View Single Post
Eski 27-10-2010, 12:26   #1
devrim pınar
Yeni Üye
 
Giriş Tarihi: 26-10-2010
Şehir: Antalya
Mesajlar: 5
Unhappy daha iyi fotoğraf çekmek için

1- İşin teknik kısmı. Fotoğraf makinesinde kullanabileceğiniz iki ayar var.

Birincisi enstantane hızı. Bu kontrol filmin ne kadar süre ışık göreceğini belirler. Kompozisyonda ise etkisi şudur. Eğer hareketli bir cisim çekerseniz ve pozlanma süresini az tutarsanız cisim flu çıkacaktır (1/125 in altında.. örneğin 1/30 gibi). Yürüyen bir insanının hareketini dondurmak istiyorsanız mesela en az 1/125 te çekmenizi öneririm. Enstantane hızı = hareketi dondurmak ya da flulaştırmak.

İkincisi diyafram ayarı. Bu ayar da objektifin ne kadar açılacağını gösterirki, objektif ne kadar çok açılırsa film o kadar ışık alır. Kompozisyona etkisi ise alan derinliği denen mevzudur. Objektif çok açıkken (örneğin 1.8) alan derinliği az olacaktır. Diyaframı kısarsanız (örneğin 11 e) alan derinliği daha fazla olacaktır. Örneğin bir kalabalıkta tek bir kişinin fotoğrafını çekeceksiniz o zaman kişinin önünde ve arkasındaki objeleri ve insanları flulaştırmak için açık bir diyafram kullanın (1.8 ya da 2.8 gibi). Manzara fotoğrafı çekecekseniz kısık bir diyafram kullanın (11 ya da 16 gibi). not: her objektifin alan derinliği farklıdır. örneğin geniş açı dediğimiz 28 mm/ 24 mm gibi objektiflerin alan derinliği fazladır, siz diyaframı kıssanız da çoğu şey net çıkacaktır. Tam tersine dar açı dediğimiz 135mm / 200 mm gibi objektiflerin ise alan derinliği azdır. Eski objektiflerin üzerinde alan derinliği skalası vardır. Siz çekmek istediğiniz objeyi netleyince ne kadar kısmın net / ne kadarının flu olacağını görebilirsiniz. Çoğu dijital objektifte artık bu yok..

Fotoğrafı çekmeden önce alan derinliği mi sizin için önemli yoksa hareketi dondurmak mı öncelikle ona karar verin...

Sonra kendinizi şu basit soruyu sorun: Ben bu fotoğrafı neden çekiyorum. Ne anlatmak istiyorum.Örneğin bir çocuk fotoğrafı çekiyorsanız, konun yani çocuğun özelliklerini bir düşünün, biz çocukları sevimli, oyuncu ve gülen yaratıklar olarak görürüz. O zaman böyle bir fotoğraf kurgulayın, tam size bakarken çekmek yerine, elinde bir oyuncakla oynarken haberi olamdan ve gülüp kendinden geçtiği bir anda çekin mesela...

2. Lens seçimi. Fotoğrafı çekerken kullanacağınız lens kompozisyonu direk olarak etkileyecektir.

a. Normal lens: 50 mm: siz gözünüzle nasıl görüyorsanız öyle çıkacaktır. yaklaşık 47 derecelik görüş açısı vardır

b. Dar açı: 85-105-135 ve üstü. Genelde yakın plan ve detay çekmek için kullanılır. Yaklaşık 23 derece ve daha az görüş açısınıa tekabül eder. Objeler sizin gördüğünüzden daha büyük çıkacaktır.

c. Geniş açı lensler: 35-28-24 ve altı... 70 derece ve daha üstü görüş açısı demektir. Objeler sizin gördüğünüzden daha küçük çıkacaktır. Genel plan çekimleri / iç mekan (mimari) ve manzara fotoğrafları için tercih edilir. dikkat etmeniz gereken nokta geniş açılı objektiflerde objektife yakın objeler merkezden uzaklaştıça (kenarlara doğru) eğilmeye başlar, örneğin düz çizgiler eğrilmeye başlar. Tabi siz bu etkiyi değişik görüntüler elde etmek için de kullanabilirsiniz.

3. Objelerin yerleşimi: Bu tamamen subjektif bir konudur. Nasıl isterseniz öyle yerleştirin. Ancak sizin seçtiğiniz yerleşim şekli fotoğrafı izleyenlerin izlemini direk etkileyecektir.

Bazı kompoziyon kuralları:

1- Konu alanı/ boş alan: her nedense esas konu dışında kadrajda yaklaşık %30 u konu dışı (boş) olmalı.

2. Altın oran: Aynaya bakın... gözleriniz yüzünüzün tam ortasında değil, hafif ortasındadır. Bu oran da yaklaşık 0.618 dir. (ortasında olsaydı 0.50 olurdu) teorik olarak bir bütünü oluşturan iki parça var diyelim, bu iki parçadan küçük parçanın büyük parçaya olan oranının, büyük parçanın bütüne olan oranına eşit olması demektir. Karışık değil mi... Örneğin birisinin fotoğrafını çekeceksiniz... kişiyi kadrajın tam ortasına değil de hafif sağa ya da sola koyun..(0.618). Bu göze daha hoş gözükecektir. İşin espirisi bu oranın insana doğal gelmesidir. Yani kişi mekanda doğal gözükür. Kişiyi tam ortaya koyarsanız, mekana hükmeder gibi gözükür, yapay bir gürüntü(tasarlanmış) elde edersiniz. tam tersi, bir kişiyi güçlü (hükmeder gibi) göstermek istiyorsanız kadrajın tam ortasına koyun...

3. 3 ler kuralı: kadrajı yatay olarak 3 parçaya bölün.... örneğin kıyı ve deniz fotoğrafı çekeceksiniz. Deniz 2/3 gökyüzü 1/3 olursa denizi vurgulamış olursunuz. Tam tersi olursa gözkyüzünü.. Bu kadar basit.... Dikey de de bu kuralı kullanabilirsiniz.

4. Alt / üst kuralı: yerçekimi en basit kanunlardan biridir. Yerçekimine karşı koyabiiliyorsanız üste, koyamıyorsanız alta düşersiniz. Altta kalanlar güçsüz, üstte klanalar güçlüdür.

5. Sağ/ sol.: Biz soldan sağa doğru yazdığımız için sol öncelikli gelir. Fotoğrafta sol da yer alanlar ev sahibi gibi gözkürken sağda yer alanlar düşman gibi gözükür. Örneğin iki kişiyi dövüşürken çekiyorsunuz. İyi adamı sola kötü adamı sağa koyun mesela

6. Ritm kuralı. Bir obje yalnızlık, iki obje eşitlik/denge, üç obje devamlılık(ritm) demektir. Bir düğünde halay çekenleri fotoğraflayacaksanız en az üç kişi olsun kadrajda mesela....

Yerleşimle ilgili bu konuları denerken siyah beyaz çekmenizi öneririm. renkten sıyrılmak size objelerin yerleşimi daha kolay görmenizi sağlayacaktır.

7. Renk teorisi. Bu konu oldukça karışıktır. Birden fazla renk içeren bir kompozisyon çekecekseniz. Renklerin dağılımına dikkkat etmeniz gerekir. Zıt renkler birbirini dengeler. Örneğin kırmızı bir obje çekecekseniz, fotoğrafın daha dengeli olması için biraz da yeşil obje olması gerekir. Biraz renk teorisi okuyun. Renklerin birbiriyle tam 7 adet ilişkisi vardır. Uzmanlaşmak biraz zaman alır.

Son olarak bol bol başka fotoğraflara bakın. Beğendiğiniz b ir fotoğrafı yukarıda anlattığım kurallar çerçevesinde değerlendirin. beğenmediklerinizi de. Makineniz dijital ya da otomatikse otomatikte değil, manuelde çekin. Pozlama olayını çözdükten sonra kompozisyona karar verin, değişirin, oynayın, çekmek için acele etmeyin. değişik kamera açılarını ve kompozisyonları deneyin... Biraz sabırlı olun...

Kolay gelsin...



John Hedgecohe diye birisinin bazı tavsiyeleri olan basit bir türkçeye çevrilmiş kitabi var.. bulabilirseniz ona bir göz atın...

son olarak.. kurallar yıkılmak içindir. Bir şey sizin gözünüze güzel gözküyorsa kime ne.. ama siz gene de kuralları bilin ki, neyi yıktığınızı da bilin Böylelikle fotoğrafta kontrol sizin elinizde olacaktır....

devrim pınar Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön