View Full Version : Bonsai için kullanacağınız toprak hakkında bilgiler
Bonsaide kullanılacak topraklar...
Erkan Aktaşgül
08-07-2005, 10:20
Toprak: Ya karışımların özelliklerini öğrenip kendimiz yapıyoruz ya da hazır bulup satın alıyoruz. Kendi karışımlarımız için kullanılacak malzemeler (torf, perlit, kum, çakıl vs) zaten hemen heryerde bulunabiliyor. Hazır malzeme için arayışlarımız sürüyor şu sıralar.
Mesela ben bir çeşit kedi kumunun toprak olarak kullanılabileceğine dair (bir çeşit volkanik kayadan üretildiği için) okuduğum makaleden Tarık'a bahsettim. O da beğendikte bu kedi kumunu araştırdı ama bulamadı. Yalnız çok güzel başka birşey buldu bu sırada. Akvaryumlarda kullanılan bir volkanik kaya. Kullanıyor ve ilk izlenimleri çok çok olumlu. Sanırım ileriki zamanlarda deneyimlerini daha detaylı açıklar bize.
Büyük ihtimal bu buluşu ben de toprak olarak kullanacağım artık. Çünkü inorganik topraklar (volkanik kaya, akadama, perlit, vermiculit, seramis vs.) böcekler ve kök çürümeleri gibi bazı unsurlar açısından çok daha güvenli.
Yani toprak konusunda araştırmalarımız son hız devam ediyor. Bu konuya çok önem veriyoruz çünkü sulama ile ilgili oluşan sorunları da iyi toprak kullanarak büyük ölçüde önlemek mümkün. İyi bir toprak bulup satın alacağımız yerleri belirleyebilirsek yeni başlayanları da (aslında hepimizi) çok büyük bir dertten kurtaracağız.
Türkiye değil de bonsai ile ilgilenen daha fazla kimsenin bulunduğu başka herhangi bir ülkede olsaydık emin olun hiç bu kadar uğraşmamıza gerek kalmayacaktı. Gidip bir bonsai dükkanından satın alırdık tüm ihtiyaçlarımızı. Umarım o günleri de görürüz.
Araştırmaya ve okumaya devam.. Kendinize iyi bakın.
Erkan Aktaşgül
08-07-2005, 10:27
Gübre: Gübreler ana elementler olarak da bilinen 'NPK' içeriklerine göre sınıflandırılıp numaralar alıyorlar. (N:Nitrojen, P:Fosfor, K:Potasyum.) Normal bitkiler için kullanılan gübrelerden farkları yok aslında ama değerlerinin 10-10-10 veya 20-20-20 şeklinde olması gerektiğini söyleyen farklı görüşler yer alıyor yazılarda. Yani zirai madde satan yerlerden alıncak bu değerlerdeki gübreler işinizi görür (Tabii kullanım şekli ve dozuna dikkat edilecek). Mümkün olduğunca kaliteli ürünlere yönelmekte ve bilinçli ziraatçilerden (en azından işini ciddiye alan zirai ilaç satıcılarından) bilgi alarak gübre kullanmak önemli.
Yani gübre bulma konusunda aslında hiç sıkıntı yok. Önemli olan bu konuda bilgili hareket etmek. Gübreleme, bonsainin nispeten daha kolay kısımlarından birisi sayılabilir.
Kendinize iyi bakın.
Erkan Aktaşgül
08-07-2005, 11:54
Macaristan'ı bilmem ama Romanya bizden daha iyi olduğuna eminim. Google'da "romaniei bonsai" diye aratınca çıkan içerikten bile anlaşılıyor :)
Aslında büyük çiçekçilerin bazılarında bonsai bölümleri, ağaçları var diye duymuştum ama bunlar kesinlikle yeterli değil. Bu tür büyük çiçek ve bahçe merkezlerinde bonsai ağaç ve malzeme satışları olabilir. Eğer kaliteli ürün getirilip il dışına kargo gönderenler olabilirse malzemelerin kapış kapış olmasa da epeyce ilgi göreceğine eminim.
Yalnız bunların hepsi bir süreç sonuçta. Bonsaicilerin sayısı artıp bu konu basında da yer bulmaya başlayınca diğer insanlar da ilgi duyacak. Ve sonuçta ticari bir piyasası küçük de olsa açılacak bonsainin. Elimizden geleni yapalım tabii ama bu süreci çok çok da hızlandıramayacağımızı bilerek kendi çözümlerimizi üretme yoluna gitmemiz gerekiyor.
Yoksa ben geçen haftalarda İstanbul Bauhaus'ta bonsai toprağı diye satılan ithal bir toprak aldırttım arkadaşa. Emin olun, bonsai toprağı ile yakından uzaktan alakası yok. Bildiğimiz torf gibi suyu çok tutan birşey. Anca küçük bitkileri köklendirmekte kulanılabilir. Demek istediğim kendi çözümlerimizi (diğer konuda kedi kumu, akvaryum taşı gibi konulara kısaca değinmiştim) üretmek.
En azından şimdilik..
Selahattin Yılmaz
23-06-2006, 09:01
Bonsai de anlamadığım şey gübreleme. Genelde dengeli gübreler tavsiye ediliyor, mesela 10-10-10 veya 20-20-20 gibi oysa dengeli gübre kullandığınız sürece örneğin azot/forsfor/potas oranlarının dengesinden dolayı bitkide sürekli bir yeşil aksam gelişimi söz konusu olmuyor mu. Örneğin azot oranının dengede diğerlerine göre aynı oranda olması sürekli bir budama gerektirebilir ben daha ziyade gövde yaptırmaya, hastalıklara, kuraklığa ve çiçeklenmeye yönelik dengede fosfor veya potasyumun daha fazla olduğu gübrelerden kullanılması gerektiğini düşünüyorum. Vegetatif gelişme gübre içerinde zaten azot bulunduğundan devam edecektir ancak bonsaide kalın gövde ve dayanıklıklık istendiğinden bu tür gübrelere yönelmek gerekmezmi?
Bitki besini yani gübre konusunda yeterli bilgi sahibi olduğuma inanıyorum artık.
Peki, ideal bir toprak karışımı nasıl olmalı?
Böyle hazır karıştırılmış toprak bulabileceğim bir yer var mı?
Tekzen'de hazır bitki toprağı diye satılan toprağı alıp bütün çiçiek ve ağaçlarımı bu toprağa ektim ama gübrelemeye rağmen yeterli gelişme göstermiyorlar. Burada sizlerin söylediklerinizden sorunun topraktan kaynaklandığını öğrendim.
Merhaba Hasan bey,
biliyorsunuz ben işin uzmanı değilim ama
gördüğüm kadarıyla hazır bitki toprağı
diye satılanların birçoğu tamamen torftan
ibaret. Tekzen'dekini bimiyorum. Torfun tek başına
kullanımı zor ve bitki için iyi değil.
Bonsai için değil ama diğer bitkilerim için
tarla toprağı bulup torf ve ince dere kumuyla
karıştırdım. Sonuçtan çok memnunun.
Ha bir de çimlendirdiğim tohum veya çeliklerimi
saksıya geçirmeden önce Mine hanımın önerisine göre
toprağı önceden oksijenli suyla suluyorum.
Hocam, teşekkür ederim bu bilgiler için.
hazır bitki toprağı
diye satılanların birçoğu tamamen torftan
ibaret.
Aynen söylediğiniz gibi. Sadece torf. İlk başlarda torfun ne olduğunu bilmediğim için bütün bitkilerimi torfla diktim saksıya. Zavallılara işkence ediyorum galiba.
Bonsai için değil ama diğer bitkilerim için
tarla toprağı bulup torf ve ince dere kumuyla
karıştırdım. Sonuçtan çok memnunun.
Bak bu iyi. Tarla toprağından bol ne var Konyada. :rolleyes:
Ha bir de çimlendirdiğim tohum veya çeliklerimi
saksıya geçirmeden önce Mine hanımın önerisine göre
toprağı önceden oksijenli suyla suluyorum.
Ne oranda oksijenli su kullanıyorsunuz?
bonsaisever
25-06-2006, 21:59
Bakterilerden arındırmak için kullanılıyor.
1lt suya 1 çorba kaşığı oksijenli su karıştırılıyor.
Çok fazla değil :)
Mine Pakkaner
26-06-2006, 23:11
Oksijenli su aslında çok seyreltik hidrojen peroksit solüsyonudur. Bu konuyu daha önce de anlattığım için belki okuyanlar sıkılacaktır :) Bitkiler doğal olarak peroksidaz enzimi salgılarlar. Peroksidaz enzimi onların hastalığa karşı dayanımını arttırır. Siz onu dışarıdan vererek hem dayanımını arttırırsınız , hem aktive edersiniz, hem de dezenfeksiyon yaparsınız. Üstelik burada verdiğimiz doz çok çok düşük olduğundan sadece aktivatör olarak çalışır. Hasta bitkilere pansuman gibi gelir :)
bugun bu konu hakkinda arkadasimla konustum,bonsai ile 30 sene icin ilgileniyor.oksijenli su bir sekilde kullaniyorlar dedi,eger bir agac yabanci ulke den gelirse ozaman kokunu 24 saat icin oksijenli suya koyuyorlar minenin dedigi gibi koku,bakterileri olduruyor ve temizliyor dedi,fakat genelde bonsaide kullanmiyoruz dedi,eger kotu bakterileri oldurucekse iyi baktireleri oldurebilir,degil mi?
drosophila
27-06-2006, 10:47
evde saksı bitkileri için önceden alınmış bir bitki besini buldum. üzerinde NPK 4-5-6 Fertiliser yazıyor. sormadan kullanmak istemedim. ayrıca haftada bir uygulayın yazıyor. henüz çok genç olan çam , ladin ,sedir, limon fidelerim var. bunlara kullanmamın bir sakıncası var mıdır acaba?
drosophila, fidanlariniz o fertiliser iyidir,npk numaralar az ozaman zarar vermeyebilirsiniz,ve haftalik fertiliser ile verebilirsiniz,aksamda verirseniz yapragi sulabilirsiniz,ozaman yapraklari gunes yakmayacak umarim yardim eder
ade
Mine Pakkaner
28-06-2006, 01:53
eger kotu bakterileri oldurucekse iyi baktireleri oldurebilir,degil mi?
Evet öldürebilir ade1, ancak bu bir kar zarar hesabıdır.Kötü bakteri ve mantar fidanı öldürebilir veya hasta edebilir, buna engel olup daha sonra daha ağır ilaçlar kullanmamak adına bu basit tedbir alınabilir. Yararlı bakterileri toprağa verme şansımız var.
Bu dozda ( yani benim size verdiğim oksijenli sulu solüsyon dozu) oksijenli su ise genel olarak sadece aktivatör olarak çalışır. Oksijenli su vererek bitkiyi peroksidaz enzimi salgılamışcasına harekete geçirirsiniz.Bu da bitkinin bağışıklık ve doğal dayanıklılık mekanizmasını harekete geçirir.
Bu bitki korumada yeni bir kategori olan ISR (Induced systemic resistance) ve SAR(systemic acquired resistance) kavramını ortaya koyar. Isr ve Sar reaksiyonu bitki aktivatörü tarafından harekete geçirilir ve böylece hastalıklara karşı daha uzun süre dayanım sağlanır.
Ayrıca aktivatörler bunun dışında bitkilerin besinlerden daha iyi yararlanmasını, stres koşullarından zarar görmemesini,üründe verim ve kalite artışını, toprak yapısının düzenlenmesini sağlarlar. Bu özelliklerin birkaçını veya hepsini bünyesinde barındırabilir.
Dolayısıyla sevgili Ade1, bonsailerinizde de oksijenli su solüsyonunu gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.;)
acerpalmatum
29-07-2006, 16:24
Arkadaşlar
Toprak konusunda bazı sorularım olacak:
yurtdışındaki siteleri gezerken rastladığımız Akadama dışında bazı ne olduğunu bilmediğim tahminen toprak çeşitleri var. Aranızda bunların ne olduğunu ve ne amaçla kullanıldığını bilen varmı? Aşağıda maddeler halinde sıralamaya çalıştım.
1.Kiryu ?
2.Kanuma ?
3.Kyodama ?
4.Kiryu ?
5.Hydro ?
Herhalde internette dolaşıpda bu maddelere rastlamayan yoktur.
Bunlar japonca kelimeler. Anladığım kadarıyla çevirmeye çalıştım.
1-Kanuma:Japonya'nın kanuma bölgesinden geliyor. Akadama'dan daha asidiktir. Bu sebeple asitli toprak seven bitkilerde kullanılır.
2- Kiryu: Tokyo'nun kuzeyindeki Japonya'nın kiryu bölgesinden gelen bir nehir kumudur. Hayli ağır olup akadamanın görünümüne sahiptir.
3-Kyodama: Yeni saksı çakılı. Yosun tutmasına karşın mükemmel bir drenaj sağlar.
Bunları bulabildim. Hydro hakkında bir şey bulamadım.
acerpalmatum
30-07-2006, 00:50
Teşekkürler
Sonuç olarak Kanuma,Kiryu ve kiyodama için akadama gibi inorganik toprak çeşidide denilebilinir sanıyorum.
acerpalmatum
06-09-2006, 00:21
Arkadaşlar
Geçemlerde gittiğim Ayvalık Alibey (Cunda) adasında kaldığım 3 gün boyunca deniz kenarındaki bakir koylarda birazda güneşin alnında her bonsai meraklısının yapacağı gibi tüm günü çakıl eleyerek geçirdim.:o
Bu ızdıraplı çalışmanın sonucunda 2 mm, 4 mm, ve 5-7mm boyutlarında çakıl taşlarını sınıflandırdım. Ankara'ya gelincede küveti tıkayıncaya kadar, bütün taşları hem tozlarından arınmaları hemde olası tuzdan kurtulmak için ılık suyla yıkadım. Şimdi bu çakılları en az % 60 oranında yanmış çam kabuğundan oluşan organik toprakla %70 organik %30 inorganik toprak olacak şekilde karıştırmayı düşünüyorum.
1_Fakat elenmiş çakıl taşları % 20 oranında deniz kabuğu içeriyor deniz kabuklarının bulunmasının bir mahsuru olabilirmi ?
2_ Eğer bir mahsuru yoksa akvaryumcularda satılan kırık midye kabukları (yeterli irilikte olmak şartıyla) inorganik karışımlarda drenajı arttırmak amacıyla kullanılabilinirmi ?
Şimdiden teşekkürler.
Ali H. ALI
09-09-2006, 15:28
Herkese iyi gunler.
Deniz kumu, tuzlu olacagindan [yikansa bile icinde tuz kalacagini dusunuyorum] bonsai gibi cok emek verilmis bir calismada kullanilmasini dogru bulmuyorum. Bir bonsainin yasamini riske atmiya deymez.Iyice yikayip denemek istiyorsaniz bonsaiden once baska agaclarda deneyiniz.Ben deneme ihtiyacini duymadim cunku dere kumunu bulabiliyorum.Yalniz denizden topladigim bazi iri kayalari iyice yikadiktan sonra bonsaide kullaniyorum ve simdiye kadar bir sorunla karsilasmadim.
Bonsaireef, tatlisu akvaryumunu bozduktan sonra ,akvaryumdaki midye kirigi karisimini bonsailerinde kullandigini ve bir sorun yasamadigini yaziyor. Akvaryumda kaldiktan sonra, bonsaide kullanilan o karisimin tuzluluk oranini buyuk olcude kaybolmustur diye dusunuyorum. dogrudan denizden alinacak ve yikandiktan sonra bonsaide kullanilacak kumun, bonsaide nasil bir etki yapacagini bilemiyorum. Mutlaka bonsaiden once baska agaclarda deneyin ve denemeden once de ziraatci arkadaslarin goruslerini bekleyin.
Hepinize kolay gelsin.
Mine Pakkaner
14-09-2006, 23:44
Saksı harçlarında kullandığımız kum yıkanmış dere kumudur. Deniz kumunu tuz ihtiva ettiği için kullanmıyoruz. Çok çok yıkadıktan sonra bir Ec metre ile tuzuna bakmak ve uygunsa kullanmak elbette mümkün.
Sphagnum Yosunu
Sphagnum yosunu zayıf köklü ağaçlar ve yamadoriler için mükemmel bir büyüme aracıdır fakat ağacı öldürmesi muhtemel mantar enfeksiyonu (bunu engellemesi) ile de ilişkilendirilmiştir..
Bu makale sphagnum yosununun iyi ve kötü yönlerini tartışmaktadır..
Sphagnum Yosunu Nedir?
Sphagnum bir yosundur fakat her yosun sphagnum değildir. Sphagnum yosunu, sıklıkla bahçıvanlar tarafından asılı sepetleri dizmek(burayı anlayamadım) ve bitkileri havai daldırmak için kullanılan uzun ipliksi yosundur. Sphagnum turbası çürümüş Sphagnum yosunudur ve bu makalenin konusu olan canlı Sphagnum ile karıştırılmamalıdır..
Tek bir Sphagnum yosunu bitkisi çok ufaktır. Kendi türünden diğer birçok bitkiyle sıkı sıkıya bağlı halde yetişir ve birbirlerinin minik saplarına destek oluştururlar. Bu rengi kırmızıdan yeşile değişen yumuşak, süngersi bir halı oluşturur.
Değişik türde sphagnum değişik koşullara uyum sağlamıştır. Bazıları suyun altında, havuzlarda ve ıslak(nemli) çukur(oyuk)larda yetişir. Diğerleri nispeten kuru ortamlarda hayatta kalabilir. Sphagnum yosunu bir sünger gibi davranır ve uzun süreler boyunca ıslak kalabilir. Kendi ağırlığının sekiz katından fazla su emebilir ve çevresindeki toprak kuruduktan çok sonra bile nemli kalır.
Yosunlar çiçek ve tohum oluşturmazlar. Kapsül denen "fruiting bodies" de üretilen sporlardan yetişirler.(Burayı tam çevirmek için jargonunu bilmek gerekiyor). Sphagnum da, sporlar olgunlaşınca kapsülün içindeki basınç artar, kapağı patlar ve sporlar havaya karışır.
Sphagnumun tehlikeleri
Son aylarda sphagnum yosununun kullanımının ve elle temasının sakıncaları konusunda internette ve diğer yayın organlarında bir takım uyarılar yayınlandı. Bu kaynakların çoğunluğu Canadian Sphagnum Peat Moss Association'ın bir açıklamasını kaynak alıyordu:
"...Sphagnum yosunu sporotrichosis adı verilen,deriye çizik ve aşınmış yerlerden giren kronik bir mantar hastalığına sebebiyet verebilir. Buradan lenf düğümlerine geçip eklemlerin şişmesine neden olabilir. Girdiği nokta su toplayacaktır. Tedavi edilmezse enfeksiyona uğramış bölgenin kesilmesi gerekebilir; hastalık ölüm nedeni de olabilir..."
Sphagnum yosununun bonsai yetiştiriciliği konusunda çok faydalı yanlarının olduğu ve bonsai tutkunları tarafından yaygın olarak kullanıldığı göz önüne alınırsa yuradaki uyarı ne kadar ciddiye alınmalıdır?
Sporotrichosis sıklıkla deriyi etkileyen bir mantar enfeksiyonudur. Asıl olarak çiftçilerin, bahçıvanların ve bahçe mühendislerinin meslek hastalığıdır.
Sporotrichosis'in taşıyıcısı olan mantar sphagnum yosununda bulunmasına rağmen, şu da göz önüne alınmalıdır ki, toprak, saman, dikenli tel, çam iğnesi, diken(özellikle gül dikenleri) ve diğer bitkilerle ilintili materyaller yoluyla da meydana gelebilir ve insan derisine kesik yoluyla işleyebilir. Topraktaki ölü bitki yığınlarında,ağaç kabuklarında ve çalılarda da yetiştiği görülmüştür(yabani ve kültürlenmiş). Açıkça görülüyor ki Sporotrichosis tehditi sadece sphagnum yosunu ile sınırlı değil.
Ayrıca şunun da anlaşılması gerekir ki bütün sphagnum yosunları Sporotrichosis taşımaz. Wisconsin Division of Health, Bureau of Community Health and Prevention(Wisconsin Sağlık Departmanı,Halk Sağlığı ve Koruması Bürosu,BCHP)'ın raporlarına göre 1981'de Wisconsin'de bir bahçe merkezinde çalışan iki kardeşte sporotrichosis teşhis edilmiş. BCHP tarafından bahçe merkezinde yapılan araştırmada çalışanlar arasında iki Sporotrichosis vakası daha ortaya çıkarılmış. Bahçe merkezinde 1980 kışında 16 işçi tarafından cenaze çelenkleri yapılmış. Kullanılan sphagnum yosunu Wisconsin'in merkez bölgesindeki bataklık alanlardan elde edilmiş ve tek bir toptancıdan satın alınmış.Çelenk yapma işinde düzenli olarak çalışan 7 erkek işçiden 4'ü sporotrichosis enfeksiyonu kapmış. Buna rağmen 12 işçinin her sonbahar aynı toptancıdan alınan sphagnum yosununu kullanarak 2000-3000 çelenk yaptığı yerel bir mezarlıkta yapılan bir araştırmada herhangi bir vakaya ratlanmamış.
Görünen o ki hastalıkta meydana gelen bu patlamanın kaynağı, sayısız miktarda Sporotrichosis taşımayan sphagnum satan bir toptancının sadece bir kez kötü bir parti mal satmasıyla sınırlı.
Anlaşılıyor ki bunun gibi vakaların büyük çoğunluğunda; Sphagnum Sporotrichosis'e neden olan mantar taşımaktadır yargısı bir kural değil bir istisnadır.
Çoğu Sporotrichosis enfeksiyonları sadece deri ile sınırlıdır. Eklem, akciğer ve merkezi sinir sistemi enfeksiyonu vakaları olmuştur ama çok enderdir.
Sporotrichosis'in ilk belirtisi çoğunlukla böcek ısırığı gibi görünen, küçük, acımayan bir şişliktir. Kırmızı, pembe veya mor olabilir. Şişlik genelde parmakta, elde veya kolda, mantarın ilk olarak girdiği derideki açıklıkta ortaya çıkar. Bunu açılan,çıbana benzeyen bir veya daha fazla şişlik izler ve iyileşmesi zaman alır. İlk şişlik mantara maruz kaldıktan sonra 1 ila 12 (genelde 3)hafta içerisinde oluşur.
Yakın zamana kadar sporotrichosis, potassium iodide ile tedavi ediliyordu fakat şimdi Sporanox adlı yeni bir ilaç tedavide kullanılmakta çünkü bu ilacın yan etkileri potassium iodide'e göre daha az. Yaraların tam olarak iyileşmesi için tedavi haftalarca sürebiliyor.
Sporotrichosis riskinin çok düşük olduğu akılda tutulmalıdır. ABD'de enfeksiyon vakaları tam olarak bilinmiyor ama milyonda bir iki olarak tahmin ediliyor. Senede yaklaşık 200-250 vaka görülüyor. İstatistiksel olarak konuşmak gerekirse caddeden karşıdan karşıya geçmek daha tehlikeli.
Ben diğer bonsai tutkunları,fidancılar ve bahçıvanlar gibi düzenli olarak her gün toprakla, ağaçlarla ve sphagnum yosunuyla temas ediyorum ve yıllar geçmesine rağmen herhangi bir olay yaşamadım, yine de cildinize batabilecek teller, gül çalılıkları, saman balyaları, çam fideleri vb. ile çalışırken mümkün olduğunca eldiven ve uzun kollu giysiler giymenizi tavsiye etmek benim görevimdir. Cildinizde dış etkilere açık yerler varsa toprak, sphagnum yosunu vb. ile uzun süreli, direkt temastan kaçının.
Sphagnum Yosununun Faydaları
O halde bonsaide neden sphagnum yosunu kullanalım? Sphagnum yosununun mükemmel su tutma özelliği vardır,fakat sphagnum turbasından farklı olarak, canlı formunda geçirimli yapısını koruyabilir ve hızlı drenaj ile iyi havalanma özelliği vardır; bu da bonsai yetiştirmek için mükemmeldir.
Az bilinen birşey de sphagnum yosunu içinde yüksek miktarda, Tropolene adlı doğal bir antibiyotik formunda, çinko barındırır. Ağaçta çürümeye yol açan anaerobik(oksijensiz yaşayabilen) bakteri, sphagnumun antiseptik özelliği sayesinde yok olur. Bu yüzden saf sphagnum (başka bir organik madde kullanılmadan) zayıf, yeni alınmış ve kök çürümesi olan ağaçlar için ideal bir araçtır.
Sphagnumun yosununun antiseptik özellikleri asırlardır bilinmektedir. Eski zamanlarda kanı emmesi için bandajların içine konuluyormuş. Birinci Dünya Savaşında da bu amaçla kullanıldığına dair rivayetler vardır.
Bilinmesi gereken başka birşey de sphagnum yosunu az miktarda asidiktir.
Havai daldırma ve zayıf ağaçların dinçleştirilmesi konusunda değer biçilemez olsa da Sphagnum normalde, bir bonsai kolleksiyonundaki ağaçların büyük çoğunluğu için temel toprak unsuru olarak kullanılmaz. Sphagnum bonsai saksısında büyümesini sürdürür; bonsainin iyiliği için bir tehdit oluşturmamasına rağmen, saksının tüm yüzeyini kaplayacaktır ve görüntüsü geleneksel topraktan daha tatmin edici olmayacaktır.
Az miktarda sphagnum yosunu, sabit bir organik malzeme oluşturması ve ardıç ile çam gibi kozalaklı türlerin yapraklı bölümlerine ekstradan renk sağlaması amacıyla akadama, seramis, turface(?) ve grit(çakıl) gibi inorganik toprak karışımlarına eklenebilir. Büyük bir bonsaiye akadama, seramis ya da turface kullanılarak saksı değişimi yapılıyorsa,toprak karışımının maliyetini ve oranını azaltmak açısından da faydalı olacaktır (eğer sphagnum bedavaya bulunuyorsa). Torf gibi organik toprak bileşenlerinde çok miktarda sphagnum kullanmak konusunda tereddüt ederim, keza organik toprak ve torf karışımı fazla miktarda su tutucu özelliğe sahip olabilir.
Eğer çevrenizde sphagnum elde edebileceğiniz yerler varsa sorumluluk duygusuyla hareket ediniz. Bataklık veya sulak alandaki küçük bir bölgeden bütün yosunu söküp almak yerine birden fazla yerden az miktarlarda alın. Böylelikle yosun toparlanmaya zaman bulacak ve kısa zamanda boşalan yeri dolduracaktır. Eğer sadece toprak kalacak şekilde bütün yosunu alırsanız sphagnum tekrar yetişemeyebilir.
Sphagnum iyi ve kötü böcekler barındırıyor olacaktır. Yosunu sistemik(bütünü etkileyen) bir böcek ilacıyla spreyleyin böylece gelecekte bonsainize zarar verecek böcekleri öldürmüş olursunuz.
http://www.bonsai4me.com/AdvTech/ATSphagnum%20Moss.htm
barisotazca nın önerisi üzerine http://www.agaclar.net/forum/showpost.php?p=91572&postcount=18
bazı malzemeler aldım toprak karışımı yapmak için saksı bulduğumda saksı değişimi yapacağım. Ayrıca bir adet sıvı gübre aldım aşağıya fotoğraflarını ekliyorum. Uygun mudur karışım için ayrıca, nasıl yapılması gereklidir? (hepsini olduğu gibi karıştırıp kullanmayacağımızı düşünüyorum eşit oranlarda olsa bile)
http://img71.imageshack.us/img71/3972/dsc00087copysj3.jpg
http://img115.imageshack.us/img115/1079/dsc00089copyrm7.jpg
içinde herhangibir madde bulunmadını söledikleri toprak (gidip ormandan alamadım) eminönü mısır çarşısının yanındaki çiçekçilerden alındı..
http://img48.imageshack.us/img48/149/dsc00090copyug2.jpg
Nehir bulunamadığı için akvaryumculardan alınmış kesinlikle nehirden toplandığı ,denizden toplanmadığı konusunda tartışıdığı bir kum. Alttaki de bir kaç benden büyük halleri sanırım en altına konulması gerekiyor ki tıkanmadan su süzülebilsin.
http://img109.imageshack.us/img109/816/dsc00093copyhf3.jpg
barisotazca
09-04-2007, 10:15
Merhaba Peace ve Tüm Arkadaşlar, peace senin linkini verdiğin bir karışım önermiştim ben daha önce. Bu karışım benim sürekli kullandığım bir karışım yağlı çamur olayında sanırım atladığım bir olay var sende belirtmişsin, bu çamuru bulmak biraz sorun olabilir çömlekçilerin kullandığı çamur bunun için uygun olmayabilir. Sizlerin en kolay bulacağı malzemeler olan torf + mil (tüm seracılarda **** büyük çiçekçilerde vardır)+ bulgur iriliğinde(daha ince olması önerilir) elenmiş inşaat kumu + ver birde bulunabilirse yaşlı ağaçların altından elenmiş orman toprağı (besin açısından faydalı olacaktır) bu dört maddeyi elekle eleyip eşit şekilde karıştırıp toprak değişimi için uygun topragı elde edebilirsiniz. Seçtiğiniz toprak sekline görede karıştırma oranınız değişebilir tabii en iyi sonucu siz elde edeceksiz zaman içerisinde. Mehmet arkadaşımında belirttiği gibi eğer hiç bir şey yoksa mil + torf karışımıda olabilir. bol doğalı günler...
Evet ilk bonsai toprağımı aldım!!!Sinirlenmem gerek mi onu bile bilmiyorum!
Burada yazılanları okudum becerebildiğim kadar bir tarif hazırladım ve çiçekçiye gittim ve bana bildiğimiz çiçek toprağı verdi yanında da NPK 6.4.5+TE yazan bir şey verdi ki üzerinde bitki vitamini olduğu yazıyor...
Öf ne yapıyım ben şimdi ne önerirsiniz?
Gidip veterinerden kedi kumu alıp kedi kumuna mı gömeyim...Of ya :(
Ali H. ALI
09-04-2007, 15:47
Herkese selamlar, toprak karisimi yaparken onemli bir noktaya dikkat etmelisiniz. Sayin Barisotazca 73 nolu mesajda elenmis insaat kumunu karisima eklenebilecegini soyluyor. Insaat kumu dere ve nehir yataklarindan alinmissa bir sorun yok. Ama deniz kumu ise, icerisinde olabilecek tuz nedeni ile bonsainiz yasami olumsuz etkilenecektir. Emin olmadiginiz insaat kumunu toprak karisiminda kullanmayiniz.
Hepinize kolay gelsin.
Ali H. ALI
09-04-2007, 16:03
Iyi gunler Fraise, benim onerim kendini bu kadar germemen. Daha sonra agacinin gercekten toprak deyisimine su an ihtiyaci varmi? onu bir konusalim. Daha sonrada toprak deyistirilecekse onun uzerinde konusuruz.
Sulamasini gerektigi bicimde yaparsan[saksi uzerindeki toprak kurumaya basladigi zaman tekrar sulayabilirsin] isikli ve havali bir yerde ise agacina yapacagin acil bir islem yoktur. Hele biraz sakinle, kendine uyelerin bonsai calismalari bolumunde bir sayfa ac. agacinin resmini ekle, resime baktiktan sonra arkadaslar, onerisini soyliyecek nasil uygulanacagini da tarif edecek, sen de agacina uygulaycaksin.
Ilk bonsainin 100 yidan fazla yasamasini dilerim.
bonsaisan
10-04-2007, 02:02
Sayın Fraise
Ali beyinde söylediği gibi biraz sakin olmak lazım.
Bonsai sabır gerektirir.Aceleci olmamak lazım.
Ayrıca bonsai toprağı her ağaç cinsinin toprak isteğine göre farklılık gösterir.
Kimi ağaç kiraçli kalkerli toprağı kimi ağaç humuslu ve yumşak toprağı kimi ağaç ise balçık oranı yüksek suyu tutan toprağı sever.
Lakin bonsai toprağının hepsinden farklı olması gereken bir yapısı olmalıdır.
Bu farklılık bonsai toprağının drenajının fazla olması gerekir.Bunun sebebi aşırı suyun saksıda kalmaması ve atılmasıdır.Çünkü aşırı su toprakda kök çürümesine sebeb oluşturur.
Zaten toprağı düzenli olarak kontrol etmek gerekir.Birde toprağın içinde ki besin ağaçın saksıya ekimden çok kısa süre sonra içindeki besinler ağaça tarafından tüketildiği gibi sulamasırasında eksilir ve gider bu yüzeden doğada varolan ağaçların aksine belirli aralıklar ile bizler ağaçlarımızın besin düzeyini dengeleriz.Ayrıca ağaçlarımızı eğer uygun bir su ile sulamıyorsak zaten toprak yapısı hızla sertleşir ve özeliğini yitirir.İyi bir bonsai sever toprağın niteliğni yitirdiğini zman içerisinde yapaçağı gözlemler ile fark eder.
BU yüzden kullnmayı düşündüğün karışım okdar karmaşık değil.
Önce Sayın Ali beyinde dediği gibi ağaçını siteye ekle cinsini görelim yapısına bakalım ve sana fkirlerimizi ve bilgimizi vererek bir paylaşımda bulunalım.
Saygılarımla.
Sayın Fraise
Ali beyinde söylediği gibi biraz sakin olmak lazım.
Bonsai sabır gerektirir.Aceleci olmamak lazım.
Ayrıca bonsai toprağı her ağaç cinsinin toprak isteğine göre farklılık gösterir.
Kimi ağaç kiraçli kalkerli toprağı kimi ağaç humuslu ve yumşak toprağı kimi ağaç ise balçık oranı yüksek suyu tutan toprağı sever.
Lakin bonsai toprağının hepsinden farklı olması gereken bir yapısı olmalıdır.
Bu farklılık bonsai toprağının drenajının fazla olması gerekir.Bunun sebebi aşırı suyun saksıda kalmaması ve atılmasıdır.Çünkü aşırı su toprakda kök çürümesine sebeb oluşturur.
Zaten toprağı düzenli olarak kontrol etmek gerekir.Birde toprağın içinde ki besin ağaçın saksıya ekimden çok kısa süre sonra içindeki besinler ağaça tarafından tüketildiği gibi sulamasırasında eksilir ve gider bu yüzeden doğada varolan ağaçların aksine belirli aralıklar ile bizler ağaçlarımızın besin düzeyini dengeleriz.Ayrıca ağaçlarımızı eğer uygun bir su ile sulamıyorsak zaten toprak yapısı hızla sertleşir ve özeliğini yitirir.İyi bir bonsai sever toprağın niteliğni yitirdiğini zman içerisinde yapaçağı gözlemler ile fark eder.
BU yüzden kullnmayı düşündüğün karışım okdar karmaşık değil.
Önce Sayın Ali beyinde dediği gibi ağaçını siteye ekle cinsini görelim yapısına bakalım ve sana fkirlerimizi ve bilgimizi vererek bir paylaşımda bulunalım.
Saygılarımla.
benim bonsaim konusunda fikrleriniz nelerdir?toprak değişimi yarın **** perşembe gerçekleşicek sanırsam.
Fotoğraflarıhttp://www.agaclar.net/forum/showpost.php?p=90878&postcount=109
Birde elimdeki malzemeler üstteki mesajlarda (67 ve devamı)
Gösterdiğin malzemelerden çamuru, perliti ve nehir kumunu kullanma bence. Dere kumu evet ama avaryum için iri tanelşi seçilmiş fotoğraflarda göründüğü kadarı. Perlitte iri taneli görünüyor. Kum suyun süzülmesini kolaylaştırmak için katkı. Bu irilikle işlevi olmayabilir. Torf ve toprak karışımına bulabiliyorsan, dere kumu karıştır.
Selam,
Türkiye de bonsailer için orjinal gübre ve topraklar bulunuyormu? ve Akadama adında bonsailere özel bir toprak varmış,eğer bu toprak hakkında bilgisi olan varsa, lütfen paylaşabilirmi?Teşekkürler...
Forumlara bakarsan, toprak karışımları ve gübreler hakkında yeterli bilgi bulabilirsin.
Bonsai özel bir bitki türü olmadığı için, özel bonsai gübresi çok akılcı değil.
Bonsai yaptığın ağaçlar, cinslerine göre farklı besinlere ihtiyaç duyabilir. Her ağaca verilebilen bir tür gübre mantıklı gelmedi bana.
toprak karışımını da kendin yapabilirsin.
Teşekkürler,forumlara bakacağım.Peki akadama hakkında bir bilgin varmı?
İngilizcem yettiği kadarıyla akadama volkanik bir katkı bonsailer için.
doğrudan kullanılan bir malzeme değil.
Forumda toprak karışımlarını okurken, buna benzer maddeleri göreceksiniz.
bonsaisan
11-07-2007, 15:45
Akadama volkanik bir tüf dür.
Japonyanın aktif bir volkanik karaparçası olmasından kaynaklanır.
Ülkemizde volkanik yapısı ile bilinir.
Peki akadama yı özel yapan nedir?
Akadama malum bonsai geliştiği ülke topraklarından biri.
Aslında bonsai da kolay kulanımı ve ticari amaçından dolayı sık sık geçer.
Saksı altına direk kulanıldığı gibi toprak akrışımının içinede eklenir.
Özeliği torpak drenajını desteklediği gibi hidrokültür olarak avantaj sağlar.
Hidrokültür demek şudur?
Volkanik tüf olsun pomza olsun perlit olsun bunlar hidrokültür mazemelerdir.
Görevi şudur.
BU tür mazeme bünyesinde kendi hacminini çok daha fazlası suyu taşır bir nevi sünger gibi.
Suyu bünyesinde tutar.Eğer bitkinin suya ihtiyaçı var ise bu suyu geri verir.
Yani sıcaklıgın yogun oldugu dönemlerde bu malzeme toprağın nemli kalmasını sağlar.
Toprak karışımda özelikle bonsaide drenaj en önemli unsurdur.
Çünkü sığ bir saksıda bulunan kökler sık yapılan sulama sonuçunda kök çüremesi ile bonsai kayıpları sıkca raslanır.
Bu yüzden toprak karışımlarında ağırlık drenaja yönelik malzemein kulanılmasıdır.
4 ila 5 mm çapında dere milleri **** çakılı.
2ila3 milim granit.
**** 4 ila5 milim volkanik tüf.
bu yeterli bir drenaj sağlar
bu karışamıa torf ve humuslu **** bildiğimiz siteril toprak eklenerek desteklene bilir.
Bonsai besinine gelince piyasada bonsai besini olrak satılan sıvı besinler mevcudur ama ticari ve kulanım kolaylığıdır.
Lakin her ağaçın besin isteği farklı olduğu için genelde benim önereçeğim
kompozit yani içinde her türlü gerekli kimyaslarrın olduğu eşit orandaki karışımlardır. Özelikle granür olrak üretilenler hem kulanım kolaylıgı hemde risk almama bakımından mantıklıdır.
Saygıalr sunarım.
Hakan KINACI
02-11-2007, 15:21
Arkadaşlar,
Akvaryum kumu; çeşit, çeşit, dere kumu da akvaryumcularda satılanlar çeşit çeşit ama size tavsiyem inşaatlarda kullanılan derekumları var akvaryumlarımda her zaman onu kullanırım, hem akvaryum bitkilerine de çok iyi geliyor.
Bu derekumu bonsaide de kullanılır diye düşünüyorum.
AyhanMoran
23-02-2009, 20:12
Peki bu bonsai topragındaki perlit buralarda yok.Ama kedikumunu (çarli) buldum. Perlit yerini kedikumu tutarmı.
Harun Parlak
23-02-2009, 20:26
Kedi kumu suyu emince çamurlaşmıyorsa sorun yok. Toprağınızı hazırlarken illada kedi kumu perlit olacak diye şart değil.
Bonsai toprağınız hem sıkı olmayacak hem su tutacak. Önemli olan siz nekadar ara ile sulayabileceğinizdir.
Köklere bez sarıp her on dakikada bir su ve besin verirseniz verdiğiniz sürece yaşayacaktır.
Perlit ve kedi kumunu neden istiyoruz iri taneli olduğu ve su tutdğu için. Siz bir tuğla ocağına gidip kırık tuğla parçalarını alıp çekiçle ufalar sanız yanmış kil olduğundan suyu emecek fazla suyuda drane edecektir. Bu malzemeye biraz torf biraz dere kumu ilave ederseniz. Havanın ısı durumuna göre takip eder su ve besini takviye edersiniz.
Topraksız tarım yapılabildiği gibi topraksız bonsai de bakabilirsiniz. Bu sizin marifetinize ve ilginize bakar.
Şu karışımı deneyebilirsiniz. Torf dere kumu bahçe toprağı karışımı.
Sera var mı yakınınızda, perlit ve ponzayı bu tür yerlere sorun.
AyhanMoran
23-02-2009, 21:33
Buralarda öyle tam gelişmiş bir sera yok.Yani perlitin olacagını zannetmedigim çok gelişmemiş seracıklar var.Ama yinede araştıracagım.
Harun Parlak
23-02-2009, 21:41
Perlit i İnşaat malzemeleri satan nalburlara da sorun. Nalburlarda ısı yalıtım sıva malzemesi olarak satılır.
Yalnız alırken belirtin. Sade olsun bazıları çimento bazlı karışımlı olabilir.
AyhanMoran
23-02-2009, 21:59
Genel olarak sordum inşaat malzemecilerine yok hemen hepside zor bulursun buralarda dediler.Bu yüzden kedi kumunu bugün satın aldım onunda kalmama ihtimalini göz önüne alarak ve size danıştım.Perlit=kedikumu olurmu ?
Harun Parlak
23-02-2009, 22:05
Yukardaki mesajımı okursanız. Bonsai de perlit **** kedi kumu olmaz sa olmazlardan değil.
Başka türlü çözebilirsiniz.
Kedi kumu da perlit yerine geçer. Çamurlaşmıyorsa. Tuğla parçalarıda verimsiz arazilerde yanmış uvalanmış kil kaya parçalarıda. Biraz dere kumu biraz torf **** Sıkı yapılı olmayan orman toprağı. Üç beş yıllık yanmış adeta topraklaşmış at koyun gübreleri karışımıda yapabilirsiniz.
bonsaisan
23-02-2009, 23:34
SAyın AyhanMoran
Bonsai perlit sadece bonsai olacak adayla çeliklerinin ya da havai köklendirme uygulanacak dalların köklenmesidne teşvik edilecek bir malzeme olarak kullanılır.
Bonsai uygun gelişim ve sağlıklı bir yapı göstermesi için köklerin içinde bulunduğu toprağın su tutmayan özelikde olması gerekir.
Yani kulanacağınız karşım suyu tutmamalıdır.
Çünkü bir bonsai düzenli bakım ister yani bu şu demekdir. Sulama bonsaide esasdır.
Japonyada bonsailer kışın hafdada bir, ilkbaharda günde bir yazın günde iki kere son baharda ise günde bir **** 2 günde bir sulanırlar.
Bu şu demekdir.
Perlit, pomza, kedi kumu suyu içinde apsorbe eden yani tutan hidro küldür dediğimiz ürünlerdir.
Bünyeleridne yoğun bir su tutarlar.
Ver her sulağıdınızda dahada fazla suyu tutarlar ve kökler bu aşırı suyu kaldıramaz.
Bonsai kökleri torpak havasına ihtiyaç duyar..
Farklı bonsai sutaları farklı bonsai toprak karışımları kulanılr bu ağaçın türü için farklı karışımlardır.
Örnek bir karışım japonyada çamlar için..............
Genç çam bonsai adaylarında 3 ölçek akadama 7 ölçek dere kumu...
Yaşlı çam bonsaileride 5 ölçek akdama 5 ölçek dere kumu...
Akdama bulunması zor olduğu için farklı formüler vereyim size...
Yaprak döken ağaçlar için......
1 ölçek torf....
2 ölçek derekumu....
2 ölçek dereçakılı 8mm
****
1 ölçek torf
2 ölçek çam topğrağı 50 cm derinden alınaçak
1 ölçek dere çakılı
Yukarıdaki çakıl ve kum yerine akvaryumcularda satılan akvaryum kumları granit gibi mazeme kulanılabilir.
Çiçekli türler ve mevve ağaçlarında
2 ölçek torf
1 ölçek derekumu
1 ölçek dereçakılı.
Benim kulandığım formül
çamlarda
1 ölçek torf
2 ölçek derekumu
1 ölçek dereçakılı
1 ölçek volkanik tüf.
Çiçeklilerde yaprak dökenler
2 ölçek torf
1 öçlek derekumu
1 ölçek dereçaklı
1 ölçek volkanik tüf.
BU karşımın herhangi birini hazırlayın ve su tutup tutmadığını deneyin.
Saygılar.
AyhanMoran
24-02-2009, 08:12
Teşekkürler sağolun aydınlatmalarınız için.
AyhanMoran
06-03-2009, 13:23
Sn. bonsaisan bir sorum daha olacak bu volkanik tüf dediginiz inşaattlarda fayans ve yer izolasyonu için kullanılan koyu bordo veya kırmızı renkte olan toprakmıdır * birazda mıcır görüntüsü var gibi.
caglaraa
24-04-2009, 15:54
arkadaşlar selam. forumu uzun zamandır takip ediyorum ancak bu ilk mesajım... bir sorum olacak... bonsai'ye uygun çok güzel bir at kestanesi buldum. şimdilik onu geniş bir saksıya aldım ancak ne tür bir toprakta büyütmeliyim hiçbir bilgim yok. bir çiçekçiden aldığım çiçek toprağına diktim ağacı. bu tür topraklar ağaçlar için uygun mudur? ne yapmam gerekli.. lütfen yardım???
Toprak karışımı için Bonsaisan'ın 45 nolu mesajdaki tariflerinden uygun olanı kullanın.
izzeterisen
25-04-2009, 00:00
Sn. bonsaisan bir sorum daha olacak bu volkanik tüf dediginiz inşaattlarda fayans ve yer izolasyonu için kullanılan koyu bordo veya kırmızı renkte olan toprakmıdır * birazda mıcır görüntüsü var gibi.
Volkanik tüf, tüpgazlı ızgaralarda kullanılan taştır.
Emre Kuzu
22-02-2010, 21:29
http://www.hizlial.com/pet-shop/alice-ekopaket-kedi-kumu-17-lt_20.001.9962.0103.htm#tabs
Arkadaşlar linkteki kedi kumu hakkında görüşlerinizi almak istiyorum
Alıp almamakta kararsızım
bonsaisan
22-02-2010, 21:38
Bu içeriği olan malzeme nedir bilmiyorum.
Bakınız.
Eğer enyakın inşaat kumu satılan bir yer biliyor isenzi onlara gidin.
Bir köşeye çekilin ve bir 6 **** 8 lik elek ile inşşat kumunu eleyin piirnc tanesi büüyklüğünde çakılar elde ediçeksiniz.
Bir kova kadar yapın. SOnra bunları iyice yıkayın.
Sonrada karıştırmk istediğin toprak karışımıını %30 bu karışım olaçak şekğklde karıştıırp çamlarda kullanınız.
Saygılar.
Emre Kuzu
22-02-2010, 21:51
Tamam Hocam. yanımızdaki inşaatta atıl vaziyette kullanılmamış kum var oradan alayım
Ayrıca şunu soracaktım mozaik taşları kullanabilirmiyiz karışımlarda tabi küçük tanelilerini.
Alice markasının topaklaşan kedi kumu var fakat gösterdiğiniz ürün topaklaşıyor mu bilmiyorum. Bitki toprağı olarak kullanacağınız kedi kumunun parfümsüz, topaklaşmayan ve doğal malzemeden olması gerekiyor. Ben toprak karışımlarımda Çarli ve Catsan marklarının kedi kumlarını kullanıyorum, tavsiye ederim, özellikle Catsan'ı. Çarli kedi kumu da diyatomitten oluşur, bu da fosilleşmiş silis kavkılardan oluştuğunu gösterir. Yani su ile tepkimeye girmez ve toprağınızın kalitesini bozmaz.
Emre Kuzu
22-02-2010, 22:09
Neler olup olmayacağını biliyorum sağolun
beni fiyatı ve kargonun 1 lıra olması cezbetti ve o yüzden sorayım dedim.
Çarli marka arıyorum ancak bulamadım hep başka markalar var.
Emre Kuzu
22-02-2010, 22:10
Bu içeriği olan malzeme nedir bilmiyorum.
Bakınız.
Eğer enyakın inşaat kumu satılan bir yer biliyor isenzi onlara gidin.
Bir köşeye çekilin ve bir 6 **** 8 lik elek ile inşşat kumunu eleyin piirnc tanesi büüyklüğünde çakılar elde ediçeksiniz.
Bir kova kadar yapın. SOnra bunları iyice yıkayın.
Sonrada karıştırmk istediğin toprak karışımıını %60 bu karışım olaçak şekğklde karıştıırp çamlarda kullanınız.
Saygılar.
Bu arada kumu aldım orçun bey un eleğinde elemeyi düşünüyorum uygunmudur?
Kafama takılanada söylemek istiyorum o çakılları elde etmek için baya kum elemek gerekecek yanılıyormuyum?
bonsaisan
22-02-2010, 22:17
Bonsai elde etmek için yıllarınızı vermek den daha kısa sürede toprağı eleyeçeksinizir.
Elinizde kedi kumunun sonuçlarını bilmeden kullanmayın derim.
Ben şu ana kdar sadece zeolit den elde eilmiş kedi kumu ile çalışmalar yaptım.
Ki zaten tarımda kullanılan bir ürün.
Ama elinizdeki fırınlanmış kedi kumunun sonuçları nedir bilemem.
Emre Kuzu
22-02-2010, 22:29
Kedi kumunu almaktan vazgeçtim.
Kumu inşaattan aldım bir kova kadar biraz önce aldım geldim. kedi kumunu almadım
Sayın Kalyon,
Kedi kumları ile inşaat kumundan eleyerek elde edeceğiniz kum özellik olarak aynı değildir. Kedi kumları suyu içlerindeki boşluklara hapsederler ve toprağınız kururken bu suyu salarlar. Bu özellik diyatomit, sepiyolit, zeolit, pomza, perlit, vermikülit gibi malzemelerin (minerallerin) hepsinde vardır. Akadama, seramis , volkanik tüf gibi malzemelerin bonsaide kullanılmasının esas amacı da budur, iyi drenaj ve gerekli suyu tutma özellikleri.
Yanlız bu özellikteki malzemelerin birbirinden farkı kimyasal içerikleridir, su ile reaksiyona girerler ise toprağınıza çeşitli elementler verebilir veya toprağınızdaki elementleri alabilir. Bu sebepten yukarıda yazdığım malzemeler topraklarda kullanılmaktadır.
İnşaat kumundan eleyeceğiniz çakıllar su ve içerisindeki besinleri tutmayacaklardır, sadece toprağınızın drenaj özelliğini arttıracaktır.
Bunları ve bonsaisan gibi üstadların tavsiyelerini göz önünde bulundurarak kendi karışımınızı denemeniz ve sizin için en iyisini bulmaya çalışmanızı öneririm.
Emre Kuzu
23-02-2010, 17:43
Peki bu maddeleri nereden temin edebilirim?
Teşekürler.
Zeolit, pomza, vermikülit, perlit, volkanik tüf gibi malzemeler tarımsal malzeme satan yerlerde ya da bazı büyük fidanlıklarda satılıyor. Akadama ve seramis ise yurt içinde bulunması çok zor malzemeler. Akadama, aquasoil ve hydroton (bunlar da seramis gibi fırınlanmış killerdir ama seramis kadar su tutma özellikleri yoktur) gibi malzemeler de topraksız tarım ile ilgili malzeme satanlarda ve zaman zaman akvaryumcularda bulunabiliyor.
Bunların arasında en kolay bulunanlar zeolit, perlit, pomza ve vermikülit. Çevrenizdeki fidanlıklara sorabilirsiniz. Hatta forumda satanlar da oluyor forumdaki alışveriş bölümünü de incelemenizi tavsiye ederim.
Emre Kuzu
23-02-2010, 20:08
Teşekkürler bilgiler için.
Boş olunca bakacağım
bonsaisever
23-02-2010, 21:24
Fidanlarımızın gelişimi için dikkat etmemiz gereken toprak, suyu tutan ve fazla suyu drene eden toprakdır.
Esas olan; köklerin suya boğulmaması ve yeterince oksijen alabilecek bir yapı içinde bulunmasıdır.
Hem yeterli nemi, hem de oksijeni alabilmesi için toprak karışımlar kullanırız.
Tabii bu karışımları da ağacımızın türüne (http://www.agaclar.net/forum/showthread.php?t=5126) göre belirleriz.
Genel olarak söylenen; 1/3 oranında olmak üzere torf, dere kumu ve çakıldır.
Bu malzemeleri ve oranları ağaçlarınız üzerinde deneyimleriniz arttıkca, kendiniz çok rahat yapacaksınız.
Bu başlık altında pek çok faydalı bilgi verildi ama konuyu genel olarak bir toparlamak adına bonsaisever'in "bonsai kitabı" için hazırlamamı istediği yazıyı bu bölüme de ekliyorum. Baştan belirtmem gereken şey burada var olan bilgilerin, çok büyük bir kısmı kitabi ; çok küçük bir kısmı ise kısa bonsai geçmişimdeki tecrübelerime dayanıyor.
Bonsai sanatında en çok tartışılan konulardan biri de toprak karışımlarıdır. Çünkü ağacın bir sonraki saksı değişimine kadar sürdüreceği yaşam için en önemli etkenlerden biri topraktır. Saksının içerisindeki birkaç avuç toprak, bir sonraki saksı değişimine kadar kök sistemini içinde barındıracak ve gelişimine destek olacak özelliklere sahip olmalıdır. Yani ağacın görünmeyen kısmının “yaşam ortamı”dır.
Bonsai’de kullanılan toprak karışımları bahçelerimizde veya evlerimizde kullandığımız topraklardan farklıdır. Bonsai toprağının en büyük özelliği iyi drenaj sağlamasıdır. Aslında hemen hemen her bitki suyun iyi drene edilmesini fakat hızlı bir şekilde ortamdan tamamen uzaklaşmamasını ister. Canlılık için en gerekli şey olan su , bitkinin kılcal kökleriyle buluştuğunda topraktaki mineralleri de beraberinde taşır. Bu yüzden köklerdeki madde alışverişi bitene kadar suyun ortamı tamamen terketmemesi istenir. Bu da bonsai toprağının istenen bir diğer özelliği, gerekli suyu yani nemi tutmasıdır. Buradaki “gerekli” ile anlatmaya çalıştığım şey, kılcal köklerdeki gaz alışverişini durdurmayacak ama ağacımız için de gerekli olan kadar sudur. Bonsai toprağına bu özellikleri kazandıran ise toprağı oluşturan tanelerin boyutu ve porozitesidir( tanelerin içerisindeki boşluk miktarı). Bonsai toprağında kullanılan toprak karışımının tane boyunun 2-8 mm büyüklüğünde ve yaklaşık 2-3 gün tamamen kurumayacak kadar su tutması, nemli kalması istenir ( Bu zaman aralığı yaz aylarında daha da daralacaktır).
Bonsai toprağının temel sırrı yukarıda bahsettiğim özelliklere sahip olmasıdır. Ortam, yani kullandığınız malzeme değiştikçe uygulanması gereken bakım (sulama ve besleme sıklığı ve biçimi) da değişecektir. Uygun bakım ile, bir bonsai bulaşık süngeri, kırık oyuncak parçaları, talaş vb. malzemelerden oluşan bir karışım içerisinde dahi hayatta kalabilir. Tabi bu malzemeler bonsai felsefesine uygun olmayacaktır. Geleneksel olarak bonsai sanatında sadece doğal malzemeler kullanılmaktadır.
Gerekli özelliklere sahip, dünyada bonsai toprağı olarak kabul görmüş, doğal ve kullanımı en yaygın toprak “akadama” adı verilen volkanik kildir. Bu malzeme Japonya’da yaşlı japon sediri ormanlarının bulunduğu bölgelerden alınıp pişirilmiş ve sterilize edilmiş bir topraktır. Gerekli su tutumuna ve drenaja sahip bu toprağın yüzyıllardır bonsai toprağı olarak kullanılmasının bir başka nedeni ise katyon değişim kapasitesir. Yani magnezyum, potasyum, kalsiyum vb. katyonları suya verebilme özelliğine sahiptir.
Akadama dünyada yalnız Japonya’daki küçük bir bölgeden elde edilebildiği için hem bulması zor hem de yüksek fiyatlı bir malzemedir. Bu yüzden farklı malzemeler bonsai toprağı için kullanılmaktadır. Bahçe toprağı, bitkisel torf, dere kumu, dere çakılı, killi toprak, çam kabuğu , turba ve hindistan cevizi turbası (coco peat), diyatomit, zeolit, perlit, pomza, vermikülit, skorya gibi malzemeler bunlardan yalnız birkaçını oluşturur. Ayrıca fırınlanmış killer (çoğu haydite, seramis, hydroton gibi özel markaların isimleriyle biliniyorlar) ve fırınlanınca genleşen tüm diğer doğal malzemeler ( örneğin flogopit, illit, serizit, montmorillonit) bonsai toprağı için gerekli özelliklere sahiptir. Tarımsal perlit, pomza ve vermikülit de yüksek ısılarda genleşmiş ve porozitesi artmış doğal malzemelerdir.
Bonsai toprağı seçiminde ya da karışım yapılırken dikkat edilmesi gereken en önemli şey kullanılacağı ağaç türüdür. Basit bir genelleme ile ; ibreliler için asidik ve humuslu nispeten daha iyi drenajlı, yaprak dökenler için organik malzemece zengin, çiçek açanlar için ise iyi havalanma sağlayabilecek toprak karışımları sağlanmalıdır.
Konuyu bitki türlerine göre biraz daha derinleştirecek olursak yaklaşık oranlarla organik ve inorganik malzeme miktarı şöyle belirtilebilir:
Açelya, orman gülü (rhododendron), servi , kızılağaç, kurtbağrı, tropikal ve yarı-tropikal bitkiler için ¼ organik ve ¾ inorganik malzeme kullanılabilinir.
Huş, kayın, alıç, gürgen, karaağaç ve akçaağaç türleri için 1/3inorganik ve 2/3 organik malzeme kullanılabilinir.
Ateşdikeni, morsalkım, incir, çobanpüskülü, şimşir, elma, şeftali, armut, kiraz, erik ve diğer meyve ağaçları için ½ inorganik ve 1/2organik malzeme kullanılabilinir.
Karaçam, kızılçam, mabet ağacı, mazı, leylandi, köknar, ladin, japon sediri gibi ağaçlarda 2/3 inorganik ve 1/3 organik malzeme kullanılabilinir.
Meşe, çam, ardıç , okaliptüs, söğüt ve sukkulent türleri için ise ¾ inorganik ve ¼ organik malzeme kullanılabilinir.
Bu karışımı oluştururken kullanacağanız organik ve inorganik maddelerin toprağa hangi özellikleri katacağını bilmek önemlidir. Bu sebepten bulunması akadamaya göre daha kolay olan ve bonsai toprağında kullanılabilinecek doğal malzemeleri, basitçe tanıtmanın faydalı olabileceğini düşünüyorum.
Organik malzemeler:
Bitkisel torf : Su tutma ve havalanma kapasitesi yüksek organik bir maddedir. pH değeri değişkendir ama geneldepH değerini düşürür.
Turba : Su tutma kapasitesi yüksek torf benzeri yüksek organik malzeme içerikli koyu renkli topraktır. Kömürleşmeye başlamış bitki parçalarından oluşmuştur.
Killi toprak : Su geçirgenliği yok denecek kadar azdır. Yarısından daha fazlası kil boyutunda malzemeden oluştuğu için içerisinde neredeyse yok denecek kadar az boşluk vardır ve su tutma özelliği çok düşüktür.
Hindistan cevizi torfu (Cocopeat): Hindistan cevizinin kabukları ve lifleri küçük parçalara bölünerek oluşturulan doğal bir subtrat’dır. Yetiştirme ortamının doğal pH sı 5.5-6.4 arasındadır. Cocopeatin Hazırlanma aşamasında parçalara bölünen Hindistan cevizi iki defa yıkanarak tuzdan arındırılır, kalsiyum ve magnezyum ilave edilir.
İnorganik malzemeler:
Dere kumu ve çakılı, kırılmış granit parçaları : Dere kenarlarından, bazı fidanlıklardan, inşaat malzemesi ya da akvaryum malzemesi satan yerlerden kolaylıkla bulunabilir. Su tutma özelliği yoktur ve toprağın drenaj özelliğini arttırır. pH değeri değişkendir. (2mm’den büyük taneler çakıl olarak adlandırılır.)
Kuvars kumu : Özellik olarak dere kumundan farkı, tanelerin su veya topraktaki herhangi bir madde ile çözünmesidir ve toprağın niteliğini/kimyasını değiştirmesi söz konusu değildir.
Diyatomit : Organik kökenli bu malzeme günümüzden milyonlarca yıl önce sığ sularda yaşamış silis kavkılı bir canlı türünün fosillerinden oluşmuş bir kayaçtır. İçerisindeki boşluk miktarı yüksek olduğu için çok iyi su tutar ve su ile etkileşime girmez. Aynı zamanda iyi ısı izolasyonu sağlar. Akadama benzeri yapıdadır. Kedi kumu olarak kullanıldığından kolay bulunabilinir ve ucuza satın alınabilinir. Tek başına kullanılabileceği gibi diğer malzemelerle beraber de bonsai toprağı olarak kullanılabilinir. Beyaz-gri-şeffaf renklidir.
Zeolit : Sodyumca zengin mikro gözenekli yapıya sahip olduğu için su tutma kapasitesi yüksek volkanik mineral grubunun adıdır. Toprak kalitesini yükseltmek için tarımda kullanılır. Tarımsal malzeme satan yerlerde bulunabilir. Daha çok sukkulent bonsailerin toprak karışımı için uygundur.
Perlit : Yüksek ısılarda patlatılarak, genleştirilen ve tarımda kullanılan bir mineralidr. Çok hafif ve beyaz-gri renkli olduğu için yanlız başına bonsai toprağı olarak tercih edilmeyen ama karışımlara katıldığında, toprağın havalanmasını ve nemli kalmasını sağladığı için toprak kalitesini yükselten bir malzemedir. Fidanlıklardan ve tarımsal malzeme satan yerlerde tarıma uygun formları uygun fiyata satın alınabilir.
Pomza : Ponza, topuktaşı ya da pumis olarak da bilinir. Bir volkanik camdır ve içerisinde kılcal boşluklar bulunur. Yapısı sayesinde su tutma özelliği yuksek, zeolit ve perlite alternatif olarak tarımda kullanılır. Griye yakın renklidir, yalnız başına bonsai toprağı olarak kullanılması tavsiye edilmez.
Skorya : Oluşum biçmi ve yapısı ile pomza taşına benzer özelliktedir. Volkanik taş veya volkanik kum adı ile akvaryum malzemesi satan yerlerden ve fidanlıklardan uygun fiyata bulunabilir. Kahverengi-siyah renklerdedir. Su tutma kapasitesi perlit, pomza ve diyatomite göre düşüktür ama boşluklu yapısı ile dere kumundan yüksektir, drenajı arttırıt. Bonsaide saksı dibinde veya toprak yüzeyinde, karışımın içerisinde kullanıldığından daha çok kullanılmaktadır.
Vermikülit : Magnezyumca zengin bir mineraldir. Yüksek ısılarda genleştirilerek tarımda, özellikle çimlendirmede kullanılır. Akadama benzeri boşluklu bir yapıdadır. İyi drenaj ve su tutumu sağlar. Aynı zamanda toprağın havalanmasına yardımcı olur. Su veya topraktaki diğer maddler ile bozulmaz ve özelliğini kaybetmez. Yalnız kullanılabileceği gibi organik malzemelerin içerisinde toprak kalitesini arttırmak amaçlı da kullanılabilinir.
Seramis : Fırınlanmış kil tanecikleridir. Kahverengi-turuncu renktedir. Dünyada bonsai toprağı olarak akadama kadar kabul görmüş bir malzemedir. Perlit, diyatomit, vermikülit kadar su tutmaz. Çok iyi bir drenaj sağlar. Toprağın havalanmasını sağlar. Tek başına bonsai toprağı olarak kullanılabileceği gibi saksı dibinde veya toprak yüzeyinde kullanılabilir.
Hydroton : Küresel biçimli fırınlanmış kil tanecikleridir. Koyu ve açık kahverengindedir. Daha çok topraksız tarımda kullanılmasının yanı sıra düşük su tutma kapasitesine sahip bir malzeme olarak bonsai toprağı karışımlarına girebilir veya saksı diplerinde çakıl veya dere kumu yerine drenajın kolaylaştırılması amacı ile kullanılabilir.
Bu malzemelerin büyük bir kısmı modern tarımın gelişmesiyle beraber, bonsai topraklarına da girmeye başlamıştır. Bonsai toprağı olarak kullanılması mümkün, gibi birçok malzeme sayılabilir fakat yukarıda bahsi geçen malzemeler içinde hem ulaşması kolay hem de ihtiyaca cevap veren en basit karışım eşit miktarlarda kum, torf ve bahçe toprağı ile hazırlanabilir.
Unutmayın en iyi toprak, çalışmalarınız ile elde ettiğiniz tecrübeler sonucu ağacınıza özel hazırladığınız topraktır.
Sağolun Aras bey gercekten faydalı biz yazı olmus.
Aras bey bir sorum olacak , dere kumu dediğimiz malzeme , inşaatlarda kullanılan bildiğimiz kum mu ? veya farkı var ise nedir ?
İnşaatlarda kullanılan kum. Tabi inşaatlarda deniz kumu kullanmak gibi bir yasadışı yol da olabiliyor. Dere kumu olduğundan emin olmak gerek. Fırsat varsa, dereden kendinizin almanız en iyisi.
By-BORDO
22-09-2011, 13:19
Herkese selamlar ve paylaşımları için ****** şimdiden.yeni iki adet bonzai tohumunu en sonunda cesaret edipte aldım kırmızı akağaç ve acer buergarnum.ve tohumlara halen bakarak araştırma yapıyorum rica etsem bu konuda deneyimli bi arkadaşım bana tam bir liste çıkarabilirmi ilk başta neleri elde bulundurmam gerekiyor malzeme olarak.hakkari çukurcada görev yapıyorum ve herşey sıkıntı burda malzemel listesi saksı toprak gübre neler almam gerekiyorsa.ve püf noktaları ile ilgili bilgisi olan varsa çok saolun herkese başarılar diliyorum çiçek ve ağaçlarıyla
Düzeltilmiş link (http://www.agaclar.net/forum/search.php?searchid=2615082)
buradaki ana başlık altında acerle ilgili çok konu var onları bir inceleyin.
Aldığınız bonsai değil akçağaç tohumu bir ağaç fidesi çıkacak tohumdan bunu unutmayın. Siz onu bonsai yapacaksınız ilk bir kaç sene sadece fidanı geliştirmek için geçecek.
Tohumları çimlendirin daha sonra fidanlar geliştikçe ayrıntıları da konuşuruz.
By-BORDO
23-09-2011, 17:18
buradaki ana başlık altında[/URL] acerle ilgili çok konu var onları bir inceleyin.
Aldığınız bonsai değil akçağaç tohumu bir ağaç fidesi çıkacak tohumdan bunu unutmayın. Siz onu bonsai yapacaksınız ilk bir kaç sene sadece fidanı geliştirmek için geçecek.
Tohumları çimlendirin daha sonra fidanlar geliştikçe ayrıntıları da konuşuruz.
hocam cevap için ****** ama o yönlendirme yaptığın sayfa malesef bulunamadı diye bir ileti veriyor ama söylediklerinde haklısın sanırım yine başlangıç için sanırım o sayfayı bulmam lazım
Burası. (http://www.agaclar.net/forum/search.php?searchid=2615082) Genellikle kontrol eder yollardım da, oldu bir hata.
Linke bir bakın başlıkları okuyun sonra konuşalım. Acer her iklimi beğenmiyor bizim bu İzmir yazın sıcak, kışın sıcak geliyor. Nem yeterli olmuyor. Hakkari iklimi nasıl gelir bilmiyorum. Buradan iyi olacağı kesin.
By-BORDO
24-09-2011, 23:08
Burası. [/URL] Genellikle kontrol eder yollardım da, oldu bir hata.
Linke bir bakın başlıkları okuyun sonra konuşalım. Acer her iklimi beğenmiyor bizim bu İzmir yazın sıcak, kışın sıcak geliyor. Nem yeterli olmuyor. Hakkari iklimi nasıl gelir bilmiyorum. Buradan iyi olacağı kesin.
hocam ilgi ve alakana teşekkür ederim.ama bu konu ile ilgilide bişi bulamadı sanıırım bunda da sıkıntı oldu.neyse forum biraz karışık geldi bana .o yüzden yardım istemiştim.evet hakkari kuru bir iklime sahip ben çukurcadayım ve kışları o kadar çok sert geçmiyor ilginç bir yer.neyse yinede teşekkür hocam
Başlıklarda tohumun çimlenmesi ile igili bir kaç bilgi var.
Tohumları tek tek küçük kaplarda çimlendirin beş santim çapı olan kaplar olursa uygun. Bu sene sadece büyümeleriyle ilgilenin. Yazın sıcaktan korumanız yarı gölge bir ortamda bakmanız gerekir. Gübreyi de baharla birlikte vermeye başlayacaksınız.
Orada hangi toprak karışımı malzemelerine ulaşabileceğinizi bilemadiğim için kompost kullanın torf kullanın gibi bir öneride bulunamıyorum. Uygun bahçe toprağı varsa onu kullanabilirsiniz.
kirangokhan
03-10-2011, 11:05
Merhabalar,
Umarım bu bulduğum şey bonsai toprağı konusunda yardımcı olabilir. Dün Erciyes'ten geçerken toprağın rengini daha önce gördüğüm akadama toprağına benzettim. Bildiğiniz üzere Erciyes volkanik bir dağ ve ve bu örnekleri yaklaşık 2100 mtreden topladım. Birazcık yanıma numune aldım ve sayın bonsaisanın akdama toprağına yaptığı testleri yaptım. Resimlerini paylaşıyorum. Ph değerini ölçemedim. Denemek isteyen için bu topraktan gönderebilirim. (resimleri yüklerken sırası değişmiş)
kirangokhan
03-10-2011, 11:11
Aldığım numune büyük bir erik büyüklüğündeydi, elimle kırarak bu hale getirdim. Parmağınızla ezerek toz haline getireceğiniz bir yapıda değil. Ama ceviz kırar gibi iki parçayı avucunuzda sıkarsanız kırılıyor veya bir pense ile çok kolay kolay toz haline geliyor. Son resim yaklaşık yarım saat suda kalmış hali. Sudan çıktığında da suya ilk girdiğindeki fiziksel halindeydi.
Sonuçta Akadama da volkanik bir malzeme.
Bunlar da volkanik tüf. Fakat benim işyerinde kullandığım andezit de sonuçta Kayseri'den geliyor ve o da volkanik tüf.Yani genel olarak hepsi tüf.
Önce bir jeologa sonra da bu konuyu bilen bir ziraat mühendisine danışmadan malzemeyi kullanmanızı önermem.
Jeolog olarak şunu söyleyebilirim, fotoğrafladığınız malzeme pomza, pumis ya da topuktaşı olarak bilinen malzeme. Yıkadıktan sonra gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz. Yalnız tek başına kullanmamanızı öneririm, eşit ölçüde kaliteli toprak ve dere kumu kullanmanız daha iyi sonuçlar elde etmenize yardımcı olabilir ve sulama aralıklarını daha düzenli hale getirmenize yardımcı olur. Ben de şu anda bazı ağaçlarımda ve bazı saksıların dibinde Erciyes'in pumisini kullanıyorum.
bonsaisan
03-10-2011, 22:56
Sayın kirangokhan
Gerekli cevabı işinin uzamanı bu konuda eğitim almış sayın "jeomeo" vermiş ve bu konuda ki tecrübesinide size aktarmış.
Tüm çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Saygılar
kirangokhan
04-10-2011, 14:41
Sayın memet, jeomeo ve bonsaisan,
İlgilendiğiniz ve cevap verdiğiniz için teşekkür ederim. O zaman olaki pumisin isteyen olursa burda koca bir dağ var :) seve seve yollarım.
Saygılar, sevgiler.
izmir ziraata bulunan cips dedikleri daha iyimis .pumis guzel ,ama cips daha iyimis.deneyimleri olanlar bilgilendirirmi bizi lutfen.
#45 teki bahsi geçen toprak karışımları bonsai adayı fidanlar için mi verildi acaba? Bir de dere kumunun ve çakılının akvaryumculardan alınan kumlar ve çakıllar yerini tutar mı? İkisi de aynı şey mi yoksa inşaatçılara mı gitmek lazım?
O mesajdaki oranlarda karışım hazırlamanızı önermem. Dere kumu ve dere çakılı gibi aslında ikisi de aynı şey olan üründen oran olarak da çok uygun olmayan oranlar önerilmiş.
Üyemizi uyardığımı hatırlıyorum bu karışımlar konusunda.
Akvaryumculardaki malzeme bonsai için kullanabileceğiniz malzeme ama, neredeyse bedavaya bir inşaat malzemecisinden almak varken biraz para ödeyip aynı şeyi almış olursunuz. Deniz kumundan da uzak durun.
Kedi kumu gibi bir üründen uzak durun. Başka amaçla üretildiği için içeriğinde kimi maddeler var.
Şöyle bir genel karışım ayarlayabilirsiniz. Dere kumunu alıp yıkayın eleyin pirinç kırığı iriliğinde malzemeyi elde edin. Torf ya da kompost bunu herhangi bir yerden satın alabilirsiniz. Ponza, bunu da fidanlıklarda seralarda bulabilirsiniz. Bunları üçte bir oranlarda karıştırın.
Doğadan ağaç altlarından, çam diplerinden toprak almayın, aldığınız malzememe ile karşımınıza ne taşıdığınızı bilemezsiniz.
Cevabınız için teşekkürler. Karışımı dediğiniz oranlarda hazırlayacağım.
medinilla
13-07-2012, 18:51
iyi akşamlar, mart ayında eşim bir bonzai aldı hediye olarak. fotografını ekleyemedim.
hep içerde odamda duruyordu ama yaz geldi diye balkonuma çıkardım balkonum guney-batı cephe, günün çogu direk güneşli geçiyo. alt yaprakları sararmayA dökülmeye başladı. toprAgını da değiştirmemiştim. geçen koçtaşa gittim bonsai saksısı ve topragını gördüm alacaktım ama size bi danışmak istedim. toprak ne kadar güvenilirdir ve bu sararmanın nedeni toprak saksı bakımsızlıgı mı yoksa direk güneş mi ?
Ağacınızn türünü nasıl suladığınızı hangi şartlarda dış ortamda durduğunu en önemlisi kendini görmeden sorularınızı cevaplamak zor.
Bu mevsimde toprak değiştirmeyi düşünmeyin ölümüne davetiye çıkarırsınız.
Genel birşeyler söylemek gerekirse sulamadan ve aşırı sıcakta kalmakdan kuruma olmuş olabilir.
medinilla
16-07-2012, 16:29
tesekkur ederim Memet Bey. fotografini ziraatci bir arkadasa gosterdim direk gunese koydugundan boyle olmus dedi. saksisinda toprak azdi toprak takviyesi yaptim koklerini kapattim ve topragi nemli kalacak sekilde sulamasina dikkat ediyorum bir kac gunde gozle gorulur toparlanma var, ilginize tesekkurler
Merhaba arkadaşlar,
Foruma şöyle bir göz attımda, hepiniz bu konuda ne kadar çok bilgilisiniz. Ben bonsaimi bir hafta önce aldım. burada bahsedilen teknik dili şuan için hiç anlayamadım. çiçekler üzerine, özellikle bonsai üzerine sizden yardım isteyeceğim. Yeni aldığım bonsainin köklerinin bir kısmı toprağın dışında, yaprakları kısmen dökülmüş,sararmış. Saksısını değiştireceğim. Sanırım sığ ve geniş saksı almalıyım. Birde çiçekçiye gittiğimde nasıl bir toprak istemeliyim. İstanbul avrupa yakasında ikamet ediyorum. Alabileceğim bir yer veya önerileriniz varsa çok sevinirim.
Sn sobre,
Saksı değişimi için acele etmeyiniz. Uygun dönemi yani bitkinin uykudan çıkmak üzere olduğu ilkbahar mevsimi başlangıcını veya kış sonunu bekleyiniz.
Toprağı satın almak yerine kendiniz de hazırlayabilirsiniz. Öncelikle bitkinizin toprak ihtiyacını öğrenin; aşırı geçirgen mi, yoksa nem tutucu mu ya da nem hiç tutmayan toprak mı seviyor onu araştırın.
Daha sonra buna uygun şekilde nem tutan, tutmayan, geçirgen olan ve olmayan malzemeleri uygun dozlarda kullanarak kendiniz hazırlayabilirsiniz.
yesildal
22-01-2013, 15:58
Arkadaşlar ben kendim 6 yıldır çarli diatomit kullanıyorum gayet memnunum. Sıkıntı yaşamadım. Her ağaca % 25 oranında organik olması amaçlı saksı dibine çam kabuğu yerleştiriyorum ve kalanı % 75 i de çarli kedi kumu kullanıyorum.
tourkana
23-01-2013, 10:04
Akadamayı merak edenler için , sera firması bunları Hollanda'dan getirtmiş, 1 paket (1 lt) 20 tl ye satılıyor. Dere kumu ile karıştırılıp uygulanabilir.
Elinizdeki paket 3-4 lt gibi duruyor ama en az. hacimi yanlış mı yazdınız acaba?
tourkana
23-01-2013, 11:56
Bana 1 lt dediler , açıkçası hacim konusunda yanılıyor olabilirler gibi geldi bana da. O yüzden görseli bu , buna göre karar vermek daha sağlıklı olur:)
Gübre: Gübreler ana elementler olarak da bilinen 'NPK' içeriklerine göre sınıflandırılıp numaralar alıyorlar. (N:Nitrojen, P:Fosfor, K:Potasyum.) Normal bitkiler için kullanılan gübrelerden farkları yok aslında ama değerlerinin 10-10-10 veya 20-20-20 şeklinde olması gerektiğini söyleyen farklı görüşler yer alıyor yazılarda. Yani zirai madde satan yerlerden alıncak bu değerlerdeki gübreler işinizi görür (Tabii kullanım şekli ve dozuna dikkat edilecek). Mümkün olduğunca kaliteli ürünlere yönelmekte ve bilinçli ziraatçilerden (en azından işini ciddiye alan zirai ilaç satıcılarından) bilgi alarak gübre kullanmak önemli.
Yani gübre bulma konusunda aslında hiç sıkıntı yok. Önemli olan bu konuda bilgili hareket etmek. Gübreleme, bonsainin nispeten daha kolay kısımlarından birisi sayılabilir.
Kendinize iyi bakın.
(N:Nitrojen' den kasıt nedir acaba_? **** N Azotun simgesi olmasın_?
Herkese selam arkadaşlar. Aldığım bir bonsai tohumu var, wisteria sinensis alba. Tohumla birlikte gönderilen klavuzda %75 kaliteli torf %30 perliti büyükce bir kapta karıştırın diyor. Merak ettiğim, bu yüzdeli değerler doğru mu?
Alırken bu şekilde mi alacağım? Bir de bonsailer için proteinli solüsyonlar varmış, hangisini kullanmalıyım? Bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim, ilk kez deneyeceğim :)
Herkese selam arkadaşlar. Aldığım bir bonsai tohumu var, wisteria sinensis alba. Tohumla birlikte gönderilen klavuzda %75 kaliteli torf %30 perliti büyükce bir kapta karıştırın diyor. Merak ettiğim, bu yüzdeli değerler doğru mu?
Alırken bu şekilde mi alacağım? Bir de bonsailer için proteinli solüsyonlar varmış, hangisini kullanmalıyım? Bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim, ilk kez deneyeceğim :)
Sn elessar,
Bu tür reçeteler için tam olarak doğru veya yanlış demek pek doğru olmaz.
Bonsaide toprak karışımı, sulama vs. gibi hususlar ortamdan ortama, iklimden iklime... yani sizin koşullarınıza göre değişkenlik arz eden hususlardır.
Aslında bu konuda daha doğru bilgi için Wisteria/Mor Salkım (http://www.agaclar.net/forum/sarilicilar/6747.htm) başlığını okumanız daha doğru olur.
Ayrıca, bonsailer için proteinli solüsyon diye bir şey ben şahsen hiç uymadım. Değişik firmaların, değişik isimler altında piyasaya sunduğu ürünler olabilir ve sizin bahsettiğiniz de belki bunlardan biridir ama bilmeniz gerekir ki bonsainin ihtiyaç ve gereksinim olarak bildiğimiz ağaçlardan çok daha farklı istekleri yoktur aslında.
Biraz zaman ayırıp bonsai bölümündeki başlıklara ve bilgilere göz atmanızı tavsiye ederim, çok değerli bilgiler elde edeceğinizden eminim.
Başarılar dilerim.
NOT: Türkçemizin kullanımı konusunda biraz daha dikkat ederseniz çok mutlu oluruz. Ayrıca mesajlarınızda Türkçe karakter kullanmanız, mesajlarınızın diğer üyelerce daha doğru ve rahat anlaşılablir olmasını sağlayacaktır.
http://www.agaclar.net/forum/sik-sorulan-sorular-forum-kullanma-kilavuzu/1669.htm
Sn sakaki verdigin bilgiler için çok teşekkür ederim. Forumdaki bir çok başlığı inceledim,bu güne kadar ilgi alanıma girmediği için pek birşey anlamadım, bu yüzden sizlere sorma ihtiyacı duydum ve yardımcı olmanıza ziyadesiyle memnun oldum.ilginize teşekkür ederim.Kullandığım türkçe içinde sizlerden Özür dilerim, telefonla zor oluyo.Umuyorum bu kez beğenmişsinizdir.Saygılar dilerim
Akhilleus
13-01-2014, 16:47
Herkese selamlar;
Ben birkaç gün içerisinde ''YAMADORİ'' yaparak ''Delice Zeytin'' toplıycam ama öncesinde nasıl bir toprak hazırlamalıyım bu konuda yardımcı olursanız çok sevinirim. Bir başka konuda alıştırma saksısı olarakta domates kasaları var plastik onun içini sineklik teliyle kaplayıp alıştırma saksısı olarak kullanmak istiyorum uygunmudur. Yardımcı olursanız çok sevinirim. Şimdiden herkese çok teşekkür ederim...
Herkese selamlar;
Ben birkaç gün içerisinde ''YAMADORİ'' yaparak ''Delice Zeytin'' toplıycam ama öncesinde nasıl bir toprak hazırlamalıyım bu konuda yardımcı olursanız çok sevinirim. Bir başka konuda alıştırma saksısı olarakta domates kasaları var plastik onun içini sineklik teliyle kaplayıp alıştırma saksısı olarak kullanmak istiyorum uygunmudur. Yardımcı olursanız çok sevinirim. Şimdiden herkese çok teşekkür ederim...
Merhaba sn Akhilleus,
Toprak konusunda zeytin çok seçici değildir, gayet kanaatkardır. Sadece kullanacağınız toprağın uygun geçirgenlikte olmasına dikkat ediniz.
Bir de uyarmak isterim ki doğadan yamadori için ilgili makamlardan önceden izin almanız gerekiyor, aksi halde büyük cezaları var.
Kolay gelsin.
Akhilleus
13-01-2014, 17:48
Merhaba sn Akhilleus,
Toprak konusunda zeytin çok seçici değildir, gayet kanaatkardır. Sadece kullanacağınız toprağın uygun geçirgenlikte olmasına dikkat ediniz.
Bir de uyarmak isterim ki doğadan yamadori için ilgili makamlardan önceden izin almanız gerekiyor, aksi halde büyük cezaları var.
Kolay gelsin.
Sayın Sakaki cevabınız için çok teşekkürler.
Orman müdürlüğünden izin alarak yapmayı planlıyorum. Umarım sorun çıkartmazlar...
O kadar çok toprak karışımı yazmışsınız ki hiç bir şey anlamadım :)
Şimdi ben bonsaimin fotoğrafını çeksem, sulama ve ortam şartlarını da yazsam bana bir toprak karışımı önerebilir misiniz?
Ben bu kadar detaylı ve önemli olduğunu bilmiyordum bu işin, bir bonsaiye bakmakta da yeniyim ve toprağını artık değiştirmem gerekiyor. Yardımlarınızı rica ediyorum ve bekliyorum..
Şimdiden teşekkrler
O kadar çok toprak karışımı yazmışsınız ki hiç bir şey anlamadım :)
Şimdi ben bonsaimin fotoğrafını çeksem, sulama ve ortam şartlarını da yazsam bana bir toprak karışımı önerebilir misiniz?
Ben bu kadar detaylı ve önemli olduğunu bilmiyordum bu işin, bir bonsaiye bakmakta da yeniyim ve toprağını artık değiştirmem gerekiyor. Yardımlarınızı rica ediyorum ve bekliyorum..
Şimdiden teşekkrler
Merhaba sn Canti, hoş geldiniz!
Kafanız şkarışmasın :)
Önemli olan kullanacağınız malzemelerin özelliklerini bilmek ve ağacınızın türüne özgü bakım ve yetiştirme koşullarını öğrenmek.
Örneğin ağacınız nem tutucu özellikte toprak seven ficus/incir benzeri bir tür ise, karışımda torf, perlit veya bahçe toprağı gibi elementleri, kum, ince çakıl, pomza, volkanik tüf gibi elementlere göre daha yüksek oranda kullanmanız gerekir... gibi.
Başarılar.
gencer özdemir
19-03-2015, 10:38
Merhaba,
Bebek bezlerindeki silika jeli bonsai toprak karışımında kullansak sorun yaşar mıyız?
Teşekkürler.
badrobot
19-03-2015, 11:11
Offff hemde nasıl.
Merhaba,
Akadamanın kök gelişimi, besin tutma ve su drenaji için ideal toprak olduğu söyleniyor. Yurtdışı sitelerinde Akadama + Pomza + Volkanik cüruf, kiryu, bark (ağaç kabuğu) karışımları uygulanıyor. İçerik yüzdeleri, saksının türüne & iklime göre + bitkinin ihtiyacına göre ayarlanıyor.
Test için kullandığım %60 akadamadanın %30 pomza, %10 Cüruf un 15 cm derinliği olan saksıda 3 günde (son iki gün 10-18 dereceyi gördük) dip tarafının kuruma yaptığını gördüm. Yazın 1 güne düşecek bir sulama temposu demek oluyor benim için. Bu beni açıkcası korkuttu.
Başarılı olduğunuz akadama karışım yüzdelerinizi ve deneyimlerinizi paylaşabilir misiniz?
caglarxx
05-02-2016, 14:20
Sn.anily geçen sene bende birkaç saksımda kullanmıştım,başka bir şeyle karıştırmadan çok çabuk kuruduğu için vazgeçtim.(kuzey cephe güneş az)
Japonyada ucuz olduğu için(bizdeki pomza fiyatına) ve bonsai fidanlıkları hergün (hatta bazen 2 kere) sulama yaptıkları için kullanılıyor diye düşünüyorum. Otomatik sulama tertibatı ile kullanılabilir..
Bu sene bazı saksılarda aquaclay deneyeceğim.Bitki akvaryumlarında kullanılıyor genelde.akadamadan da ucuza geliyor.
Peşimist54
03-10-2017, 22:19
Merhaba arkadaşlar.
Anladığım kadarıyla kanuma ve akadama gibi bonsaide sıkça kullanılan topraklar, top top yüzeyi olduğu için arasında tıpkı çakıl taşları gibi boşluk oluyor. Böylece saksıda ki toprak şartlara göre bir veya iki yıl geçirgen bir toprak oluyor böylece iyi drenajı ve hava geçirgenliği olan toprak oluyor. Merak ettiğim şey bizde killi toprağı top top yapıp kiremit ve tuğla gibi çok sert olmayacak ve saksıda kullanılınca da bir kaç yıl dağılmayacak şekilde fırınlasak olmaz mı? Hatta killi toprağın içine tarım perliti gibi malzemeler karıştırarak akadama ve kanuma gibi kullanabileceğimiz bir toprak üretemez miyiz?
Serkan21.
04-11-2017, 22:28
İlk bonsai deneöem olacağı için bilgim sıfır okuyorum tüm forumları ve anlamaya çalışıyorum. Toprak konusunda migrosda satılan topraklar olur mu? Bide diyarbakırda yaşıyorum. Burada bonsai ağaçlar için piyasa yok. Ne yapabilirim sizce? Aletleri koçtaşda alırım
Merhabalar benim elimde 1 adet japon sediri var ve bu bonsaime bir toprak oluşturmak istedim fakat nasıl osla bilemedim elimde
quartz florite olivine perlit torf var
birde kedi kumu direkt olarak kullanılabilir mi sonuçta bunlarda zeolit ve perlit içermekte
benim aklımda 1/4 bahçe toprağı 1/4 torf 1/4 quartz, florit 1/4 perlit var ama sizden de düşünceler bekliyorum.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.