View Single Post
Eski 23-09-2006, 09:59   #1
malina
agaclar.net
 
malina's Avatar
 
Giriş Tarihi: 03-04-2004
Şehir: İstanbul
Mesajlar: 37,246
Tohumculuk Kanunu / Tohum Politikası

Tohumculuk Kanunu Tasarısı

Tasarının Özeti
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce tescil edilen, üretim izni verilen ve ticari sebze çeşit kayıt listesine alınan çeşitlerin bu Kanun kapsamında kayıt altına alınmış sayılacağının hükme bağlanması öngörülmektedir.


Alıntı:
Tohumculuk kanunu TBMM'de Avrupa Birliği uyum paketi içinde
görüşülüyor. Cumaya kanunlaşması beklenen yasa ayrıca temel yasa kabul
edilerek fırtına hızı ile yasalaşmasının önü açıldı. 22 Eylül Cuma gününe
meclisten çıkacağı tahmin edilen bu yasayı kamu oyunun kısa zamanda
kavrayabilmesi çok zor.

AB uyum paketi içinde olduğuna göre AB (ve diğer gelişmiş ülke)
şirketlerinin çok önem verdiği hususların taslakta olması gerekiyor.
Gerçekten de taslak incelendiğinde GDO'lu tohumlar için Türkiye'nin
açıldığı, büyük tohumculuk devlerinin büyük bir pazarda daha rahatlıkla at
oynatabilecekleri anlaşılmakta. GDO'lu çeşitler artık, Türkiye'de yasak
olmalarına rağmen yayılabilecekler. 3 bini endemik (Türkiye kökenli) 13 bin
bitki çeşidine sahip Türkiye GDO'lu bitkilerce kirletilecek. Bu yasa tam
olarak uygulandığında semt pazarlarında ve köy meydanlarında henüz çeşit
haline gelmemiş maydonoz tohumu bile satmak mümkün olmayacak.

Organik tarımcıları da zorluklar bekliyor. Çeşit karışımlarını satın alamayacaklar.
Onbinlerce yıldır ıslah yapan köylüler bu yasa ile tohumlukları üzerindeki
halen gerilemiş olan bütün haklarını kaybedecekler. Acaba kanunun
uygulamaları hakkında köylüler bilgilendirildi mi? Büyük firmalar yasa çıkar
çıkmaz büyük haklara sahip olacaklar ancak kanun gene de iki yıl boyunca bu
hegemonyayı biraz gevşetmektedir.

Geçici 1. maddede 5. maddenin 1. fıkrası hükmü ile, 7. maddenin 1. fıkrası hükmü
kayıtlı çeşidi bulunmayan bitki türleri ile kayıtlı çeşidi bulunmakla beraber,
Bakanlığın gerekli göreceği tohumluk çeşitleri hakkında bu kanunun yürürlüğe
gireceği tarihten itibaren 2 yıl süre ile uygulanmaz demektedir. İki yıl boyunca
kanunun zararları hemen çiftçilerce anlaşılamayacak.
Aynı tarım satış kooperatifleri yasasında olduğu gibi.

Madde 7 yurt içinde sadece kayıt altına alınmış çeşitlere ait
tohumlukların ticaretine izin verilir denmektedir. Bununla ilgili olarak
çiftçiye küçük bir hava alma penceresi açılmıştır.

Madde 14'de istisnalar olarak ticarete konu olmamak ve şahsi ihtiyaç
miktarı ile sınırlı kalmak şartıyla, çiftçiler arasında tohumluk mübadeleleri
kanun dışında bırakılmıştır. Bu oldukça kısıtlayıcıdır.
İyi tohuma sahip bir üretici eğer tohumluğunu köylülere para ile satarsa
istisnadan yararlanamayacaktır.

Kanunda kamunun tohumluğun her alanından çekilerek özel firmalara
terk edeceği anlaşılmaktadır.

Madde 15'de yetki devrinden söz edilmektedir.
Kamu üretim, sertifikalandırma, ticaret ve denetimi pratikte özel sektöre
gerçekte ise büyük dünya tohum devlerine bırakabilecektir. Yasada sözü edilen
birliklerin ve alt birliklerin kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu
sayılacak olması ve bunlardan oluşacak olan Birlik ve alt birliklere yetki
devredilecek olması resmi tamamlamaktadır. Bu birliklerin oluşturacağı hakem
kurullarının örneğin çiftçilerle şirketler arası anlaşmazlıklarda yetkili
olacak olmaları tohum devlerinin hakim koltuğuna da oturduğunun açık
kanıtıdır.

Bu yasa Türkiye'nin, doğanın, çiftçilerin ve tüketicilerin
aleyhinedir. Daha geniş tartışılmak üzere meclisten çekilmelidir.

Tayfun Özkaya
Ege Üniversitesi
Ziraat Fakültesi
Tarım Ekonomisi Bölümü
22.09.2006 Cuma günü TBMM genel kurul tutanağı:

Alıntı:

BİRİNCİ OTURUM
Açılma Saati: 14.00
22 Eylül 2006 Cuma
BAŞKAN: Başkanvekili Sadık YAKUT
KÂTİP ÜYELER: Mehmet DANİŞ (Çanakkale), Ahmet KÜÇÜK (Çanakkale)
----- 0 -----

BAŞKAN – Türkiye Büyük Millet Meclisinin 128 inci Birleşimini açıyorum.
Toplantı yetersayısı vardır; gündeme geçiyoruz.
Olağanüstü toplantı çağrı önergesine konu kanun tasarı ve tekliflerini
gündemin “Kanun Tasarı ve Teklifleriyle Komisyonlardan Gelen Diğer İşler” kısmına geçiyoruz.
1 inci sırada yer alan Özel Öğretim Kurumları Kanunu Tasarısı ve Samsun Milletvekili Cemal Yılmaz Demir’in; Özel Öğretim Kurumları Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporunun görüşmelerine kaldığımız yerden devam edeceğiz.



1.- X- Özel Öğretim Kurumları Kanunu Tasarısı ve Samsun Milletvekili Cemal Yılmaz Demir’in; Özel Öğretim Kurumları Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/1183, 2/743) (S. Sayısı: 1151) (**)
BAŞKAN – Komisyon?.. Yok.
Ertelenmiştir.
2 nci sırada yer alan Tohumculuk Kanunu Tasarısı ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporunun görüşmelerine başlayacağız.

2.- X- Tohumculuk Kanunu Tasarısı ile Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Raporu (1/822) (S. Sayısı: 662) (Dağıtma tarihi: 14.9.2004) (**)
BAŞKAN – Komisyon?.. Sayın Komisyon yok.
Ertelenmiştir.
Bu sebeple, alınan karar gereğince, kanun tasarı ve tekliflerini sırasıyla görüşmek için 26 Eylül 2006 Salı günü saat 15.00’te toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum.
Kapanma Saati: 14.03

malina Çevrimdışı   Alıntı Yaparak Cevapla Başa Dön