agaclar.net

agaclar.net (http://www.agaclar.net/forum/)
-   Doğa, Çevre, Ekoloji, Gıda Hukuk ve Politikaları (http://www.agaclar.net/forum/doga-cevre-ekoloji-gida-hukuk-ve-politikalari/)
-   -   Biyodizel Üretimi - Biyoyakıt - Çevreci Yakıt (http://www.agaclar.net/forum/doga-cevre-ekoloji-gida-hukuk-ve-politikalari/3234.htm)

AytunçGöy 19-02-2007 13:29

Biyodizel Üretimi - Biyoyakıt - Çevreci Yakıt
 
Öncelikle ayrı bir başlık açtım. Sebebi de şundandır. Var olan yağlı tohum/biyodizel başlığı altında genelde yasal mevzuat, eksiklikler ve olması gerekenler konuşulmuş. Konuyu başka yöne çekmek istemedim. Oradan biyodizel-kanola-yağlı tohumlarla ilgi güncel konulara değiniriz ve takip ederiz.

Ben kısaca biyodizel hakkında bilgi vermek istiyorum ve sitenin amacına uygun olarak neden çevreci yakıt olduğuna değinmek istiyorum.

Biyodizel tamamen bitkisel yağlardan katalizör yardımıyla elde edilen ve dizel araçlarda hiç bir modifikasyon yapmadan direkt olarak kullanılabilen bir yakıttır.Her türlü yağ bitkisinden biyodizel üretilebilir. Bu bitkiler başta ayçicek olmak üzere; kanola , hindistancevizi ve kenevir, pamuk, aspir gibi yağ içeren bitkiler olarak sıralanabilir. Ayrıca, yemeklik atık yağlardan da biodizel üretimi mümkündür.

Ve bence diğer önemli bir nokta da şudur:
Bir birim petrol yakıtı için kullanılan enerjiyle 3.2 birim biodizel üretilebilmektedir.
Biyodizel üretmek için harcanan enerji normal petrol yakıtı üretmek için kullanılan enerjinin %32’si kadardır. Bu yönüyle enerji tasarrufu üretim tesislerinde çok büyük miktarlarda olmaktadır. Bir başka değişle bir birim petrol yakıtı üretmek için kullanılan enerjiyle 3.2 birim biodizel üretilebilmektedir.

kaynak: www.biyodizelturkiye.com

bir sonraki mesajda da kısaca üretimden bahsetmek istiyorum.

AytunçGöy 19-02-2007 13:31

Biyoyakıt için 3 Seçenek

Bitkisel yağlar, hayvansal yağlar veya her ikisinin karışımını biyoyakıt olarak aracınızda kullanmak için en az üç seçenek mevcuttur. Bu seçenekler kullanılmış veya kullanılmamış yağların her ikisine de uygulanabimektedirler.

Direkt olarak yağın aracınızda kullanılması.(Dünya çapında bu kullanım sistemleri SVO (Straight Vegetable Oil ) Sistemleri diye bilinir.
Parafin, petrol dizeli veya biyodizel ile karıştırılarak kullanılması.
Biyodizel üretilmesi.
Yukarıda bahsettiklerimizden ilk ikisi uygulaması çok kolay gibi gözükmektedir, fakat uygulama kulağa kolay geldiği gibi basit değildir.

Biyodizel mi Bitkisel Yakıt mı?
Her iki sisteminde kendine göre avantajaları mevcuttur. Biyodizelin modifikasyona ihtiyaç olmadan kullanılması büyük bir avantajdır. Fakat bitkisel yağ kullanımında yakıt maliyetiniz yağ fiyatı olmaktadır. Biyodizel herhangi bir dizel motorda kolaylıkla kullanılmaktadır. Ayrıca soğuk hava koşullarında kullanım avantajları da mevcuttur. Dünyada çok soğuk iklime sahip olan Kuzey Minnesota ve Wyoming’de B20 karışımları hiç bir problemle karşılaşılmadan kullanılmaktadır. Boston’daki (ABD) hava alanında yolcu taşımasında kullanılan otobüsler 4 yıldır B20 kullanmakta olup herhangi bir arıza rapor edilmemiştir.
ABD’de B100 kullanan bazı kullanıcıların soğuk havalara karşı ek önlemler alarak kış şartlarına hazırlandıkları belirtilmiştir. Ülkemizde biyodizel kullanımı yeteri kadar yaygınlaşmadığı için, kısa vadede kış şartları için kesin hükümlerde bulunmak zordur.

Biyodizel temiz, güvenli, direkt olarak kullanılabilen bir çevreci yakıttır. Bitkisel yağlar da aynı kategoride olup günden güne gelişimleri artmaktadır.

Biyodizel maliyeti, bikisel yağ yakıtına göre daha fazla olabilmektedir. Fakat bu ne kadar biyodizdel ürettiğinizle de doğrudan ilişkilidir. Ayrıca üretimde hangi tip yağ kullandığınız; hangi yöntemi izlediğiniz de biyodizel maliyetinde önemlidir.

AytunçGöy 19-02-2007 13:42

Öncelikle şunu belirtmek isterim. Üretimde kullanılacak olan kimyasal maddeler hakkında detaylı bilgi edinmeniz gerekir. Tehlikeli bir proses olmamasına rağmen, yanlış kullanım ve hata istenmeyen sonuçlar doğurabilir. Aşağıdaki bilgiler www.biyodizelturkiye.com dan alınmıştır. Bu yazılardaki amaç üretimin nasıl olduğu hakkında bilgi vermektir. Üretim tavsiyesi değildir. Ayrıca buradaki yazıyı okuyup da üretim yapan veya yapmaya çalışan kişinin maddi-manevi zarara uğraması yazı yazanın,forumun ve kaynak gösterilin sitenin sorumluluğunda değildir.

BİYODİZEL ÜRETİMİNDEKİ METHODLAR

Biyodizel üretiminde 3 çeşit(basit) method kullanılmaktadır.

Tek aşamalı baz yöntemi (Mike Pelly’nin Üretim Methodu)
İki aşamalı baz-baz yöntemi. (Aleks Kac’in Üretim Methodu)
İki aşamalı asit-baz yöntemi (Aleks Kac’in Üretim Methodu)


Aralarındaki fark nedir?

Tek aşamalı baz yönteminin uygulaması kolaydır. Bu sebepten dolayı dünta çapında kullanımı oldukça fazladır.
İki aşmalı baz yöntemi yüksek serbest yağ asidi içeren yağlarda uygulandığı zaman daha başarılı sonuçlar alınmaktadır. Genel olarak üretimde hayvansal yağları kullanan üreticiler bu yöntemi tercih etmektedir.
Tek aşamalı baz yönteminden (Mike Pelly) sonra en çok kullanılan ve dünya çapında tercih edenlerin sayısının giderek arttığı diğer bir yöntem de iki aşmalı asit-baz yöntemidir. Bu yöntemin tercih edenlerin sayısının artmasındaki sebepler:


Daha az katalizör kullanılması.
Daha az sabun oluşumu.
Yıkama sırasında daha az emilsiyon.
Daha az yakıt kaybı.(emilsiyonun az olması sonucu)
Daha az yıkama suyu kullanılması.
Daha az nötürleştirici asit kullanılması.
Gliserin geri kazanımında kullanılan bazı nötüleştirmek için daha az aside ihtiyaç duyulması.
Yüksek kalite.


Bu yöntemin tek dezavantajı üretim için daha fazla zamana ihtiyaç duyulmasıdır.

Asit-baz yöntemi daha gelişmiş ve karmaşık olduğu için; biyodizel üretimine yeni başlayan kişilerin daha basit yöntem olan tek aşamalı baz yöntemini (Mike Pelly) tercih etmeleri tavsiye edilmektedir. Tek aşamalı baz yönteminde üretimin temel prensiplerini öğrenmek daha kolay olmaktadır. Aksi takdirde iki aşamalı yöntem para ve zaman harcamya sebebiyet verebilmektedir.

Mike Pelly’nin Üretim Methodu

Mike Pelly’nin prosedürü dünyaca bilinen bir prosedürdür.

Karışım İçin:
Atık Yağ (Yemek için kullanılmış olan yağlar,hayvansal yağlar,kızartma yağı)
Metanol(%99,saf)
NaOH

Titrasyon:

İsopropil Alkol(%99,saf)
Damıtılmış su
Fenol Kırmızısı Çözeltisi(İndikatoördür ve pH tayinin de kullanılır bu çözelti yerine pH’ı tayin edebileceğiniz diğer yöntemleri de kullanmak mümkündür.)

Yıkama:

Su

Yöntem:

Atık yağ yabancı maddelerden temizlenmek için süzülür.
Yağ ısıtılır ve su miktarı azaltılır.(isteğe bağlı)
Titrasyon yapıp ne kadar NaOH’a ihtiyaç olunduğu bulunur.(Hesaplama detayları için bir sonraki bölümdeki titrasyon başılığını okuyunuz.)
Sodyum Metoksit hazırlanır. (metoksit hazırlanması için tılayınız.)
Yağı ısıtılıp metoksitle karıştırılır.
Beklenir ve gliserin fazı ayrılır.
Biyodizel yıkanır ve kurutulur.(Yıkama ve kurutma yöntemi için tıklayınız.)
Kalitesi tayin edilir.


Yukarıda bahsettiğimiz yöntemde daha önce de bahsettiğimiz gibi transesterifikasyon reaksiyonu olmaktadır. Bu reaksiyon sabunlaşma reaksiyonuna benzer.(Sponifikasyon). Sabun yapımı için trans-yağ asidi veya gliserol alınır ve NaOH +Su ile karıştırılır. Bu reaksiyon ester zincirlerini gliserinden ayırır. Bu ester zincirleri hangi tür sabun elde edileceğini tayin etmektedir. Bunlara lipit adı da verilmektedir. Bu lipitler bir uçlarından suya tutunurlarken diğer uçlarıyla da yağa tutunmaktadırlar. İşte bu özelliklerinden dolayı sabun adını almışlardır.

Transesterifikasyon reaksiyonunda NaOH ve Metanol karıştırılarak sodyum metoksit elde edilir. Yağ ile metoksit karıştığı zaman trans yağ asitleri paraçalanarak gliserin, ester zincirleri ve az miktarda sabun oluşur. Eğer dikkat edilmezse sabun miktarı çok fazla olabilir. Bu esterler metil esterlerdir. Reaksiyonda metanol kullanıldığı için oluşan esterin adı metil esterdir. Eğer alkol olarak etil alkol kullanılırsa o zaman esterin adı etil esterdir.

http://img154.imageshack.us/img154/6...mage001lb0.jpg

1-Süzme:

Yağı 35 oC’ye kadar ısıtıp huninin üstüne yerleştirilmis iki adet kahve filtresinden geçirildiği zaman başarılı bir süzme yapılmış olur.

2- Yağın Sudan Kurtarılması:

Yağda az su olması her zaman için iyidir. Bunun için yağı 100 oC’ye kadar ısıtıp suyun buharlaşması sağlanabilir. Kaynamaya yaklaşılınca sıcaklık 130 oC’ye yükseltilip 10 dakika bu sıcaklık sabitlenir. Daha sonra soğumaya bırakılır.

3-Titrasyon:

Ne kadar NaOH gerekliği olduğu titrasyon ile belirlenir. Prosedürün en zor ve dikkat isteyen kısmı bu aşamasıdır.
Not: NaOH kuru tutulmalıdır. Sudan ve hava ile teması engellenmelidir.

1 gr NaOH’ı saf suda çözülür. Bu refans olarak kullanılır.
10 ml isopropil alkol 1ml yağ ile karıştırılır.(Ölçümler dikkatli yapılıp 1ml olduğundan emin olunması gerekmektedir.) Bu karışım ısıtılıp karıştırılır.
2 damla fenol kırmızı çözeltisi karışama eklenir. (Fenol kırmızısı asidik ortamda renksiz, bazik ortamda kırmızıdır.) NaOH çözeltisi karışıma yavaş yavaş renk değişimine kadar eklenir ve ne kadar NaOH harcandığı kaydedilir.(tahmini 1-3 ml arası olur.) Pembe renk pH’ın 8-9 olduğunu gösterir.


http://img503.imageshack.us/img503/1...mage002dt2.jpg

kaynak: www.biyodizelturkiye.com (kaynak gösterildiği takdirde buradaki bilgileri kullanabilirsiniz)

Mine Pakkaner 19-02-2007 14:35

Aytunç Bey, konu ile ilgili derli toplu bilgi veren son derece yararlı bir döküman oldu. Teşekkür ederiz. :)

malina 19-02-2007 14:47

Çok teşekkür ederiz :)

AytunçGöy 22-02-2007 02:08

Biyodize Neden Çevrecidir?

1- Çevre dostu bir yakıttır.

2- Zehirli değildir. Ayrıca, biyodizelin sudaki canlılara karşı herhangi bir toksik etkisi yoktur. Buna karşılık 1 litre ham petrol 1 milyon litre içme suyunun kirlenmesine neden olabilmektedir.

3- Yandıkları zaman petrol yanıcılarından daha az zehirli atık çıkarırlar.

4- Yenilenebilir enerji kaynağıdır.

5- Petro-dizellere oranla daha yüksek (flash point) alevlenme noktasına sahip oldukları için Mesleki Sağlık ve Güvenlik Kuruluşu tarafından yanıcı olmayan sıvı olarak belirtilmiştir. Taşıma durumunda güvenlik ve sağlık açısından petro-dizellere oranla daha güvenlidirler. (Flash Point – from Univ of Arizona)

6- Daha az yanıcı olması özelleğiyle, biodizel kullanan araçlar kaza durumunda daha az tehlike arz etmektedirler.

7- Dizel araçlara hiç bir modifiye yapmadan kullanılabilen tek yakıttır.

8- Tamamen saf olarak veya petro-dizel karışımı yapılarak kullanılabilir.

9- Biodizelin ağırlığının ortalama olarak %10’nu Oksijen teşkil etmekte olup Küküt oranı %0 dır.Bu durumda yanma sonucu %80 daha az karbondioksit ve %100 daha az kükürt üretmektedir. Böylelikle asit yağmurlarına sebep olan sera etkisi biyodizel kullanımıyla azaltılabilmektedir. İşte bu sebepten dolayı Fransa’da satılmakta olan dizel yakıtların hepsinde %5 biyodizel karışımı olma zorunluluğu bulunmaktadır.

10- Petrol fiyatlarındaki artıştan etkilenmez.

11- Yerli ürünler kullanıldığı takdirde ülke ekonomisine katkı sağlamaktadır.

12- Biyodizel petro-dizelin depolanduığı her yerde rahatlıkla depolanabilir. Normal dizel satışında kullanılan depolar,pompalar, tank ve taşıma araçları biyodizel için de kullanılabilir

Aşağıdaki sıralama normal dizele oranla zararlı gazların emisyonları verilmiştir. Dikkat edilirse bu emisyonlar - dir yani normal dizele orana çok çok çevrecidir. B100 karısım yapılmamıs biyodizeli ifade ederken B20 %20 biyodizel + %80 normal dizeli ifade eder..emisyonları yazarken ilk değer B100'e aittir 2.si B20 ye.

B100
B20

Yanmamış Hidrokarbonlar
% -93
% -30

Karbon Monoksit
% -50
% -20

Partikül Madde
% -30
% -22

NOx (Azot Oksitler)
% +13
% +2



Sülfatlar
% -100
% -20

Polisiklik Aromatik Hidrokarbonlar – PAH (Kanserojen Maddeler)
% -80
% -13

nPAH (nitratlı PAH'lar)
% -90
% -50

Hidrokarbonların Ozon Tabakasına Etkisi
% -50
% -10

Peki biyodizel aracıma zarar verir mi? Bana en sık sorulan soruların başında geliyor.. Bazı kullananlardan duyuyoruz "biyodizel araca zarar verir " diye neden böyle diyorlar? Bir alttaki mesajda cevabı

kaynak:www.biyodizelturkiye.com

AytunçGöy 22-02-2007 02:09

Peki biyodizel aracıma zarar verir mi? Bana en sık sorulan soruların başında geliyor.. Bazı kullananlardan duyuyoruz "biyodizel araca zarar verir " diye neden böyle diyorlar?
kaliteli biyodizelde boyle sorunlar cıkmaz.Arastırmalar gostermiştir ki eger biyodizel kaliteli ise motorun ömrünü bile uzatmaktadır. Bunlar 1-2 yılda yapılan denemelerden cıkarılan sonuclar degildir cok uzun zaman sonucunda boyle bir kanıya varmıslardır.
Ama maalesef ülkemizde işini ciddiye almayan ve maliyeti daha nasıl dusurebilrim diyen ureticiler:
1- reaksiyon bitmeden biyodizeli ayırmaya calısıyor boyle olunca biyodizel(ester) icinde monogliserid, digliserid ve trigliseridler oluyor..kısacası biyodizel yerine depoya yanması zor olan maddeleri yolluyor. özellikle digliseridlerin yanması zordur ve tortuya sebep olur. Cıkan tortuyu analiz ettirirseniz cok rahat goreceksinizdir. Ben bizzat sahit oldum adamlar biyodizel uretiyoruz diyor ama sabun uretiyor!!!
2- yıkama yapılmamıs ya da bastan sagma yapılmıs icerikteki sabunlar ayrılmamıs
3-gliserin ayrılması icin yeteri kadar beklenmemis(ne kadar cabuk ayırma yaparsa o kadar zamandan tasarruf yaparım ve o kadar daha cok uretirim mantıgıyla yapılana tamamen yanlıs bir işlem) boylelikle motora yanması icin gliserin gondermiştir..eger yanma haznesinde kalınıtıları **** parcalardaki kalıntılara bakarsanız pekmez kıvamı koyu renk ve kokulu artık gorursunuz..işte bu gliserinden kaynaklanır.
eger koyu katılasmıs artıklar varsa ve sertligi yoksa yine gliserin ve tam gerceklesmemis reaksiyon cıktıları mevcuttur diyebiliriz.
yani aslında kalitesiz biyodizel kullanıyorsunuzdur ve aracınıza bakkaldan aldıgınız sıvı yagı koyup calıstırmaya kalkısıyorsunuz gibi birseydir...

kısa zamanda cok kar edeyim diyen işletmeler bu duruma dustu. Belediyelerimizde dustu bireysel kullanıcılar da çünkü uretimde onune gelen ben bu işi yaparım dedi. kesinlikle uzman kimyager, kimy muh denetlenerek uretim yapılması gerekmektedir. Her asamada kontroller eksiksiz yapılmalıdır.

Saygılarımla

the_mc 08-11-2010 03:11

biodizel için deniz yosunlarıda kullanıyorlar. çogu bitkiden daha fazla yağ içeriyormuş geleçekte alternafit çözüm olacağına inanılıyor :)


Forum saati Türkiye saatine göredir. GMT +2. Şu an saat: 19:03.
(Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.)

Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2024