agaclar.net

agaclar.net (http://www.agaclar.net/forum/index.php)
-   Yaşantımızda ve Sanatta Bitkiler (http://www.agaclar.net/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Ağaç kullanılan müzik aletleri (http://www.agaclar.net/forum/showthread.php?t=205)

moonbird 18-02-2005 20:25

Ağaç kullanılan müzik aletleri
 
selam herkese...
sanatta ağaçlar bölümünü yapmayı tamamladım fakat ev taşıdığımdan malina'yı bir türlü görmeye gidemedim. ah bir de dijital makinalarla aram iyi olsa. hemen resimlerin çekimini de yapacağım ve bu sayfa güzel olacak.
az kaldı...
ağaçlar insanların düş görenleridir ....
düşlerimize devam....

malina 18-02-2005 23:55

Merhaba hoşgeldin:) Gözlerim yollarda kalmıştı.

Makinayı ödünç veririm aynı aksilik iki kez olmaz merak etme... :) Ya da birlikte çekeriz...

Erguvan Muhibbi 13-07-2005 18:30

Çok güzel bir başlık bugün keşfettim.
Moonbird ortalarda yok bir görünüp ötmüş.
Sonra kayıp ses ver moonbird...

softmailer 18-07-2005 12:44

Bir de Ağaçlarda sanat var..görebiline..:)

malina 18-07-2005 16:22

moonbird'ün telefonunu bulup sonunda arabildim. Tatildeymiş. Dönüşte 1 haftalık işi kaldı dedi..

Biraz daha bekleyelim bakalım :)

Mine Pakkaner 05-06-2006 15:45

Bu başlığa, bir sanatın icrasına vesile olan ağaçlarla ilgili bir mesaj yazmak istiyorum.

Geçen akşam birkaç dost ziyaretimize gelmişlerdi. Masamın üzerindeki agaclar.net yapışkan etiketlerini görünce içlerinden birisi durdu kaldı. Kendisi udi.

Baktı, baktı ve dediki,

"Mine Abla , burada bir ut var görüyor musun?",

"hani ? " dedim elime alıp etikete baktım, göremedim.

"İşte burada ya, ağaç ve kaplumbağa, ut ağaçtan yapılır, mızrabın en iyisi de kaplumbağa kabuğunun göğüs kısmından. Bu logo ne kadar muhteşem.Bu etiketlerin küçük olanından alıp enstrüman kutuma yapıştırabilir miyim?" diye de sordu.

Çok hoşuma gitti bu durum. Yakın zamanda sazende dostlarımdan, hangi ağaçtan hangi saz yapılır konusunda bir bilgilendirme yazısı almaya da söz aldım. ;)

malina 05-06-2006 16:28

Harika olur :)

Bizim moonbird bir daha uğramamış....

drosophila 05-06-2006 16:57

enstruman konusunda sazendeler ve müzik aleti ustaları ağaçları inanılmaz önem verirler. kimi ağaçları 20-30 yıl sabırla bekletirler enstruman yapmak için. hiç işlenmeden kuruması beklenir. ağaç yeteri kadar kuruyunca artık altın değerindedir. kimi ağaçlardan öyle tınılar çıkar ki büyülenmemek elde değil. enstruman yapıldıktan sonra da eğer rutubetli bir ortamda değilse yıldan yıla sesi daha da güzelleşir. çalındıkça sesler yerine oturur. kurudukça sesi bir başka tınlamaya başlar.

benim bildiğim kadarıyla bağlama yapımında ardıç, dut, ceviz gibi ağaçlar kullanılır.
gitar yapımında gül, sedir ağacı,... sap kısmının yapımında abanoz kullanılır.

drosophila 05-06-2006 17:08

gitar yapılırken her parçası için farklı bir ağaç kullanılır.

ön kapakta sedir, ladin..
sapta maun veya kelebek ağacı...
sırt kısmında gül, servi, maun, kelebek...
klavye kısmında ise abanoz veya gül kullanılır.

arsakay 05-06-2006 23:52

Çok güzel bir konu.
Elinize sağlık şimdiden.

Merakla bekliyorum.

drosophila 06-06-2006 00:24

Bağlamanın tekne kısmı genelde dut ağacından yapılmaktadır. Ancak dut ağacının dışında ardıç, kestane, ceviz, gürgen gibi ağaçlardan da yapılmaktadır. Göğüs kısmı ladin ağacından, sap kısmı ise gürgen, ak gürgen veya ardıç ağacından yapılmaktadır.

okulda hiç duymadım ancak bengi ağacı diye bi ağaç da duydum bağlama yapımında kullanılan.

bir de enstruman yapılmaya başlanmadan önce bazı ustalar kullanılacak kerestenin hangi notada olduğuna bakarlarmış. belli bir inceliğe getirilen ağaca ufak vuruşlar yaparak hangi tonu verdiğini anlayabilen ve buna göre ağacı seçen kulağı sağlam insanlar var. bunlar biraz aşmış varlıklar oluyorlar tabi.:)

şöyle de diyebiliriz. ağacın da bir sesi, bir haykırışı var. içinde saklı.bunu açığa çıkarmadan önce belki 50 yıl ömürlerini geçiriyorlar. bundan sonra belki bir 30 yıl kurumayı bekliyorlar. düşünsenize belki 80-100 yıl önce çimlenen bir tohum, bugün gece-gündüz dinlemeye doyamadığımız, her seferinde gözlerimizi dolduran bir şarkının tınlamasını sağlayabiliyor.

(rakamlar biraz abartılmış olabilir ama bu gerçek)

malina 06-06-2006 10:05

drosophila,

Yazıların içindeki önemli bölümleri, algılanması kolay diye kalın ve renkli yaptım. Daha sonraki yazılarında bu tür bölümleri öne çıkararak yazar mısın ?

Siz hangi müzik aletlerini çalıyorsunuz?

Mine Pakkaner 06-06-2006 15:53

Benim oğlum ney üflüyor. Ney kamıştan (kargı) yapılıyor.

drosophila 08-06-2006 01:17

diğer yazılarımda daha düzenli yazmaya çalışırım malina.
ben davul, klasik gitar ve perdesiz gitarı (baya amatör olarak) çalıyorum. işi çok iyi bildiğim söylenemez.

memet 12-07-2006 12:32

ney
 
Alıntı:

Orijinal Mesaj Sahibi Mine Pakkaner
Benim oğlum ney üflüyor. Ney kamıştan (kargı) yapılıyor.

başka üflemeli çalgılar söz konusu olduğunda bu üfleme terimi kullanılmıyor.
neyin kendine özgü dünyası terimlerini de geliştirmiş.
tasavvuf felsefesiyle çok iç içe bir çalgı ney.
yapımından biçimine kadar tasavvuf neyin heryerinde vücut buluyor..

Todor 31-08-2006 17:50

Klarnetin hakikisi abanoz ağacından yapılır. Ama bendeki bakalit. Aradaki fiyat farkı 1000 ytl olunca bakaliti almak çok mantıklı gelmişti:) Kamış denen bölüm ise bambu veya kamıştan dan yapılıyor. Klarnet içinde üflemek terimi kullanılır. Klarnetin temel enstüman olduğu klezmer diye bir müzik türü vardır. Yidiş dilinden türkçeye çevirmek gerekirse enstrümana şarkı söyletmek diye çevrilebiliyormuş. O sebeple büyük usta Giora Feidman ben müzik yapmıyorum, klarnetime şarkı söyletiyorum der. Bir çeşit caz yani :)

Dilsiz kaval bir çok ağaçtan yapılabilir ama en makbulü erik ağacından olandır.
Bağlamada ise oyma duttan yapılanlar tercih edilir ama artık o kadar fazla dut bulamadıkları için yaprak olanlara daha sık rastlanıyor.

Kabak kemanenin gövdesi su kabağından, klavyesi gürgenden yapılır.

Mine Pakkaner 29-10-2006 01:42

Alıntı:

Orijinal Mesaj Sahibi Mine Pakkaner
Bu başlığa, bir sanatın icrasına vesile olan ağaçlarla ilgili bir mesaj yazmak istiyorum.

Geçen akşam birkaç dost ziyaretimize gelmişlerdi. Masamın üzerindeki agaclar.net yapışkan etiketlerini görünce içlerinden birisi durdu kaldı. Kendisi udi.

Baktı, baktı ve dediki,

"Mine Abla , burada bir ut var görüyor musun?",

"hani ? " dedim elime alıp etikete baktım, göremedim.

"İşte burada ya, ağaç ve kaplumbağa, ut ağaçtan yapılır, mızrabın en iyisi de kaplumbağa kabuğunun göğüs kısmından. Bu logo ne kadar muhteşem.Bu etiketlerin küçük olanından alıp enstrüman kutuma yapıştırabilir miyim?" diye de sordu.

Çok hoşuma gitti bu durum. Yakın zamanda sazende dostlarımdan, hangi ağaçtan hangi saz yapılır konusunda bir bilgilendirme yazısı almaya da söz aldım. ;)

Evet, yukarıda söz ettiğim bilgi geldi. Udi Efe Kaşıkçıoğlu bana son derece düzgün el yazısıyla aşağıdaki metni hazırlamış. Çok uzun zamandır el yazısı ile çizgisiz kağıda yazılı birşey okumadığımı fark ettim. Hep bilgisayar çıktısı okumaya alışmışız, pek hoşuma gitti. Buyrun aşağıda uzman ağızlardan hangi saz hangi ağaçtan yapılır bilgisi var.

--------------------

Klasik Türk Müziği Sazları Yapımında Kulanılan Ağaçlar;

Klasik Türk Müziği sazları yapımında, ülkemiz saz yapımcıları, daha çok ülkemizde yetişen ağaçlardan imalat yapmışlar ve yapmaktadırlar. Bu ağaçlar ceviz, karaağaç, çınar,meyve ağaçları, akçaağaç,ıhlamur vb. ağaçlardır.

20.yy başlarında yaşamış olan Türk Müziği’ne mal olmuş Manol ve Onnik, özellikle ud yapımında ceviz tercih etmişlerdir. Cevize bir varyasyon katarak, Afrika kökenli maun ile birlikte kullanıp, ceviz- maun formatında udlar yapmışlardır. Bu da renk ve tını olarak kendilerine has bir imalat şekli oluşturmalarınaı sağlamıştır. Halk arasında ud satın alırken ceviz- maun olması düşüncesi bu dönemlere dayanmaktadır.

Meyve ağaçlarından genellikle üflemeli sazlar yapılır. Özellikle zurna yapımında budaksız, temiz erik ağacı tercih edilir (Batı sazlarından klarnetin yapımında ise Afrika kökenli abanoz kullanılır)

Mızraplı sazlar için en kutsal ağaç ise ardıçtır. Koyu renklerden açık renklere doğru farklı renklilikler gösterir. Klasik Türk Müziği sazları yapımında kullanılan bir diğer ibreli de porsuktur. Porsuk ağacını diğer ağaçlardan ayıran bir bir başka özelliği de mentollü keskin bir kokusunun oluşudur.

Tanbur sazı yapımında vazgeçilmeyen ağaçların başında ardıç gelir. Tanbur yapımcıları ardıç ile kombinasyon oluşturacak ardıç-gül, ardıç- karaağaç, ardıç-armut, ardıç-çınar, ardıç- cevizden oluşan birbirlerine en uyumlu bu eşleşmeleri tercih etmektedirler. Yapımcılar ud ve lavta için de aynı ağaçları kullanmaktadırlar.

Kanun yapımında ise özellikle çınarın yanında maun,akçaağaç ve ıhlamur ağaçları kullanılmaktadır.

Yaylı sazların yapımında hareli akçaağaçlar tercih edilmektedir.

Vurmalı sazların kasnaklarında ceviz ve gürgen ağaçları kullanılmaktadır.

Klasik kemençe yapımında ses tablası sedir ve servi ağaçlarından oluşur. Ses kutusu yapımında ise dut, ceviz, karaağaç ve ardıç ağaçları kullanılmaktadır.

Anlaşıldığı üzere orta sertlikteki ağaçlardan, ceviz, maun, çınar, ardıç,Türk Müziği sazları yapımında kullanılan, işleniş açısısından en uygun ağaçlardır.

Yukarıda yazan bilgiler Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuarı Saz Yapımı Bölümü’nden mezun , ud, tanbur ve lavta yapımcısı Barış Yekta Karatekeli Ağabey’imden alınmıştır.

Efe Kaşıkçıoğlu

Mahmut Leventoğlu 31-10-2006 19:46

Yöremizdeki (Sütçüler) Ardıç ağaçlarına müzik aletleri yapımcısı bir aile musallat oldu .Kaçak olarak Ardıç kestiriyordu. Uzun çabalar sonunda Ardıç ağaçlarını koruma altına aldırabildik. Orman köylüsüne makta olarak verilen bölgelerde bile Ardıç kesimi yasaklandı. Şimdi o aile fertleri ile her karşılaşmamda şaka ile karışık tartışmalar yaşarız.:)

Sebahattin 01-11-2006 23:58

Ağaçlar Hayatımızın Önemli Bir Parçası
 
Aslında düşününce ağaçlar hayatımızın her yerinde. Biz toplum olarak bilgiye kıymet verme noktasında geri kaldık galiba. Hangi ağaçlardan hangi aletlerin yapıldığı ve nerelerde kimlerin yaptığı ne kadar önemli bir şey. Bir de bakmışız ki ne ağaçlardan anlayan ne de aletleri yapmasını bilen kişiler kalmış. TRT 2 de bir belgeselde seyretmiştim: Kaval yapan bir köy,Tokat'ın bir köyü, erik ağaçlarından kaval yapıyorlar ama köyde kaval yapmayı bilen bir ihtiyar kalmış. Yapıma ilişkin ayrıntılı tecrübeler, kültür, bu bilgi kime nasıl devredilecek. Oysa hayatın her alanındaki bilgi o kadar kıymetliki. Sadece ülkemizde kültürün devamı, nostalji için değil, geleceğimiz için de .

Sebahattin 01-11-2006 23:59

Bir buluş hikayesi
 
Ne mi demek istiyorum Japonlar ağaçtan öyle bir buluş yapmışlar ki, hayran olmamak elde değil. Ben 1,5 yıl önce görmüştüm ilk olarak ama burada ağaçtan yapılan aletlerden konu açılınca tekrar aklıma geldi. Ağaçlar müzikle ilgili elektronik aletlere bile özellik katıyor ve değerini artırıyor. Nasıl mı,
işte buradan

http://www.jvc.com/Presentations/Woo...ory/index.html

Mahmut Leventoğlu 02-11-2006 09:44

Bu dağların ardında ki çekik gözlü vatandaşlar hiç boş durmuyorlarki? Habire icat ediyorlar. Geleneksel el sanatlarını teknoloji ile birleştirip mıhteşem ürünler çıkarıyorlar ortaya. Oysa biz hala hala hala .
Teşekkürler Syılmaz paylaşımın için.

Metin Y. 12-05-2007 14:41

Stradivarius Kemanları
 
1 Eklenti(ler)
Tüm zamanların en ünlü yaylı çalgı yapımcısı/ustası Antonio Stradivari’nin kemanlarının her biri bir servet değerinde ve günümüzde de her virtüözün hayallerini süslemeye devam ediyor…
Stradivarius kemanlarını özel ve ulaşılmaz kılan “dünyanın bugüne kadar yapılmış en güzel sesli kemanı” olmasındandır.
Büyük ustanın sırları bugünde araştırılıyor ve bu muhteşem sesin gizemi merak ediliyor…
1980’lerde Amerikalı bir araştırmacı bu konuda yeni bir teori öne sürdü:
Kemanın sırrı kullanılan ağaçtaydı. Stradivari, İtalyan kanalları boyunca yüzdürülerek Cremon’a getirilen akağaç ve ladin ağaçlarını kullanıyordu. Muhtemelen yol boyunca bu ağaçların özellikleri değişikliğe uğruyordu. Bu fikir başlangıçta kemanın yüzeyinden alınan elektron mikroskobu fotoğraflarla da desteklendi. Günümüz enstrümanlarının sıkıca kapalı olan gözeneklerinin aksine, Stradivarius’un yüzeyi küçük açık gözeneklerden oluşuyordu. Fakat sonraları yapılan araştırmalar; gözeneklerin açık ya da kapalı oluşunun kemana bağlı değil, ağaç örneğinin mikroskop altında incelenmeden önce nasıl kesildiğine ve hazırlandığına bağlı olduğunu gösterdi.

Todor 12-05-2007 15:23

Dergimizin bu ayki sayısında aynı konuda bir yazı vardı.

Todor 15-12-2007 10:08

Keşke aşağıda verdiğim vidoyu keman yazısını yazarken bulabilseydim.

http://www.youtube.com/watch?v=1bQmT1EM0Eg

Videoda, "Train de vie" hayat treni adlı filmden bir klip var. Filmin kısaca özeti şöyle. Polonya'da bir Yahudi köyünün halkı Nazi'lerin elinden kaçabilmek için bir çözüm arar. Buldukları çözüm ise bir tren satın alarak, bazı kişilere nazi üniforması dikerek, sanki nazi subayları gözetiminde toplama kampına götürülen Yahudi esirler görüntüsü oluşturmaktır.

Yolda nazi kontrolü sırasında foyaları açığa çıkar. Fakat az sonra kontrol yapanların gerçek naziler değil, aynı üç kağıdın peşindeki çingeneler olduğu anlaşılır. Yüreklere su serpilir. Herkes kaynaşır.

Gece yapılan kutlamada Çingene ve Yahudi müzisyenler becerilerini ortaya döker.

Bu klibin linkini veriyorum çünkü keman kullanımında iki değişik örnek görüyorsunuz. Sakallı sanatçı Çingene müzisyen kemanı yay ile değil, at kuyruğunundan koparılmış tek bir kıl ile çalıyor. Elde edilen sesin ne kadar farklı olduğu aşikar.

çiftçi5234 31-07-2012 23:52

Kemençe ve tulumdada ahşap kullanılır.Bir tulumcu olarak keyifle söylüyorum :P


Forum saati Türkiye saatine göredir. GMT +2. Şu an saat: 11:54.
(Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.)

Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2024