Nail
06-02-2014, 09:26
Herkese merhaba,
Bu Çin Karaağacını 4 yıl önce almıştım. Gövdenin alt kısmının çapı 5 cm, üst kısımı ise 3 cm. idi. Yani gövde geliştirme ile uğraşmadan doğrudan üst kısmı oluşturmaya başlayabilirdim. Saksısını değiştirdiğimde bırakın nebariyi doğru dürüst köklerinin bile olmadığının gördüm. Gövdesinin altında biraz saçak kökleri ve gövdenin bir kenarından biçimsizce çıkan kalın bir kök dalı vardı o kadar. O kalın kök dalını kestim ve ağacı saf aquaclay’in içine saksıladım. Var olan dallarının %90’ını da kestim. Kök yapısının bu kadar bozuk olması bu ağaç konusunda karamsar olmama neden oldu. Nebariden hiç umudum yoktu ve nebarisiz bir bonsainin benim için değeri de yoktu. Yine de, bu güne kadar serbest stil ya da fırça stili diyebileceğimiz bir tarzı esas alarak dallarını çatallandırmaya çalıştım.
Geçen yıl ağacı aquaclay’den çıkardığımda şaşırtıcı şekilde gövdenin her yönünden köklerin çıktığını sadece bir bölgede boşluk olduğunu gördüm ve çok sevindim, nebari işi tamamdı. Boşluk bulunan kısmı budama makasıyla biraz yonttum ve bu bölgeye köklendirme hormonu sürdüm. Yabancı forumlarda da gördüğüm üzere, bu bölgenin üzerine nemli kalması için siyah bir plastik sabitledim. Bu yıl henüz köklerini açmadım ama toprağın üzerinden eşelediğimde o bölgede yoğun kılcal kök oluştuğunu gördüm. Bu cesaret verici.
Geçtiğimiz sonbahar, daha önce hiç görmediğim şekilde bütün Çin Karaağaçlarımın tüm yaprakları kırmızılaştı ve döküldü. Tüm dalları yapraksız kalınca ve sıcak giden havaların da etkisiyle dallar sürgün vermeye çalışınca, daha önce fazla önemsemeden çatallandırdığım üst dalları daha özenli yapılandırmaya karar verdim.
468245
Ağacın Sonbahar renkleri.
468248
Dalların budanmadan önceki hali.
468250
Tüm dallar düzene sokulduktan sonra ağacın durumu.
Ancak bariz hatalar yaptığımı fark ettim ve daha katı bir budamaya yönelmek zorunda kaldım. (Kırmızı daire içine aldığım dalın yandan düz görünmesi gibi.) Çünkü; ağaç şeklini tamamladıktan sonra ana dalların alt kısımlarındaki çatallanmaların tüm çıplaklığı ile görülmesi gerekiyor. Bu nedenle kusursuz olmak zorundalar.
Hataları olabildiğince erken düzeltmek gerekiyor, aksi halde aynı noktaya er ya da geç dönmek zorunda kalıyorsunuz. Bu da daha fazla zaman kaybı demek.
Bu Çin Karaağacını 4 yıl önce almıştım. Gövdenin alt kısmının çapı 5 cm, üst kısımı ise 3 cm. idi. Yani gövde geliştirme ile uğraşmadan doğrudan üst kısmı oluşturmaya başlayabilirdim. Saksısını değiştirdiğimde bırakın nebariyi doğru dürüst köklerinin bile olmadığının gördüm. Gövdesinin altında biraz saçak kökleri ve gövdenin bir kenarından biçimsizce çıkan kalın bir kök dalı vardı o kadar. O kalın kök dalını kestim ve ağacı saf aquaclay’in içine saksıladım. Var olan dallarının %90’ını da kestim. Kök yapısının bu kadar bozuk olması bu ağaç konusunda karamsar olmama neden oldu. Nebariden hiç umudum yoktu ve nebarisiz bir bonsainin benim için değeri de yoktu. Yine de, bu güne kadar serbest stil ya da fırça stili diyebileceğimiz bir tarzı esas alarak dallarını çatallandırmaya çalıştım.
Geçen yıl ağacı aquaclay’den çıkardığımda şaşırtıcı şekilde gövdenin her yönünden köklerin çıktığını sadece bir bölgede boşluk olduğunu gördüm ve çok sevindim, nebari işi tamamdı. Boşluk bulunan kısmı budama makasıyla biraz yonttum ve bu bölgeye köklendirme hormonu sürdüm. Yabancı forumlarda da gördüğüm üzere, bu bölgenin üzerine nemli kalması için siyah bir plastik sabitledim. Bu yıl henüz köklerini açmadım ama toprağın üzerinden eşelediğimde o bölgede yoğun kılcal kök oluştuğunu gördüm. Bu cesaret verici.
Geçtiğimiz sonbahar, daha önce hiç görmediğim şekilde bütün Çin Karaağaçlarımın tüm yaprakları kırmızılaştı ve döküldü. Tüm dalları yapraksız kalınca ve sıcak giden havaların da etkisiyle dallar sürgün vermeye çalışınca, daha önce fazla önemsemeden çatallandırdığım üst dalları daha özenli yapılandırmaya karar verdim.
468245
Ağacın Sonbahar renkleri.
468248
Dalların budanmadan önceki hali.
468250
Tüm dallar düzene sokulduktan sonra ağacın durumu.
Ancak bariz hatalar yaptığımı fark ettim ve daha katı bir budamaya yönelmek zorunda kaldım. (Kırmızı daire içine aldığım dalın yandan düz görünmesi gibi.) Çünkü; ağaç şeklini tamamladıktan sonra ana dalların alt kısımlarındaki çatallanmaların tüm çıplaklığı ile görülmesi gerekiyor. Bu nedenle kusursuz olmak zorundalar.
Hataları olabildiğince erken düzeltmek gerekiyor, aksi halde aynı noktaya er ya da geç dönmek zorunda kalıyorsunuz. Bu da daha fazla zaman kaybı demek.