agaclar.net

Geri Dön   agaclar.net > Doğaya ve Yaşamınıza Sahip Çıkın > Doğa, Çevre, Ekoloji, Gıda Hukuk ve Politikaları
(https)




Cevapla
 
Bookmark and Share Dış Bağlantılar Konu Araçları Mod Seç
Eski 12-02-2009, 13:02   #1
Ağaç Dostu
 
sabah's Avatar
 
Giriş Tarihi: 14-03-2007
Şehir: Ankara
Mesajlar: 2,922
Galeri: 11
Bitki koruma ürünleri reçeteli satılacak

- BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİNİN REÇETELİ SATIŞ USULLERİ
-TARIM VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞINCA RUHSATLANDIRILAN BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİ REÇETELİ SATILACAK


ANKARA (A.A) - 12.02.2009 - Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, bitki koruma ürünlerinin reçeteli satışıyla ilgili usul ve esasları belirledi.

Bugünkü Resmi Gazete'de yayımlanarak, yürürlüğe giren Bitki Koruma Ürünlerinin Satış Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğe göre, Bakanlıkça ruhsatlandırılan bitki koruma ürünleri reçeteli satılacak. 3 sayfadan oluşacak reçete, bitki, zararlı organizma, bitki koruma ürünü ve yazan kişiye ait bilgileri içerecek.

Yazılan reçetenin geçerlilik süresi 1 ay olacak ve bu süre içerisinde kullanılmayan reçeteler geçersiz sayılacak.

Reçete talep edildiğinde, yazacak kişi tarafından yapılan değerlendirme sonucunda, bir bitki koruma ürünü veya bir mücadele yöntemi tavsiye edilecekse, bu reçete ilgili mevzuata, teknik talimatlara uygun olarak düzenlenecek. Reçete yazacak kişi tarafından teşhisi yapılamayan zararlı organizma, teşhisin yapılması
için en yakın üniversite **** araştırma enstitüsüne gönderilecek ve reçete de teşhis sonucuna göre yazılacak.

Reçetenin 1 nüshası yazan kişi veya kuruluşça, 1 nüshası ilaç bayiince saklanacak, 1 nüsha da üreticiye verilecek. Reçete yazma yetkisine sahip kişiler de, sadece yazma yetki belgesinin alındığı il sınırları içerisinde reçete
yazımında bulunabilecek. Reçetedeki bitki koruma ürünleri de o ildeki bayilerden temin edilecek.


KİMLER REÇETE YAZABİLECEK?

Bitki koruma ürünlerindeki reçeteleri,
  • zirai mücadele araştırma enstitüleri ile il, ilçe ve tarımsal araştırma enstitülerindeki görevli ziraat mühendisleri,
  • ziraat fakültelerinin bitki koruma bölümlerinde görevli öğretim elemanları,
  • Bakanlıkta sözleşmeli personel olarak görev yapan ziraat mühendisleri,
  • KİT'ler, kooperatifler, üretici ve çiftçi birlikleri ve ziraat odaları gibi kuruluşlarda çalışan ve bitki koruma ürünü satış belgesine sahip elemanlar dışındaki ziraat mühendisleri,diğer resmi ve özel kuruluşlarda çalışan ziraat mühendisleri,
  • il ve ilçe müdürlüklerinde bitki koruma hizmetlerinde görevli ziraat teknisyeni ve teknikerler ile
  • resmi ve özel kuruluşlarda bitki koruma ürün reçeteleri için görevlendirilen tütün teknoloji mühendisleri yazabilecek.
Bakanlıktan reçete yazma yetki belgesi almayan kişiler de reçete düzenleyemeyecek. Yetki belgesi almak isteyenler de il müdürlüklerine müracaat
edecek. Reçete yazanlar, yazdığı reçeteden sorumlu olacak, hata veya zararın hukuken sabit görülmesi halinde, zarar bunlardan alınacak.

dunyagazetesi.com.tr

sabah Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 12-02-2009, 13:23   #2
agaclar.net
 
malina's Avatar
 
Giriş Tarihi: 03-04-2004
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 37,246
Galeri: 88
BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİNİN REÇETELİ SATIŞ USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Yasal Dayanak ve Tanımlar


Amaç

Madde 1 - Bu Yönetmelik, bitki koruma ürünlerinin reçeteli satışı ile ilgili usul ve esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Kapsam

Madde 2 - Bu Yönetmelik, bitki koruma ürünlerini reçeteye yazacak gerçek, tüzel kişi ve kuruluşların niteliklerini, sorumluluklarını, denetlenmesini ve iptali işlemlerini kapsar.

Yasal Dayanak

Madde 3 - Bu Yönetmelik; 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu‘nun 38 ve 40‘ ıncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen;

Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı‘nı,

Genel Müdürlük: Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğü‘nü,

Araştırma Enstitüsü: Zirai Mücadele Araştırma Enstitüleri ve yasal olarak bunlara benzer görevleri yapan diğer araştırma enstitülerini,

İl ve İlçe Tarım Müdürlüğü: Bakanlığın İl ve İlçelerdeki Müdürlüklerini,

Gerçek, Tüzel Kişi ve Kuruluşlar: Reçete yazacak resmi veya özel kişileri, kanunen tüzel kişiliğe haiz kuruluşları,

Aktif Madde: Bitki koruma ürünleri içinde bulunan biyolojik etki yapan maddeyi,

Bitki: Her türlü bitkilerle bunların tohum, fide, fidan, çelik, aşı kalemi, aşı gözü, yumru, kök, soğan, meyve, çiçek, yaprak, doku ve diğer parçalarını,

Bitki Koruma Ürünü: Tüm zararlı organizmalara karşı bitkileri ve bitkisel ürünleri korumak veya bu tür organizmaların etkilerini engellemek, besin maddesi dışında bitkilerin yaşam fonksiyonlarını etkilemek (büyüme düzenleyicileri gibi), istenmeyen bitki veya bitki kısımlarını yok etmek, istenmeyen bitki gelişimini kontrol etmek veya önlemek amaçları çerçevesinde, bir veya daha fazla aktif madde içeren bir formülasyon halinde kullanıcıya sunulan, aktif madde ve preparatları,

Formülasyon: Aktif madde ile birlikte inaktif yardımcı ve dolgu maddelerinin ilavesi ile uygulanabilir hale getirilmiş karışımı,

Bitki Koruma Ürünü Reçetesi: Madde 6‘da belirtilen kişiler tarafından yazılan; bitki koruma ürününün ismi, dozu ve miktarı ile gerektiğinde uygulamaya hazırlama ve kullanım şeklini belirten, tarihli ve imzalı belgeyi,

Zirai Mücadele Aleti: Zirai mücadelede bitki koruma ürünlerinin uygulanmasında kullanılan her türlü alet, makine ve ekipmanın ( zorunlu durumlarda uçak ve helikopterlerin ) ilaçlama sistemlerini İfade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Reçeteli Satış, Reçete Düzenleme Yetkisine Sahip Kişi ve Kuruluşlar

Reçeteli Satış

Madde 5 - Bakanlıkça ruhsatlandırılan bitki koruma ürünleri reçeteli satılır.

Reçete Düzenleme Yetkisine Sahip Kişi ve Kuruluşlar

Madde 6 - Bitki koruma ürünlerinde reçeteyi aşağıdaki nitelikleri taşıyan kişiler yazabilir.

Zirai Mücadele Araştırma Enstitülerinde görevli ziraat mühendisleri,

İl Tarım Müdürlükleri Bitki Koruma Şube Müdürlüklerinde görevli ziraat mühendisleri,

İlçe Tarım Müdürlükleri Bitki Koruma Hizmetlerinde görevli ziraat mühendisleri,

Zirai Araştırma Enstitülerinin Bitki koruma Bölümlerinde çalışan Ziraat Mühendisleri,

Ziraat Fakültesi Bitki Koruma Bölümlerinde çalışan öğretim üyeleri,

Resmi ve özel kuruluşlar ile Zirai Mücadele konularında danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda zirai mücadele konularında en az 3 yıl çalışmış Bakanlık tarafından eğitim verilerek yeterli bulunmuş Ziraat Mühendisleri, Ziraat Teknisyenleri ve Teknikerleri

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Gerçek Kişilere, Tüzel Kişi ve Kuruluşlara Reçete Yazma Yetkisinin Verilmesi

Gerçek Kişilere Reçete Yazma Yetkisinin Verilmesi

Madde 7 - Yetki belgesi almak isteyen gerçek kişiler aşağıdaki bilgi ve belgelerle birlikte bir dilekçe ile Tarım İl Müdürlüğüne müracaat eder.

•- Diploma yahut yerine geçebilen bir belgenin aslı veya onaylı sureti,

•- Lisans, yüksek lisans veya doktora diplomalarının aslı veya onaylı sureti,

•- İş yerinin açık adresi,

Tüzel Kişi ve Kuruluşlara Reçete Yazma Yetkisinin Verilmesi

Madde 8 - Yetki belgesi almak isteyen tüzel kişi ve kuruluşlar aşağıdaki bilgi ve belgelerle birlikte bir dilekçe ile Tarım İl Müdürlüğüne müracaat eder.

•- Ticaret sicil kayıt örneği,

•- İş yerinin açık adresi,

•- Belirtilen nitelikleri taşıyan en az bir elemanın bünyesinde çalıştığına dair sözleşmenin aslı veya onaylı sureti ile imza sirküleri,

•- Vergi mükellefi olduğunu gösterir belge.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Reçete, Reçete Düzenleme Zorunluluğu, Reçetenin Düzenlenmesi, Reçetede Bulunması Gereken Hususlar, Reçeteye Tabi Bitki Koruma Ürünleri

Reçete

Madde 9 - Bir bitki koruma ürününü uygulayan ya da uygulanmasına izin verenler gerektiğinde, söz konusu ürünü kullandıklarını ya da kullandırdıklarını belgelemek zorunda olduğundan Madde 6 da belirtilen yetkililerin uyguladığı ya da uygulanmasını önerdiği ürünleri ve gerektiğinde yaptığı uygulamaları ile ilgili diğer önerilerini reçetesinde belirtmeli ve bu yönetmeliğin 1 no‘ lu Ek‘ine ve bu yönetmeliğin diğer hükümlerine uygun olarak düzenlenen reçeteyi konu ile ilgili kişiye vermelidir.

Reçeteyi yazanlar bitki koruma ürünü ile ilgili uygulama ve önerilerini

İlgili mevzuat çerçevesinde kendi kayıtlarına da işlemeli ya da reçeteyi saklamalıdır.

Reçete Düzenleme Zorunluluğu

Madde 10 - Bitki koruma ürününü tavsiye eden Madde 6 da belirtilen reçete yazma yetkisine sahip kişiler, bitki koruma ürünü için uygun olan reçeteyi usulünce düzenlemek ve ilgiliye vermek zorundadır.

Reçetenin Düzenlenmesi

Madde 11 - Reçete yazma yetkisine sahip kişi veya kuruluşlarca 3 nüsha halinde düzenlenen reçete‘ nin bir nüshası yazan kişi veya kuruluşça, bir nüshası ilaç bayiince saklanır ve bir nüshası da üreticiye verilir.

Reçetede Bulunması Gereken Hususlar

Madde 12 - Bitki Koruma Ürünleri reçetesinde asgari olarak şu bilgiler yer almalıdır: Reçete yazma yetkisine sahip kişilere ait kimlik bilgileri ve imzası, tarih, kültür bitkisine ait bilgiler ile bitki koruma ürününün aktif madde ismi, miktarı ve doz bilgilerini kapsar ( Ek 1 ).

Reçeteye Tabi Bitki Koruma Ürünleri

Madde 13 - Bakanlıkça ruhsatlandırılan bitki koruma ürünlerinin tamamı reçeteye tabidir.

BEŞİNCİ BÖLÜM


Reçete Yazacak Kişi ve Kuruluşların Sorumlulukları, Bitki koruma ürününü satan bayilerin sorumlulukları, Bitki koruma ürününü satın alan üreticilerin sorumlulukları, Reçete Yazacak Kişi ve Kuruluşların Yetkileri

Reçete Yazacak Kişi ve Kuruluşların Sorumlulukları

Madde 14 - Reçete yazma yetkisine sahip kişi veya kuruluşlar Bakanlıkça yayınlanan Zirai Mücadele Teknik talimatları doğrultusunda reçete yazar. Yazılan reçeteler arşivde 2 yıl muhafaza edilir.

Zirai Mücadele Teknik Talimatlarında geçen tavsiyeler dışında reçete yazanlar yazdığı reçeteden sorumludur, hata veya zararın hukuken sabit görülmesi halinde zarar reçeteyi yazandan tazmin edilir.

Bitki koruma ürününü satan bayilerin sorumlulukları

Madde 15 - Bayiler reçetede yazan bitki koruma ürünlerini vermek zorundadır. Bu ürünlerin bulunmaması durumunda başka ürün verme yetkisine sahip değillerdir. Değişiklik ancak reçeteyi yazan kişi tarafından yapılır.

Bitki koruma ürününü satın alan üreticilerin sorumlulukları

Madde 16 - Reçete ile satın alınan bitki koruma ürününün; tavsiye edilen doz ve uygulama şekli ile tavsiye edilen bitki ve zararlı organizma dışında kullanılmasından doğacak sorumluluk, satın alan kişiye aittir.

ALTINCI BÖLÜM


Reçete Kayıtlarının Muhafazası, Reçetenin Denetlenmesi,

Reçete Yazma Yetkisinin İptali

Reçete Kayıtlarının Muhafazası

Madde 18 - Reçete yazma yetkisine sahip kişi veya kuruluşlarca 3 nüsha halinde düzenlenen reçetenin bir nüshası yazan kişi veya kuruluşça 2 yıl süre ile saklanır.

Reçetenin Denetlenmesi

Madde 19 - Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerindeki Zirai Mücadele Birimi veya Bakanlıkça yetkili kılınan elemanlar tarafından yapılan denetleme ve incelemelerde Bayinin aldığı aktif madde miktarı, reçete ile yaptığı satış ve eldeki stok incelenir. Aksayan husus varsa ilgililer yazılı olarak uyarılır. Bayi reçetelerin denetlenmesi ile ilgili her türlü bilgi ve belgeyi denetleyici kişilere vermek zorundadır.

Reçete Yazma Yetkisinin İptali

Madde 20 - Denetleme yapılan ve aksaklıklardan dolayı uyarılan özel ve tüzel kişilerin, aynı durumun tekrarında ise reçete yazma yetkisi iptal edilir. Yetkisi iptal edilen kişilere 5 yıl süresince yetki belgesi verilmez.

YEDİNCİ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlük

Madde 21 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 22 - Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.


KULLANIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

1 ) Bitki koruma ürünlerini çocukların ulaşamayacağı yükseklikte kapalı ve kilitli özel bir dolap içinde saklayınız.

2 ) Bitki koruma ürünlerini mutfakta yenilecek ve içilecek gıda maddelerinin yanına koymayınız.

3 ) Boş bitki koruma ürün ambalajlarını başka amaçla kullanmayınız ve boş ambalajları tarla kenarında bir çukura gömünüz.

4 ) Bitki koruma ürünlerini kullanmadan önce ambalajların üzerindeki etiketi ve prospektüsü dikkatle okuyunuz.

5 ) Bitki koruma ürünlerini taşırken ve kullanırken iş elbisesi giyiniz, lastik eldiven, maske ve gözlük takınız.

6 ) Bitki koruma ürünlerini yağışsız ve rüzgarsız havada kullanınız.

7 ) Yabancı otlarla ilgili ve ilaçlamadan sonra aletinizi bol sodalı veya arapsabunlu suyla doldurup 24 saat bekletiniz ve sonra çalkalayınız, depoyu boşaltınız ve bol su ile yıkayınız.

8 ) Bitki koruma ürününün kullanımı sırasında herhangi bir şey yemeyiniz, sigara içmeyiniz ve iş bittikten sonra ellerinizi ve yüzünüzü bol su ile yıkayınız. İş elbisenizi de çıkararak yıkayınız.

9) Bitki koruma ürünü uygulanmış tohumları yemeyiniz ve satmayınız. Satanları görürseniz en yakın Tarım Teşkilatına haber veriniz.

10 ) Meyve ve sebzeyi son ilaçlama ile hasat arasında geçmesi gereken günden önce hasat etmeyiniz. Erken hasat edilenleri yemeyiniz. Yiyenleri uyarınız.

11 ) Bitki koruma ürününü kullanırken baş dönmesi, bulantı, göz kararması gibi belirtiler hissederseniz uygulamaya hemen son veriniz.

12 ) Ciltte bitki koruma ürünü temas eden yerleri bol su ile yıkayınız.

13) Zehirlenen şahsı en yakın doktora ilacın ambalajı, etiketi ve prospektüsü ile birlikte götürünüz.


DİKKAT: REÇETE İLE SATIN ALINAN BİTKİ KORUMA ÜRÜNÜNÜN; TAVSİYE EDİLEN DOZ VE UYGULAMA ŞEKLİ İLE TAVSİYE EDİLEN BİTKİ VE ZARARLI ORGANİZMA DIŞINDA KULLANILMASINDAN DOĞACAK SORUMLULUK, SATIN ALAN KİŞİYE AİTTİR.

Kaynak


BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİNİN REÇETELİ SATIŞ USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK TASLAĞINA İLİŞKİN TMMOB ZİRAAT MÜHENDİSLERİ ODASI‘NIN GÖRÜŞÜ

malina Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 18-02-2009, 14:11   #3
Ağaç Dostu
 
Cumhur Tonba's Avatar
 
Giriş Tarihi: 07-07-2008
Şehir: EDİRNE-ANTALYA
Mesajlar: 11,420
Galeri: 80
Teşekkürler Sayın Malina.
Konu önemli. Tarihte bugün (13 Şubat 2009) bölümünde olan yazılı olan bu konuyu ayrı bir başlıkta açarak daha çok kişinin okuması sağlanmış oldunuz.

Cumhur Tonba Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 03-03-2009, 13:58   #4
Ağaç Dostu
 
salvia's Avatar
 
Giriş Tarihi: 16-02-2007
Şehir: ANTALYA
Mesajlar: 143
Dün özellikle Tarım İlçe Müd.lüğü'ne giderek bu konuyu sordum.Oradaki memurun lakayt bir şekilde verdiği cevap aynen şu : '' Lisans diplomanın olması yeterli degil.Tarım il müd.lüğünün açacağı ''Yetki Alma Kursu''na katılıp belgeyi aldıktan sonra ilaç yazılabilirmiş...her zir.müh. şu ilacı kullan diye tavsiyede bulunamazmış.''

Konu ile ilgili bilgisi olan arkadaşların paylaşımlarını bekliyorum..

salvia Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 17-03-2009, 19:18   #5
Yeni Üye
 
Giriş Tarihi: 14-02-2009
Şehir: izmir
Mesajlar: 7
Selamlar
Arkadaşlar 2 yıldır topraksız tarım serada domates üretimi yapıyorum, bitki koruma mezunuyum ve istediğim ilacı almak için üstte sevgili salvia'nında belirttiği gibi malesef bilgisiz kişilerin nazını çekmek durumundayım.

İstediğim ilaç reçetesini yazabilmem için bildiğiniz gibi 15 günlük ve 5 günlük olmak üzere 2 kursa katılmam ve bu kurslar için 700 tl ücret ödemem gerekiyor.

Hangi çalışan ziraat mühendisi 20 gün izin alıpta bu sertifika kurslarına gidebilir. Tarım bakanlığının bu anlaşılması zor uygulamasını maalesef Ziraat mühendisleri odasıda rant için müthiş destekliyor. Kursu veren akademisyenlerin 4 yılda öğretemediğini 15-20 günde öğretmeleri gibi adı konmamış bi vakka bu...

Ziraat mühendisi olduğum için çok mutluyum ama böyle bir sistemde ziraat mühendisi olarak mesleğimi icra etmek zorunda olduğum için müthiş üzgünüm..,

mustapha0 Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 17-03-2009, 21:37   #6
Kaybettik, Allah rahmet eylesin
 
izzeterisen's Avatar
 
Giriş Tarihi: 23-01-2007
Şehir: Muğla-Ortaca
Mesajlar: 1,316
Galeri: 66
Önce 600 TL yatırılıp bir de oda borcunuz varsa onları kapatıp bir de git-gel, ye-iç var tabii, Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik gereği Danışmanlık kursuna katılınacak, sınavda başarılı olunursa danışmanlık belgesi alınacak, bundan sonra BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİ REÇETELİ SATIŞ EĞİTİMİ kursu bitirilip yapılacak sınavda başarılı olursanız reçete yazma yetkisi alacaksınız.

İkinci kursa katılabilmek için ise vergi kaydı , işyeri göstermek zorunluluğu da var. Her şeyi anladım da danışmanlık kursunu anlamadım. Mesleğimizle hiç ilgisi olmayan konuları yer aldığı bir kurs.

Bir doktor tayin olunca hemen başlar reçete yazmaya. Bizde neden böyle. Benim 20 yıl kadar bitki koruma hizmetlerinde çalışmışlığım var. Yazamıyorum. Durum böyle.

izzeterisen Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 13:32   #7
Ağaç Dostu
 
ayferaksit's Avatar
 
Giriş Tarihi: 05-03-2009
Şehir: malatya
Mesajlar: 298
Galeri: 15
Tarım Bakanlığı, vatandaşın ‘güvenli gıdaya’ ulaşmasını sağlamak için iki karar

Tarım Bakanlığı'ndan devrim gibi iki karar

Tarım Bakanlığı, vatandaşın ‘güvenli gıdaya’ ulaşmasını sağlamak için devrim niteliğinde iki karar aldı.

Zirai ilaç satışı ‘reçeteye’ bağlandı. Kiraz bitine, elma kurdu ilacı verilemeyecek; komşu için ilaç alınamayacak… Toprağını analiz ettirmeyene gübre satılmayacak; devlet desteği verilmeyecek!
Avrupa’dan geri dönen domatesler, armutlar vesilesiyle öğrendik ilaç kalıntılı meyve ve sebze üretildiğini. Anladık ki ‘fiyatlar düşmüşse’, ortalık domatesten armuttan geçilmiyorsa ‘ihraç ürünlerimiz’ iade edilmiş…

Ama konunun muhatabı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı bu durumun değişmesi; Türk halkının da Avrupalı gibi ‘güvenli’ gıdaya erişimini sağlamak için 4 önemli adım attı. Biz de bu düzenlemelerin mimarı Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Müsteşarı Vedat Mirmahmutoğulları’nın kapısını çaldık…

Vatandaş ne zaman ilaç, gübre kalıntısı var mı yok mu endişesi taşımadan meyve sebze yiyebilecek?

Üretilen gıdada ilaç ve gübre kalıntısının standardın üzerinde olmasını engellemek için dünyada ilk kez 4 adımı aynı anda atan tek ülke olduk. İlaç bayiliklerinin düzenlenmesi; reçeteli ilaç; sertifikalı tarım danışmanlığı ve geriye doğru izlenebilirlik. Artık kimse ilaç bayiinden kafasına göre ilaç alamayacak. Bu bir devrim.

Güvenli gıda için ilk neşteri nereye vurdunuz?

İlaç bayiliklerinden, ben bunlara ‘zirai eczaneler’, adını verdim. Beşeri eczacı olmak için 5 yıl okunuyor; oysa zirai eczane açmak için eğitim şartı bulunmuyordu. Bir inceleme yaptırdım 6 bin zirai eczaneden 2 bin 117’si tarım eğitimi almamış olanlar; bunun içinde okuryazar da var ilk okul mezunu da; madenci... İşte bunları ıslah etmeye karar verdik. Öncelikle yeni bayii olabilmek için üniversite mezunu olma şartı getirdik. İkincisi sınava tabi tuttuk. Çünkü bu toplum sağlığını ilgilendiriyor. Beşeri eczacı bir ilacı yanlış verse en fazla bir kişinin hayatı tehlikeye girer; ama zirai eczane yanlış verdiğinde o bitkiyi tüketen yüzlerce insanın sağlığı tehlikede demektir.

Sınavın sonucu ne oldu?

3 bin 500 kişi başvurdu. Sadece 25 kişi kazandı. Düşünebiliyor musunuz? Meslek kuruluşları sınava itiraz ettiler, olur mu böyle şey dediler… Hiç hoplamayın, dedik. Koç gibi sınav yaptık.

Mevcut bayiler ne olacak, hani aralarında okuryazarların da olduğu….

Bu bayileri de sınava sokacağız. Geçenler bayii olacak. Kazanıyorsa helal olsun. İsterse ilkokul mezunu olsun. Kimyacısı da madencisi de girsin…

İkinci adım ne oldu?

Nasıl ilaç alabilmek için reçete gerekiyorsa; ilaç alabilmek için de reçete şartı getirdik. Bakın, bunlar devrim gibi değişiklikler. Zirai eczaneler de reçetesiz bir gram ilaç yazamaz, dedik. Çiftçi komşusu için ilaç alamaz; kiraz biti için elma kurdu ilacı kullanılamaz.. 10 dönüm bağın ihtiyacı olan ilaç neyse onu alacak. Ben merkezden hangi bölgede, hangi üretim için ne kadar ilaç satıldığını artık görebileceğim.

İyi ama reçeteyi kim yazacak?

Bakanlık içinden 5 bin 520 personeli eğittik. Bir diğer tedbir; sertifikalı tarım danışmanı. Kurum dışı serbest gezen veteriner ya da ziraat mühendisi arkadaşları kursa ve sınava tabi tuttuk. Çiftçiye desteklemelerden yararlanması için tarım danışmanı tutma şartı getirdik. Maaşının yarısını da ben ödeyeceğim; dedik. Böylece10 dönüm bağın ihtiyacı olan ilacı alacak; komşusu için alamayacak. Salatalıklara, domateslere, meyvelere kafalarına göre ilaç kullanamayacaklar. Bitkinin istediği ilaç ihtiyacı oranında kullanılacak. Ozonu da insanları da Kurtardık

Tarımsal amaçlı bazı ilaçları da yasakladınız?

Türkiye’de satılmakta olan 126 aktif maddeyi yasakladık. Bu bin 200 dolayında ilacı yasaklamak anlamına geliyor. Metil bromür, diye bir ilaç vardı. Bir molekül etil bromür, 100 bin molekül ozonu yok ediyor. Kanada’da yapılan toplantıda her ülkeye tedavülden çekme süresi vermişlerdi; Türkiye’ye 2015’e kadar süre verilmişti. Ama biz 2008 Temmuz’unda bitirdik. Ozonu yok ettiği gibi; insana geçiyordu. Hem ozonu hem insanı kurtardık.

Gübre konusunda ne yaptınız?

Aynı sistemi gübrede de uygulayacağız. Gübre satışlarına da esaslar getiriyoruz. Herkes gübre bayii olamayacak. Ve gübre kullanmak için toprak analizi yaptırmak gerekecek. Dnya kadar gübre satılıyor; devlet de gübre desteği veriyordu. Toprak analizi şartı yoktu. Analiz yapmazsan o toprağın o gübreyi isteyip istemediğin ya da ne kadar istediğini nereden bileceksiniz?

Ne kadar gübre kullanıyor Türkiye?

Türkiye genelinde kullanılan gübre; kullanılması gerekinin yüzde 40’ı. Ama tarım yapılan yerlerde kullanılması gerekenin iki katı fazla kullanılıyor. İşte bunu engelleyeceğiz. Hem toprağımızın kirlenmesini önleyeceğiz hem de insan sağlığının olumsuz etkilenmesini…

AB üyelik müzakerelerinde tarım faslı en korkulan bölümdü…

Ben, tarama sürecinde tarım ve kırsal kalkınma başlığını yürüten heyetin başındaydım. Orada 22 kurum ve kuruluşla çalıştık. Çok güzel bir ekip ruhu oluşturduk. Sayın Babacan’ın da en çok korktuğu tarımdı. Ama en başarılı geçen tarım oldu. AB Komisyonu Tarım Bakanımız Sayın Mehdi Eker ile Sayın Babacan’dan izin istedi; “Bizi şaşırttınız bu çalışmayı Hırvatistan’a verebilir miyiz” diye. Bu bizim için onur vericiydi.

22 Nisan 2009
Aysel ALP
hürriyet

ayferaksit Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 13:50   #8
agaclar.net
 
malina's Avatar
 
Giriş Tarihi: 03-04-2004
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 37,246
Galeri: 88
Alıntı:
hürriyet
Yazmakla yetinmeyiniz. Lütfen sayfa adresini tam yazınız.

Böyle de yazabilirsiniz;
http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/11488122.asp

Böyle de...
Hürriyet

malina Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 14:05   #9
agaclar.net
 
malina's Avatar
 
Giriş Tarihi: 03-04-2004
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 37,246
Galeri: 88
Alıntı:
Tarama sürece kapsamında ilk toplantılarda, AB`nin tarım ve kırsal kalkınma konusundaki mevzuat ve uygulamaları konusunda Türkiye`yi bilgilendirecek. Toplantıların ikinci aşaması 23 Ocak`ta yine Brüksel`de yapılacak ve bu sefer Türkiye, tarım ve kırsal kalkınma konusundaki kendi mevzuat ve uygulamalarını AB`ye anlatacak. Tarama sürecinin, AB ve Türkiye arasındaki uygulama ve mevzuat farklarının ortaya konulması açısından çok önemli olduğu, uygulama ve mevzuattaki farkların net olarak ortaya konulması halinde müzakere sürecine kalan konuların azaldığı belirtildi.

AB ile müzakereler nedeniyle Tarım ve Köyişleri Bakanlığı`nda yeniden yapılanmaya gidildi. AB ile tarım müzakereleri 3 konu başlığı altında yürütülecek. `Tarım ve Kırsal Kalkınma` konusundaki müzakereler Müsteşar Yardımcısı Vedat Mirmahmutoğulları, `Veterinerlik, Bitkisel Üretim ve Gıda` başlığındaki müzakereler Müsteşar Yardımcısı Nihat Pakdil, `Balıkçılık ve diğer fazıllarda tarımla ilgili konular` başlığındaki müzakereler ise Müsteşar Yardımcısı Mustafa Erten sorumluluğunda yürütülecek.

Aralık 2005
Kaynak

İşin iyisi 6 ayda biter diye bir laf var. Bu hesapla, bu iş çoook çok iyi demektir

malina Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 14:49   #10
Ağaç Dostu
 
Giriş Tarihi: 18-04-2007
Şehir: Ankara
Mesajlar: 1,962
Galeri: 266
Makalede tarım ilacı alabilmek için reçete uygulaması getirdik denmekte.

Uygulama başlamadı galiba.

Dileyen hala tarım ilacını reçetesiz alabiliyor.

En azından düne kadar. Dün kiraz dip kurdu için ilaç aldık, kimse reçete sormadı.

k0900 Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 17:46   #11
Kaybettik, Allah rahmet eylesin
 
izzeterisen's Avatar
 
Giriş Tarihi: 23-01-2007
Şehir: Muğla-Ortaca
Mesajlar: 1,316
Galeri: 66
Tarım Bakanlığında sanırım uygulamada sorunlar var.
Keskin başladı ama şimdilerde eskiye yakın bir dönüş var.

izzeterisen Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 18:58   #12
agaclar.net
 
MeyveliTepe's Avatar
 
Giriş Tarihi: 22-03-2007
Şehir: Kocaeli
Mesajlar: 8,962
Merak ettiğim şey, çiftçi ya da bahçe sahibi artık reçete yazacak kişiye de para vermek zorunda, değil mi?

MeyveliTepe Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 21:27   #13
Kaybettik, Allah rahmet eylesin
 
izzeterisen's Avatar
 
Giriş Tarihi: 23-01-2007
Şehir: Muğla-Ortaca
Mesajlar: 1,316
Galeri: 66
Burada İlçe Tarım Müdürlüğü elemanları reçete yazdıkları zaman ücret talep etmiyorlar. Ancak yerinde görmeleri gerekirse yasalar ne buyuruyorsa yerine getirilmesini kimse yadırgamaz sanırım.

izzeterisen Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 21:32   #14
agaclar.net
 
MeyveliTepe's Avatar
 
Giriş Tarihi: 22-03-2007
Şehir: Kocaeli
Mesajlar: 8,962
Burada İlçe Tarıma girip çıkmak 40 TL. Bir vatandaş, ille de Tarım Müdürlüğünden biri gelsin görsün derse bir diyeceğim yok. Fakat, her ilaç ihtiyacı olduğunda buna bir de reçete parası otomatik olarak eklenecekse (ki, pratik olarak yeni bir sektör doğuyor gibi) bu işte bir tuhaflık var gibime geliyor.

MeyveliTepe Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 21:57   #15
Ağaç Dostu
 
Giriş Tarihi: 18-04-2007
Şehir: Ankara
Mesajlar: 1,962
Galeri: 266
Herhangi bir yapı marketten sardunya aldık, 4 Tl verdik.

Büyüdü, sevdik, fotoğrafını çektik....

Bir gün hastalandı, Mime hanımın evde yapılan ilaç tariflerinde de çare yok.

Çare ne ? İlçe tarım ve 40 TL vermek, sonra ilaç almakmı ?

Haklısınız, bunda bir tuhaflık var.

k0900 Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 22-04-2009, 22:06   #16
agaclar.net
 
MeyveliTepe's Avatar
 
Giriş Tarihi: 22-03-2007
Şehir: Kocaeli
Mesajlar: 8,962
Dahası, gidip diyeceğim ki bana zeytin sineği için ilaç yaz. Yazacakları ilaç zehir, ki asla kullanmıyorum, bu durumda ne olacak?

Bu iş, bu başlığın ilk mesajındaki yönetmelik metninden ibaret ise, bunu bir ilerleme gibi telaffuz etmek büyük yanılgı olur. Olsa olsa tarım biraz daha geriye gider.

MeyveliTepe Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Eski 23-03-2010, 15:11   #17
Ağaç Dostu
 
Oğuz Karsan's Avatar
 
Giriş Tarihi: 04-12-2006
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 1,085
Galeri: 181
Merhaba.

Bitki koruma ürünlerinin sınıflandırılması, ambalajlanması ve Etiketlenmesine dair yönetmelik.

Alıntı:
23 Mart 2010 SALI Resmî Gazete Sayı : 27530

YÖNETMELİK

Tarım ve Köyişleri Bakanlığından:

BİTKİ KORUMA ÜRÜNLERİNİN SINIFLANDIRILMASI, AMBALAJLANMASI VE ETİKETLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, piyasaya arz edilen bitki koruma ürünlerinin insan sağlığı ve çevre üzerinde yaratabilecekleri olumsuz etkilere karşı etkin kontrolünü ve gözetimini sağlamak üzere sınıflandırılmasına, etiketlenmesine ve ambalajlanmasına ilişkin idari ve teknik usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 26/12/2008 tarihli ve 27092 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri saklı kalmak kaydıyla, bitki koruma ürünlerine ilişkin hususlarda Bakanlığa ruhsat müracaatında bulunanlar ve ruhsat sahiplerinin yükümlülükleri ile ilgililerce yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 15/5/1957 tarihli ve 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanununun 38, 40 ve 64 üncü maddeleri ile 4/2/1959 tarihli ve 10126 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zirai Mücadele İlaç ve Aletleri Hakkında Nizamnamenin 42 ve 43 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;

a) Aktif madde: Bitki koruma ürünü içinde bulunan ve zararlı organizmalar üzerinde biyolojik etki yapan maddeyi,

b) Ambalaj: Satışa sunulan veya piyasaya verilmeye hazır bitki koruma ürününü içinde bulunduran her türlü muhafazayı,

c) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,

ç) Bitki: Her türlü bitki ile bunların tohum, fide, fidan, çelik, aşı kalemi, aşı gözü, yumru, kök, soğan, meyve, çiçek, yaprak, doku ve diğer parçalarını,

d) Bitkisel ürün: İşlenmemiş veya bitki özelliğini kaybetmeyecek kadar basit bir işlem geçirmiş bitkisel orijinli ürünleri,

e) Bitki koruma ürünü: Bitkileri veya bitkisel ürünleri tüm zararlı organizmalara karşı korumak veya bu tür organizmaların etkilerini engellemek, büyüme düzenleyicileri gibi maddelerin besin ögesi olarak fonksiyonu hariç, bitkilerin yaşam fonksiyonlarını etkilemek, kendisine ait özel düzenlemesi bulunmayan ancak, bitkisel ürünleri koruyucu olarak kullanılan, istenmeyen bitki veya bitki kısımlarını yok etmek, istenmeyen bitki gelişimini kontrol etmek veya önlemek amacıyla kullanıcıya bir veya daha fazla aktif madde içeren bir formülasyon halinde sunulan, aktif madde ve preparatları,

f) Etiket: Bitki koruma ürününü tanıtmak, kullanmak, yer ve şekillerini belirtmek, korunma tedbirlerini göstermek amacıyla ürün ambalajı üzerine yapıştırılan veya basılan Türkçe düzenlenmiş, kolayca okunan yazı, işaret ve rakam şeklindeki açıklamaların tamamını ihtiva eden veya bu açıklamaların tamamının bitki koruma ürünü ambalajı üzerinde gösterilmesi mümkün olmayan çok küçük ambalajlarda aynı hususları bir prospektüste belirtmek üzere hazırlanan her türlü yazılı veya basılı etiketi,

g) Firma: Zirai mücadelede kullanılmak üzere piyasaya arz edilen bitki koruma ürünlerinin ruhsatına sahip olan gerçek veya tüzel kişileri,

ğ) Formülasyon veya preparat: Aktif madde ile birlikte inaktif yardımcı ve dolgu maddelerinin ilavesiyle uygulanabilir hale getirilmiş karışımı,

h) Genel Müdürlük: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünü,

ı) Örnek etiket: Firma tarafından hazırlanan ve Genel Müdürlükçe uygun görülerek onaylanan etiketi,

i) Ruhsatname: Bitki koruma ürünlerinin ithaline, Türkiye’de imaline ve kullanılmasına 6968 sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanununa göre Bakanlıkça izin verilen belgeyi,

j) Prospektüs: Etikete konulması zorunlu bilgilerin tamamını bulunduran, beyaz renkli zemin üzerine basılmış 6 puntodan küçük olmayan yazı karakteri taşıyan bilgi ve kullanma formunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Genel esaslar

MADDE 5 – (1) Ek–1 de yer alan özelliklere sahip bitki koruma ürünleri insan sağlığı ve çevre açısından tehlikeli kabul edilir.

(2) Bitki koruma ürünlerinin, insan sağlığı ve çevre üzerinde sebep olabileceği risklerin en aza indirilerek, insan sağlığı ve çevre açısından yeterli seviyede koruma sağlanması esastır.

(3) Bu Yönetmeliğin ilgili hükümlerine uygun olarak sınıflandırılmış, ambalajlanmış ve etiketlenmiş olarak piyasaya arz edilen bitki koruma ürünleri, Bakanlığın izni dışında yasaklanamaz, sınırlanamaz ve engellenemez.

(4) Bu Yönetmeliğin tüm koşullarını yerine getirdiği kabul edilen maddenin, yeni bilgiler ışığında, artık geçerli olmayan sınıflandırma, ambalajlama veya etiketleme nedeniyle insan sağlığına ve çevreye yönelik tehlike oluşturduğuna dair haklı sebeplerin ortaya çıkması halinde, Bakanlık bu maddeyi geçici olarak yeniden sınıflandırabilir. Bu sınıflandırmaya uygun olarak etiketlenmemiş ve ambalajlanmamış maddenin piyasaya arz edilmesini yasaklayabilir veya özel koşullara tabi tutabilir.

(5) Bu Yönetmeliğin tüm koşullarını yerine getirdiği kabul edilen bitki koruma ürününün, bu Yönetmeliğin hükümleriyle ilgili sebeplere dayanarak insan sağlığına ve çevreye yönelik tehlike oluşturduğuna dair haklı sebeplerin ortaya çıkması halinde, Bakanlık bitki koruma ürününün piyasaya arz edilmesini yasaklayabilir veya özel koşullara tabi tutabilir.

(6) Firma tarafından sunulan ve Genel Müdürlükçe onaylanan örnek etikette yer alan bilgi, beyan ve bunlardan kaynaklanabilecek olumsuzluklardan ruhsat sahibi firma sorumludur.

(7) Bakanlık tarafından yasaklanan bitki koruma ürünlerinin etiket örnekleri üzerinde değişikliklerle ilgili onay başvuruları dikkate alınmaz.

(8) Satışa hazır olan veya piyasaya verilen bitki koruma ürünü ambalajlarında, Genel Müdürlük tarafından onaylı etiket bulunması zorunludur.

(9) Etiket dış etkilerden kolayca bozulmayacak şekilde ve bitki koruma ürünü ambalajının göze çarpan yerine yapıştırılır veya basılır.

(10) Etikette yer alan bilgiler, gerçeğe aykırı, bitki koruma ürününün etkisi hakkında yanıltıcı veya yanlış kanaat uyandıracak nitelikte olamaz.

(11) Tanıtım amacıyla hazırlanacak materyallerde, Genel Müdürlük tarafından onaylı etiket ve prospektüste yer alan bilgiler dışında bitki koruma ürününün tavsiye dışı kullanımına sebep olabilecek yanıltıcı veya yanlış kanaat uyandıracak açıklamalar kullanılamaz.

(12) Etiketler, bitki koruma ürününün ruhsatını almak isteyen veya ruhsatına sahip olan firmalar tarafından bu Yönetmelikteki esaslara göre hazırlanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yükümlülükler

Bitki koruma ürünü ruhsatına sahip firmaların yükümlülükleri

MADDE 6 – (1) Bitki koruma ürünü ruhsat müracaatında bulunanların etiket, sınıflandırma ve ambalajlama ile ilgili yükümlülükleri şunlardır:

a) Yönetmelik hükümlerine uygun olarak bitki koruma ürünlerinin sınıflandırılması için gerekebilecek testleri yapmak veya yaptırmak,

b) Yönetmelik hükümlerine göre bitki koruma ürünlerinin sınıflandırılması, etiketlenmesi ve ambalajlanmasını sağlamak,

c) Genel Müdürlüğün talebi halinde bitki koruma ürününün bileşimi ve diğer özelliklerine ilişkin bilgileri vermek,

ç) Genel Müdürlüğün talebi halinde aşağıda yer alan bilgileri temin etmek;

1) Bitki koruma ürününün sınıflandırılması ve etiketlendirilmesi için kullanılan veriler,

2) Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmeliğin Ek–7 sinde yer alan Kısım II Bölüm A’ya uygun olarak alınmış uygunluk belgesi de dahil olmak üzere, aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ve 23 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre ambalajlama gerekleri ile ilgili olan her türlü bilgi,

3) Ek-1’e göre güvenlik bilgi formu için kullanılan veriler.

d) Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmeliğin Ek-2’sinde yer almasa dahi, tehlike özelliği bulunan maddeler için ruhsat müracaatında bulunan firmalar aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinde yer alan hükümleri uygularlar.

Özel yükümlülük

MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında sağlık üzerine etkileri ve fiziko-kimyasal özellikleri nedeniyle tehlikeli olarak belirlenen bitki koruma ürünlerini piyasaya arz eden ruhsat sahibi firmalar, bitki koruma ürününün kimyasal bileşimine ve tehlike özelliklerine ilişkin ayrıntılı bilgiyi Sağlık Bakanlığı Ulusal Zehir Danışma Merkezine vermek ve bu bilgiyi verdiğini gösteren belgeyi Genel Müdürlüğe sunmak ile yükümlüdürler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Bitki Koruma Ürünlerinin Sınıflandırılması, Ambalajlanması, Etiketlenmesi

Sınıflandırılma

MADDE 8 – (1) Bitki koruma ürünlerinin sınıflandırılması, Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmelik esaslarına dayanılarak yapılır.

Ambalajlama

MADDE 9 – (1) Bitki koruma ürünlerinin ambalajlanması, Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 20, 22 ve 23 üncü maddelerine dayanılarak yapılır.

(2) Bitki koruma ürünü ambalajına bu Yönetmelik esaslarına göre onaylanan etiket ya da Genel Müdürlük tarafından kabul edilen prospektüs dışında yazı, resim, şekil ve bilgi konulamaz.

Etiketleme

MADDE 10 – (1) Bitki koruma ürünlerinin etiketlenmesi, yapılacak sınıflandırma sonrasında tehlikeli madde ve müstahzarlar sınıfına giren ürünlerin; Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmeliğin 27, 28, 29, 30, 31 ve 32 nci maddelerinde belirtilen hükümleri ile bu Yönetmeliğin diğer madde hükümlerine göre, tehlikeli madde ve müstahzarlar sınıfında yer almayan ürünlerin etiketlenmesi ise; bu Yönetmeliğin 17, 18 ve 19 uncu maddelerine göre yapılır.

Tanıtma bilgileri ve esasları

MADDE 11 – (1) Etikette yer alması zorunlu olan tanıtma bilgileri ve bunlara ilişkin esaslar şunlardır.

a) Bitki koruma ürününün ticari adı:

1) Bitki koruma ürününün ticari adı, ürünü yanlış tanıtan veya ürün hakkında yanıltıcı bilgi verecek şekilde olamaz.

2) Bitki koruma ürünlerine uluslar arası yaygın adı, grup adı ile hastalık, zararlı ve diğer etmen adları verilemez.

3) Bitki koruma ürününün ticari adı, önceden ruhsat almış bitki koruma ürünlerinin adları ile aynı olamaz.

4) Bitki koruma ürününün ticari adı, 10 puntodan küçük yazılamaz.

5) Bir isim, 24/6/1995 tarihli ve 556 sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye göre tescil edilmiş olsa bile, bu Yönetmelik esaslarına göre düzenlenecek bir etiket üzerinde bitki koruma ürünü adı olarak kullanılması için hak teşkil etmez.

b) Bitki koruma ürününün içerdiği aktif madde adı ve oranı:

1) Aktif madde miktarı, sıvı bitki koruma ürünü dışındakilerde ağırlık/ağırlık, sıvı bitki koruma ürünlerinde ise ağırlık/hacim olarak yazılır, bunun yanına yaygın adı ve kimyasal adı belirtilir.

2) Yabancı ot ilaçlarında varsa eşdeğer asit yüzde oranı ile safener adı ve oranı belirtilir.

3) Bitki koruma ürünü birden fazla aktif madde içeriyorsa, aktif maddelerin adları azalan oran sırasına göre yazılır.

4) Aktif maddenin adı, o maddeye Tehlikeli Maddelerin ve Müstahzarların Sınıflandırılması, Ambalajlanması ve Etiketlenmesi Hakkında Yönetmeliğin Ek-2’sinde tahsis edilen şekilde olmalıdır. Aktif madde Ek-2’de yer almıyorsa uluslararası düzeyde kabul edilmiş adı verilir.

5) Bitki koruma ürününün ticari adı, aktif maddenin müşterek ismi ile aynı olamaz.

c) Bitki koruma ürününün formülasyonunu belirtmek için ıslanabilir toz, emülsiyon, solüsyon, granül, tablet, süspansiyon konsantre, kapsül süspansiyon, pellet vb. terimlerden uygun olanı kullanılır.

ç) Bitki koruma ürününün kontrol ettiği etmene göre sınıfı, Ek-3’e göre bitki koruma ürününün ticari adının altına yazılır.

d) Ruhsatname tarih ve numarası için, Genel Müdürlük tarafından verilmiş ve halen yürürlükte olan kullanma ruhsatnamesinin tarih ve numarası yazılır.

e) Bitki koruma ürününün net ve brüt ağırlıkları, ürünlerin ambalajlama, etiketleme ve işaretleme kuralları 10/4/2002 tarihli ve 24722 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazır Ambalajlı Mamullerin Ağırlık ve Hacim Esasına Göre Net Miktar Tespitine Dair Yönetmelik (76/211/AT) ile 1/7/2006 tarihli ve 26215 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hazır Ambalajlı Sıvı Mamullerin Hacim Tespitine Dair Yönetmelik (75/106/AT) esaslarına uygun olarak yazılır.

f) Firmasınca belirlenen ve Genel Müdürlük tarafından uygun görülen azami perakende satış fiyatları TL olarak bitki koruma ürünü etiketi veya ambalajı üzerinde bulunur.

g) Etikete veya şişe/ambalaja, bitki koruma ürününün imal ve son kullanma tarihleri ay ve yıl olarak yazılır, bu bilgiler şişe üzerinde ise etikete bu bilgilerin şişe üzerinde bulunduğuna dair bir ibare konulur ve bununla ilgili işlemlerde belirtilen ayın son günü esas alınır.

ğ) Etiket veya şişe/ambalaj üzerinde her imalata ait şarj numarası bulunur.

h) İmalatçı ve/veya ruhsat sahibi firmanın unvanı, adres ve telefon numarası.

ı) Taşıma ve nakliye sırasında dikkat edilecek hususlar.

i) İthal edilmiş mallarda, yurt dışındaki üretici firmanın unvanı ve açık adresi.

Kullanma bilgileri ve esasları

MADDE 12 – (1) Etikete konulması zorunlu olan kullanma bilgileri şunlardır:

a) Bitki koruma ürününün, tavsiye edildiği bitki, zararlı organizma ve kullanma dozu, Bakanlık veya Bakanlığın uygun gördüğü kişi ve kuruluşlarca yapılan denemelerden sonra Bakanlık tarafından belirlenir ve bu bilgiler etikette yer alır.

b) Son ilaçlama ile hasat arasında geçmesi gerekli asgari sürenin gün olarak, etiketinde bulunması zorunludur. Bu süre, yurt içi veya yurt dışında yapılan araştırmalara dayanan bilgilere göre Bakanlık tarafından belirlenir.

c) Bitki koruma ürününün kullanılmasıyla ilgili olarak etiketinde ürünün uygulamaya hazırlanması, uygulamadan iyi sonuç alınması için gerekli önlemler, ürünün uygulamasına olumsuz etki yapacak dış etkenlerle ürünün diğer ürünlerle karışma durumu konularında kullanma şekli adı altında bilgi verilir. Ayrıca, Bakanlık veya firma tarafından uygun görülecek diğer bilgiler de etikete eklenir.

ç) Bitki koruma ürününün kullanılması ve depolanmasıyla ilgili uyarılar, bitki koruma ürününün özelliklerine bağlı olarak çevre sağlığı, depolama sırasında, ilaçlamadan önce veya sonra meydana gelebilecek tehlikeler bakımından Ek-4’de yer alan uyarılardan birkaçı veya tamamı ile Bakanlık tarafından uygun görülecek diğer uyarılar etiketine yazılır.

d) Bitki koruma ürününe ait aktif madde/maddelerin etki mekanizmalarını gösteren sınıflar (2A, 2B… vb.) etikete yazılır.

Korunma bilgileri ve esasları

MADDE 13 – (1) Etikete konulması zorunlu olan korunma bilgileri ve uyarıları şunlardır:

a) Sıcakkanlıların korunması; bitki koruma ürününün zehirlilik özelliklerine göre, sıcakkanlıları ürünün olumsuz etkilerinden korumak için Ek-5’de belirtilen ve gerekli olabilecek diğer uyarılardan, Bakanlık tarafından uygun görülenler etikete büyük harflerle yazılır. Ayrıca, her etikette bitki koruma ürününün toksikolojik özellik ve sınıflandırılmasına uygun işaret ve uyarılar da konur.

b) Zehirlenme belirtileri; Etikete, bitki koruma ürününe ait zehirlenme belirtileri ve gelişmesi yazılır.

c) İlk yardım önlemleri; zehirlenme halinde yapılacak ilk yardım açıklanır. Bu kısmın ilk cümlesinin “zehirlenme anında, aşağıda belirtilen ilk yardım tedbirlerini alınız, doktor çağırınız, bitki koruma ürününün ambalaj veya etiketini birlikte götürünüz” uyarısı ile başlaması zorunludur.

ç) Antidotu ve gerekli bilgiler; bitki koruma ürününün antidotu büyük harflerle ilk cümlede yazılır. Ayrıca büyük harflerle “Zehirlenme durumlarında; Ulusal Zehir Danışma Merkezi (UZEM)’ nin 114 no’lu telefonunu arayınız.” ifadesi etikete eklenir.

Kısıtlama bilgileri ve esaslar

MADDE 14 – (1) Bakanlık tarafından, bitki koruma ürününün toksikolojik özellikleri ve kalıntısıyla ilgili sorunlar veya direnç gibi nedenlerle, gerek bölgelerin ve gerekse ürünlerin bir veya bir kaçında kullanılması, aynı nedenlerle özel bir kullanılış şeklinin belirlenmesi ya da satış zamanının kısıtlanması gibi durumlarda, bu belirleme ve kısıtlamalar Bakanlığın tespit edeceği şekilde etikete yazılır.

Bilgilerin etikette yer alış şekli

MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen esaslara göre verilmesi gerekli bilgilerin Ek–2 de belirtilen örneğe uygun olarak etikete konulması zorunludur. Bu örnek üzerinde aşağıda açıklanan esaslara göre değişiklik yapılabilir.

a) Korunma uyarıları ve tedbirleri, bütünlüğü bozulmadan etiketin uygun görülecek başka bölümlerine üst bölümler hariç aktarılabilir. Kullanma ile ilgili hususlar birbirini izleyerek yazılabilir.

b) (a) bendine uyulmak ve Ek-2’ye bağlı kalmak kaydıyla bölümleri ayıran yatay ve dikey sütunların yerleri değiştirilerek bölümlerin alanlarında gerekli düzeltmeler yapılabilir.

c) Tehlike özelliği ve tehlike sembolünün bulunduğu çerçeve, etiketin uygun kısmına yerleştirilebilir.

Etikette renk ve şekil

MADDE 16 – (1) Etiket, renk ve şekil bakımından aşağıdaki esaslara göre hazırlanır.

a) Etiketlerin zemin renkleri bitki koruma ürünü gruplarına göre Ek-6’daki şekilde düzenlenir. Eğer bitki koruma ürünü birden fazla gruba etkili ise, asıl etkili olduğu grubun zemin rengi esas alınır. Bu etiket üzerine, etkili olduğu diğer grubun rengi 1–3 cm genişlikte renk bandı şeklinde basılır. Ek–6’da yer alan tablo dışında kalan bitki koruma ürünlerinin etiket renkleri, Genel Müdürlüğün bilgisi dahilinde kullanım amacına göre düzenlenir.

b) Kullanılacak renkler, etiketteki açıklamaların kısmen de olsa kolayca okunmasına engel olamaz.

c) Etikette bulunması gerekli bilgiler, fondan açıkça göze çarpacak ve kolaylıkla okunabilecek büyüklükte ve aralıkta yazılır.

ç) Etikete, firmanın amblemi ve sınıflandırma işaretleri dışında herhangi bir şekil veya resim konulamaz.

d) Etiketlerin alt bölümünde bitki koruma ürününün formülasyon özelliğine bağlı olarak güvenlik ve korunma ile ilgili piktogramların bulunması zorunludur.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Etiketin Düzenlenmesi, Onaylanması ve Değiştirilmesi

Etiketin düzenlenmesi

MADDE 17 – (1) Bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde yer alan hususların tamamının, Ek-2’ye uygun şekil ve düzende etikette olması zorunludur. Zorunlu hususların dışındaki ilaveler Genel Müdürlüğün iznine tabidir.

(2) Etikette yer alacak hususların tamamının ambalaj etiketlerine sığmaması halinde, prospektüs hazırlanarak ambalaj içine konulması veya ambalaja yapışık katlı etiket olarak bulundurulması zorunludur.

Etiket örneğinin incelenmesi ve onaylanması

MADDE 18 – (1) Bitki koruma ürününün ruhsat başvurusuna esas bilgilerle birlikte Ek-2’deki örneğe uygun olarak hazırlanan iki nüsha basılı etiket örneği Genel Müdürlüğe sunulur. Önceden doldurulması mümkün olmayan kısımlar (şarj numarası, imal tarihi, fiyatı vb.) etiket örneğine yazılmaz.

(2) Etiket, Genel Müdürlük tarafından kapsam ve şekil bakımından incelenir. Genel Müdürlük, etiket örneği ile ilgili olarak ek bilgi isteminde bulunabileceği gibi uygun görülmeyen etiket örneğini, nedenlerini de belirterek başvuru sahibine düzeltmesi için iade eder.

(3) Bitki koruma ürününe ruhsat verilmesi ve etiketin kapsam ve şekil yönünden uygun bulunması halinde, iki adet etiket örneği üzerine KABUL EDİLMİŞTİR damgası ve kabul tarihi yazılarak onaylanır. Onaylı etiketin bir örneği ruhsatname ile birlikte başvuru sahibine verilir. Onaylı diğer etiket ise Genel Müdürlük tarafından muhafaza edilir.

Etiketin kullanımı

MADDE 19 – (1) Bitki koruma ürünü ambalajlarında bu Yönetmelik hükümlerine göre firmasınca hazırlanan Genel Müdürlük tarafından incelenerek uygun bulunan ve onaylanan etiketlerde bulunan bilgilerin kullanılması zorunludur.

Örnek etiketin duyurulması

MADDE 20 – (1) Bakanlık tarafından onaylanan örnek etiketlerden yeni ruhsat ve tavsiye alanlar Genel Müdürlük web sayfasında yayımlanır.

Etiketlerde yapılacak değişiklikler ve değişikliklerin onayı

MADDE 21 – (1) Genel Müdürlük onaylı etiketin, yeni bilgi ve bulgulara göre kısmen veya tamamen değiştirilmesini ruhsat sahiplerinden isteyebilir. Genel Müdürlük aksini bildirmediği takdirde, değişikliğin ruhsat sahibi tarafından en geç bir ay içerisinde yerine getirilmesi gereklidir. Ruhsat sahibi bu süre içerisinde itiraz hakkını kullanabilir.

(2) İtiraz, Genel Müdürlük tarafından kabul edilmediği takdirde etiketin değiştirilmesi zorunludur.

(3) Onaylanmış etiketlerde düzenleme veya değişiklik, Genel Müdürlük tarafından ve/veya firmasının isteği ve Genel Müdürlüğün izni ile yapılabilir. Bu değişikliklere göre firması tarafından yeniden düzenlenen örnek etiket Genel Müdürlük tarafından onaylanır.

(4) Bir etiketin tamamen değiştirilmesi durumunda 18 ve 20 nci maddedeki işlemler aynen uygulanır.

(5) Bir etiketin bir kısmının değiştirilmesi veya bazı bilgilerin mevcut etikete ilavesini isteyen ruhsat sahipleri, bu isteğin nedenlerini açıklayan bilgilerle birlikte, değişiklik veya ilavenin yer ve şeklinin gösterildiği iki nüsha etiket örneğini Genel Müdürlüğe gönderir.

(6) Değişiklik veya ilave isteği Genel Müdürlük tarafından incelendikten sonra uygun görüldüğü takdirde değişikliği kapsayan etiket onaylanarak başvuru sahibine iade edilir. Kabul edilmiş şekliyle basılan etiket hakkında 20 nci maddeye göre işlem yapılır.

Etikette fiyat değişikliği

MADDE 22 – (1) Azami perakende satış fiyatı değişimleri etiketin Genel Müdürlük tarafından yeniden onaylanmasını gerektirmez.

ALTINCI BÖLÜM

Bitki Koruma Ürünlerinin Etiketlenmesi, Ambalajlanmasındaki İstisnalar ve Reklam

Prospektüs hazırlanması

MADDE 23 – (1) Ambalaja sığmayan ve etikete konulması zorunlu bilgilerin tümü Bakanlığın uygun görmesi şartıyla prospektüs haline getirilerek bitki koruma ürünü ambalajının içine yerleştirilir.

(2) Bakanlık tarafından uygun görülerek prospektüslü şekilde piyasaya arz edilen bitki koruma ürünlerinin ambalajları üzerinde onaylı etiketindeki tavsiye bilgileri dışında diğer bütün bilgiler yer alır.

Taşıma ve nakliye sırasında kullanılacak dış ambalajların üzerinde bulunması gerekli bilgiler

MADDE 24 – (1) Taşıma ve nakliye sırasında kullanılacak koli, varil gibi dış ambalajların üzerinde, içinde bulundurduğu bitki koruma ürününe ait tehlike özellikleri, tehlike sembolleri, bitki koruma ürünü olduğuna dair bilgiler ile firma adı ve iletişim bilgileri yer alır.

Bitki koruma ürünlerinin tanıtımı

MADDE 25 – (1) Bir bitki koruma ürününün tanıtılması amacıyla yapılan ve onaylı etiketindeki bilgilerden farklı bilgileri taşıyan, yanlış yorum ve uygulamalara sebep olabilecek sözlü, yazılı ve görsel yayınlar yapılamaz ve reklamlarda kullanılamaz.

YEDİNCİ BÖLÜM

Denetim, Kontrol ve Yaptırım

Denetim ve kontrol

MADDE 26 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine ilişkin denetim ve kontroller, 22/6/1995 tarihli ve 22321 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zirai Mücadele İlaçları Kontrol Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda Bakanlık tarafından yürütülür.

Yaptırım

MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranan ruhsat sahibi firma ve diğer ilgililer hakkında durumlarına uygun olarak 6968 sayılı Kanunun 60, 61 ve 62 nci madde hükümlerine göre yaptırım uygulanır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Geçici ve Son Hükümler

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 28 – (1) 21/9/1984 tarihli ve 18495 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zirai Mücadele İlaçları Etiket Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Daha önce ruhsat alınmış bitki koruma ürünlerinin durumu

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımından önce Bakanlıktan ruhsat alınmış bitki koruma ürünlerinin etiketlerinin bu Yönetmelik hükümlerine göre onaylanması amacıyla yapılacak müracaatlar Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren en geç altı ay içerisinde Bakanlığa yapılır.

Daha önce onaylı etiketlerin durumu

GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Firma stoklarında bulunan eski etiket ve ambalajların firmalarca en son kullanım tarihi 31/12/2010’dur. Bu tarihten itibaren Onaylı Etiket örneğine uygun etiketlerin kullanılması zorunludur.

Yürürlük

MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
kapsamlıymış.


Saygılar

Oğuz Karsan Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön
Cevapla


Gönderme Kuralları
Yeni konu gönderemezsiniz
Konulara yanıt veremezsiniz
Ek dosya yükleyemezsiniz
Kendi gönderilerinizi düzenleyemezsiniz

BB code Açık
Smilies Açık
[IMG] Kodu Açık
HTML Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum saati Türkiye saatine göredir. GMT +2. Şu an saat: 04:02.
(Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.)


Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2024