View Single Post
Eski 15-07-2010, 22:49   #1
cem kaptan
Ağaç Dostu
 
Giriş Tarihi: 19-05-2009
Şehir: İzmir
Mesajlar: 200
Fotoğraf Eleştirileri

Merhaba,

Öncelikle şunu belirtmek isterim ki ben de sizler gibi bir amatörüm. Türk dil kurumu sözlüğünde Profesyonel sözcüğünün tanımı şöyle geçmektedir; “Bir işi kazanç sağlamak amacıyla yapan (kimse), amatör karşıtı”… Belki benim sizden tek farkım fotoğrafçılığı hobi olarak yapmamdır. Sizler de fotoğraf çekiyorsanız, en azından biraz araştırarak, belli başlı fotoğraf kurallarını öğrenebilirsiniz.

Alıntı:
Orijinal Mesaj Sahibi Vildan Sönmez Mesajı Göster
gözümüze gönlümüze güzel gelen
İşte önemli olan da bu değil mi? İşin içine oy, puan, hediye girdi mi kavga-gürültü kaçınılmaz oluyor. Bunları yaşadım ve biliyorum. Kaçınılmaz sonuç… Şimdi olmazsa, yarın öbür gün mutlaka olacaktır. En azından şunu görün; Asuman Hanımın fotoğrafı için yazılanlar, sadece küçük bir kıvılcım aslında…Ne güzel, fotoğrafların altına beğenilerinizi de yazıyorsunuz bu yeterli değil mi bizler için? Gönlümüzün okşanması…

Belli ki yukarıda ki üç fotoğraf kompakt makinelerle çekilmiş. Birisi cep telefonu ile çekilmiş olabilir. Fotoğraflarınız da düzenleme sonrası eksif bilgileri kaybolduğundan, işin teknik kısmına pek girmeden fotoğraflarınızı eleştirmeye çalışacağım.

Fotoğrafı makine değil, fotoğrafçı çeker. Bu yüzden makinenizin kullanma kılavuzunu iyice okuyun. Makinenizin özelliklerini öğrenin. Bu konu aslında burada iki satırla yazılacak bir şey değil. Sözün özü, nereden başlayacağımı bilemediğimden, yeri geldikçe konulara değinirim diye düşünüyorum. O yüzden şimdilik fotoğraflarınızı eleştirirken basit fotoğrafçılık kurallarıyla başlayabiliriz.


Kır çiçeklerinin oğlu



Portre çekimlerinde dikkat etmemiz gereken bazı kesim kuralları vardır. Burada ana objemiz çocuk, başının hemen üzerinden kesilmiştir. İnsan çekimlerinde, kaşın üstü, kulağın yarısı, gırtlağın altı, çenenin ortası, boynun ortası, dirsekler, sallanan kolda bilekler, diz ve ayak bileği gibi yerlerden kesmemeye özen göstermeliyiz. Önemli bir netlik kaybı da söz konusu fotoğrafta, otomatik mod da çekim yapıldığından, çekim değerlerini makine belirlemiş. Oysa ki manüel mod da yapılabilecek bir çekimle enstantane değeri artırılarak 1/200-1/250 sn. ile çocuğun hareketi dondurulabilir ve netlik sağlanabilirdi. Renklerin gerçek rengi yansıtmadığı da bize beyaz ayarı seçiminin yanlış yapıldığını gösteriyor. Benim fotoğrafımda da beyaz ayarının yanlış olduğunu söyleyebilirim. Oysa 2-3 dakika ayırıp kısa bir ayar sonrası gerçek renkleri yakalayabilirdim.

Çiçek ve çocuk



Yukarıda da değindiğim gibi, dirsekler kesilmiş, kızımızın sol kolu boşlukta kalmış. Kızımızın yüz ifadesinde zoraki bir çekim havası var. Sanki fotoğrafçıya, “işini çabuk bitir de ben de sallanmaya devam edeyim” der gibi... Model, bu kurgu fotoğrafında kendini çok kasmış, oysa fotoğrafçı güzel sözlerle onu rahatlatarak daha güzel kareler elde edebilirdi. Fotoğraf, net mi? Evet net… İlk bakışta, diğer fotoğraflar arasından sıyrılıyor. Sadece netliğiyle değil, teknik değerleriyle de… Arka planın boğulmasıyla, derinlik sağlanarak model öne çıkarılmış. Bu nasıl sağlanmış? Ya modele iyice yaklaşılarak açık diyafram değerinde bir çekim yapılmış ya da makinenin zoom’u sonuna kadar açılarak, modelin arka plandan ayrılması sağlanmış. Belki çok daha kısık bir diyafram değerinde, ağacın aşağı sarkan dallarıyla, doğal bir çerçeve de yapılabilirdi…

Tekniğiyle ön plana çıkan, oylama yapacak olsam, benden en yüksek puanı alacak bu fotoğraf, her nedense, gözümü okşamadı… Neden acaba?

Name:  altın noktalar.jpg
Views: 4836
Size:  38.0 KB

Ana obje olan kızımızın yüzü karenin tam ortasında yer almış ta ondan… İzleyen de bu yüzden etki bırakmıyor. O zaman ne yapmalıyız. Ya da çekim aşamasında neler yapmalıydık? Daha geniş açı ile kızımızın yüzünü altın noktaya taşımalıydık. Neresi bu altın noktalar? Fotoğraf karesini, iki dikey ve iki yatay çizgi ile dokuz eşit kareye bölün. İşte bu çizgilerin kesiştiği noktalar bize altın noktaları verecektir. Altın noktaların üzerinden geçen yatay ve dikey çizgiler de bize altın kesit verecektir.

Bkz. aşağıda ki fotoğraf...

http://www.fotono1.com/egitim.php?p=2&id=9
http://www.fotoritim.com/yazi/enver-...fta-altin-oran

X



Yine dirseklerden kesilmiş, miniğin karenin ortasında yer aldığı, netliğin sorunlu olduğu, sola doğru eğimli, gün ortasında çekilen, çocuğun bakış yönünün ters, fotoğrafçının açısının yanlış olduğu, büyük ihtimalle cep telefonu ile çekildiğini tahmin ettiğim bir fotoğraf ile karşılaşıyoruz.

Burada nasıl bir çekim yapmalıydık?

Güneş ışınlarının yatık geldiği saatler çekim için tercih edilmeliydi… Kameramız yere paralel, objektifimiz miniğin gözleri hizasında olmalıydı… Yine altın oran kurallarına uyarak, yatay kadrajla, sol altın kesit üzerine, boydan yerleştirip, bakışlarını sağa yönlendirmeliydik. Tabii ki fotoğrafçımız da miniğin solunda yer almalıydı… O zaman arka da fazla yer kaplayan beyaz duvarın da gözümüzü yorması engellenecekti…

Yeri gelmişken, dört boşluk kuralını da burada ele almakta fayda var.
Ana objeniz ne olursa olsun, bir insan, vazo çiçek, bina, at canlı cansız aklınıza ne gelirse… Bunları çekerken dikkat etmemiz gereken en önemli kurallardan biri de, üst boşluk-baş boşluğu, ön boşluk-bakış boşluğu, arka boşluk ve alt boşluklardır.

Burada önemli olan gözlerin bakış doğrultusudur. Modelinizin başının sağa sola geriye doğru dönük olması sizleri yanıltmasın. Gözler hangi yöne bakıyorsa bakış boşluğu dediğimiz boş alanın o tarafta olması gerekir. Bu boş alanın yarısı kadar bir boşluğun ise aksi yönde yer alması da bir o kadar önemlidir. Burada tekrar “Çiçek ve çocuk” fotoğrafına dönmek istiyorum. Fotoğrafta dirsekleri de kadraj içine dâhil ettiğimizi düşündüğümüzde; dirseklerin altında ki alt boşluğun, başın üstünde ki üst boşluğun iki katı kadar olması gerekirdi… Tabii ki bunları yaparken, altın nokta ve altın kesitlere de dikkat ettiğinizde herkesin beğeniyle izleyeceği, çok hoşumuza gidecek, kareler elde edeceksiniz.

Nehir ve Clematis



Clematis’in arasında Nehir’ciği bulmakta güçlük çektim. Oysa bütün soğuk renkler bir arada… Üstelik Nehir’cik de bütün şirinliğini göstermiş, o kadar sıcak gülümsemiş ki bir an beni çocukluğuma götürüverdi… Yazık, sıkışıp kalmış kenarda... Çiçek ve yaprakları, yüzünü örterek o şirinliği bizlerden saklamış… Clematis’in her bir çiçeği maşallah, Nehir’ciğin yüzü kadar. Burada Nehir’cik çiçeğin önünde olmalıydı, yine altın nokta-altın oran diyeceğim… Fotoğrafçımızın açısı yine yanlış… Bırakın fotoğraf çekmeyi, bir çocukla konuşurken bile onların boyu seviyesine inmeye çalışırım. Benimle daha iyi iletişime geçsin, sözlerime kulak versin diye o zaman onlarla daha haşır neşir olursunuz. Hele ki fotoğraf çekerken… O zaman size akıl almaz mimiklerle ne pozlar vereceklerini gözlerinizle görürsünüz.

Bu fotoğrafta, makinenizin özelliklerini bilmememe rağmen, biraz tekniğe girecek olursak açık diyafram değeri ile arka planda ki karışıklık da önlenebilirdi diye düşünüyorum.

Dağ çiçeğim



Kompozisyon olarak puan verecek olsaydım, en fazla puanı alacak fotoğraf olurdu… Bakış boşluğu kuralına uyulmuş, altın noktaya teğet geçmiş bir fotoğraf… Miniğimizin yüzü biraz daha sağda ve üstte olmalıydı… Sol el parmakları ve sağ kol bileği kesilmemeliydi… Sert ışık şartları altında bir çekim, gökyüzünü patlatmış… Kısık diyafram değeri ile çiçeklerde de netlik sağlansaydı, sıcak renklerle donanmış fotoğrafınız çok çok daha güzel olabilirdi…


Fotoğrafların kime ait olduğuna, aldığı puanlara bakmadan Adalet Hanımın (ki sanırım sözlerimden alınmış gibi bir duygu hissettim ve şimdi baktım aldığı puana… Bu durumda haksız olmadığı da anlaşılıyor ) isteği üzerine, bildiğim kadarı (fotoğrafçıları değil) ve dost doğru söyler mantığıyla fotoğraflarınızı eleştirmeye çalıştım. Kırdıysam şimdiden herkesten özür dilerim…

Alıntı:
Orijinal Mesaj Sahibi Adalet Yağcı Mesajı Göster
yukarıdaki tarzda eleştiriler getireceğinize, bizlere daha iyi fotoğraf çekmek için yollar tarif etseniz daha şık olurdu.
Adalet Hanım, bu sözünüzden sizi kırdığım, anlamını çıkardım… İşte işin içine puan, oy, hediye, sıralama girdiği zaman işin rengi birden değişiveriyor. İnsanoğlunun doğasında var bu… Oysa ne gereği var bunların, önemli olan güzellikleri paylaşmak değil mi?

Alıntı:
Orijinal Mesaj Sahibi Adalet Yağcı Mesajı Göster
. Kaldı ki, ben sizin fotoğrafınızı görünce "eyvah, hiç şansım yok" diye düşünmüştüm
Merak etmeyin bu oy, puan, hediye devam ettiği sürece, yüklediğim her fotoğrafın, çerçevesinin dışına imzamı atar, yarışma dışı kalmaya razı olurum
Selam, saygı ve sevgi ile…

cem kaptan Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön