22-12-2012, 20:37 | #1 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Bonsaide Gübre Seçimi ve Doğru Gübreleme
Bonsaide Gübre Seçimi ve Doğru Gübreleme Bonsaide gübreleme ile ilgili genel yanılgı, daha özel gübrelerin kullanıldığı veya daha değişik oranlarda içeriğe sahip farklı gübrelerin bonsaiye özgü zamanlarda ve yine farklı şekillerde kullanıldığı şeklindedir. Aslında meyve vermeyen bir ağacın veya çamın ihtiyaç duyduğu gübre ve gübrelemeden farklı bir şey ya da uygulama değildir. Dolayısıyla aslında bir bahçıvanlık konusudur. Bonsailer her ne kadar formunu koruması ve fazla büyümemesi için devamlı budanan ağaçlar olsa da büyümelerini yavaşlatmak veya durdurmak için gübre ve besin verilmeyen veya az verilen ağaçlar değildir elbette. Toprakta büyüyen bir ağaç ihtiyaç duyduğu besin maddelerine ulaşmak amacıyla uzun, geniş ve karmaşık bir kök sistemi geliştirir, ancak ufak bir saksıda ekilmiş olan bonsainin böyle bir lüksü yoktur. Bonsai devamlı saksı içeriğindeki besinleri tükettiğinden, saksısındaki toprak kısa sürede besleyicilik özelliğini yitirir ve ayrıca devamlı sulama da saksıdaki gübre ve besinlerin akıp gitmesine neden olur. Durum böyle olunca, bir bonsai ağacının hayatta kalabilmesi için saksı içeriğindeki besinlerin devamlı yenilenmesi yani takviye edilmesi gerekir. Ağaçlar havadan karbon, hidrojen ve oksijeni, topraktan suyu ve ihtiyaç duyduğu mineral ve izelementleri alarak ihtiyacı olan nişasta ve şeker gibi maddeleri üretirler, ayrıca yine ihtiyaç duydukları amino asitleri, proteinleri ve enzimleri üretmek için de topraktan azot, potasyum ve fosfor gibi belirli kimyasal maddeleri emerler. Tüm organik topraklarda bu hayati öneme sahip kimyasal maddeler bulunmaktadır, bu maddelerin kaynağı topraktaki kum, kil, taşlar olabildiği gibi, çürümüş yapraklar ve çürümüş ölü bitkiler hatta hayvan fosilleri de olabilir. Ancak bonsai saksımızda organik toprak bile kullansak belirli bir süre sonra içerdiği besinler çabucak tükenecektir. Bu bahsettiğimiz maddeler içerisinde ağacın en çok ihtiyaç duyduğu elementler nitrojen/azot (N), fosfor (P) ve potasyumdur (K). Ağaç belirli izelementlere de ihtiyaç duyar, ancak N-P-K maddelerine göre çok daha az miktarda izelement yeterlidir. Gübre çeşitleri ve görevleri: Azot (Doğada nitrojen-N olarak mevcuttur): Esas olarak yaprak ve dal gelişimi için gereklidir. Fosfor (Doğada fosfat-P2O5 olarak mevcuttur): Esas olarak kök gelişimi için gereklidir. Potasyum (Doğada potas-K20 olarak mevcuttur): Esas olarak çiçeklenme ve meyve için gereklidir. Bonsaileriniz için asla özel bonsai gübresi, özel kök geliştirme gübresi veya özel dallandırma gübresi gibi adlarla satılan gübreleri almanız gerekmez, zaten piyasadaki bu tür ürünlerin çoğu aldatıcıdır. Normal, suda çözünen bahçe gübreleri pek tabii işinizi görecektir. Önemli olan kullandığınız gübre içeriğindeki bu üç maddenin (N-P-K) ağacınızın ihtiyacına doğru cevap verecek oranda ve dengeli olmasıdır. Bu maddelerin oranları aldığınız ürünün paketi/şişesi üzerinde yazılıdır, ve ayrıca katkı maddeleri varsa paket üzerinde bu da kanunen belirtilir. Paket üzerinde 5-7-8 gübre yazıyorsa, N yani azot yüzdesi 5, P yani fosfor yüzdesi 7 ve K yani potasyum yüzdesi 8 anlamına gelir. Bonsai için bu temel üç maddenin oranların dengeli olması, özellikle bonsaiye ilk adım atanlar için çok önemlidir. Deneyim kazandıkça bu oranlarla oynayarak ağacın gelişimini kontrol altına almanız da mümkündür. Örneğin, çiçeklenmeyi teşvik için potasyum ağırlıklı bir gübre kullanılabilir, ancak bu durumda yaprak ve dal gelişimi yavaşlayacaktır. Ama yukarıda da bahsettiğim gibi temel olarak oranları aynı olan yani dengeli bir gübre (örneğin 10:10:10 veya 20:20:20) her zaman işinizi görecektir. Gübreleme şekli Suda çözülebilen sıvı veya toz gübreler su ile karıştırılarak, sulama suyu ile birlikte bonsaiye verilebilir. Unutmadan belirtmem gerekir ki NPK oranları 10:10:10 olan bir gübre ile 20:20:20 olan bir gübrenin temelde bir farkı yoktur. Yani 10:10:10 oranlı bir gübre 20:20:20 oranlı bir gübreden yarı yarıya daha az güçlüdür denilemez. 10:10:10 oranlı bir gübrenin paketinde belirtilen dozajın iki katını uygularsanız 20:20:20 oranlı bir gübre çözeltisi elde edersiniz. Aynı şekilde 20:20:20 bir gübreyi paketinde yazılı dozun yarısı oranında kullanırsanız 10:10:10 oranlı bir gübre çözeltisi elde edersiniz. Bonsaimiz gelişme dönemindeyken genelde iki haftada bir gübreleme en idealidir. Ayrıca "pakette yazan oranın yarısını verin" şeklindeki klişe tavsiyelerin de gereksiz olduğunu tecrübe kazandıkça anlayacaksınız. Azot oranına göre (yüksek ve düşük azotlu) gübreler Bir kez daha belirtmek gerekir ki bonsai için gerekli temel gübre, NPK oranları eşit olan dengeli gübredir. Bunun dışında, mutlaka gerekli diyemeyeceğimiz, kullanılabilecek iki farklı kombinasyon da vardır. Bu kombinasyonlar dengeli gübreye ek olarak değil, onun yerine alternatif olarak kullanılabilir. Azot oranı yüksek bir gübre (örneğin 20:10:10), özellikle ilkbaharda ve gelişmekte olan bonsai adayları için sıkça kullanılan bir gübre kombinasyonudur. Azotun oran olarak yüksek olması yapraklanmayı ve dallanmayı teşvik eder. Ancak bu gübre büyüme dönemi boyunca verilmemelidir, aksi halde boğum araları uzun olan dalların oluşmasına ve çok iri ve gür bir yapraklanmaya neden olabilir. Azot oranı düşük bir gübre (örneğin 5:15:15), yaz mevsiminin sonundan başlayarak ağaç uykuya geçinceye kadar verilmesi faydalı olan bir gübredir. Nispeten yüksek olan fosfor ve potasyum içeriği, yıllık büyümeyi yani yeni çıkan sürgünleri, dalları ve ayrıca kök sistemini kış mevsimine girmeden önce güçlendirir. Ayrıca bir sonraki yıl sürgün patlamasının daha güçlü olmasını sağlar, ayrıca bitkinin donlara karşı dayanıklılığını artırır. Uç bir örnek olarak 0:10:10 oranlı bir gübre de kullanılabilir, ancak bulunması zor olabilir ve pahalıdır. Bunun yerine örneğin 12,5:25:25 gibi bir gübre önerilen dozun yarısı kadar dozda kullanılarak aynı etki elde edilebilir. Kireçli ortamı/suyu sevmeyen bitkilerde gübreleme Açelya, dağ kamelyası gibi kireçli ortamı sevmeyen veya asidik ortamdan hoşlanan bitkiler, toprak pH'ının asidik değerde kalmasını sağlayıcı, özel formüllü gübrelerin kullanımını gerektirir. Asidik özellikli gübreler ayrıca, kirecin neden olduğu kloroz sorununu ortadan kaldırmak için gerekli olan şelatlı demir katkısını yüksek oranda içerir. Birçok çam türünü ve ardıç türlerini de yılda iki kez 'asidik' besinlerle beslemekte fayda vardır. Katı gübreler Japon bonsaiciler eskiden beri, balıktan veya kolza tohumundan elde edilme besin ve gübre içeren küçük gübre kekleri kullanmaktadır. Bunlar toprak yüzeyine yerleştirilir ve her sulamada içeriğindeki besin ve gübreleri yavaş salınımla bırakırlar. Bu katı gübrelerin en büyük avantajı ağacın ihtiyaç duyduğu besinleri yavaş bir salınımla ve sürekli olarak vermesidir ve ayrıca 2-3 ayda bir değiştirmeniz yeterlidir. Böylece gübreleme işi ile çok az zaman kaybetmiş olursunuz. Ancak bu tür gübrelerde kurtlanma sorunu yaşanabilmektedir. Aşırı besleme/gübreleme Gübrelemede unutulmaması gereken önemli hususlardan birisi de aşırı beslemektense az beslemenin her zaman daha iyi olacağıdır. Eğer toprağınızın azot içeriği çok yüksek hale gelirse, bitkinizin kökleri yanacaktır. Her zaman gübre paketinin üzerinde yazan dozlara uyunuz, asla belirtilenin üzerinde bir doz/oran uygulamayınız ve asla önerilenden daha sık gübreleme yapmayınız. Bitkinizi aşırı beslemeniz/gübrelemeniz, aşırı büyümesine değil HIZLI ÖLMESİNE yol açacaktır. Uyku dönemindeki veya hasta durumda olan ağaçlar gübrelenmemelidir, zira gelişme dönemine ve sağlıklı durumlarına göre zaten azot ihtiyaçları neredeyse hiç olmayacaktır, aksine bitkiniz zarar görecek ve topraktaki tuz seviyesi gittikçe yükselecektir. Saksı değişimi veya saksılanması yeni yapılmış bir bitki için de en az 5-6 hafta gübreleme yapılmaması önerilir, çünkü saksılama/saksı değişimi esnasında rahatsız edilen veya örselenen kökler kendini toparlamak için zamana ihtiyaç duyacaktır ve kendini toparlamadan gübrelenmesi durumunda köklerde yanma meydana gelecektir. Öte yandan bitki kendini toparlamak ve sağlığına kavuşmak için besine ihtiyaç duyacaktır. Özellikle de kökler kendini toparlamak için fosfor ve potasyuma ihtiyaç duyar. Dolayısıyla bir kök budaması veya saksı değiştirme işleminin ardından azot oranı oldukça düşük ama fosfor ve potasyum ağırlıklı bir gübre ile saksı değişiminin hemen ardından bitkiyi gübrelemek de çok yararlı ve bilimsel bir gerçektir. Gübrelemede yapılması ve yapılmaması gerekenler - Gübrelemeyi düzenli olarak yapınız. Düzenli gübreleme bonsainizin sağlıklı olması ve güçlü, canlı büyüme göstermesi için şarttır. - Doğru NPK dengesine sahip gübreler kullanınız. NPK oranları dengesiz bir gübre ile gübreleme yaparak her ne kadar köklenmeyi ve çiçeklenmeyi teşvik etseniz de dallanma ve yapraklanmayı da yavaşlatmış hatta durdurmuş olursunuz. - Türlerin kendine özgü gereksinimlerine dikkat ediniz. Farklı türler, yılın farklı zamanlarında farklı oranlarda gübreye ihtiyaç duyarlar. - Aktif büyüme ve gelişme döneminde olmayan ağaçları gübrelemeyiniz. Ağaçlar bu dönemlerde gübre kullanmayacağı için, topraktaki gübre oranı yükselerek saksınızda aşırı tuz birikmesine yol açmış olursunuz. - Herhangi bir şekilde sağlık sorunu olan ağaçları gübrelemeyiniz. Hasta bir ağacı gübrelemek onu büyümeye teşvik etmek yerine durumunun daha kötüye gitmesine neden olur. Bu durum, midesinden veya sindirim siteminden rahatsız olan bir insana yağlı, salçalı, baharatlı yemek yemesi için zorlamaya benzer. Sık rastlanan bahçe/tarım gübreleri hakkında genel bilgi: Piyasada bol ve sıkça gördüğünüz bahçe/tarım gübrelerinden herhangi birisini kullanmadan önce, bu gübrenin ağacınız üzerinde nasıl bir etkiye neden olacağını araştırmak ve öğrenmek gerekir. Aşağıdaki listede, piyasada bolca bulunan gübrelerden çok sık kullanılanları, NPK oranları ile ve bonsai için fayda/dezavantaj bilgisi ile birlikte verilmiştir. Bu oranlar markadan markaya veya ülkeden ülkeye çok hafif farklılıklar gösterebilir. Örneğin İngilterede 7-5-10 oranında mevcut bir gübre, ülkemizde veya başka bir markada 6-4-9 olabilir. Burada önemli olan en düşük oranlı maddenin fosfor (P), en yüksek oranlı maddenin potasyum (K) ve azotun da (N) bunların arasında bir oranda seyrettiğini anlayabilmektir. Dolayısıyla oranlardaki sayıdan çok kendi aralarındaki düşüklük ve yükseklik ilişkilerine dikkat ediniz. NPK 6:5:9 (Domates gübresi, vs): Güçlü bir çiçeklenme ve meyve üretimini teşvik için potasyum oranı yüksek bir gübre. Bu gübrede yapraklanma ve dallanma teşvik edilmemektedir. NPK 40:10:0 (Çim gübresi, vs.): Çok gür bir yeşillenmeyi/yapraklanmayı teşvik edici yüksek azot oranlı bir gübre. Ağacınızın muhtemelen köklerini yakacaktır. NPK 4:20:0 (Kemik gübresi, vs.): Güçlü bir kök gelişimi için yüksek fosfor içerikli bir gübre. İğne yapraklılarda sonbaharda kullanılması faydalı bir gübre cinsidir. NPK 6:6:0 (Balık gübresi, vs): Potasyumdan yoksun bir gübre. katı ve yavaş salınımlı bir gübre hazırlamada diğer gübre türleriyle birlikte kullanılabilen bir gübredir. NPK 7:7:7 (Dengeli gübre): İyi dengeli bir bahçe gübresidir. Bonsai için kullanılabilir ancak granül şeklinde katı olan türleri toprak yüzeyinde kalarak nahoş bir görüntüye neden olabilir. NPK 15:30:15 (Çiçekci gübresi): Genel bahçe kullanımı için veya çiçek coşturmak için hiç şüphesiz ideal bir gübre, ancak bonsaide kullanımı uygun olmayan bir gübre. NPK 10:10:27 (Fostrojen gübre): Sadece çiçeklendirme ve meyve üretimine yönelik bir gübre. NPK 5:6:12 (Meyve gübresi): Çiçeklenmeyi ve meyve tutumunu teşvik eder ancak yapraklanmayı ve dallanmayı teşvik etmez. Kaynak: Feeding Bonsai by Harry Harrington Çeviri: Sakaki |
22-12-2012, 20:46 | #2 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 10-08-2009
Şehir: İzmir
Mesajlar: 508
|
Çok teşekkürler sayın Sakaki Müthiş değerli bilgiler. |
23-12-2012, 22:12 | #3 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Aşağıdaki notu da unutmadan düşmek gerekir: NOT: Bonsai ile ilgili her hafta birkaç makale okuyorum fırsat buldukça ve her sanatçının makalesinde/kitabında az veya çok farklı tavsiyelerde bulunduğuna da kimi zaman şahit oluyorum. Bu farklılıkların en çok olduğu konulardan birisi de hiç şüphesiz gübreleme mevzusudur. Kimi bonsaici "15 günde bir ve paket üzerinde yazan oranların yarısı kadar gübre verin" derken, kimisi bu tavsiyeyi "klişe" olarak nitelendiriyor. Bir başka sanatçı Mayıs ayından başlayarak 3 haftada bir 12-12-12 verin derken, bir diğeri Mart, Nisan ve Mayısta 6-10-10, yazın 12-12-12, sonbaharda 4-8-8 verin diyor, vs. Bu yüzden gübreleme konusu, özellikle yeni başlayanlar için çok kafa karıştırıcı bir konu haline geliyor. Bu farklı tavsiyelerin neden kaynaklandığına değinecek olursak sanırım kafa karışıklığını da önlemiş oluruz: Bonsaide gübreleme miktarı, sıklığı, oranları, budama zamanları, telleme zamanları, uç alma dönemleri, saksı ve toprak değiştirme zamanları ve benzer birçok uygulama Ağacın Türüne, Bulunduğunuz İklime, Çevre Koşullarına ve Deneyiminize göre değişen konulardır. Benim yaşadığım şehirde yılın neredeyse 7 ayı yaz iken, İngiltere'de sadece 2 ay bile yaz yaşanmaz. İstanbul'a ilkbahar Nisan başı gibi gelirken, Hollanda'ya Mayıs sonu gelir, İskoçya'ya ise Haziran'da... Dolayısıyla herhangi bir işlem için "Yazın başında yapın" şeklinde bir tavsiye herkes için doğru olmayabilir. Aynı şekilde Akasya, Afra, Ardıç, Acer, Mugo gibi beş farklı türün gübre, budama, uç alma, saksı değiştirme gibi uygulamalar için gereksinimleri, uygun zamanları, doğru gübre oranları tamamen birbirinden farklıdır. Tüm bunlar, bonsaiye devam ettiğiniz sürece zaman içerisinde deneyimle çözeceğiniz konulardır. Bunu tam olarak çözdüm diyene kadar da okuduğunuz kitap hangi sanatçının olursa olsun sizin için klişe bilgiler içermekten öteye geçmeyecektir. Yukarıdaki makalenin yazarının da bir İngiliz bonsai sanatçısı olduğunu unutmayınız Başarılar dilerim |
23-12-2012, 23:52 | #4 |
Ağaç Dostu
|
Gübre konusu her açıldığında acı tecrübelerim geliyor aklıma.Üç yıl önce az rastlanacak güzellikte bir hederayı kaybetmiştim.Daha sonra hederaların gübrelenmemesi gerektiğini öğrendiğimde bu konunun ciddiyetini ve geniş bir araştırma gerektiğini geç de olsa anladım. Sakaki'nin yazdıkları hepimiz için çok önemli ve faydalı bilgiler,kendi adıma bu paylaşımından dolayı Sakaki'ye teşekkür ederim. Bu konuda üstünde durulması gereken bir konu da toprak karışımı ve humik asit kullanımı.Kullanılan toprağın gübreyi alabilmesi de çok önemli.Eğer toprak içinde gübrenin çözülebilmesi için gerek faktörler yoksa, ne kadar gübre verirsek verelim, ağaca hiçbir faydası olmayacağı gibi,çözülemeyen gübrenin oluşturduğu ciddi problemlerle karşılaşabiliriz.Gübreleme sezonuna girerken sulama suyuna karıştıracağımız humik asit ile bu problemi bir nebze çözebiliriz. Son olarak, domates gübresi yani patasyum ağırlıklı gübreler Sakaki'nin de belirtiği gibi çiçeklenmeyi teşvik etmesinin yanında, ağacın kış aylarında maruz kalacağı dona karşı da direnç sağlıyor.Gübreleme sezonunun sonunda bir defaya mahsus olarak kullanılması tavsiye ediliyor.Tabii kendisinin donla ilgili bir sorunu olmadığı için bu konuyu atlamış sanırım Düzenleyen yamadorian : 23-12-2012 saat 23:55 Neden: İmla hatası |
24-12-2012, 00:22 | #5 | ||
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Alıntı:
Evet, kışın donla pek sorunum yok ama değinmez olur muyum hiç. Gözünüzden kaçmış: Alıntı:
Toprak konusuna değindiğiniz çok iyi olmuş sn yamadorian. Şu an tam da bu konuda bir makaleyi hazırlamaktayım. Önümüzdeki günlerde onu da yayınlayacağım inşallah. Maratona da bekliyorum sizi ayrıca mutlaka! Ama karaağacımdan uzak durun lütfen İyi geceler dilerim. |
||
02-02-2013, 12:42 | #7 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 27-10-2011
Şehir: Ankara
Mesajlar: 628
|
Sayın Sakaki, "Her ağaca 15 güne bir 10.10.10 NPK benim de başımı yaktı zamanında '' demişsiniz. Burda ne gibi sorunlar yaşadınız? Ben de böyle bir program uygulamayı planlıyorum doğal olarak. (1 hafta NPK10-10-10, bir hafta hümik asit, bir hafta deniz yosunu şeklinde döngü) Tecrübelerinizi ve yaşadığınız sorunları merak ettim. |
02-02-2013, 12:51 | #8 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Sn alibaba, Her türün ihtiyacı farklı. Örneğin akasya ile bir sedir çamına veya bir açelya ile begonvile aynı değerlerde ve sıklıkla gübre vermek sorunlara neden olabilir. Kasdettiğim buydu... Bunun için en iyi çözüm de elinizdeki ağaçların ihtiyaçları hakkında iyi bilgi sahibi olmak ve bolca deneyim kazanmak. Başarılar |
04-02-2013, 22:48 | #9 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 19-12-2012
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 16
|
Sıvı Gübre
Selamlar, Çin karaağacı'mı şimdiye kadar resimde eklediğim >> kahverengi etiketli << sıvı gübre NPK 3.5-7-4.5 ile beslemekteydim... Fakat önümüzdeki günlerde >> yeşil etiketli<< sıvı gübre NPK değeri 7-6-6 ile beslemeyi düşünüyorum... Ağacım oldukça sağlıklı ; geçtiğimiz 1-2 ayda onlarca filiz-dal verdi... yalnız , yeşil etiketli sıvı gübre'nin AZOT kısmında kahverengi etikette olmayan NİTRAT AZOT'u var...! acaba bu nedir.? ağaca iyi gelirmi??? **** Çin karaağacı için zararlımıdır...?? iki etiketin İz element kısımlarıda aynı ama oranlarında farklılık var acaba bu artan oranlar ağaca ağırmı gelir..?? Teşekkürler, |
05-02-2013, 00:33 | #10 | |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Alıntı:
Aslında bu NPK oranları hakkında bilgiler ve bu oranların bitki üzerindeki etkileri yukarıdaki makalede var. Azot formlarının farklılığı konusunda şu bilgileri de ekleyelim: Bitkilerde azot, protein üretimi için kullanılmakta olup bitki bu üretimi yapabilmek için ihtiyacı olan enerjiyi de karbonhidrattan karşılar. Bitkinin kullanabileceği üç farklı azot formu vardır: Nitrat (NO3-), Amonyum (NH4+) ve Amin yani yaprak üresi (NH2). Bunlardan NH4+ köklerde NH2 (amine) formuna dönüştürülür, bu dönüştürme işlemi için gerekli enerjiyi kökler karbonhidrattan karşılar. Dolayısıyla köklerde yeterince karbonhidrat yoksa NH4+ bitki için zarar verici bile olabilir. NO3- formundaki azot ise köklerce amine dönüştürülmeksizin yapraklara iletilir, dolayısıyla kökler değil yapraklardaki karbonhidrat kullanılır. Yapraklarda köklere göre daha çok karbonhidrat mevcut olup NO3- toksik etki yapmaz. NH2 ise zaten amin olduğundan bitki tarafından dönüştürme yapılmayacağı için enerji de harcanmaz ve karbonhidrat kullanımına da gerek olmaz, dolayısıyla ürenin yaprak uygulamalarında bitki fazla karbonhidrat kullanmaz. Azotun bu dönüştürülme işleminde bitki, NO3- için en fazla enerjiyi kullanırken NH4+ için az enerji kullanır ama NH2 için enerji harcamaz. Yani fazla azot bitki için çok iyidir demek yanlış olur. Bu yüzden çok yerine az kullanmak her zaman daha iyidir. Ayrıca aşırı amonyum, kalsiyum eksikliğine de neden olabilmektedir. En ideal azot uygulaması kalsiyumla birlikte amin uygulamasıdır; böylece bitki az enerji kullanacak ve azot zararı minimize edilmiş olacaktır. Özetle: Amonyum (NH4) formatındaki azot köklerde amine dönüştürülür. Nitrat (NO3) formatındaki azot yapraklarda amine dönüştürülür. Ama amin (NH2) ise bitkiye enerji harcatmayan ve yormayan azot kaynağıdır. Ama konu bonsai olunca işler biraz karışabiliyor; bitkimizde özellikle köklerin gelişmesini istiyorsak, karbonhidratın daha çok köklere akmasını sağlamamız ve bu yüzden amonyum formundaki azotu tercih etmemiz de gerekebilecektir. Kaynak: http://www.stollerme.com/files/42.pdf http://www.izotar.com/tr_bilgibankasi.aspx?id=14 |
|
05-02-2013, 16:04 | #11 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 19-12-2012
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 16
|
Sakaki, Vermiş olduğun bilgiler için teşekkürler. Peki kalsiyum eksikliğini nasıl önleyeceğiz..? |
06-02-2013, 00:16 | #12 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Kalsiyum takviyesi yaparak |
01-05-2013, 11:26 | #13 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 05-04-2013
Şehir: manisa
Mesajlar: 11
|
Selamlar benin şimşir fidanim var 1 ay önce aldim gübreleme konusunda hep hazır gubrelerden bahsediyor hayvansal gübre kullansak ne gibi zararı olur inek , güvercin ve koyun bahsettigim gubreler bunlar suda eritip sularken vermemde sakinca olurmu teşekkür ederim şimdiden |
27-05-2013, 22:59 | #14 | |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Alıntı:
Öncelikle sizi uyarmam gerekir ki bahsettiğiniz hayvan gübrelerinin bitki tarafından alıma hazır hale gelmesi için suda eritmeniz bir işe yaramaz. Gübrenin bitkiye faydalı olabilmesi için yanmış gübre olması yani doğal yollardan veya insan müdahalesi ile fermante olması gerekir. Ancak her iki halde de hayvan gübrelerinin içerinde her zaman hastalık, mantar ve çeşitli enfeksiyonlara sebep olan mikroorganizmalar bulunma riski yüksektir. Bu sebepten bonsaide genelde kimyasal gübre tercih edilir. |
|
29-05-2013, 12:53 | #15 |
Ağaç Dostu
|
Sayın sakaki benim uzun süredir takip ettiğim, ancak yakın zamanda oldukça fazla anılan Gübre Kek'i var. Kemik tozu-kan tozu-pamuk tohumu tozu-tarımsal kireç ve az miktarda 20-20-20 npk gübrelerinin karıştırılmasıyla elde ediliyor. Ama bırakın kendisini, bahsedilen malzemeleri bile bulmak problem. Ama devamlı araştırıyorum. Bir şeyler bulabilirsem burada paylaşırım. |
29-05-2013, 20:53 | #16 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 29-05-2013
Şehir: konya-karabük
Mesajlar: 2
|
İyi akşamlar, forumunuza yeni üye oldum. Yeni aldığım 1 yıllık bonsai ağaçlarım için gübre araştırması yapıyorum. GENEL KULLANIM GÜBRE 18-18-18 NPK...1kg.. GittiGidiyor'da 84466836 Bu linkteki NPK 18-18-18 gübre bonsailerim için uygun mudur ? Değilse internetten temin edebileceğim daha uygun bir gübre var mıdır ? |
29-05-2013, 22:35 | #17 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Merhaba sn totanic Aslında "bonsailerim için uygun mudur" derken çok genel oluyor, sonuçta bonsai bildiğimiz her ağaç türünün minyatürleştirilmiş şekli olduğundan, o ağaç türünün bakım koşulları aynı zamanda bonsaimizin de bakım koşullarıdır. Dolayısıyla işin ilerleyen seviyelerinde her ağaca farklı tarzda, oranda, içerikte ve farklı zamanlarda gübre uygulandığı bir gerçek. Bence öncelikle elinizdeki ağaçların ihtiyaçlarını, bakım koşullarını, gübre isteklerini öğrenmeniz daha iyi olur. |
29-05-2013, 22:49 | #18 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 29-05-2013
Şehir: konya-karabük
Mesajlar: 2
|
2 si de 1 yaşında olan 1 adet bonsai lantana 1 adet de bonsai mersin ağacım var. Ev ortamında bakacağım. Aldığım sitede kök salımları tamamlanmış olarak belirtiliyor. |
08-06-2013, 21:08 | #19 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 13-05-2013
Şehir: istanbul
Mesajlar: 7
|
Çin Karağacı Gübreleme
Merhabalar Azot %18 Fosfor %18 Potasyum %18 Magnezyum %2 +mikro elementler değerlerine sahip sıvı bitki besini aldım. Kapakta 1 litre suya 40ml diyor. Ancak ne kadar besin vereceğimiz konusunda gerçekten çok farklı bilgiler var. Ben bu belirtilen oranın yarısını vermeyi düşünüyorum ama uzun süredir çin karaağacı bakan bir arkadaşımız bu konuda yardımcı olabilirse sevinirim. |
08-06-2013, 23:47 | #20 | |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 06-06-2010
Şehir: Adana
Mesajlar: 4,815
|
Alıntı:
Belirtilen oranın yarısını, yani 1 litre suya 20 ml vermeniz daha iyi olur. Kolay gelsin. |
|
10-06-2013, 13:13 | #21 |
Yeni Üye
Giriş Tarihi: 13-05-2013
Şehir: istanbul
Mesajlar: 7
|
Teşekkür ederim. İçimi rahatlattınız. |
06-09-2013, 09:28 | #22 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 13-07-2013
Şehir: antalya/alanya
Mesajlar: 373
|
organik pelet gübre, pelet gübre, kokusuz gübre | Zengarden Ev ve Bahçe böyle bir ürün var kullanımı konusunda görüşünüz nedir acaba. |
25-04-2014, 14:05 | #24 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 13-07-2013
Şehir: antalya/alanya
Mesajlar: 373
|
(Bu gönderi ve aynı konuda devam eden mesajlar agaclar.net, 2.Antalya Bonsai Sevenler Buluşması başlığından taşınmıştır.) Yerine bir alışsın öncelikle. Eminim ki güzel bir ağaç olacak. Torukananın gönderdiği gübre kekleri vardı. O gün getirdiğim begonvil ve mogoların altlarında vardı hatırlarsınız. O gubre keklerini kullanmam konusunda fikrinizi almak isterim. Daha doğrusu gübre rejimi hakkında diyerek genelleştireyim Düzenleyen nicholai hel : 29-04-2014 saat 10:54 Neden: Konu bütünlüğü gereği taşındı. |
25-04-2014, 14:47 | #25 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 27-09-2010
Şehir: Antalya
Mesajlar: 883
|
Gübre keklerinin içeriği farklılıklar gösterir, tam içeriğini bildiği için tourkana daha doğru yorum yapacaktır fakat mugolarda kullanıyor ve faydasını görüyorsanız servi için de aynı kekler kullanılabilir. Hiç gübrelememeye göre mutlaka faydası olacaktır, fakat belki dozajı düşük kalabilir, bunu da ileride ağacın tepkilerine göre yapacağınız gözlemlerle kademeli olarak arttırırsınız ya da farklı gübrelerle desteklersiniz. Şimdi öncelikle yeni ortamına alışsın, bu sırada eğer elinizde varsa köklendirici verirseniz faydası olur, npk içermeyen iz element ve vitamin gibi ek besinler de faydalı olacaktır. Önümüzdeki hafta bir taneyle başlayarak ilerleyen haftalarda arttıracak şekilde kekleri yerleştirebilirsiniz. |
25-04-2014, 16:09 | #26 | |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 13-07-2013
Şehir: antalya/alanya
Mesajlar: 373
|
Alıntı:
|
|
28-04-2014, 21:30 | #27 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 13-07-2013
Şehir: antalya/alanya
Mesajlar: 373
|
Bu gün kök gelişimi için resimde görülen ürünü önerilen dozun 1/3'ü oranında uyguladım. 1398712175041.jpg 1398712243989.jpg sanırım bu Ürün yeterli olur. elimde sıvı halde IBA hormonuda var. 1398713096280.jpg 1398713011434.jpg Konu hakkında bilgisi olanların yorumlarını bekliyorum. Bu aşamada IBA hormonuda vermek istemiyorum gübre olarak gübre keklerinden kullanmayı düşünüyorum. Düzenleyen Sakaki : 29-04-2014 saat 00:17 |
29-04-2014, 08:24 | #28 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 13-07-2013
Şehir: antalya/alanya
Mesajlar: 373
|
sevgili nicholai hel tecrübe etmişsinizdir mutlaka, npk içermeyen iz element ve vitamin tavsiyesi alabilirmiyim sizden. hangi markayı kullanıyorsunuz, nasıl kullanıyorsunuz. |
29-04-2014, 10:39 | #29 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 27-09-2010
Şehir: Antalya
Mesajlar: 883
|
Kullandığım ürünlerin markalarını buradan yazmam doğru olmaz ama iz elementler, amino asitler, köklendirici/toprak düzenleyici asitler, gerekli vitaminler, doğal enzimler, faydalı mantar ve bakteriler gibi bir çok ek ürün kullanıyorum. Bu tür ürünlerin zaten çoğunda NPK bulunmaz fakat bazılarında düşük oranlarda da olsa (4-4-3 gibi örneğin) bulunuyor, buna dikkat edebilirsiniz. Bunların bazılarını bazı ağaçlara hiç kullanmadığım da olmuştur, çok yoğun kullandıklarım da. Asıl önemli olan öncelikle her türün ve sonrasında bireysel olarak her ağacın isteklerini bilmek, eksikliklerini gözlemleyebilmek ve buna uygun reçeteyi hazırlayabilmektir. Ezber reçeteler doğru olmaz, çünkü yetiştirme şartlarındaki farklılıklar her ağacın isteklerini ya da alabileceklerini değiştirmektedir. Şimdi kabaca ezber bir reçete verecek olursam, yerinizde olsam fotoğrafladığınız ürünlerden IBA içereni hemen ilk sulamada, önerilen dozda, ardından ağaç ne zaman isterse, ikinci sulamayla birlikte de kök geliştirici adıyla ilk fotoğrafta eklediğiniz ürünü tereddüt etmeden kullanırım. Bu ürünler daha önce bir tarım fuarında eşantiyon olarak elime geçmişlerdi zaten ve denemişliğim vardır, sınırlı bir tecrübe de olsa. Ama önemli olan içerik, ağacınıza zarar verecek bir içerikleri bulunmuyor. İkinci sulamadan sonra gübre keklerini iki taneyle başlayarak yerleştirin, üçüncü sulamayı bu şekilde yapın, düşük dozdan başlasınlar. Sonrasında gözlemlerinize göre, her ikinci sulamada kek sayısını bir fazlalaştırarak ideal doza doğru gidebilirsiniz, teorik olarak bu böyle, pratikte nasıl gerektiğine ağacınızla beraber siz karar vereceksiniz. |
29-04-2014, 15:25 | #30 |
Ağaç Dostu
|
Kendi yapmış olduğum Gübre Kek'lerini iki yıldır kullanıyorum. Şu ana kadar herhangi bir olumsuzluk yaşamadım. Yukarıda mesajda belirttiğim malzemeleri kullanarak hazırladığım gübreyi küçük ve büyük parçalar olarak iki boyda hazırladım. Küçük boy saksılara 2 adet büyük boy saksılara 4-6 adet uyguladım. Çok yavaş parçalanarak toprağa karıştığı için mevsimi geçince toprağın üzerinden alabiliyorsunuz. Fotoğraftada görüleceği gibi gübremi uyguladığım ağaçlarımın durumu. |
|
|