28-05-2008, 08:16 | #1 |
Ağaç Dostu
|
Kürşad - Akan Su Kültürü
Envorun yapmış olduğu beyaz PVC borulu sisteme benzer bir şey yapmayı planlıyordum uzun zamandır. Bahçede bir miktar boru vardı 75 mm siyah damlama tali borusu. Bunu balkona çilek yaparım diyordum ancak envorun sıralı raf sistemini görünce bundan yapmaya karar verdim. Kola şişelerini kesip saksı yapıyordum ve üst kısımlarını da atmamıştım bir miktar vardı. Bunları da bitkiyi yerleştirmek için kullanayım diyorum. Ayrıca aşağıdaki sayfada nutrient bloklarından bahsetmiş, bunu bulamayacağımıza göre sünger tarif etmiş, matkap ve daire şeklindeki ucuyla süngeri tekerlek şeklinde kesebilirim umarım. http://www.agridept.gov.lk/Techinfor...ics/H_text.htm Boruya değişik çapta uçlarla delik açtım ve hangisine şişenin tepesinin daha uygun geçeceğine baktım, bundan başka ketçap mayonez şişeleri vardı kardeşimin cafeden almıştım altını kesip saksı yapmak için, onlarında tepesini kullanabileceğimi sanıyorum. |
28-05-2008, 08:23 | #2 |
Ağaç Dostu
|
Boru bu şekilde, biraz doğrulacak. Çileklerimiz. Bu da rafı yapacağım duvar önü. borunun en uçlarına beyaz pvc dirseklerden yapmak mümkün, su tahliyesi için 16mm damlama borusu ve eklemeleri kullanacağım. Yalnız: 1- Borunun içinde ne kadar yükseklikte su olmalı? 2- Bitkinin köklerinin ne kadarı suyun içinde olmalı? 3- Sirkülasyon kaç l/saat olmalı? Akvaryum pompası kullanacağım. 4- Akan su kültüründe tankın içine ekovat ile hava bassak fazla oksijenin bitkiye zararı olur mu? 5- Kışın kar ve don olduğunda çilekleri nereye koyacağız? |
28-05-2008, 08:45 | #3 |
Ağaç Dostu
|
Borunun iç çapını 70mm alırsak. V=2000mmx(3,14x(70mmx70mm))=30772000 çıkıyor o da 30,77 l ediyor. Borunun yarısının su ile dolu olduğunu varsayalım 15 l. eder. Üst üste 6 raf yapsak 6x15=90 l. eder. Borunun içindeki su doluluk oranı artarsa bu sayı da artar tabiiki. Ayrıca Ec tankı da boş durmayacak. Bu arada yukarıya 5 litrelik bir kavanoz koyup onun içine suyu basayım ve su kendi akabildiği şekilde borulardan geçsin, belli bir yüksekliği aşarsa kavanozdan kendisi tekrar ec tankına geri insin. Bir borudan bir alttaki boruya geçerken yine 16mm lik deliksiz damlama boruları ile aksın dolayısıyla su akış hızı yani debi fazla olmasın. Boru siyah olduğu için beyaz boya ile veya soba boyası ile boyayabilirim ısınıp bitkiyi strese sokmasın, yosun yapmasın ve enzimler ölmesin diye. |
28-05-2008, 09:07 | #4 |
Ağaç Dostu
|
Su giriş ve çıkışları hariç sistem budur. http://www.herbsfromwales.co.uk/joom...id=9&Itemid=37 |
28-05-2008, 09:41 | #5 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 18-11-2007
Şehir: ankara
Mesajlar: 162
|
Sayın Kürşad, Linkdeki sistemde her boru bağımsız çalışıyor. Siz o şekilde yapmayacaksınız anladığım kadarıyla. Daha önce Sayın Envor'un üzerinde durduğu bir konu vardı. Sistem uzun olursa, son deliklerde tuzlanma problemi başgösterebilir diyordu. EC metreniz varmı. Bu sıkıntı hakkında ne düşünüyorsunuz. Eriyik sürekli devirdaim olacak mı? Sürekli devirdaim olsun ya da olmasın büyükçe bir EC tankına ihtiyacınız olacak. Temizliği ve eriyiğin yenilenmesi zahmetli olacak. Tankınızı kolay su tahliye edebilir bir sistemde kurmak faydalı olabilir (Altına bir musluk koymak gibi) Tankın resimlerinide eklermisiniz. |
28-05-2008, 10:39 | #6 |
Ağaç Dostu
|
Tank olarak strafor köpüklerden kullanacağım, olmazsa 2 tane yan yana koyup birinde filtre yapayım diyorum, bunun yanında ekovat ile hava basmalı diğerinde de birinciden aldığı suyu yukarıya veren ve dinlenme ve çökeltme yapan bir sistem olacak. Yalnız kömür filtresi de kullanıldığını duydum birinden onu araştırıyorum, hani akvaryumların dış filtrelerinde kullanılan tipten. Evde bir paket açılmamış filtre elyafı ve bir torba da kömür var bunları filtre olarak kullanabilirim sistemden geri dönen suyun içinden geçmesi için. Tuzluluk oranına gelince bitki su ile birlikte suyun içindeki besin elementlerini de alır, besin elementlerini almak istemiyor sadece su almak istiyorsa o zaman suyu da alamaz ve tuzlanma olayı olmuş olur. Su en üstten girip en alttan çıkacak dolayısıyla sürekli bir yıkanma olacak. Asıl önemli olan tankın kapasitesi ve tüketilen suyun tanka geri kazandırılması diye düşünüyorum. Örneğin: 100 litre suda 1 kg kimyasal varken tuz oranı %1 dir, ancak 50 litre su kaldıysa ve kimyasal oranı da 0,8 kg a düştüyse bu durumda kimyasal oranı %1,6 olur ki tuzlanma sorunu böyle bir durumda başlar. Kömür olayını araştırıyorum: Ph ile ilgili bir rolü olması lazım. http://www.basementlighting.com/Merc...age=1/PROD/HB1 burda da var ancak hava filtresi gibi anlatmış http://www.uk420.com/boards/index.ph...&#entry1275747 Adamlar maroc yapmışlar, underground hesabı. |
28-05-2008, 10:46 | #7 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 18-11-2007
Şehir: ankara
Mesajlar: 162
|
Siz tüm detayları düşünmüşsünüz zaten... Çalışır sistemi dört gözle bekliyoruz. |
28-05-2008, 10:47 | #8 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 18-11-2007
Şehir: ankara
Mesajlar: 162
|
Link 2 tehlikeli gibime geliyor |
28-05-2008, 12:39 | #9 |
Ağaç Dostu
|
ek
Filtrenin olduğu tankı cam ve silikon ile 3 e bölüyoruz. Filtrenin altına geçen su bir kez alttan geçip daha sonra üstten geçecek bu sayede suyun durgunlaşması önlenmiş olacak. diğer tankta ise hava motoru ile oksijen verilip su tekrar yukarıya basılacak tabii bu aşamada pompanın su basma kapasitesi de önemli. Veya yukarıya giden borunun içine hava motorundan hortum çekilir ve içine hava verildiğinde hava kabarcıkları ile su birlikte çıkar. Bunu akvaryumda dip süpürge olarak bizzat kullandım. |
04-06-2008, 07:29 | #10 |
Ağaç Dostu
|
245 cm boyundaki boruyu önce köşebent profillere tel ile bağladım hareket etmemesi için. İki ucuna çivi çakıp misina gerdim deliklerin aynı hizada olması için. İşaretledim. Hepsinin arası sabit 15 cm. (umarım yeterli olur) Delinmiş hali. |
04-06-2008, 07:35 | #11 |
Ağaç Dostu
|
Buat ile delinmiş hali. Borunun çapı 75 mm olduğu için ve içine koyacağım konik kestiğim şişe uçları sallandığı için sağda ve solda kalan kenarları havşa ile biraz daha genişlettim. Ancak pet bardak biraz daha büyük çapta açılan deliklere sıkı sıkıya geçiyordu, fazla miktarda torf-perlit kullanmak istemediğim için kole şişelerinin ucundan 7-8 cm sini keserek daha küçük bir pot yapmış oldum. Zira torfla perlitin sağa sola uçuşması en son isteyeceğim şey. Bir de bir nokta aklıma geldi, suyun bir alt boruya geçmesi için sona açacağım 20mm lik delikler ve damlama ek parçalarını en son delikten kökleri sarkan fide tıkayabilir bu yüzden son delik ile aşağıya tahliye işine yarayan delik arasında 20 cm kadar olması iyi olacaktır. Ben 15 cm bıraktım, fazla uzarsa en son fideyi çıkaracağım. Tahliye meselesine gelince tıkanmaları önlemek için 2 şer tane tahliye yapacağım. Yani üst delikten alt deliğe geçmesi için 2 tane gider olacak. |
06-06-2008, 21:11 | #13 |
Ağaç Dostu
|
Tebrikler Kürşad,İlgi ile takip ediyorum... Bende ilk olarak öğrenciyken başlamıştım bu işlerle uğraşmaya 1991 yılında,köyde depo içinde derme çatma seralarda tavandan sarkan plastik boru içindeki marulları,çilekleri gören komşular benle çook dalga geçmişti,şimdi siz bize göre daha çok şanslısınız,en azından Ti'ye alınmıyorsunuzdur... Ayrıca Sayın Eczadolabının yazdığı benim dikkat çektiğim tuzlanma olayı dikey kültürdeki yetiştiricilik içindi,Akan su kültüründe suyu zamanında tazelerseniz bir sorun olmaz... |
05-08-2008, 18:33 | #17 |
Ağaç Dostu
Giriş Tarihi: 29-07-2007
Şehir: iSTANBUL
Mesajlar: 1,688
|
Bravvo Kürşatcım bayağı güzel çalışmalar yapıyorsunuz tebrikler. Haaa birdeşu ne düğün meselesi anlayamadım. |
05-08-2008, 20:54 | #19 |
Ağaç Dostu
|
5-6 temmuzda düğün yaptık. Ardından da bir tatil yaptık. Akşamları sinevizyon yapılıyor ve 3 günde 1 gece sıra bana geldiği için projeksiyon ve ses sistemini kuruyorum parka. İş dışında eve kendimi atabilirsem bacak bacak üstüne atarak dinlenmek çok güzel oluyor. Hafta sonu ise malumunuz bahçe. |
31-03-2009, 13:00 | #20 |
Ağaç Dostu
|
Akan su kültürü yerine durgun su kültürü yapmaya karar verdim. Akan su için perlitin uygun olmaması ve elektrik kesintilerini de göz önüne alarak riske girmemeye karar verdim. Geçen yıl yapmış olduğum işlemdeki boruda delikler fazla büyük idi ve perlitin dışarıya dökülmemesi için daha küçük delikler deldik. Önce boruları şekildeki gibi arkadaşım Hasan ile deldik. Ayak yapmak yerine tuğlaların deliklerine 3/4" su borularını sokarak havada asılı tutmaya karar verdim ve oldukça da temiz ve zahmetsiz oldu. Siyah borunun güneş ışığı alarak ısınmasını engellemek için beyaz yağlı boya ile boyadık. Devam edecek... |
31-03-2009, 15:28 | #21 |
Ağaçsever
Giriş Tarihi: 01-12-2007
Şehir: Bursa
Mesajlar: 97
|
70'lik boru ince gelmez mi kökler için? Sulamayı nasıl düşünüyorsun? |
31-03-2009, 17:43 | #22 |
Ağaç Dostu
|
Borunun içini komple perlit veya perlit-torf doldurayım diyorum. Sıcaklık fazla gelirse bir şey ile boruyo örtebilirim. Üstten her deliğe bir delik gelecek şekilde delikli bir pvc boru geçirip pompa ile eriyiği vereceğim. Bir alttaki boruya ise üsttekinden sızan geçecek, oradan da alta. En alttaki boruya eriyik gelene kadar üstteki 3 borudaki perlit suya doymuş olacak ve yavaş yavaş akacak. 15 dakikada ne kadar eriyiğin sirküle olacağı sistem boş iken veya ilk sulamada çeşme suyu verilerek, daha sonraki seferlerde eriyik verilerek bulunabilir. Şu an pvc boruyu pompaya bağlamak için ara bir parça bulmak kalıyor. Bir de en kenarları kapatıp aşağıya geçecek eriyiği sızdırmayacak bir yöntem. |
01-04-2009, 09:33 | #23 | |
Ağaç Dostu
|
Alıntı:
2 metre 70 lik boru için: V=2000mmx(3,14x(70mmx70mm))=30772000 yerine 1 metre 70 lik boru: V= 1m x (3,14 (35mm x 35mm))= 1 x 3,14 x 1225 = 3.846,50 = ~4 litre 2 metresi ise toplam hacim 7,5 litre ciarında yapıyor. |
|
01-04-2009, 10:38 | #24 |
Ağaçsever
Giriş Tarihi: 01-12-2007
Şehir: Bursa
Mesajlar: 97
|
Perlit koyacaksan bu biraz daha azalacak. Nerden baksan 2,5 litreye düşer. |
01-04-2009, 11:57 | #25 |
Ağaç Dostu
|
Perlitin su tutması zeolite göre daha az, önümüz yaz. Borunun tabanına birkaç cm zeolit mi koysam acaba? ya da her bir boruya farklı bir malzeme mi koysak, 3. boruya perlit-torf en alta zeolit+torf+perlit gibi |
02-04-2009, 07:33 | #26 |
Ağaç Dostu
|
Sulama tertibatımız da hazır gibi. En üstte 3/4" pvc borunun bir tarafında kör tapa, diğer tarafında pirinç rekor ile hortum bağlanabilecek hale getirilmiş ve yaklaşık 4 cm de bir 2,5 mm delik matkap ile delinerek kulak temizleme çubuklarının pamuklu kısımları kesilip atılmış ve kalan kısmı bu deliklere sokulmuştur. Bunların ucuna da yeşil renkli fidan bağlama lastikleri kullanılmıştır. Akvaryum motoru yaklaşık 70 cm yukarıya basarak bütün deliklere su ulaştırabildi. Bu şekilde sadece su verilecek ve drene olan suyun tamamı uçları açık kalan 70mm borulardan aşağıya süzülecektir. Boruların ucunu kapatıp her birisine bir geri dönüş sistemi yapmaya kaldı iş. Üstte eriyiğin geleceği rekor görünüyor. Burası da sistemin sonu, kör tapa mevcut. Bu yeşil lastikleri aslında bu deliklerden sokmak yerine 70 lik boruya 5 mm matkap ile delik açıp bitkiye 1-2 cm uzaklıktan vereyim diyorum, bir şey olup da bitkiyi sökersek veya agregatımızı değiştirmek gerekirse köklerle beraber hortum da gelmesin. |
02-04-2009, 08:01 | #27 |
Ağaçsever
Giriş Tarihi: 01-12-2007
Şehir: Bursa
Mesajlar: 97
|
Tecrübe etmedim ama bu kadar çok lastik hortum sonra çileğin atacağı kollar ve yapraklarıyla karışabilir gibi geliyor. Onun yerine 70 lik boruların üzerine yatayda bir hortum/boru geçirip suyu bu şekilde verseydin. **** kafanı karıştırmayalım, ilgiyle takip ediyoruz. |
|
|