyat aletine benzemesinin nedeni de bu sanırım; tek dal **** yaprağı hedeflemesi) Avrupalı bir sanatçı ağacını yılda üç-dört defa çim biçme makasıyla kırpabiliyor (Walter Pall) ve bu durumu ağacın sağlığı açısından normal bulabiliyor çünkü ağacına bir "meta" olarak bakıyor. Asyalı bir sanatçının 50 yılda ulaştığı görüntüye Avrupalı sanatçı 10 yılda ulaşabiliyor. Bonsai sanatını seri üretim sanatına dönüştürebiliyor.

Uzun lafın kısası, doğada ağaçlar çeşitli doğal etkenler tarafından biçimlendirilir ve ağaçlar bu etkenlere farklı tepkiler verirler, bonsai sanatı ise bu karakteristik tepkileri elde etmek için doğayı taklit eder. Aynı iklim de yaşayan bir nar ile zeytin ağacının arasındaki fark ta burada yatıyor sanırım. Kavak ağacından sedir gibi davranmasını beklememek gerekir.

Yeterince açabildim mi bilmiyorum, boş boğazlığım için kusura bakmayın lütfen.

Özgür Tosun Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön