![]() |
Ben de bir kez daha baktım ve gördüm ki; fotoğrafı güzelleştirmek de olabilir maksat. Hiç bir fotoğrafta bonsai ortalanmamış. Ya sağda ya solda duruyor. Diğer tarafta kalan boşluğu da böyle tamamlıyor olabilirler. Ben fotoğraf çekecek olsam bonsaiyi ortaya alırım. (Bunun ne anlama geldiğini profesyonellere sormalı.)
|
Beni de eleştirebilirsin Şule :) Önemli olan dediğin gibi öğrenelim. Hepimiz sürekli bir şeyler öğreniyoruz ve bu objelerde kullanılıyor, bunu öğrenmek lazım.
Bende bir anlamı olduğunu sadece süs olmadığını düşünüyorum zaten ama ne anlama geldiğini bilmiyorum. Sanırım bunu en iyi Ali hocamız bilir. Bilmese bile bizim için sorar. Ali hocam siz ne diyorsunuz bu konuda? |
Dikkat ettiniz mi bilmiyorum. Benim hep dikkatimi çekmiştir. Yeri gelmişken konuşalım. Hep üçleme yapıyorlar. Bonsai, küçük bir obje ve arka tarafta asılı kağıtttan bir resim **** şekil ne ise.
Bunun mutlaka bir anlamı var. İşte burada bir bonsai felsefesi var. Bonsai yapıyoruz ama felsefesine de saygı duyup uygulayacakmıyız bilmiyorum ama ben uygulamak taraftarıyım. |
Bonsai sergilerinde kullanılan objeler hakkında bir link. Ne, nasıl ,ne için kullanılır anlatmış ve göstermiş.
Şu anda çevirecek kadar zamanım yok ama şöyle bir okudum, anladıklarımı yazayım. Mesela suisekiler ağacın arkasında dağ varmış gibi bir izlenim yaratıyorlarmış. Yani derinlik sağlıyorlar. Doğru açıda yerleştirince tabi. Çiçekli bitkiler sergilenen bonsaiye parlak bir görüntü veriyormuş. Ama çiçekli ağaçlarla çiçekli bitkiler yanyana konulmamalıymış. |
Çeviri şart oldu. Neyse bakalım çevirecek birini bulursak daha anlaşılır olacak. Ama bu çok yüzeyel daha detay bilgiler lazım. Ali hocamda bir fikrini söylesin bakalım nereye gidiyoruz. :)
|
|
Bence bu küçük objeler hemen yan tarafındaki bonsaiyi daha heybetli daha büyük göstermek için koyuluyo olabilir.
|
Birisi çeviri yapsa çok iyi olacak. Kimin yakasına yapışsak acaba.:rolleyes:
|
bölüme ekleyelim çevirecek orada buluruz.
|
İsterseniz çevirilerde ben size yardımcı olabilirim ,elimden geldiğince...:).
|
http://www.internetbonsaiclub.org/in...117&Itemid=134
buradaki metinleri çevirip ingilizceden çeviriler bölümüne ekler misiniz.? |
Elbette en kısa sürede hazırlamaya çalışırım.
|
Teşekkürler pinkwisteria. :)
|
Arkadaşlar anladığım kadarı ile yapılmaya çalışılan bonsai yi doğada olduğu gibi uyumlu öğelerle birleştirip sanatsal bir kompozisyon yaratmak..Böylece görüntüyü monotonluktan kurtarmaya çalışıyorlar sanırım..Ayrıca vermek istedikleri mesajı da bu yolla ulaştırabiliyorlar...Mesela kurukafa ortama çöl havası vermiş...Bunun gibi yazı veya kışı simgeleyen objelerle istedikleri havayı yaratabiliyorlar..Tabi sonuçta olay sadece bonsai sanatı olmaktan çıkıp içinde ana öğe olarak bonsainin de yer aldığı sanatsal,görsel bir kompozisyon haline geliyor..En azından benim fikrim budur...:)
|
Bence de bir kompozisyon yaratmaya çalışıyorlar.
Pinkwisteria çeviriyi yapıyor bakalım neler diyorlar bu objeler için. |
5 Eklenti(ler)
Bonsaiprimer sitesindeki metini üç aşağı beş yukarı çevirmeye çalıştım. Çeviremediğim kısımları aynen yazdım. Çeviren olursa değiştiririz. Çevirmede gördüğünüz hataları söylerseniz sevinirim.
BONSAİNİZİ SERGİLEME Mavi atlas sedir. Manzaralı bir taş ve figürle birlikte. Eklenti 5047 Bonsailerinizi ödüllendirme sırasında kendi sehpaları üzerinde gösterime sunmak gerçek değerlerinin anlaşılması için ideal bir yol değildir. Geleneksel olarak bonsai diğer ağaçlardan ve görsel karışıklıktan izole edilerek sergilenir. Japonya’daki bir çok evde yılın belli bir vaktine özgü ya da konuklar için anlamı olan objelerin sergilendiği özel bir bölüm vardır. Bonsailer genellikle bu Tokonomolar içinde sergilenir. Yılın belli bir zamanındaki güzelliği için sergilenen ağaç, ilkbaharda çiçekler içinde bir kiraz ya da sonbahar yapraklarıyla bir akçaağaç olabilir. Ağacın resminin daha anlaşılır olması için bonsai, diğer ağaçlardan izole edilerek gösterilir. Tokonomoda olsun, bir sergide olsun, biçimsel bir yerleştirmede bonsaiyi tamamlaması ya da manzara içinde ağaca geniş kapsamlı bir izlenim kazandırması için, bonsai başka nesnelerle birlikte sergilenir. Bu nesne bir taş ya da vurgulanan ağaçla ilgili saksıda küçük bir bitki ya da ya da yılın belli bir zamanıyla ilişkili herhangi bir süs eşyası olabilir. Bonsai genellikle Shoku diye isimlendirilen tahta bir zemin üstünde sergilenir. Eklenti 5048 Bir bonsai, suiseki ve levhayla birlikte bir tokonoma Küçük ağaçlar aşağıdaki gibi bir sehpa üzerinde sergilenebilir. Yine fotoğrafta görüldüğü gibi bir suiseki, ilgili bir bitki ya da süs eşyasıyla da sergilenebilir. Eklenti 5049 SÜS BİTKİLERİ Bonsaiye olduğundan büyükmüş gibi bir izlenim veren hemen hemen her bitki kullanılabilir. Örneğin; çimler genellikle bir bambu ağaçlığını taklit etmek için kullanılır. Alpler uygun bitkiler ve gösterimi daha parlak yapacak çiçekli bitkiler için bir kaynaktır. Ancak çiçekli ağaçlar, çiçekli bitkilerle birlikte kullanılmamalıdır. Vurgulama bitkilerine, özel türlerin ihtiyaçlarını da dikkate alarak, bonsai gibi sulanıp gübrelenen ağaçlarınıza gösterdiğiniz özenin aynıyla muamele etmelisiniz. Bu bitkilere bonsai saksılarının küçük versiyonları içinde bakılabilir. MANZARALI TAŞLAR YA DA SUİSEKİ Manzaralı taşlar ya da doğru söylenişiyle suisekiler, kendi içinde bir sanat şeklidir. Bir bonsaiyle sergilendiğinde ağacı olduğundan büyük gösteren uzaktaki bir dağ izlenimi vermek için kullanılır. Biçimsel serginin bir bölümünde taşlar kendi sehpası üzerinde gösterilir. SÜS EŞYALARI Seçilen süs eşyaları anımsatmaya çalıştığınız mevsimle ilgili olmalıdır. Ağaç altında dinlenen bir adam figürü ya da belki bir su bufalosu ilkbahar ve yaz için uygundur. Sonbahar hasat zamanıdır ve uygun bir figür bunu betimleyebilir. Kuşlar kolay bulabileceğiniz popüler süs eşyalarıdır. Balıkçıl veya ördek gibi kuşlar su görünümü oluşturmak için kullanılabilir. Bu süs eşyası bir netsuke (cüzdanları tutturmak için Japonların kullandığı bir eşya) ya da kimononun kemerinden sarkan bir şey de olabilir. Netsuke geleneksel olarak tahta ya da fildişinden oyulur. AĞACINIZI SERGİLEME İdeali, bonsainin mümkün olduğunca göz hizasına yakın gösterilmesidir. Bir ağaca yukarıdan aşağı bakmanın, ölçülerin geniş kapsamlı izlenimine katacağı bir şey yoktur. Eklenti 5050 Bonsai masa yüksekliğinde (üzerinde) sergilenir, fakat bu bile ağacı tam olarak değerlendirmek için yeterli bir yükseklik değildir ve eğilmek veya diz çökmek ağacı uygun bir yükseklikten(açıdan) görmek için en iyi yoldur... Resmi bir gösterimde bonsai, bir sehpa üzerinde de gösterilebilir. Bu özellikle sarkık ve yarı-sarkık ağaçlar için seçtiğiniz saksıda gösterdiğiniz özen kadar önemlidir. Uygun bir sehpa seçmelisiniz. Aşağıda iyi seçilmiş saksı ve sehpaları görüyorsunuz. Eklenti 5051 Ağaç, saksısı ve ona yükseklik verip, uçurumun kenarındaki ağaç suretini anımsattıran sehpasıyla iyi görünecektir. Burada sehpalarda sergilenimi görüyorsunuz. Arkadaki iki sarkık ağaç görüş yüksekliğine yakınlaştırmak için yükseltilmiş. http://img138.imageshack.us/img138/2861/standssgp2.gif BİR AĞACI SERGİYE HAZIRLAMAK Eğer bir ağacı evde ya da sergide göstermeye niyetliyseniz, ağacı hazırlamanız gerek. Bu hazırlık şunları içerir; -Yaralı ya da ölçü dışı yaprakları kaldırmak -Dallarda ya da gövdede gelişmiş yosunları dikkatlice yıkayıp temizlemek -Toprak yüzeyinden yıkıntıları ve yabani otları temizlemek -Saksıyı kirlerden ve kireç kalıntılarından temizlemek üzere yıkamak Cilasız saksılarda zeytinyağıyla ışık lekesi verebilirsiniz. Bu saksıya parlaklık verecektir. Bunu yapmanın en iyi yolu şudur: Avucunuzun içine birkaç damla yağ döküp iki elinizi kaplayacak şekilde ellerinizi ovun. Sonra saksının etrafını kaplayacak şekilde saksıyı hafifçe ovun. http://img138.imageshack.us/img138/2...leysitecy8.gif Londra’danın güneyinde Wisley’deki RHS bahçelerinde dış mekan bonsailerin gösterimi. Her ağaç kendi sehpası üzerinde gösterilmiş. Bu da ağaçların gösterimi ve bakımı için uygun bir yol ancak, karşıdan bakıldığında arkadaki karmaşıklığın gözükmesi nedeniyle her bir ağacın unsurlarını değerlendirmek zor olduğu için bir arka plan kullanılmalıydı. BÜYÜK GÖSTERİMLER http://img329.imageshack.us/img329/1...pel2002ni1.gif Bir sergide gösterim. Bu bir tür sergi klubü, muhtemelen bahçivanlıkla ilgili bir sergide halka bonsaiyi tanıtmak için bonsaileri yerleştirmişler. Gördüğünüz gibi ağaçlar sehpalar üzerinde, bitkiler ve uygun eşyalarla birlikte. GÖSTERİ HAZIRLAMAK Özel bir gösterim bonsainin değerinin anlaşılması için idela bir yoldur. Şimdi bu gösterimde nasıl en iyiyi yapabileceğimize bir bakalım. Sahne boşluk izlenimi vermelidir ve Tokonomo genellikle Tatami ya da Japon uyku hasırı boyutlarındadır(6’ ya 2’6’’). Herkes bu ölçüleri tutturamayabilir, ancak; ne kadar boşluk olursa o kadar iyidir. Arka plan parlak renkte( ideal olanı beyazdır) olmalıdır. Bütün unsurların bir araya geldiği bir gösterim. Ağaç sağa doğru uzanıyor, bu yüzden sahnenin soluna suisekiyle üçgen bir form oluşturacak şekilde yerleştirilmeli. Ağacın sehpası yaklaşık olarak doğru yükseltide. http://img329.imageshack.us/img329/2894/setup1an0.gif Suiseki kendi tarafında duvara yaklaşık olarak aynı uzaklıkta, diğer taraftan ağacı ortalayacak şekilde ancak biraz daha geriye yerleştirilmeli. Suiseki gösterimde, uzaktaki dağları gösteren bir ikon olarak kullanılır. Kullanılan bitkiler veya figürler orta çizginin önüne daha yakın bir görünüm sağlayarak, ağacın boyunu vurgulayacak şekilde yerleştirilir. http://img329.imageshack.us/img329/4212/setup2zu4.gif Burada amacına ulaşmayan bir gösterim görüyoruz. Ağaç sola resmin dışına doğru uzanmış. http://img243.imageshack.us/img243/3184/setup3or4.gif Ağaç sahnenin sağına taşındı. Şimdi oldu. Bonsai, suiseki ya da bitkiyle bir levha kullanacaksanız eğer, bu levha her zaman sahnenin ortasına yerleştirilmeli. Eğer sadece ağaçla levhayla gösterim düzenleyecekseniz, levhayı ağacın soluna, boşluğun tam ortasına yerleştirmelisiniz. Levha ya da baskı sade olmalı. Örneğin, Hokusai’nin büyük dalgasının basılı olduğu bir levha çok karmaşık olacaktır. http://img329.imageshack.us/img329/8...omawavepq3.gifhttp://img81.imageshack.us/img81/9286/tokonoma1xu1.gif Kış mevsiminde iyi dallanmış bir ağaç, düzgün dal yapısını göstermek için, yapraksız olarak sergilenebilir. Fakat bir günden fazla iç mekanda tutulmamalı. http://img85.imageshack.us/img85/1421/tokowintersg0.gif Böyle bir gösterimden uzak durun. Karmaşık ve boşluk yok. http://img294.imageshack.us/img294/9...wnottosay8.jpg http://www.bonsaiprimer.com/display/display.html |
Çevirileri okuduktan sonra aklıma şöyle bir konu takıldı.. soncümlede ... boşluk yok diyor..
oysa bizim sanatsal beğenimizin zemininde boşluktan kaçınmaya çalışırız.. zamanla bu sorunla değişik şekillerde karşılaşacağımızı sanıyorum.. |
sule Hokusai'nin büyük dalgası kısmında..Ben orayı : resim basit olmalı,Hokusai'nin büyük dalgası çok fazla olacaktır diyerek yanındaki resmi uygun gösteriyor olarak anladım..
but ideally they should have a backdrop to view them against, as its difficult appreciate the elements of each tree when viewed against the background clutter burada da "karşıdan bakıldığında arkadaki karmaşıklığın gözükmesi nedeniyle her bir ağacın unsurlarını değerlendirmek zor olduğu için bir arka plan kullanılmalıydı" diyor... |
Şule çeviri için teşekkürler. Eline sağlık.
Şule, Minarai ve diğer arkadaşlar. Minarai'nin uyardığı konuda hemfikirseniz gerekli düzeltmeyi yapacağım. Ben baktım minaraiye katılıyorum. Konunun anlaşılması için diğer resmide metne ekleyeyim. |
Minarai çevirdiğin kısmı ekledim teşekkürler.
|
Düzeltme ve eksik kısım çevirileri için teşekkür ederim arkadaşlar.
Minarai, Hokusai'nin büyük dalgasının geçtiği cümleye bir daha baktım da gerçekten de dediğin gibi çevrilmeliymiş. Uzun süre çeviri yapmayıp, gece geç saatlerde çeviri yapmaya kalkışılırsa olacağı budur. :D Çevirinin sonlarına doğru günün verdiği yorgunluk da eklenince, artık kelimeleri bir araya getirip de cümle kuramaz hale gelmiştim. Kusura bakmayın, arkadaşlar.:o |
Herkese selamlar,iki gun icerisinde burada bayagi bir ilerleme olmus.Bu guzel bilgileri umarim yakin bir zamanda yapacaginiz bonsai sergilerinde uygulama firsati bulursunuz.
Bonsaideki ucgen gorunum, daha once de belirtigim gibi, Cindeki bazi inanclara gore, ucgenin zirvesi cenneti ortadaki uc noktasi, insani, en altaki uc noktasida yeryuzunu, topragi simgeliyor. Taoizim,doga ile ic ice bir inanc. Boyle olunca bonsaideki ucgene yansiyanlar da cok dogal oluyor. Diger yanda Japonyadaki Zen budiziminde ayni seyleri gorebiliriz . Simdi ismini hatirlamadigim bir japon bonsai ustasi soyle der, "Bonsaiyi, bir Japon gibi algilayabilmek icin, zen budizimini bilmek gerekir" Bu sozden de yola cikarak, cinde oldugu gibi, Japonyada da bonsai ile inanclar arasinda bir baglanti oldugunu saniyorum. Dogayi gozlerseniz, doganin kendi olusturdugu, ucgen gorunumude bir cok seye raslarsiniz. Bunlarin icerisinde agac da vardir. Bonsai uzak doguda dogup gelistiginden, Uzak dogu dinleri de, doga ile ic ice oldugundan bu ucgen gorunumun bonsaide one cikmasi dogaldir. Bu ucgen teorisi, bonsai sergilerken de uygulaniyor, ornegin Sulenin yaptigi cevirinin icerisindeki resimli ornek gibi, bonsai, resim ve kucuk saksidaki bitki kendi iclerinde bir ucgen olusturdulari gibi toplu halde de buyuk bir ucgen olusturuyorlar.[ayni durum orman tarzi yaparken de ortaya cikiyor, ornegin 7 agacli bir orman tarzinda, agaclar iki gurb helinde dikilirse 3agac ve 4 agac kendi hallerinde birer ucgen olusturduklari gibi, toplu halde de buyuk bir ucgeni olusturuyorlar.] Bonsai sergilerken, bonsai tek basina sergilenecegi gibi, Agacin altina yerlestirilecek uygun insan fugurleri,[bu kucuk fugurler, agacin kucultulen olceginin, anlgilanmasinda yardimci oldugu gibi, agacin insan ve diger canlilarla iliskisini de yansitiyor. Genelde bu insan fugurcukleri geleneksel giyisiler icerisindeki cinli ve ya japonlar oluyor, Turkiyede bu fugurcuklerin deyisip geleneksel turk tipleri olursa, ornegin agac altinda geleneksel renkli giyisileri ile saz calan bir halk ozani ne guzel olur, ya da zeytin hasadi zamani renkli giyisileri ile zeytin agacinin altina oturmus bir iki kadin. Bonsai, dagi cagristiran kaya parcalari ve kucuk saksilara dikilmis bitkiler ile de sergilenebilir kucuk saksidaki bitki on palanda olur. dogadaki gibi bir agaca bakarken en yakinizdaki ayaklarinizin icerisindeki bir ot veya bir kucucuk cicektir. agac orta planda dururken kaya parcalari da uzakta gorunen daglar gibi en geride olur, dogadaki goruntulerden esinlenerek gerceklerine ters dusmiyen goruntuleri bonsailerinizle sergileyebilirsiniz. Sulenin ve Memedin sordugu soruya yanit olur diye bunlarida yazma geregini duydum. Dogrudur bonsailer saksiya dikilirken , saksinin ortasina deyil de az sag veya soluna dikilip saksinin bir tarafinda bir bosluk birakilir.genelde dogadaki hic bir sey, insanlarin yaptigi gibi simetrik deyildir. Bunu dogayi dikatlice gozlerken insan daha iyi farkadiyor.Bonsai de dogadan esinlenerek yapildigi icin, saksinin tam ortasina dikilip simetrik bir gorunumle, dogaya ters dusmemek icin saksinin ortasinin sagina ve ya soluna dikilir.[zamanla bu dikim tarzinin goze ne kadar hos gorundugunu deneyimlerinizle sizler de goreceksiniz.] Bonsaide aranan onemli unsurlardan 3 tanesi de sunlardir DOGALLIK, SADELIK, SUKUNET VE SESSIZLIK ilk ikisi tamam da ucuncusu olan sessizlik ve sukuneti nasil anlatacagiz, bence saksinin bir tarafinda kalan bosluk sessizligi sukuneti simgeliyor. ne dersiniz? Not: Sule ceviri icin sagol, bircok arkadasa mutlaka yarari olmustur. Sayin Minarainin anladigi gibi, hokusakinin buyuk dalgasi ordaki kompozisyona uygun olmadigi diger resmin daha sade ve uygun oldugudur. Hepiniz saglicakla kaliniz. |
Alıntı:
|
Alıntı:
http://img224.imageshack.us/img224/2...fikzs21uu8.jpg |
Arkadaşlar bu kısım kalmış..Burayı da çevirmeye çalıştım..Umarım doğrudur..
Alıntı:
Alıntı:
|
Sağol minarai, gerekli düzeltmeyi yaptım. :)
|
Arkadaşlar emeğinize sağlık, Sergiyi açtığımızda bir kez daha anılacaksınız :D
|
Arkadaşlar çeviriyi geciktirdiğim için özür dilerim ama tamamen elektriklerin azizliğine uğradım.Dün biz de gece yarısına kadar elektrikler gelmedi.
Elimden geldiğince yazıyı çevirmeye çalıştım,eksiklerim, hatalarım olabilir kusura bakmayın....:) . BONSAİ SERGİSİNİN NASILLARI VE NİÇİNLERİ Eğer bonsai sergilerini ve sanatsal niteliklerini dikkate almaya yeni başlayanlardansanız, çevrenizdeki geleneksel bonsai sergileri aklınızı karıştırabilir.Bununla yüzleşin, bu tür titiz detaylar bonsaiyi sergilerken çıldırtıcı ve delirtici olabilir. Geleneksel sunumlara aldırmadan kendinize özgü olanlar şeyleri yapmanız daha kolay görünüyor. Bonsai sergilerine kurallar dizini şeklinde yaklaşmaktan çok, mantıklı bir şekilde doğal bakış açısıyla yaklaşım daha yardımcı olacaktır. Şimdi bonsai serginizde sunacağınız ve üzerinde çalıştığınız objelere bir bakalım. Çayırda büyümüş bir akçaağaç veya karaağaç, çiçekli bir bitki ve dağ hayal edin. http://img209.imageshack.us/img209/732/1elementscx7.jpg Önce bu objeleri doğada düşünün ve siz de doğada bir yerde yer alın. Gerçek hayatta bu objelerle nasıl karşılaşırsınız? Eğer doğada bir ağaca hayran bir şekilde duruyorsanız, çoğunlukla çiçeğe daha yakınsınızdır. Sizin ayakucunuzda yer alır. Sonraki yakın olan obje ağaçtır. Bunlardan sonra eğer ağacın sağında köklerine yakın bir yerde duruyorsanız ağacın tamamını gözlemleyemezsiniz. Ama biraz uzağında durduğunuzda tüm görüntüye hakim olursunuz. En son olarak dağ en uzakta yer alır. Aşağıda bakış açısının en gerçekçi olduğu varsayılan sıralaması. http://img90.imageshack.us/img90/3289/2orderoq1.jpg Şimdi size doğal bakış açısını hatırlatalım ve sizin de bunu serginizde nasıl uygulamayı isteyeceğinizi düşünelim. İzleyiciler serginizin önünde, sizin çayırda çiçek, ağaç ve dağa bakışınıza benzer bir şekilde duruyor. Aşağıdaki görüntü sizin göstermek istediğiniz sahneyi en iyi şekilde temsil ediyor mu? http://img216.imageshack.us/img216/8...dorder1fa9.jpg Muhtemelen değil.Ağaç merkezde, belki de ilginin merkezinde ama çok geri planda. Dağ ön planda görünüyor. Bu doğru değil. Aşağıdaki görüntü nasıl? Daha iyi görünmüyor mu? http://img216.imageshack.us/img216/1...dorder2lt5.jpg Gerçekte değil. Bu kez çiçekler, size en yakın olan obje, uzakta hatta dağdan bile daha uzak! Hayır siz çayırda gördüğünüz görüntüye en yakınını uygulamak istiyorsunuz. Yani, dağ en uzakta, ağaç daha yakın ve çiçek de ön sağ üstte. (Aşağıdaki görüntü gibi..) http://img209.imageshack.us/img209/3...odordermu0.jpg Evet bu daha benzer. Şimdi doğal bakış açısını alıp bunu bonsai serginizde kullanalım. Bonsai sergisi doğaya özgü bir sahneyi birebir resmetmekten çok daha sanatsal bir nitelik taşıdığından, sizin serginizde ağaç, çiçek ve dağ dışında kullanabileceğiniz başka objeler de vardır.Yeni başlayanlar, objeleri yukarıda olduğu gibi doğru sıralamalı.Sonra bakış açısındaki uzaklıkları doğru olarak nakletmeliler. En yakın, yakın ve uzak. Bu objeler arasındaki yükseklikleri de ayarlamalısınız (çiçekler toprakta, ağaç uzun ,dağ uzakta ve daha uzun) Bu tür bakış açısındaki efektler bazı aletler ve tamamıyla aynı olmasa da anımsatan objeleri gerektirir. Örneğin; ağaç toprakta yetişen çiçekten daha uzun gösterilmelidir, bu nedenle sergide ağaç sehpanın üzerine yerleştirilir.Dağın sergide tamamen aynı şekilde sunumu zordur. Bu nedenle duvara asılmış bir dağ resmi objeyi daha uzakta düşündürür. Çiçek basit bir saksıda ve basit bir platformda olmalıdır, sergide direkt yerde olmamalıdır. Bir bitkiyi stantsız sergilemek hem gayrı resmi hem de gelişigüzel olacaktır. Sergilerde objelerin yerleştirilmesinde en sık karşılaşılan bakış açısı; çiçek en yakın, ağaç biraz uzak, dağ en uzakta .Bu şekilde üç boyutlu bir sergileme olur. Boyut önden arkaya bakış açısı, izafi yükseklik bakış açısı ve soldan sağa bakış açısı olarak değişkenlik gösterir. Bu üç objeyi sergide alana rahatça yerleştirirsek, doğanın genişliğini bize anımsatır. Bu tür bir düzenleme inandırıcı bir görüntü oluşturur. Bu mantıklı yol izlendiğinde aşağıdaki görüntü oluşacaktır. http://img209.imageshack.us/img209/1...konoma1bg6.jpg Şimdi bu üç objeyi neden daha farklı bir şekilde yerleştirmeyelim? Neden sadece önden arkaya bakış açısına bağlı kalıp diğerlerine aldırmayalım? Daha farklı olabilir. (Aşağıdaki gibi) http://img90.imageshack.us/img90/399/7tokonoma2dw1.jpg Çok da anımsatmıyor, değil mi? Hayır bu önden ve bonsai sergisinde iyi görünmeyecek, manzara resmi gibi ,kendine özgü açısı olan bir görünüm. O zaman neden objeleri daha değişik düzenlemiyoruz,daha özgün,önden görünüm… Aşağıdaki gibi. http://img91.imageshack.us/img91/9449/8tokonoma3hs1.jpg Tekrar,oldukça yapay ve sönük. Doğru, düzenli duruyor ama doğa her zaman düzenli değildir. Doğa nadiren düz çizgiler, yayılım veya mükemmel bir ritim içerir. Bu rast gelelilik ve kargaşa bazı derecelerde serginizde yansıtılmalı (daha fazla veya daha az) aksi takdirde yapay görünür. Doğal bir sahnenin yapay sunumunu uyguladığınız bir gerçek ama her şeyi doğal bakış açısı ve ritminde sunmanız gerekir. Aşağıdaki sergide doğal bakış açısını anımsatan yapay objelerin kullanımını görmektesiniz. http://img209.imageshack.us/img209/1...konoma1bg6.jpg Bitki platformunun doğal, düzensiz şekline dikkat edin. Ağacın ve yardımcı bitkinin nasıl levha merkezinden eşit uzaklıkta yerleştirilmediğine dikkat edin. Ağacın yapraklarının levhayı bağlantı kurmak istercesine nasıl hafifçe okşadığına dikkat edin. Bu sergi düzenli ve sıralı ama ilgisiz ve antiseptik değil. Şimdi levha kullanmadan gövdesi işlem görmüş dağ ardıcı ve yardımcı obje olarak mountain stone suiseki yi nasıl düzenleyeceğimize bir bakalım. Tabi ki bu obje grubu daha farklı bir bakış açısı ve düzenlemeye ihtiyaç duyacaktır. Ağaç eğer şelale bonsaisi ve mevsim de ilkbahar değil de kış olsaydı, dağ resmi değil de sadece cırcırböceği resmi olsaydı. Bu resme hangi mevsim daha uygun olurdu? Bu tür düşünceler bonsai sergisini daha ilginç ve meydan okuyucu bir çalışma yapabilir. Bu, sergilerde sanatsal niteliğin neden önemli olduğunu göstermektedir. Siz bir sanatçı olarak, izleyiciye bir hikaye anlatıyorsunuz; sadece bir masa üzerinde düzenlenmiş güzel objeleri sunmuyorsunuz. Bunda sanatsal bir nitelik yok. Yaratmak ve yeniden canlandırmak ve bu hikayeyi anlatmak, sizin oluşturduğunuz değişik hikayelerinizle bonsai sergileri yeniden izleyicilere aktarılacaktır. Umarım bonsainizde denemeye değer ve zorlayıcı bir hikayeyi uygulama fırsatı bulursunuz. Sanatsal nitelik bunu zorlayıcı yapıyor ama her şey sizin doğadaki yerinize sağduyunuzla başlar. http://www.internetbonsaiclub.org/in...117&Itemid=134 |
Eline sağlık pinkwisteria! Türk bonsai camiası bir metin daha kazandı. ;)
Görüyorum ki bonsai sevenler arasında çeviri yapabilecek kişiler var ama yeterli zaman yok. Bunca zamandır bu forumda bonsai adına bir şeyler öğrenip öğretmeye çalışıyoruz. Her hafta bir makale paylaşıp çevirseydik şimdi elimizde daha çok döküman olurdu.:o |
Bonsai sergisinde kullanılan dekorlar hakkında kendimce bir yorum getirmek istiyorum, doktor bakış açısıyla, ne derece doğrudur bilmiyorum ama...
Sergide bir objeyi incelerken ona iyice konsantre oluruz, en ince detayına kadar onu iyice yorumlarız. Hafızamıza yerleştiririz. Diğer objeye geçerken aralara konan dekorlar, önceki objeye yoğunlaşmış dikkatin kısa süreli de olsa dağılıp yeni objeye hazırlanması açısından yardımcı olacaktır. Önceki objede takılı kalan dikkat, yeni objeyi yorumlamada bazı görüntülerin farkında olmadan atlanmasına neden olabilir. Dekorlar beyin için bir teneffüs süresi oluşturuyor diyebiliriz bence...:). |
Teşekkür ederim Şulecim senin de ellerine sağlık.Elden geldiğince çorbada bizim de tuzumuz olabilirse ne mutlu bize :).
|
Alıntı:
Metinlerden de anladığımız kadarıyla, bu dekorların yerleştirilmesindeki tek amaç; doğayı taklit (Tabi bu sanatın japonlardan alınmış olmasının da bu dekorların kullanımında katkısı var). İşte burada yine benim anlamadığım bir nokta devreye giriyor. :D Bonsai sanatı geçmişten günümüze gelişerek bugünlere gelmiş. İlk olarak saksıda ağaç yetiştirmeye başlanmasıyla bonsainin temelleri atılıyor, Çinlilerin estetik kaygısının da eklenmesiyle bonsai sanatına dönüşüyor. Her uğradığı yerde, yeni bir stil, yeni bir teknik kazanarak günümüzdeki halini alıyor. Hal böyleyken niye biz de kendimizden bir şeyler katmıyoruz? Mesela ben; Tokonoma içinde suiseki ya da bitki kullanmak istemiyorum. Mağara önünü kapatmış bir ağacı resmetmek istiyorum. Ya da bir saman yığınını savuran üç beş insan koymak istiyorum. Ya da ağaç altında dinlenen bir koyun sürüsü, zeytine merdiven dayayıp tırmanmış zeytinci kadınlar...Ne olacak şimdi?:D Bonsaisini yaptın da tokonomanın içi mi kaldı diyeceksiniz şimdi. :rolleyes: |
Pinkwisteria; çok teşekkür ederim. Şule sanada teşekkürler ellerinize ve gözlerinize sağlık. Bizler gibi yeni başlayanların bu otantik ve bize yabancı geleneksel sanatı anlamamıza ve kendimizce yorumlamamıza yardımcı oldunuz. Hakkında çok az şey bildiğimiz bonsaiyi öğrenip felsefesini anlamaya başlayınca hem ona saygı duyuyor hemde daha çok bağlanıyor insan... Katkısı olan herkese en içten saygılarımla...
|
Şule hayal gücüne hayran olmamak elde değil.
Çeviriyi yapan arkadaşlara ayrıca teşekkürler. Birden çok mu fazla olacak bilmiyorum ama aşağıdaki konuyu yaklaşık bir ay kadar önce ingilizceden çevirilecek metinler kısmına eklemiştim. İlgilenen olmadı. Belki burada sizler yardımcı olabilirsiniz diye düşündüm. Emeği geçen arkadaşlara tekrar tekrar teşekkür etmek istiyorum. http://www.bonsai4me.com/AdvTech/ATSphagnum%20Moss.htm |
Bence belirli bir süre geçtikçe yerli bir veya bir kaç tarz, düzenleme ya da çeşitleme olması kadar doğal bir şey olmaz..zamanla böyle eğilimler belirecektir..
bence çok ilginç de olacak.. |
Pinkwisteria çok teşekkürler. Ellerine sağlık. ;)
Bonsaicilerde ne cevherler varmışta haberimiz yokmuş. Şulenin dediği gibi her hafta bir makale çevrilse bir sürü makalemiz olur. Dönüşümlü yapılınca yük fazla da olmaz. Şimdi bonsai çeviri grubu oluşturalım ve kimler görev almak ister bakalım. Çok yorucu olmayacak makaleler bulup dönüşümlü çeviriler yapılırsın. Bu makalelerin çok faydası oluyor. Şule kendimizin tarzını oluşturmak konusunda sana katılıyorum. Bu başlık açıldı ve bonsaide dekorlar konulduğu konuşuldu. Konuşuldukça geliştiriyoruz. Şimdi neden bu dekorlar bizim kültürümüze ait olmasını konuşuruz ve kendi stilimizi buluruz. Yıllardır bir değişiklik göstermemiş olması değişmeyecek anlamına gelmez. Bence çok güzel olur kendi kültürümüzden esintiler. Hem sergilerken insanlara bonsai çok yabancı gelmez, kendilerinden bir şeyler bulma fırsatları olur. |
Önce çeviriye emek harcayan arkadaşlara tekrar teşekkür edelim. Emeğinize sağlık.
Bonsai de Türk motifleri olsun istiyoruz, bizde birşeyler katalım istiyoruz hepimiz. Sanırım bu sadece dekorlar anlamında olabiliyor değilmi yoksa bize özel bir ağaç stili bulunabileceğini sanmıyorum, Anadoluya has bir ağaç duruşu varsa başka tabi. **** ne gibi bir düzenleme yapılabilir, bunları düşünmeliyiz. Gerçi hepimiz çok yeniyiz , önce bir ustalaşmak gerekir ama aklına "şöyle birşey olabilir" diye bir fikir gelen olursa, paylaşmasından mutluluk duyarız. |
Yeni stil konusunda biraz zorlanırız gibi ama insanların yaratıcılığı sınır tanımaz diyorum. 2000 senedir yapılan bu sanatta çok şey denenmiş ve yerleşmiş bir kültür olabilir. Fakat her bonsai ayrı değerlendirilir ve asla biri ötekine benzemez lafı insanı cesaretlendiriyor. Ne dersiniz?
|
Çeviri grubunda yer alabilirim. Ancak çeviremediğim kısımlarda yardımınıza ihtiyacım olur. Yalnız şimdi bu grubta yer almak isteyen 1-2 kişi olursa her hafta bir makale olmazda iki-üç haftada bir makale olur.
|
Ayda 1 makale çevrilse bile iyi, hiç çevrilmemesindense.
Sen çeviriyi yap yeterki, mutlaka yardımcı olacak birileri bulunur ;) |
Forum saati Türkiye saatine göredir.
GMT +2. Şu an saat: 17:02. (Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.) |
Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2025