agaclar.net

agaclar.net (http://www.agaclar.net/forum/)
-   Bir bilene soralım (http://www.agaclar.net/forum/bir-bilene-soralim/)
-   -   Çocuklara bitki baktırmak (http://www.agaclar.net/forum/bir-bilene-soralim/8322.htm)

mavigece 31-03-2008 23:52

Çocuklara bitki baktırmak
 
İyi geceler arkadaşlar.

Bitkiler hakkında çok fazla bilgim yok. Öğretmenim. Bugün arkadaşlarla konuşurken aklıma bir fikir geldi. Uygulanabilirliği hakkında sizlerden yardım bekliyorum.

Öğrencilerimin her birine ucuz ve küçük (yanlarında taşıyabilecek kadar) birer bitki sahibi olmalarını söylemeyi düşünüyorum. Haziran ayının başında bitkisi en fazla gelişmiş öğrenciye hediye vermeyi düşünüyorum.

Öğrencilerime kolay taşıyabilecekleri, ucuz, bakımı kolay olan ve hızlı büyüyen hangi tür bitkiyi tavsiye edebilirim. Ya da böyle bir proje yararlı mıdır sizce? Yardımcı olursanız çok memnun olurum.

Penelophe 31-03-2008 23:58

Hımm, çok iyi bir fikir bence fakat hazır bitki yerine hızlı büyüyen, bakımı kolay bir bitkinin tohum ekimini yaptırsanız ve gözlemlerini not alarak bitkilerine baksalar çok daha hoş olmaz mı?

Özhan 31-03-2008 23:58

Ben mesajınızı hayranlıkla okudum. Çoçukların büyüme aşamasında verilebilecek en güzel ders olucak bence. Sorumluluk sahibi olacaklarından şimdiden çok mutluyum

mavigece 01-04-2008 00:05

Söylemesi ayıptır benim bitki hakkında bilgim hemen hemen hiç yoktur. Son günlerde biraz merak sardı. Öğrencilerim 12-13 yaşlarında. Onların maddi durumunu sarsmayacak( genel olarak maddi açıdan kötü bölgedeyiz) bakımı kolay, büyümesi hızlı ve dayanıklı en önemlisi de sınıf ortamında büyümeye elverişli bitkilerden hangisini seçmeliyim. Hangi tür bitkiyi aldırmalıyım? Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.

hassoman 01-04-2008 00:25

Sevgili Öğretmenim,
Aşağıya yaptığım alıntı aslında okul öncesi çocuklara yönelik. Ama, öğrencileriniz için uygulanabilirliği neden olmasın. Bir bakın bakalım, belki yararı olur:

Bitki Yetiştirme:
Okul öncesi eğitimde hayatımızda önemli yer tutan bitkilerin nasıl yetiştirildikleri, büyümelerini etkileyen faktörler, büyümelerindeki farklılıklar gibi bitkiler hakkındaki bilgileri çocuklara öğretebilmek için fen bilgisi öğretiminde bazı bitkiler yetiştirilebilir ve bu yolla çocuklara bitkilerin de yaşayan canlı varlıklar olduğu kavratılabilir. Bitki yetiştirme çalışmaları çocuklara gözlem yapma, sınıflandırma, ölçme, tanımlama gibi birçok olanaklar sağlamaktadır. Bu amaçla çocuklar sınıfta saksılarda çim, çiçek, fasulye, patates, havuç gibi bazı bitkiler yetiştirebilirler. Bitki yetiştirmek pahalı bir etkinlik olmayıp, bu amaçla öğretmen yoğurt kutusu, süt kutusu, pasta kalıbı, delinen mutfak eşyaları gibi artık malzemeleri kullanabilir. Uygun olduğu durumlarda, bahçede marul, soğan, maydanoz gibi bitkiler yetiştirilerek, çocukların gözleyerek öğrenmeleri sağlanabilir ve ayrıca bunların bakımı ile ilgili sorumluluklar çocuklara verilebilir. Bu şekilde çocuklar bitkilerin yetişmesini ve bakımını daha yakından inceleyebilir ve öğrenmelerinin daha kalıcı olması sağlanabilir. Bitki köşesi için öğretmen çocukların da yardımıyla; n Bitki ve meyvelerin çekirdeklerini biriktirip, çocuklara bunları tanıtabilir ve uygun olanları yetiştirebilir. n Gerek çocukların evden getirecekleri sebze ve meyveler, gerekse çevreden toplanacak bitki ve çiçeklerle, bitki müzesi hazırlanabilir ve çocuklarla bunlar etiketlenebilir. n Öğretmen çocuklarla çevre gezileri yaparak doğal bitki örtüsünü inceleyebilir.

1. Bitki Yetiştirme Çalışmalarının Amaçla

a. Çeşitli bitkilerin yetiştirilmesi ile çocukların bitkileri tanımalarını sağlamak ve bilgi edinmelerini kolaylaştırmak.
b. Çocukları değişik ilgi alanlarına yöneltmek.
c. Çocukların olay ve nesneler arasında ilişki kurmalarını sağlamak.
d. Çocukların çevrelerini algılamalarına yardımcı olmak ve çevre duyarlılığı kazandırmak.
e. Çocuklar da akıl yürütme yeteneğini geliştirmek.
f. Problem keşfetme ve çözme yeteneğini kazandırmak.
g. Kavram ve dil gelişimlerine yardımcı olmak.

2. Bitki Yetiştirme Çalışmalarının Çocuklara Kazandırdıkları

a. Çocuk bitki yetiştirerek, bitkinin yeşermesi için havaya, suya ve ışığa ihtiyaç duyduğunu kavrar.
b. Bazı tohumların yeşermesi ve bitkilerin topraktan çıkması için daha uzun süreye ihtiyaç olduğunu görebilir. Bu yolla farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilir.
c. Doğru sonuçlara ulaşmak için uygun koşulların gerekliliğini kavrayabilir.

3. Bitki Yetiştirme Çalışmalarında Öğretmenin Rolü


a. Bitki yetiştirme esnasında öğretmenin rolü çocuklara rehberlik etmek, onları gözleyerek desteklemek ve problem çıktığı durumlarda onlara yardım etmektir.
b. Öğretmen mevsim ve çevresel koşulların uygunluğuna göre, sınıf içi veya bahçede çocuklarla bitkiler dikilebilir, çocukların bitkinin yetişmesini gözlemeleri için onları yönlendirebilir ve sorumluluk verebilir.
c. Bitkiler büyürken tohumdan çıkma, ilk yaprak, ilk çiçek, boy uzunluğu gibi özellikler çocuklarla birlikte bir grafik üzerinde kaydedilebilir. Grafik sonuçları çocuklarla incelenerek, farklı yetiştirme koşulları veya farklı bitkiler arasındaki benzerlik ve farklılıklar nedenleri ile tartışılabilir.
d. Bitkiler büyürken çocuklar büyüme şekillerini inceleyebilirler. Örneğin, sarmaşığın tırmanması, bezelye ve fasulyenin sırığa sarılması ve marulun yapraklar halinde büyümesi gibi.
e. Bazı bitkilerin yetiştirilmesinin çok uzun süre aldığı durumlarda, aşama aşama resimleri ve slaytları çekilerek, daha sonra bunlar çocuklarla incelenebilir
http://www.okuloncesi.tc/modules/sec...icle&artid=375

mavigece 01-04-2008 00:28

Teşekkürler. İkinci mesajımda yaşlarını belirtmiştim(12-13 yaşlarında- 6. sınıf öğrencileri) sanırım görmediniz. Verdiğinzi bilgiler için teşekkür ederim. Bana bitki ismi verilirse çok memnun olurum.

hassoman 01-04-2008 11:53

Sevgili Mavigece,
Ben size mesaj yazarken o sırada eğitim verdiğiniz çocukların yaşını belirtmişsiniz bile...
Anladığım kadarıyla genç bir öğretmensiniz... Söyleyeceklerime umarım gücenmezsiniz...

Anladığım kadarıyla biz şimdiki çocuklara göre oldukça şanslı bir eğitim görmüşüz. Çünkü bizim öğretmenlerimiz Köy Enstitütüsü kökenliydiler ve nasıl idealisttiler... İnanılır gibi değildi. (siz değilsiniz anlamı çıkarmayın lütfen)... Onlardan bakın neler öğrendik:

- Doğada canlı oluşumu
- Canlı türleri
- Bitkilerin yetiştirilmesi, bakımı, aşı türleri...
- Halı-kilim dokuma, sökük dikme, yama yapma...
- Kitap ciltleme, kitap kapağı süsleme...
- Alçı ve çamurdan heykel, fresk, mozaik çalışmaları
- Tahta oyma sanatı, kıl testere ile tahta süsleme
- İnce ve kalın uçlu (divit) kalemlerle güzel yazı yazma sanatı
- İlk yardım
- Ve hayatın pratiğine dair daha neler neler...
Tüm bunlatrın hepsini kendileri bildikleri için bize çok rahat öğretebiliyorlardı...

İlk önce sizin araştırma, inceleme alışkanlığını edinmeniz gerekli. Önünüze gelen yazıları sonuna kadar okumalısınız. Hangi durumlşar için hangi kaynaklara nasıl ulaşılacağını öğrenmelisiniz. Elde ettiğiniz sonuçların Uygulanabilirliliği var mı yok mu karar verebilecek yetkinlikte olmalısınız. Siz bitki yetiştirme konusunda bir şey bilmiyorsanız, bu konuda çocuklara verebileceğiniz pek bir şey yok demektir bu. Tam tersine onların cesaretini ve isteklerini şimdiden kırmış olursunuz. O zaman yakın çevrenizde kimlerden destek alacağınız kişi ve kurumlar var mı ona bakacaksınız. Aslında yukarıda yaptığım alıntıda sizin HAP şeklinde istediğiniz öneriler var. Örneğin:

Bu amaçla çocuklar sınıfta saksılarda çim, çiçek, fasulye, patates, havuç gibi bazı bitkiler yetiştirebilirler. Bitki yetiştirmek pahalı bir etkinlik olmayıp, bu amaçla öğretmen yoğurt kutusu, süt kutusu, pasta kalıbı, delinen mutfak eşyaları gibi artık malzemeleri kullanabilir. Uygun olduğu durumlarda, bahçede marul, soğan, maydanoz gibi bitkiler yetiştirilerek, çocukların gözleyerek öğrenmeleri sağlanabilir ve ayrıca bunların bakımı ile ilgili sorumluluklar çocuklara verilebilir....

Bitki köşesi için öğretmen çocukların da yardımıyla; n Bitki ve meyvelerin çekirdeklerini biriktirip, çocuklara bunları tanıtabilir ve uygun olanları yetiştirebilir. n Gerek çocukların evden getirecekleri sebze ve meyveler, gerekse çevreden toplanacak bitki ve çiçeklerle, bitki müzesi hazırlanabilir ve çocuklarla bunlar etiketlenebilir. n Öğretmen çocuklarla çevre gezileri yaparak doğal bitki örtüsünü inceleyebilir.


Ama hiç bir şey bilmiyorsanız, en kolay yetişen bitkilerde bile başarısız olacağınızı kabul etmelisiniz.

İyiniyetinizi gerçekten alkışlıyor ver destekliyorum. Ama öğretmenim, biraz da sizin çaba göstermeniz gerekiyor. Haydi bakalım, meslek yaşamınızın daha başındasınız. Kolları sıvayın. Araştırmaya, incelemeye, gözlemlemeye, öğrendiklerinizi hayata geçirmeye başlayın. Unutmayın ki en iyi yatırım insana yapılan yatırımdır. Bu iyiniyet sizde olduğu sürece başarılı olacağınıza inanıyorum..

Tuba 01-04-2008 12:42

Merhaba,

Ben öğretmen değilim ama yakın bir arkadaşım öğretmen. Okuma yazma öğrenirlerken öğrencilerine birer bitki yetiştirmeyi öğretmesi için neredeyse yalvardım diyebilirim. Hatta gönüllü olarak haftada 2 gün okula gidip yardımcı olmayı bile teklif ettim ama küçük çocukların bazen çok acımasız olabileceklerini ve kavga ettiklerinde birbirlerinin bitkileri yolabileceklerini dolayısıyla öğrencilerinin birbirinin değer verdiklerine zarar verme yoluna gitmelerinin çok kolay olduğunu söyleyen arkadaşım arzumu kabul etmedi. Gerçi sizin öğrencileriniz daha büyükler. Daha rahat davranabilirsiniz.

Ben arkadaşımı ikna etmeye açlışırken çiçek soğanı ekmeyi planlamıştım. Bana kalırsa çeşit çeşit çiçek soğanları ektirebilirsiniz. İnternette birçok sitede çiçek soğanı var. www.bahceburada.com da bunlardan biri. Çiçekler açtıktan sonra okulun bahçesine ekersiniz birkaç sene sonra iyice gelişince tekara çiçeklenir.

Tabii bu arada öğrencilerinize konserve kutusunu boyayıp saksı yapmayı da öğretebilirsiniz. Bundan başka çiçeklerini resim dersinde hiç solmayacak hale getirebilirler. Ahşaptan (nasıl yapılır çok fikrim yok ama olmayacak şey değil) duvara monte edilecek çiçeklik yaptırabilirsiniz. Hatta duvara gelecek kısmında arkalık olabilir. O arkalığı da bakır levhadan yaptırabilirsiniz. Yani sadece bitki yetiştirmezler birsürü iş yaparlar:)

Keşke benim öğretmenlerim bana zamanında bunları öğretseydi diyorum. Sadece ders çalışmaktan (ki ders çalışmaktan neredeyse nefret ederim) ibaret bir öğrenciliğim oldu. Üzgünüm ki kimse ellerimin kalem tutmaktan daha faza işe yarayacağını göstermedi. 23 yaşına geldikten sonra hayat meşgalesiyle öğreniyorum. Şikayet değil ama şimdiye kadar daha çok yol katedilebilirdi.

Sonuçta iyi niyetle başladığını için tebrik ediyorum. Sebatla devam edn ki öğrencileriniz iklerde "keşke daha iyi öğretmenlerim olsaydı" demesinler.

İyi çalışmalar,
Tuba

nuran berna 01-04-2008 13:02

Sevgili mavi gece; çocuklar sürekli derslerden sıkılıyor olsa gerek böyle değişik işlerle meşgul olmayı çok seviyorlar.Ben anasınıfı öğretmeniyim.Her öğrenciden sınıfta bakımını üstlenebiliceği bir çiçek istedim.Başlarda pek umudum yoktu.Çiçekler iki gün içinde kurur diyordum.Ama çocuklarım beni şaşırttı.Çiçeklerimiz şimdi çok güzel.Sorunlar çıkıyor ****** de inkar edilmez bir gerçek bu.Çocukların ilgisi de görülmeye değer diye düşünüyorum.Sevgiler.

mavigece 01-04-2008 21:09

Tşekkürler yorumlar için. Elieştirilerinizde haklısınız. Biraz aceleci ve araştırmaktan kaçınan yanım var maalesef.


Forum saati Türkiye saatine göredir. GMT +2. Şu an saat: 21:04.
(Türkiye için GMT +2 seçilmelidir.)

Forum vBulletin Version 3.8.5 Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0
agaclar.net © 2004 - 2024